gangenpaarden en endurance

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nairtje

gangenpaarden en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:59

Een vraagje.....

Als je een gangenpaard heb, die je niet wilt laten draven. Denk aan de MM en paso bijv. Hoe doen jullie dat dan tijdens de keuring.
Daar willen ze toch altijd een draf zien......???

delfa

Re: gangenpaarden en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:02

Als je moet voorDRAVEN moet dat inderdaad in draf ;)
Immers wordt je afgerekend op een zuivere draf, wanneer je dan een andere gang laat zien, wordt je afgekeurd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:18

Ik zou het bijzonder slecht vinden als een keurende DA niet kan beoordelen of een paard dat alleen tölt, zuiver loopt. Vraag me dan altijd af wat je in hemelsnaam moet dan als je gangenpaard kreupel is.

Je wordt niet gekeurd en afgekeurd op een zuivere draf, maar op kreupel zijn. Dat in het reglement staat dat er gedraafd moet worden staat daar in feite los van. Ik zou de KNHS eens bellen en vragen hoe ze dat denken op te lossen. Nu sluiten ze bij voorbaat bepaalde rassen uit, en dat zou niet moeten mogen. In Amerika doen ze dat ook niet. Zelfs bij Westernwedstrijden waar je 'jog' moet tonen mag je met een gangenpaard een 'intermediate gait' laten zien.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:37

Of je start in de kennismakingsklasse en laat het allemaal even op je af komen. Volgens mij ben je niet de enige die dat probleem heeft.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 07:08

Ik ga het KNHS er maar eens over bellen. De MM is juist gefokt op uithoudingsvermogen en dan zou ik er geen endurance mee kunnen rijden, dat zou zeker vreemd zijn.

Ook vind ik dat je heus wel kan zien als een gangenpaard kreupel loopt. Onregelmatigheid is dan toch duidelijk te zien.

Mijn kleine man is pas 2, dus heb nog een lange tijd te gaan, maar wil dit toch alvast weten.

Wat leuk om te weten dat ze in Amerika ook gewoon met gangenpaarden western rijden. Heb een aantal jaar geleden eens contact gehad met een westernmanege. Het leek mij erg leuk om daar met mijn paard te staan en op die manier te rijden. De vrouw waar ik contact mee had, gaf eigenlijk aan dat gangenpaarden daar niet geschikt voor zijn.

De MM is ook bijzonder lenig en flexibel en het zijn daarom ook echte veepaarden. Helaas heb ik verder geen verstand van western, dus nam het maar gewoon aan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:29

er zijn diverse MM's die ook reining getraint zijn en het echt goed doen.
Ik heb wel eens filmpjes op youtube gevonden.
Zelf heb ik totaal geen westernambities, maar het kan wel met een MM volgens mij.

wat betreft endurance, idd, een arts moet ook bij tolt kunnen zien of een paard zuiver loopt of niet.
In principe kan elke MM ook draven, het word meestal niet getraint, maar ze kunnen het allemaal, de ene bied het net ff wat makkelijker aan dan de ander.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:40

Wij hebben in 2003 in België meegedaan aan een initiatierit van 30 km. Onze Secret laat aan de hand geen draf zien maar kwam prima door de keuring. Veel van onze Tennessee Walkers draven echter wel aan de hand. Hier het verslag van de rit: http://www.pleasuregaits.com/Endurance.htm

Overigens deze vraag zou je ook kunnen stellen bij verkoopkeuringen en buigproeven. Onze paarden worden bij verkoop ook gewoon gekeurd waarbij een aantal dieren in gang lopen en hier beoordeeld worden regelmaat (of niet). Wij werken met verschillende dierenartsen die allemaal in staat zijn om regelmaat te onderscheiden, ook bij een niet-dravend paard.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 12-07-10 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee berichten samengevoegd.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:35

nairtje schreef:
Wat leuk om te weten dat ze in Amerika ook gewoon met gangenpaarden western rijden. Heb een aantal jaar geleden eens contact gehad met een westernmanege. Het leek mij erg leuk om daar met mijn paard te staan en op die manier te rijden. De vrouw waar ik contact mee had, gaf eigenlijk aan dat gangenpaarden daar niet geschikt voor zijn.

De MM is ook bijzonder lenig en flexibel en het zijn daarom ook echte veepaarden. Helaas heb ik verder geen verstand van western, dus nam het maar gewoon aan.

Ik rij ook reining met mijn TWH merrie.
In de training rij ik dan in stap, gang en galop maar bij een uiteindelijke reiningproef laat je alleen galop zien. Dan is het niets anders dan een 'normaal' paard dus :D

Net als Pleasuregaits hierboven al zegt, is mijn 2-jarig TWH hengstje ook gewoon in gang gekeurd door de arts toen hij verkocht werd.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:47

Officieel heb je dan een probleem ja. Of het eerlijk is of niet, is een tweede.

Maar de praktijk is gewoon dat West-Europese DA's zo weinig weten van extra gangen, dat het inderdaad zo is dat de doorsnee DA daar heel erg weinig mee kan. Hoevaak heb ik al niet gehoord van töltende Dravers die door een keuringsarts werden afgekeurd vanwege raar lopen of zelfs kreupelheid... rijp voor de slacht! :+
DA's weten vaak überhaupt niet dat er zoveel gangenrassen zijn, en zoveel varianten van de tölt die weer verschillen per ras... kun je dat ook verwachten, in een werelddeel waar het gangenpaard (buiten de Ijslander, maar ook dat is een buitenbeentje) nog zo schaars is?

Het is natuurlijk objectief gezien ook een stuk lastiger te beoordelen dan draf, waar de beenparen diagonaal tegelijk moeten neerkomen - as simple as that. In tölt beweegt er zoveel en zo snel, dat je echt een geoefend oog moet hebben om daar een onregelmatigheid in te kunnen ontdekken. Zeker als je bijv. een laterale tölt of draftölt hebt, zoals bij de MM of de Foxtrotter.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:56

Jaren geleden hielp ik als groom bij iemand met een gangenpaard en die heeft ze moeten leren draven aan de hand. Deed hij niet altijd maar als hij het niet deed kwam ze de keuring niet door.

Vind dat de dierenartsen zich er maar meer in moeten verdiepen. Want om het gangenpaarden mensen op deze manier moeilijk te maken is jammer van de mooie sport waarvoor veel gangenpaarden zo geschikt voor zijn.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:59

Dat er meer gangen zijn dan de stap, draf en galop is een feit. Varianten van de tölt zou ik ze niet noemen. Elke gang heeft zn eigen benaming, beweging en beenzetting.

Een geoefend oog is 1 maar een beetje veearts gaat mee in de tijd en gebruikt ook zijn oren om regelmaat te beoordelen. Want daar gaat het om; regelmaat, ongeacht de gang.

Onze Secret is afgelopen vrijdag nog klinisch gekeurd. Zij was zo vriendelijk om van een flat walk (zuivere 4-takt) over te schakelen naar een telgang. Tja, iets moeilijker dan een simpele draf maar er is nog altijd regelmaat!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:29

Tuurlijk moet een paard regelmaat tonen in elke gang.
Maar elk paard kan draven, het is een kwestie van aanleren.
Ik zou het een beetje vreemd vinden om elk paard maar te keuren in de gang waar hij het makkelijkst in loopt.
Elk paard moet netjes leren voordraven en de een doet dan gewoon makkelijker dan de ander.

Tonkie rijdt met haar ijslanders in de endurance zeer verdienstelijk, maar ook die draven netjes aan de hand bij de keuringen, dus zou niet snappen waarom een ander ras dit niet zou kunnen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:44

Een dierenarts moet een paard in welke gang dan ook kunnen beoordelen. Immers wordt met een klinische keuring toch ook niet alleen naar de draf gekeken.
En alle paarden kunnen dan inderdaad in theorie wel draven maar dit is lang niet altijd gewenst bij gangenpaarden. Sommige hebben echt de grootste moeite met draven aan de hand.
Waarom zouden die dan benadeeld moeten worden? Omdat er toevallig meer dravende paarden zijn dan meer gangenpaarden?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:47

Maar ik begrijp dat het voor een kennismakingsrit bij de endurance niet uitmaakt als je het paard niet in draf kunt tonen?
Ik las namelijk dat er 22 augustus weer een endurancerit was in Kootwijkerbroek en het lijkt me toch erg leuk om een keer mee te rijden (met m'n walker die echt niet aan de hand draaft :P ).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:50

Ik wil ook al jaren een Endurance rit maken := Ga Diva er voor trainen om volgend jaar mee te doen :P

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:52

Zamora schreef:
Ga Diva er voor trainen om volgend jaar mee te doen :P

Lukt je dat misschien niet voor 22 augustus? (Weet niet hoe haar staat van training is...)
Zou gezellig zijn ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:08

Ik weet niet hoe haar conditie is haha heb haar nog niet gereden := Heb nu vakantie en als het mooi weer is klim ik erop :P

Heb trouwens wel keer gegroomd daar, mooie omgeving :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:18

Dit staat in het reglement over voorkeuren:

Controle op kreupelheid:
De paarden worden gemonsterd in stap en in draf. Het aantal malen voordraven is
ter beoordeling van de wedstrijddierenarts. De pezen, gewrichten en spieren worden
bekeken. Kreupele paarden mogen niet starten. Eventuele afwijkingen in de
gangen of overvullingen van peesscheden of gewrichten dienen op de veterinaire
kaart vermeld te worden. Buigproeven zijn alleen toegestaan met toestemming
van de deelnemer.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:25

Fijn dat er toch nog wat mensen reageren. Dacht al, ben vast niet de enige!!

Kyran is pas 2, dus we hebben nog 2 jaar de tijd om te oefenen met een draf aan de hand. Het liefst laat ik hem helemaal niet draven en voorlopig is dit natuurlijk ook nog niet aan de orde. Hij zal zeker ook een hele tijd nodig hebben om gewoon op zijn eigen benen te lopen.

Toch wil ik het van te voren weten. Stel dat het helemaal niet nodig zou hoeven te zijn, dan zou ik het draven lekker achterweg laten.

Ik vind ook wel dat een dierenarts aan de regelmaat van de gang moet kunnen zien of een paard wel of niet kreupel loopt.

En wat fannetje zegt over dat je het ieder paard kan leren, dat klopt natuurlijk, maar dit eigenlijk niet gewenst (niet bij mij in ieder geval).
Mocht het verplicht zijn, dan kan zal ik er niet onderuit komen. Hoop echt in de toekomst endurance te gaan rijden.

Fannetje: bedoelen ze dan dat als een paard dus een afwijkende gang heeft, dit dan vermeld moet worden op de veterinaire kaart? Is een tolt dan een afwijkende gang?

Ik zal tegen die tijd zeker wel contact opnemen met de vereniging.

Tot die tijd hoop ik dat er nog iemand gaat reageren, die ook endurance rijdt met een gangenpaard, die niet draaft.....
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 12-07-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee berichten samengevoegd.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook heel benieuwd naar ben.
Zelf heb ik een (halve) Rocky Mountain Horse die lekker gait.
Hij is nog maar 1 jaar maar ik wil in de toekomst ook graag de endurance in.
Hoewel ik ook met hem wil dressuren (ook in draf) maar ja, voor hetzelfde geld wil hij aan de hand geen draf laten zien.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:43

We kunnen in de toekomst ook in grote getallen met onze gangenpaarden opkomen, whahahahaha

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:48

Als we ze niet "gangend" mogen voorbrengen dan organiseren we wel onze eigen wedstrijden _O-.
Ik hoorde trouwens ook dat ijslanders vaak ook moeilijk door de keuring komen omdat hun hartslag ook hoger ligt. (nog geen problemen met töltend voorbrengen gehoord)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:52

De ervaring die ik heb is dat alle paarden in draf gekeurd worden, zien ze dan iets afwijkends en hebben ze daar twijfel over dan mag je soms wel starten, alleen krijg je dan een aantekening op je vetkaart zodat dat bij iedere volgende controle extra aandacht krijgt.

Zo ben ik eens gestart met een B voor locomotie (zou iets scheef lopen in zijn kruis), maar bij de P/A was alles weer ok en op de nakeuring ook (had achteraf denk met zijn mokvoetje te maken).

Je zou verder eens kunnen informeren bij de KNHS-ev, maar bij mijn weten moet je echt voordraven.

En dat voordraven heb ik met die van mij ook echt moeten oefenen hoor, die vond het niet zo nodig om een vlotte draf te laten zien aan de hand, sukkeldrafje is toch ook voldoende :z

@succubi: de ijslanders die ik gezien heb werden altijd netjes voorgedraafd. En die hf, bij goede training gaat dat blijkbaar wel goed, want Tonkie rijdt zelfs 5-daagse wedstrijden prima uit.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:49

Hm, waar zal ik eens beginnen. :P Mensen met verstand van gangenpaarden maar weinig verstand van endurance, mensen met verstand van endurance die te weinig van gangenpaarden weten.... ziedaar het hele probleem. ;)

Zamora schreef:
Vind dat de dierenartsen zich er maar meer in moeten verdiepen.

Je kunt wel vanalles vinden, maar dat verandert nergens iets aan. ;) Je moet bedenken dat die dierenartsen daar vrijwillig op hun vrije zaterdag of zondag voor een paar centen (veel minder dan ze normaal verdienen) paarden staan te keuren. Er is geen centrale opleiding of training voor de artsen, en al zeker geen (verplichte) bijscholing voor het herkennen van vreemde gangen.
Er doen ook maar zo weinig gangenpaarden mee die niet kunnen draven, op internationaal niveau helemaal niet, dus het is niet echt de moeite daar veel aandacht aan te besteden of wereldwijd de reglementen te veranderen. Het is of aanpassen (dus leren voordraven voor zover mogelijk) of anders helaas pindakaas.

Pleasuregaits schreef:
Een geoefend oog is 1 maar een beetje veearts gaat mee in de tijd en gebruikt ook zijn oren om regelmaat te beoordelen. Want daar gaat het om; regelmaat, ongeacht de gang.

Aan je oren heb je niet veel als er op het zachte gemonsterd wordt. En dat is heel vaak zo, internationaal is het zelfs verplicht op het zachte. Bedenk ook dat de DA het paard alleen maar recht van voren en recht van achteren ziet lopen, niet van de zijkant of op een volte zoals bij een klinische keuring.

fannetje schreef:
Maar elk paard kan draven, het is een kwestie van aanleren.
...
Tonkie rijdt met haar ijslanders in de endurance zeer verdienstelijk, maar ook die draven netjes aan de hand bij de keuringen, dus zou niet snappen waarom een ander ras dit niet zou kunnen.

Er zijn echt gangenpaarden die niet kunnen draven hoor! :) De viertaktgangen liggen op een spectrum tussen draf en telgang. Er zijn paarden die zoveel laterale aanleg hebben dat ze niet kunnen draven. Dat is dan puur genetisch, je kunt zo'n paard niet in draf dwingen, evenmin als je een gewoon paard in telgang krijgt.
Ijslanders zijn vier- of vijfgangers, ze kunnen dus altijd draven, teveel laterale aanleg is ongewenst en wordt niet op gefokt.

Ik heb ook gangenpaarden, met mijn vijfganger Draver heb ik 7 seizoenen en meer dan 1000 wedstrijdkilometers afgelegd zonder dat we ooit afgekeurd zijn. Ook nooit opmerkingen gehad over het draven eigenlijk. Ik moet wel het tempo er goed genoeg inhouden zodat zijn draf niet gaat breken. Het is zeker ook een kwestie van oefenen.

Mikkee schreef:
Maar ik begrijp dat het voor een kennismakingsrit bij de endurance niet uitmaakt als je het paard niet in draf kunt tonen?

Dat begrijp je helemaal verkeerd... Een kennismakingsrit is in alle opzichten hetzelfde als een officiele start, behalve dat je resultaat niet meetelt. Maar de keuringen zijn precies hetzelfde en even streng. Als de DA voor de start niet kan vaststellen dat je paard zuiver draaft, mag je niet starten. Je kunt het altijd proberen natuurlijk ;) , maar daar is het denk ik net wat te duur voor.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:58

Citaat:
Dat begrijp je helemaal verkeerd... Een kennismakingsrit is in alle opzichten hetzelfde als een officiele start, behalve dat je resultaat niet meetelt. Maar de keuringen zijn precies hetzelfde en even streng. Als de DA voor de start niet kan vaststellen dat je paard zuiver draaft, mag je niet starten. Je kunt het altijd proberen natuurlijk ;) , maar daar is het denk ik net wat te duur voor.

En zo belanden we weer bij mijn eerste reactie: in 2003 ben ik gewoon gestart met 1 Tennessee Walker die draaft aan de hand en 1 Tennessee Walker die pertinent niet draaft. Beiden kwamen door de keuring met de opmerking van de DA dat 'whatever' ze doen, ze doen het regelmatig.

Dat je op voorhand niet weet welke arts je treft is idd een risico maar in de loop der jaren zijn gangenpaarden echt wel veel bekender geworden en zijn er nog maar weinig dierenartsen zo bekrompen dat ze niet verder willen denken/kijken dan draf.