Flinke afstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Flinke afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:31

Ik heb net eens gekeken op afstandmeten.nl en schok wat ik in feite maar rijd.
Vandaag hebben we voor ons gevoel toch weer een redelijk afstand neer gezet, voornamelijk in stap welliswaar, maar het bleek maar een "klein" rondje van nog net geen 12 km te zijn!
Hemeltje.. en de 30km is nog maar het begin bij de endurance.
Mijn paard zal het wel kunnen, maar twijfel toch echt een beetje aan mijzelf.

Nachtlampje

Re: Flinke afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:36

Woeh toch wat minder dan gedacht!
Bij endurance lijkt het me echt gewoon van 9 tot 7 in het zadel zitten..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:39

9 tot 7 is wel erg lang hoor, dan moet je wel al een heel eind verder zijn, je begint dus met ongeveer 30 km, daar mag je maximaal iets meer als 3 uur over doen..

Ik rij met mijn haflinger klasse II, langer als 5 uur heb ik daarvoor nog niet in het zadel gezeten.
Mijn verzorgster red overigens 10 km in draf ook niet, dan is ze zelf helemaal buiten adem.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 05:27

Zou uren op mijn paardje kunnen rijden helaas waren we dus an het opbouwen voor conditie en is ze nu plots mank geworden... we zullen dus weer van voor af aan moeten beginnen.
Wij reden tegen einde ofwel langere stukken van 15-20 km in 2,5 uur dus eigenlijk al te langzaam :P ofwel korter stuk van 10 km in wat sneller tempo in uur. Ze leek hier nooit echt van onder de indruk was enkel erg bezweet in de periode dat het plots warme dagen waren en ze nog in haar wintervacht stond (niet zo gek :P) nu begint haar wintervacht flink uit te vallen.
Hoop dat ze snel beter wordt en en we weer rustig van voor af aan kunnen beginnen langzaam opbouwen. Absoluut een einde van het landschap genieten vanop een paardenrug :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 05:29

trouwens als ik me niet vergis zijn de introductie afstanden alemaal 20-26 km meestal wel buiten wedstrijd dan natuurlijk maar je kan al het gevoel meekrijgen en de start regels ivm lidmaatschap/startgeld etc zijn minder. je mag wel slechts paar keer mee doen geloof ik per jaar aan zo n wedstrijd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 05:34

In NL zijn de kennismakingsafstanden precies even lang als de klasse I. Het is nl dezelfde wedstrijd, alleen met een lagere minimum- en maximumsnelheid. De kortste wedstrijd is op dit moment dacht ik 27 km.

12 km in (voornamelijk) stap is absoluut onvoldoende als trainingsopbouw naar endurance toe. Probeer dat eerst maar eens in voornamelijk draf en ongeveer 5 kwartier af te leggen. Verdubbel dat, en dán kom je in de buurt van startklaar te zijn voor een klasse I.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 07:47

Paard is het probleem niet... Ik ben bang dat ik een probleem ga worden.
Van de week ga ik ook kijken hoeveel km per uur mijn draver nou stapt en draaft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:51

Wat ik als tip kreeg van mensen die ook endurence starten, is om dit aan te houden: 10 min stappen, 10 min draven, en zo voort. Het draven bouw je steeds wat uit, en je paard moet zich dan in die tien minuten weer kunnen herstellen. Zo heb ik een conditie opgebouwd waarmee ik makkelijk flinke afstanden af kon leggen. Dat was dan recreatief, met veel pauzes, maar paard in kwestie leek niet eens moe.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:57

.Mmmmh dan zou ik dit snel moeten gaan inzetten, want 16 april is onze eerste wedstrijd al.
Gelukkig zwem ik wel 4x in de week en fiets elke dag... Maar paardrijden >;) ... Ik sta vaker in de bak les te geven dan dat ik zelf rijd

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:46

als je nu nog moet trainen voor de 16de ben je echt veels te laat...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:51

Dat red je echt niet in een week.
Plus zweten zegt niks over de conditie. Het gaat om de hartslag en bij de nakeuring ook de ademhaling.
De 16e is het 31km, dat moet je thuis met gemak kunnen rijden, want er komt een trailerrit + veel indrukken voor het paard erbij.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:08

Succes! (van stappen word ik zelf altijd moeier dan van flinke stukken draven, misschien jij ook?)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:39

Ik ben natuurlijk al veel langer aan het trainen, maar niet zo intensief.
Paard is gelukkig heel veel gewent en heeft internationaal gekoerst.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:59

koersen is wel iets totaal anders als endurance..
als je nu 12 km al een hele afstand vind zal je dus ook geen lange afsanden hebben getraind.
je zou nu toch wel minimaal 20 km met 10 km/h uur moeten kunnen rijden als je volgende week wilt starten.
daarnaast is het niet verstandig om in de week voor de wedstrijd nog te trainen, het is wel de bedoeling dat je paard uitgerust aan de start verschijnt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:21

Welk tempo rijd je ongeveer?

Mijn ervaring is dat lange, rustige ritten ook veel langer voelen dan dat ze zijn.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:30

Annebe, ik heb hetzelfde ongeveer. Bij ons is geen bos ed, enkel landweggetjes en klei.
Ik kijk ook op afstandmeten.nl hoever ik heb gereden en de eerste keer dat ik daar keek schrok ik ook wel een beetje in die zin dat ik dacht dat ik wel wat verder had gereden. Nu weet ik ongeveer hoe lang de blokken zijn en hoeveel ik dus heb gereden en nog moet rijden.

Ik heb in kwb de 26 km gereden en moet zeggen dat dat voor mijn gevoel veel korter was dan wanneer ik thuis 26 km zou rijden. Dus wanneer je paard het wel aankan, zal het voor jou ook wel gaan. En inderdaad niet te snel willen. Ik geloof dat je om de 5/10 km een bordje hebt met hoeveel je gereden hebt. Zo kun je een beetje je gemiddelde snelheid berekenen.
Veel succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 07:35

Bianca@ Met dat hij internationaal gekoerst heeft probeer ik te zeggen dat dit paard wel wat gewent is aan "wedstrijd stress" zeg maar.
Dat het niet het zelfde is als koersen snap ik ook wel.

Ik had van de afstanden die we gereden hadden verwacht dat het meer km zouden zijn.
Het bos achter onze weide gebruik ik vaak als flink training bos, dus veel draven en deze heeft ook veel heuvel training.

TurdusMerula@ Welk tempo ik rijd is mij nog steeds niet bekend, weet wel dat we zowel in stap als draf gemiddeld een stuk harder gaan dan een gemiddeld paard.

Rixt@ Dank je! Ik denk ook wel dat het allemaal mee gaat vallen en ik mij meer zorgen maak dan nodig is.
We gaan er gewoon voor, als is het maar voor de ervaring.
En we rijden mee met een andere draver die voor de 2de keer op een endruance wedstrijd is.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:10

Toen ik nog geen GPS had heb ik mijn man met de auto naast of achter het paard laten rijden om te zien hoe hard het ging. We hebben toen een ruilverkavelingweg gekozen met een goed berm ernaast. Eerst een km stap, dan 1 km draf en dan een km galop. Rij de gangen op het tempo dat ze het meest ontspannen aanvoelen dus geen uitgestrekte draf of rengalop.
Een andere manier is om ergens bv een km aan te duiden, je tijd dat je daar over doet op te nemen en dan bereken je de snelheid.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 08:42

Ik had mijn man al een fietscomputer gegeven :)
Maar waarschijnlijk is een gps onderweg.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:32

}> arme man zie hem al fietsen achter het galoperend paard aan ;)

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:48

de 26 van KWB vielen mij ook erg mee, al had ik 2.5 week daarvoor een trainigsrit van 34.5 km gereden..
of je paard wel de juiste conditie heeft kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
maar kan jij het zelf ook wel aan? als jij het zwaar krijgt wordt je ook een zwaardere last voor je paard.
en dat is niet prettig voor je paard. zeker als je nu al twijfelt.
+ dat je er vanuit moet gaan dat je 90% draaft.

P/A zit op 18.5 km geloof ik, kijk op dat punt niet alleen naar je paard maar ook naar jezelf.
zie je het daar niet meer zitten kan je daar stoppen.
voel jij je nog prima, en je paard is fit, kan je verder gaan.

endurance is echt gevoelswerk :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 18:53

Citaat:
arme man zie hem al fietsen achter het galoperend paard aan

Hahaha galoperen is het ergste niet, als Avatar gaat draven, dan heeft hij pas een probleem.

Charily@ Dat is inderdaad ook mijn optie... Mocht het verder niet lukken kan ik altijd nog stoppen of bij een van de groompunten.
Het moet leuk zijn voor mijn paard maar ook voor mij.
We zullen het wel zien....

diawlish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:04

Citaat:
trouwens als ik me niet vergis zijn de introductie afstanden alemaal 20-26 km meestal wel buiten wedstrijd dan natuurlijk maar je kan al het gevoel meekrijgen en de start regels ivm lidmaatschap/startgeld etc zijn minder. je mag wel slechts paar keer mee doen geloof ik per jaar aan zo n wedstrijd

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:34

Citaat:
Mijn ervaring is dat lange, rustige ritten ook veel langer voelen dan dat ze zijn.

Dat is ook zo 30km stappen en ik ben moe, dezelfde toer in draf-galop en ik ben nog zo fris als een hoentje als ik van m'n paard kom.
Als je traag rijd zit ook lang in 't zadel voor die relatief korte afstand.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:43

arun schreef:
Citaat:

Dat is ook zo 30km stappen en ik ben moe, dezelfde toer in draf-galop en ik ben nog zo fris als een hoentje als ik van m'n paard kom.
Als je traag rijd zit ook lang in 't zadel voor die relatief korte afstand.

Heb je echt wel eens dertig km gestapt of is dat bij wijze van spreken?
(Anders: :oo)