Endurance: zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Endurance: zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:51

had vandaag een discussie met een meisje op school.
ik zei dat het mij gaaf lijkt om later aan endurance te doen.

haar reactie: nee joh! nooit doen.dat is zo zielig.
die paarden hebben dan geen normale lichaams conditie meer, veel te lang en veel te veel.
dat is gewoon dierenmishandeling om ze zo te laten rennen zo lang..

dat is toch niet zo? wat vinden jullie

Anoniem

Re: Endurance: zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:52

In de categorie: 'ik heb geen verstand van paarden en ik banketstaaf maar wat' gaat meisje op school door voor de koelkast.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:54

Haha die meid weet niet waar ze het over heeft!
Paarden kunnen zoveel aan, als je maar goed traint.

Die paarden krijgen ook veel rustdagen om de spieropbouw te stimuleren en verzuring tegen te gaan.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:55

ja dat zei ik ook.
je gaat natuurlijk niet mee doen als je paard conditie-loos is, je moet er wel voor trainen natuurlijk,.
en ikz ei ook, het is geen wedstrijd hoe snel je er bent.
maar in welke conditie, toch?!

en het is totaal niet keihard galloperen ofzo.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:56

Asyaa schreef:
In de categorie: 'ik heb geen verstand van paarden en ik banketstaaf maar wat' gaat meisje op school door voor de koelkast.

_O-

Tja, ik denk dat je schoolgenootje zich eerst even ergens in moet gaan verdiepen.
Endurance is niet zielig, staan goed onder controle tijdens de ritten en zelfs een nacontrole. Als het zielig zou zijn en de paarden dus over hun kunnen heen zouden lopen zouden ze niet door deze keuringen heen komen.
Leg dat maar even uit aan je schoolgenootje :wave:

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:56

En constant elke dag een uur lang het zelfde rondje in de bak moeten lopen is niet zielig? :+

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:00

ja ik zei ook al,in dat opzicht is dressuur "zieliger".
dan train je je paard soort van onnatuurlijke kunstjes aan :P
(niks tegen dressuur) maar in vergelijking met.

ik vind juist bij endurance gaat het niet om het netjes lopen, mooi eruit zien,en alles perfect lopen.
maar gewoon ontspanning!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:01

Of over balkjes springen? Nee, weet je wat goed voor een paard (van oorsprong een steppe dier wat dagelijk 26 km grazend aflegd) is? Opsluiten in een box van 3 maal 3 en af en toe een uurtje eruit. Ziet jouw klasgenoot endurance voor zich als een lange afstandsrace of als een uithoudingsproef?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:03

ze ziet het (denk) ik voor zich als heel erg lang draven en zweten voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:05

laura_power schreef:
ja ik zei ook al,in dat opzicht is dressuur "zieliger".
dan train je je paard soort van onnatuurlijke kunstjes aan :P
(niks tegen dressuur) maar in vergelijking met.

ik vind juist bij endurance gaat het niet om het netjes lopen, mooi eruit zien,en alles perfect lopen.
maar gewoon ontspanning!

Kleine kanttekening, een paard wat 40 km lang zijn rug wegdrukt of scheef loopt zal zich als nog kapot lopen. Het gaat niet om het plaatje, maar correct lopen is voor het paard zelf wel gewenst ;) Maar snap dat je dat niet bedoelt :)

Je zou kunnen proberen om een endurancerit als race te rijden, maar de kans de je de wedstrijd dan goed uit rijdt wordt wel heel klein. Juist door alle controles bij het begin, tussendoor en het einde wordt het welzijn v/d paarden gecontroleerd. :) Mwah, niks zieligs aan zolang er naar het paard geluisterd wordt.

Zweten is niet zielig voor een paard en van een paar uur draven gaat een paard ook niet dood ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:08

inderdaad judith, het paard moet wel ontspannen en in een goede houding lopen natuurlijk! zeker.
ik bedoelde meer het echte dressuur. echt dingen aanleren.
en dat vind ze niet zielig. ik snapte haar vergelijking niet echt :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:24

laura_power schreef:
ze ziet het (denk) ik voor zich als heel erg lang draven en zweten voor het paard.

Wat dat betreft klopt dat voor mijn pony's (dat moet ze helemaal wel als mishandeling zien: twee shetten die mendurance lopen klasse 2)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:05

Napie schreef:
laura_power schreef:

Wat dat betreft klopt dat voor mijn pony's (dat moet ze helemaal wel als mishandeling zien: twee shetten die mendurance lopen klasse 2)

Ach, wat zielig voor ze :(:) Die horen toch enkel als grasmaaier of kinderpony te dienen ;)

:D

Ik krijg ook weleens rare blikken als ik met een erg bezweet paard door de duinen of langs de weg draaf/galopeer. Schijnt toch een beetje not done te zijn.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:09

Citaat:
Ik krijg ook weleens rare blikken als ik met een erg bezweet paard door de duinen of langs de weg draaf/galopeer. Schijnt toch een beetje not done te zijn.

Kun je ook echt niet maken he...
Een paard laten zweten, daar zijn ze niet voor bedoeld !
Das zielig..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:10

Dan moet je eerst gaan uitzoeken hoe een paard in elkaar zit, wat zijn behoeftes zijn, wat je ermee kunt doen enz.
En dan gaan uitzoeken wat 'zielig' is.

Je kunt zomaar iets roepen maar als je er geen verstand van hebt, heeft het geen zin.
Ik vind het ook zielig dat vissen altijd in het water moeten leven, bij wijze van spreken.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:14

hahahaha wat een reacties

Endurance is inderdaad een kwestie van trainen. In het wild lopen paarden ook lange afstanden op een dag. Maar dat is natuurlijk wel op een rustig tempo en zonder belasting. Het nadeel aan endurance is gewoon dat er HEEEEEEEEEEEEEEEl veel tijd in gaat zitten. En dan een paard 12 tot 18 uur op een dag hoort te eten. En dat gaat hellaas tegen het natuurlijke patroon in. Maar laten we eerlijk zijn wie laat zijn paard 18 uur per dag fourageren.

Bij endurance wordt overal bij iedere stop de ademhaling en hartslag gemeten. Is deze te hoog mag je niet verder. Dus je moet wel een getraind paard hebben.
En daarom vind ik het niet zielig.
Steeple-chases en eventing vind ik wel zielig
(springen over vaste hindernissen waarbij regelmatig paarden dood gaan :()

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:17

-> TEN

SanneT84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:21

laat haar maar lekker gaan praten over waar zij verstand van heeft. als je het beste met je voor hebt met je paardje dan kan je endurance doen als je maar goede training opbouwt etc

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:26

Ja, en mensen die marathons lopen worden ook gedwongen en zijn zooooooooo zielig :')

Lekker laten banketstaaf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:55

Asyaa schreef:

_O-

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:59

Endurance is een tak van sport die dichter bij het paard staat dan rondjes lopen en trucjes doen in een dressuurring of over relatief smalle sprongen springen als ze er net zo makkelijk langs heen kunnen :+ Zielig? Als groom heb ik heel veel gezien, en dan vooral oortjes die naar voren staan en hele blije paarden en ruiters :P

Daarnaast, je rijd niet van de een op de andere dag 128 kilometer, daar gaat jaren van training aan vooraf (als je op 28 km beginnen moet zeker). En een goed trainingsschema biedt ruim voldoende rust en is uitgebalanceerd, geen mishandeling te bekennen hier ;)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:30

Zielig?
Daarom staat mijn Arabier al de hele nacht vrolijk te stuiteren als ik er een paar vlechten in draai voor de volgende dag als er een wedstrijd gepland staat?
Nee, geloof mij.. Elk gezond paard vind endurance leuk!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:22

tja ik wilde wijs mijn mond houden :( maar helaas niet gelukt }>

wat zielig is: paarden die op een manege staan in een box en elke dag dat zelfde saaie rondje tussen die 4 muren moet lopen :j sporen en zweep, want hij doet het niet meer: hij gaat alleen nog maar in de staak

zweten, waarom zou dat niet goed zijn? alle topsporters zweten en topsportpaarden ook. daarom is het belangrijk dat je je paard onderweg laat drinken, electrolyten geeft enz.

wij horen ook zo vaak als we met Dinky op stap zijn van die dagjes mensen die 1x per jaar een fiets pakken en door de natuur fietsen: aaahhhh zielig. ja daarom loopt hij voorop EN met zijn oortjes naar voren en moet Femke de hele wedstrijd remmen.

laat ze zich eerst even in de discipline verdiepen voordat ze met modder gooit }:0

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:31

Asyaa schreef:

_O- sluit ik me bij aan :+

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:21

Tammy_ schreef:
Asyaa schreef:

_O- sluit ik me bij aan :+

vind ik trouwens ook een hele goeie _/-\o_