Als Belg vrijwilliger zijn in NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Als Belg vrijwilliger zijn in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:15

:wave:

Aangezien de dressuur niet echt dé sporttak is voor mijn paard en mezelf, zou ik graag een keertje endurance proberen!
Nu zit ik al een hele poos dingen op te zoeken op internet en heb alweer een boel bijgeleerd (wat nou gewoon simpel bosritje? := )
Alleen zit ik met het probleem dat bijna alle -waardevolle- info uit NL komt, en ikzelf een Belg ben maar wel dicht bij de grens woon.
Ook heb ik, misschien de verkeerde, indruk dat in NL veel meer wordt gedaan om endurance te promoten en gaat alles er heel gemoedelijk aan toe?

Kortom: ik zou graag eerst eens een (paar) keer als vrijwilliger meedraaien aangezien je dan ongetwijfeld nog veel meer bij kan leren, en uiteraard moeten we eerst nog netjes en rustig aan trainen alvorens we zèlf zouden kunnen starten. Maar is het eigenlijk mogelijk om als Belg in NL vrijwilliger te zijn? En zo ja, hoe en waar kan ik me dan inschrijven en wat zijn de taken zoal? :o

Ik hoop dat iemand het antwoord weet, ik heb er alvast veel zin in! *\o/*

Hilli

Re: Als Belg vrijwilliger zijn in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:18

Ja hoor, het maakt helemaal niet uit waar je vandaan komt. Elke vrijwilliger is er eentje :)

Taken zijn heel divers, zo kun je een controlepost in het bos bemannen (controleren of elke ruiter langskomt). Of je kan bij de start/finish zitten als tijdwaarnemer. Of je kan parkeerhulp zijn. Of manusje vanalles. Of...

Je meldt je aan door de organisatie een mail te sturen, hier op Bokt staan wel eens oproepjes (EA-RVG) of kijk eens op het endurance-forum.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:54

Van welke regio ben je ?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:55

Brecht-Wuustwezel :)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 02:28

Ik woon in Nieuwmoer tegen Wuustwezel aan, en wil je wel wegwijs maken en laten zien dat endurance in België niet onderdoet voor Nederland zelfs het aanbod internationale wedstrijden is hier veel groter. Je zoekt volgens mij te veel op nederlandse forums of sites.
Hieronder meer Belgisch forum daar vind je ook links naar sites en clubs in België.
http://endurancebnl.forum2go.nl/
En ik kan altijd een extra groom gebruiken, zo leer je endurance het best kennen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 09:50

Inn, bedankt voor de link, ik heb me gelijk geregistreerd :)
Het is inderdaad zo dat ik voornamelijk Nederlandse sites ben tegengekomen... Ik ben ook eens gaan kijken op de site van de VLP, maar die vond ik niet echt zo duidelijk; het gaat ook alweer meteen over alle soorten verzekeringen ed. Ook over vrijwilligerswerk vond ik zo goed al niets terug, vandaar mijn oproepje...

Ik zou het super fijn vinden mocht iemand me wat wegwijs willen maken; mijn paard zou het moeten aankunnen -mits een goede training uiteraard- want hij werd bij de vorige eigenaar getraind voor endurance. Alleen ken ík er helemaal niets van :o ... Daarom dat ik dus, op aanraden van menig bokker in het verleden, maar al te graag eerst vrijwillig of idd groom zou willen zijn.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:02

Als je zin hebt kan je de 20ste maart al een keer mee als groom naar Villers Poterie ik rij daar 80km. Ook de Vlaamse organisatoren staan te springen voor vrijwilligers, ik kan je daar aan een paar van hen voorstellen ze zullen je met open armen ontvangen. Ik stuur je een pb met mijn emailadres en gsm nr. Ik rij ook internationale wedstrijden en daar komt pas echt veel bij te kijken. Je woont niet ver van mij dus we kunnen ook samen trainen en ik kan jou en je paard ook meenemen op wedstrijd als ik maar 1 paard bij heb en je begeleiden of iemand zoeken waar je samen mee het parcours kan rijden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:52

Voila is al opgelost.
Mocht je willen helpen op wedstrijd ik kan nog enkele vrijwilligers gebruiken 10 april in 'De Panne'. Inn zal je wel een lift geven :)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:54

arun schreef:
Voila is al opgelost.
Mocht je willen helpen op wedstrijd ik kan nog enkele vrijwilligers gebruiken 10 april in 'De Panne'. Inn zal je wel een lift geven :)

:j Inderdaad als groom of als helper. ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:23

Goh, ik schaam me toch een beetje voor mijn uitspraak dat er in BE zo weinig om te doen is intussen :o
Dankjewel voor alle aanbiedingen (ook die via pb ;) ) ik wil zéker komen helpen bij jullie!
Moet je me alleen op voorhand even weten te zeggen wat ik juist moet doen/meenemen/wat er van me verwacht wordt,
want zoals ik al zei: een echte leek...

Inn het lijkt me super leuk om eens een keertje samen te gaan trainen als je dat echt zou willen; het enige probleem is dat mijn paard moeite heeft met de trailer. Maar ik denk met voldoende oefening dat dat naderhand wel moet lukken. :)

Ik heb er echt al zin in!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:57

Heb je zelf een trailer? Probeer een paard altijd zonder dwang te laden, anders wordt het steeds moeilijker. (Ik heb een trailer met lage bodem en deuren, paarden staan er schuin in zoals in vrachtwagen.)

Het verschil tussen endurance en andere disciplines is dat de bereidwilligheid om anderen te helpen heel groot is omdat er ook meer nood is aan hulp. vb onderweg het paard van een concurrent water geven kan je niet weigeren, want een volgende keer ben je zelf dankbaar dat je water aangeboden krijgt als je grooms eens een groompunt gemist hebben.

Endurance (Trec ook in iets andere zin) is de enige paardensport waar je met je paard nog vrijheid kan voelen en dat in prachtige natuurlandschappen dat geeft een enorme kik en zeker als je, je grenzen telkens kan verleggen. Tijdens een wedstrijd moet ik altijd zien dat ik niet te veel wegdroom (dan mis ik meestal een pijl) zo relax kan dat zijn. <3
Dus bel of mail maar eens.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:11

Je moet je niet schamen hoor. Het is wel een feit dat hier bij ons niet zoveel blabla verkocht word rond deze prachtige sport. Anderzijds is het wel een feit dat de endurance in ons land toch op vrij hoog niveau staat. De instap lijkt groot maar de bereidwilligheid tot helpen van ervaren aanwezigen is steeds zeer groot. Ondanks de competitie (zoals Inn ook schrijft) help je spontaan uw concurent. Lid worden van één van de clubs is ook handig. Ga maar eens op stap met Inn je zal er een goede leermeester aan hebben :)

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:26

Je hebt gelukkig al een aantal tips gekregen.
Bij jouw direct in de buurt is er juist heel veel te doen op endurancegebied. De vlp organiseert een aantal ritten in de buurt, maar de dichtsbijzijnde (Schilde en Lichtaart) zijn pas aan het eind van het seizoen. De andere enduranceclub in Vlaanderen (Vet2000) heeft komende maanden al een aantal ritten die vlakbij zijn waar je zo eens zou kunnen gaan kijken:
http://www.vet2000.be/v1/index.php?page=kalender

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:04

Bedankt voor de link, Jazzebel, ik ga meteen eens kijken! :)

Jazzebel schreef:
De vlp organiseert een aantal ritten in de buurt, maar de dichtsbijzijnde (Schilde en Lichtaart) zijn pas aan het eind van het seizoen.
Weet er iemand toevallig of de rit in Schilde ook over 20 km gaat? Ik zie namelijk alleen 80 en 100 staan... :o? Het lijkt me leuk om daar dan onze eerste keer in mee te doen, aangezien het zowat achter de hoek is. Tegen dan zijn er hopelijk bij paard én ruiter een paar kilootjes af en zijn we een beetje in vorm! *\o/*

Edit: ik bedoel de rit in Schilde in augustus. Niet die in april zoals vermeld in de link van Jazzebel, dat lijkt me wat te snel, toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:17

sorry voor het binnenvallen, maar ik ben ook wel geïnteresseerd in de endurence (voor het geval het in de dressuur absoluut niks wordt)
Vanaf welke afstand is het aangewezen om een "speciaal" zadel aan te schaffen en worden er ook regelmatig initatieritten georganiseerd, dus korte afstanden?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:23

Petitparis, we kunnen misschien samen een keertje starten, met die maagproblemen-rakkers van ons ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:26

ah ja, misschien wel. ik vroeg me al af van welk topic ik je kende :D

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:06

Speciaal zadel is niet nodig op geen enkele afstand, gewoon zadel waar jij en je paard comfortabel mee zijn is ok.

Op elke wedstrijd heb je de kennismakingsklasse van 20km waar je kan proeven. Die klasse is niets meer dan een wandeling aan iets strakker tempo dan je gewoon effen in 't bos gaat rijden. Speciale training is voor gezond paard dat bv dressuur gereden word is niet nodig hoor.

Let wel eens je geproefd hebt ben je verkocht, je zal de wedstrijd zandbak snel ruilen voor 't bos :) !

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:32

I hope so!
Als ik dit allemaal lees, krijg ik er echt zoveel zin in!

Misschien lukt het ons dan wel om de 17e al mee te doen in Schilde, is bijna achter de hoek!
Alleen nog een rijmaatje vinden dan... O:)

Edit: typfoutje

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:37

Diegene die nu zondag eens mee willen naar Villers Poterie (ik rij daar 80km) we vertrekken bij ons (Nieuwmoer) om +/- 6.30u en passeren de oprit in St. Job richting Antwerpen dan Brussel naar Charleroi. Jammer dat die van Brecht weg is. Of ergens afspreken in Wuustwezel Bredabaan richting Brasschaat. Mijn man kan nog hulp gebruiken bij het assisteren, je leert dan hoe een wedstrijd in elkaar zit, verloop ervan; van inschrijving - voorkeuring -vertrek - grooming en assistentie -vetgate - aankomst - tot en met nakeuring. Daarbij leer je nog, hoe hartslag meten, koelen, paard optimaal houden (eten drinken) en voordraven enz.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:16

Hoi, Inn! Ik wil wel graag mee zondag, maar dat wist je inmiddels al... :)
Waar is voor jùllie het makkelijkst af te spreken?
Wij zijn nog niet definitief verhuisd naar Wuustwezel, dus momenteel woon ik nog in Deurne (vlakbij de oprit van de E19 richting Brussel - aan het Sportpaleis dus).

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:34

Nu wel (heb je mail gevonden) tot zondag aan het sportpaleis. We hebben wel wat gemeen met elkaar ik ben oorspronkelijk vandaar (Merksem) dus ik ken het daar goed.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:41

Hey,

leuk topic :)
Inn, wanneer is er eens een wedstrijd dichter in de buurt? (prov Antwerpen?) Ik zou graag eens een kijkje komen nemen, zien hoe het er aan toe gaat. Ik heb al veel gelezen, maar wil het dolgraag eens in real life zien natuurlijk!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:32

28/08/2011 Schilde CEI 100km/CEN 80km
25/09/2011 Lichtaart CEN 80km

Schilde is ook een internationale van 100km wat het nog boeiender maakt om eens langs te gaan. Of mee in mijn (groom)team helpen?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:17

Duurt allemaal nog zo lang :(