voorbereiding van het nieuwe TREC seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gilbey

voorbereiding van het nieuwe TREC seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:57

Het nieuwe TREC seizoen komt er weer aan en ik ben benieuwd wie er dit jaar willen gaan starten.

Op 19 februari is er een cursus kaartlezen/intekenen en een cursus grid/azimut in 't Harde.
En op 6 maart is er een oefen PTV (indoor) in Eersel.

Ik ga naar allebei toe, wie nog meer?

WendyBZ

Re: voorbereiding van het nieuwe TREC seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 06:57

Ik ga naar de cursus kaartlezen en grid/azimuth :j Eersel weet ik nog niet. Het is zo'n klere-eind rijden :=

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:12

da's het voordeel dat ik in midden Nederland woon :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:14

Nou, echt hoor.. := Al die TREC wedstrijden zijn zo ver. Ik wil ook wel naar Eckmuhle, maar als ik zie hoe ver dat rijden is :=

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:27

Maar die is echt wel de moeite waard om te gaan rijden, en volgend jaar zal die waarschijnlijk niet gereden worden.
Probeer er anders een lekker lang weekend van te maken, er is genoeg te zien in de omgeving.

Ik ben hier in Wageningen blijven hangen na mijn studie en dat is voor de paarden en de evenementen zeken niet vervelend. Dit jaar heb ik bijna alleen maar thuis wedstrijden gepland staan met de endurance en voor de TREC kan ik het ook nog aardig overzien (OK ik rij daarvoor tot ongeveer 300/350 km)
Verder heb je hier een super uitrijd gebied natuurlijk.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:25

Ik ben ook weer van plan dit seizoen te starten.
Maar eerst een cursus kaartlezen.... :D

keep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:30

Helaas heb ik geen tijd op 19 februari.....
Anders had ik graag heen gegaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:39

Ik hoop ergens in het seizoen mijn debuut te maken. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:08

Citaat:
6 maart is er een oefen PTV (indoor) in Eersel.

Hier wil ik aan mee gaan doen met een vriendin. Wij hebben beide geen ervaring hier in.
Starten wel beide wedstrijden en rijden ook met de paarden buiten. Is er nog iets waar
we van te voren aan moeten denken of kunnen doen?

het leek ons een leuke afwisseling voor ons en de paarden :)

alleen voor het kaartlees deel vrees ik wel haha.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:56

dit is juist om eens de hindernissen te gaan oefenen die je kunt verwachten tijdens een TREC wedstrijd.
Wat handig is om mee te nemen is een goed humeur en een optoming (zadel en hoofdstel) dat voor jullie veilig is.

Als je wilt kunnen we je daar tussen door ook meer vertellen over het kaart lezen e.d. maar dat hoef je hiervoor nog niet te kennen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:12

ik had er al eerder van gehoord. maar bij indoor brabant waren we eigenlijk echt om. mede door het enthousiasme van de trec mensen bij de stand. mn zusje crosst maar dat vind ik voor mezelf echt niets. dit lijkt me een leuk alternatief naast de dressuurwedstrijden.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 08:46

Ik denk dat je Paard & Koets bedoeld, indoor brabant hebben we niet gestaan met de stand.
Ik ben van die tinker die daar ook was :D

keep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:15

Ook ik hoop dit jaar mijn debuut te maken.
Ik heb de wedstrijd op 17 april in zeijen en de wedstrijd in Voorhout in juli op het oog.

Heeft iemand nog tips voor het trainen of voorbereiden van de onderdelen??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:19

Je kant het e.e.a. wel op buitenrit oefenen zoals sprongetjes, heuveltjes. In de bak met wat balken kan je smalle doorgang, achterwaars en labyrinth oefenen. Mijn ervaring is dat de laaghangende takken echt iets is om van tevoren zelf thuis te proberen. Ik heb het eerst aan de hand gedaan en pas daarna weer onder het zadel.
Afbeelding

Dit gebeurde namelijk op de wedstrijd daarvoor... Bijna vrijwilligers gesneuveld :D
Afbeelding

keep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:33

Bedankt Wendy!!

En die vrijwilligers met gevaar voor eigen leven..... :+
Nu doet Tammy het super met die takken!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:34

Jup, nu doet ze het super :D Maar dat is ook omdat ze altijd hard eronder door mag en dat vindt ze leuk :D

keep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:04

Citaat:
WendyBZ schreef:
Jup, nu doet ze het super :D Maar dat is ook omdat ze altijd hard eronder door mag en dat vindt ze leuk :D

Tja voor wat, hoort wat O:)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 09:02

even een vraagje:
Tijdens de Farm & Country fair in Aalten hebben we de laatste jaren ook een wedstrijd gereden, maar omdat het heel lastig is om daar voldoende vrijwilligers te krijgen (ik woon daar niet in de buurt) doen we dat dit jaar niet.
Ik zat er aan te denken om daar nu clinics te gaan geven die over de TREC gaan, bijvoorbeeld PTV training en een kaartlees cursus met een mogelijkheid om een kleine POR te rijden.

Zou daar voldoende belangstelling voor zijn?
De camping die er naast ligt mogen we nog steeds gebruik van maken en de deelnemers krijgen ook natuurlijk weer toegang tot de beurs.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:34

Klinkt wel erg leuk op zich. Ik ga 19 februari naar een kaartlees clinic bij harderwijk in de buurt. Weet verder nog absoluut niet wat ik wil starten dit jaar. Ben nog TREC-maagd maar wil dit jaar wel iets starten, voorbereidingen wil ik wel allemaal getroffen hebben. Ik wil eerst geoefend hebben voor ik iets start. Rij nu wel veel buiten uiteraard. Ben van de week weer begonnen na een vakantie van 2,5 maand en heb nu eigenlijk onvorbereid bijna 7 km zonder moeite gereden. Dus ik verwacht dat zijn conditie het wel aan moet kunnen na een goede training. De hindernissen zullen het grootste (letterlijke) struikelblok worden aangezien ik nog nooit van mijn leven gesprongen heb.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:26

7 km is niet te vergelijken met een POR verspreid over de hele dag, want die mentale vermoeidheid van je paard komt er dan ook nog bij. Maar da's mijn mening, en ik ben in die zin ook TREC-maagd. :')
Dus doe voorzichtig. (Doe je wel hoor, maar toch...) :)

Hindernissen zijn allemaal echt wel laag, en het idee van een sprongetje kun je misschien wel oefenen. :)

Ik ben benieuwd hoe de bamboestokken gereden worden met een Westernzadel; je moet dan echt wel schuin hangen; hoe gaat dat?
Ik oefen wel eens als ik takken ed tegenkom buiten, of ik verbeeld ze mij tijdens een galopje. :+
Toch vind ik dat met een engels zadel een stuk gemakkelijker; iemand tips? :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 13:38

iets schuin opzij voorover hangen is daarbij idd makkelijker, dan zorg je dat de knop net naast je zij komt.
Blijf vooral wel rekening houden dat een paard kan stoppen de eerste keren en dat je dus wel stevig zit.
Daarom kun je beter beginnen met het aan de hand oefenen.
Wat trouwens ook wel grappig is is dat paarden echt heel anders tegen de hindernis laag hangende takken aan kijken dan echte lage takken buiten in het bos.
Als je paard eenmaal de hindernis gewend is gaat het heel gemakkelijk en zetten ze zelf al vast aan bij het zien van de hindernis.
Een heleboel paarden zakken ook een stukje door hun benen heen en in de galop zakt hun rug natuurlijk altijd al een beetje.
Helaas vind die van mij het tegenwoordig zo leuk dat ze haar hoofd te hoog houd en ze met haar oren de takken er vanaf tikt.

De afstanden en snelheden vallen bij de TREC heel erg mee en je maakt ook telkens korte pauzes op de controle posten.
wat mentaal het meest belastend is is het verkeerd rijden van de route.
Dan stop je, zit je een tijdje op je kaart te kijken en draai je weer om, en dat soms meerdere keren kort op elkaar.
Dit is ook de reden dat je dit niet met hele jongen paarden moet willen doen (3 jarige bijvoorbeeld, op de grote buitenlandse wedstrijden moeten ze min 6 jaar zijn)

Die sprongen vallen idd heel erg mee.
Het gaat over het overwinnen van een hindernis en als je dat in stap probeerd kun je nog steeds punten krijgen (natuurlijk wel minder ivm de stijl)
als je het echt niet durft/mag of wil kun je ze ook overslaan, dan meld je je af bij de jury en rij je door naar de volgende hindernis, zonder dat je een DQ krijgt.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:52

Hallo allemaal,

Sinds 2 jaar ook helemaal verlaafd aan TREC, hi hi.

Cody rijd ik met westernzadel en inderdaad is de laaghangende takken een onderdeel wat je echt even moet oefenen. Eerst aan de hand eronderdoor. Daarna de takken hoog hangen en onder de man/vrouw eronderdoor en dan steeds lager. Door de oefening is het nu Cody's favoriet, ze scheurt er echt met een noodvaart onderdoor en "zakt" echt, natuurlijk met haar oren vrolijk naar voren, echt genieten. Ik hang helemaal aan de rechter zijkant, anders tikken mijn billen de takken er alsnog af :o .

@Turdusmerula, als je een keer wilt komen oefenen kan dat hoor, mijn stalletje is in Noordwijk ZH en dat is niet zo ver weg.

TREC maagd klinkt wel heul erg, ha ha.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:13

Ik heb jou wel eens gezien in het echt :P, jij start natuurlijk ook met WN zadel.

Ik was vooral benieuwd naar de technische uitvoering dan, hihi...

Oefenen ga ik onthouden, da's tof en idd niet ver weg. Ik sta aan de rand van Wassenaar. :)

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:43

TurdusMerula schreef:
Ik heb jou wel eens gezien in het echt :P, jij start natuurlijk ook met WN zadel.

Ik was vooral benieuwd naar de technische uitvoering dan, hihi...

Oefenen ga ik onthouden, da's tof en idd niet ver weg. Ik sta aan de rand van Wassenaar. :)

Oh, hi hi. Waar heb je ons gespot dan?
Op de website van jolanda Scheepen staat er mooie reeks foto's van ons onder de laaghangende takken bij de wedstrijd Didam 2010.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:17

Een training in Aalten zou ik wel heel tof vinden! Ik heb me nu ingeschreven voor de oefen PTV in Eersel! Het eerste uitje met mijn paardje! Ze is nog nooit in een binnenbak geweest dus dat is best even spannend. Dan ook nog al die enge dingen erin. Het is al zo'n stresskip!
Ik ga nog wel even proberen om voor de tijd een keer een binnenbak te huren.