Gewicht voor endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ziamara

Gewicht voor endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 18:47

heeehoi!

ik heb op internet zo beetje overal gezocht maar kan het nergens vinden haha .

wat is het minimale gewicht dat je moet wegen voordat je van die dekjes met gewicht hoeft te gebruiken?

ik ben namelijk niet zo heel zwaar haha, maar heb igg ook geen zin om van die dekjes te gebruiken!
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 07-03-10 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: topic gesplitst

Aelin

Re: Inschrijving Dutch Mountains Endurance geopend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:23

ziamara: dat hoeft volgens mij niet.. dat is volgens mij alleen in het a kader met internationale wedstrijden dacht ik

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:56

oh oke bedankt voor je antwoord :D
ik d8 eerst namelijk dat je wel een bepaald gewicht moest hebben, omdat je er anders misschien voordeel van kan hebben als je lichter bent ofzo ..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:13

Je kunt inderdaad een beetje voordeel hebben als je licht bent, maar op nationale wedstrijden geldt er geen minimumgewicht. :) Dat speelt pas mee vanaf internationale wedstrijden (CEI), dan moet je 75 kg wegen (als junior volgens mij 70).

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:16

oooh oké, bedankt!

dan hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:57

Nina CEI* 70kg tenzij kwali voor kampioenschap, dan 75kg.
Vanaf CEI** sowieso 75kg ;)

MirjamN

Gewicht in endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:32

Goh, ik had geen idee van die gewichten. Wel nog best veel zeg, ik weeg net onder de 65kg, dus dan moet je met 5 of 10kg gewicht gaan rondrijden. In je zadeldekje begrijp ik? Das toch ook waardeloos?!?!?!? Ik dacht dat dat alleen met races gold (op de renbaan), die gewichten. Geen idee dat dat bij endurance ook zo was...

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:39

ja het lijkt mij dus ook vreselijk waardeloos!!
& ook zielig voor mijn paardje of dan die voor jou MirjanN

ik zelf weeg 50/52 kilo.. nou die van mij moet dan ook met iets van 20 kilo zwaarder ineens ..

ja ze hebben er van die speciale dekjes voor ..
& ja kan als je lichet bent, ook beter in het begin al een zwaarder zadel kopen, zodat eht paard er al weer iets meer aan went.. (las ik net even op internet :P )

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:09

De gewichtseis is er om te voorkomen dat er op hoog niveau alleen nog jockeys, kinderen of anorexiapatiënten meerijden. :D Je kunt je voorstellen dat het op een grote afstand veel uit kan maken hoeveel het paard mee moet torsen, en door de gewichtseis hou je het eerlijk (en gezond) voor iedereen.
Er zijn inderdaad speciale looddekjes, maar er worden bijv. ook holle zadelbomen met loodkorrels gevuld en nog meer creatieve oplossingen. Het moet precies in evenwicht zijn en niet schuiven of schuren. Voor heel erg lichte ruiters kan het inderdaad lastig zijn! Voor het paard is het niet zielig, want 70 of 75 kg is een prima gewicht om te dragen. Dood gewicht is wel lastiger voor het paard omdat het niet meebeweegt, je zult er dan dus ook mee moeten trainen om het paard eraan te wennen.

Maargoed, bij de gewone wedstrijden speelt dit helemaal geen rol! :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:14

ja ik bedoel ook niet, zielig in de trant van dierenmishandeling ofzo haha ;)
maar dat die van mij jaren 50 kilo is gewend, en dan ineens 75 kilo op zijn rug heeft. dat is toch wel behoorlijk verschil.

nee tuurlijk is 75 niks voor een normaal paard, en voor de meeste mensen ook normaal gewicht om zo tegen de 70 kilo aan te zitten.

& indd, ik kan of nog héééeééél lang wachten totdat ik op dat nivo ben, of (het meest waarschijnlijke) ik kom er nooit haha :+

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:14

Anorexia, nou niet echt hoor! Maar ben niet de dikste! vind 70/75kg nog best zwaar hoor trouwens. 20 kg extra gewicht, dood gewicht ook nog, is dan wel bealstend...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:18

Dames, jullie kijken nu alleen naar jullie eigen gewicht, maar jullie rijden toch niet zonder zadel?
Als je nu 65kg weegt kom je zeer waarschijnlijk in volledig rijtenue (broek, jas, schoenen, helm) en met je zadel al wel aan de 70kg. Ik weeg nl tussen de 58 en 59kg en kom met zadel en volledig aangekleed incl schoenen zo tussen de 68,5 en 70kg uit. Ik hoef dus maar 2kg mee te nemen om de 70kg te halen. Alleen voor de 75kg zal ik meer mijn best moeten doen ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:23

daar heb je gelijk in!
ik had daar helemaal niet aangedacht haha ..

maar goed, zoals ik al ALS ik daar ooit al kom, zal ik vast ook wel wat dikker wezen, ik ben nu nog maar 17 :+

maar zoniet en ALS ik er toch kom, moet ik wel iets van 12 kilo meesjouwen :P

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:53

MirjamN schreef:
Anorexia, nou niet echt hoor! Maar ben niet de dikste!

Ik bedoel alleen dat ze willen voorkomen dat mensen zichzelf gaan uithongeren om voordeel te hebben. Niet dat iedereen die zo licht is anorexia heeft natuurlijk. ;)
En inderdaad, het is mét zadel en kleding, zonder hoofdstel dacht ik. Mijn endurancezadel (vrij licht) weegt compleet met alles al 10 kg, een western-achtig leren zadel weegt er al snel 15-20.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:17

Nina_rex schreef:
MirjamN schreef:
Anorexia, nou niet echt hoor! Maar ben niet de dikste!

Ik bedoel alleen dat ze willen voorkomen dat mensen zichzelf gaan uithongeren om voordeel te hebben. Niet dat iedereen die zo licht is anorexia heeft natuurlijk. ;)

Snap ik, was meer als grapje bedoeld!

Gewicht wordt voor mij toch geen issue, omdat ik toch nooit op dat niveau ga rijden! Met zadel scheelt inderdaad al een hoop, geen idee hoeveel die weegt, maar wel een kilo of 10 denk ik.

Als mensen op dat niveau nou aan meer dan 75kg komen, gaan die dan meestal wel afvallen om van dat nadeel af te komen? Zomaar nieuwsgierig...!

ikenindi

Re: Gewicht voor endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:27

Ik denk dat je als je op dat niveau rijdt je toch zelf ook al wat conditie moet hebben. Dat zullen geen hele gezette mensen zijn? Dus of die dan nog echt af kunnen vallen vraag ik me af?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:36

Het valt reuze mee hoor. Een gemiddeld zadel weegt al gauw zo'n 8 kilo + dekjes, singel, borsttuig, beenbeschermers, beugels, eigen kleding, schoenen etc. Dan loopt het gewicht al aardig op.

Vorig jaar woog ik met al het spul 65 kilo (ligt podium zadel). Ik moest er dus 10 kilo bij. Ik heb nooit gemerkt dat Anouar daar moeite mee had.
Nu ben ik iets zwaarder geworden doordat ik heel veel ben gaan sporten (spieren), dus dat scheeld weer iets.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:46

Ik had vorige zaterdag voor CEI* (70kg min.) 2 zakjes lood van 2 kilo nodig op mijn zadel en dan woog ik 71,3. Ik weeg zelf 50 à 52 kg zonder kleren. Ik had ze gewoon in een zakje met twee drinkbus houders gestoken en achteraan goed op mijn zadel gebonden.
Ik heb ook nog een loodgel van 10 kg voor onder het zadel voor als ik 75 moet wegen.
Eigen gewicht is altijd beter dan lood of dood gewicht. Ik voel duidelijk dat dood gewicht een paard meer irriteert en het kan pijnlijke plekken veroorzaken. Het moet echt vakkundig aangebracht worden. Daarbij is het ook heel ongezond voor de ruiter. Je moet er ook mee trainen voor je ermee op wedstrijd gaat. Til maar eens een paar keer een zadel van 20kg op en af de rug van een paard. Mijn rug kent er alles van en op wedstrijd moet het ook nog snel gebeuren en je wordt er ook nog eens uitgepikt om te wegen. Dus je verliest kostbare tijd. Maar dat vinden ze allemaal wel eerlijk. Een pony moet ook dan 75 kg dragen op een CEI** dan moeten ze ook maar kijken naar de bouw van het paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:03

Ik ben wat dat betreft toch wel weer blij met m'n Podium. Ik heb van die zweetbladen met vakjes erin, daar heb ik gewoon plakjes daklood in. Zit strak tegen de buik aan waardoor het geen kant op kan en het kan nooit gaan drukken ofzo.
En ik kan er altijd wat bij doen of uithalen.

Mocht ik ooit een ander zadel nodig hebben dan wil ik weer een zelfde systeem.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:25

MirjamN schreef:
Als mensen op dat niveau nou aan meer dan 75kg komen, gaan die dan meestal wel afvallen om van dat nadeel af te komen? Zomaar nieuwsgierig...!

Denk het niet, een gezond lichaam is denk ik belangrijker dan die paar kg. Je ziet internationaal toch veel mannen en die wegen toch al snel 80+. Of lange vrouwen. :D Bijv. ik ben zelf 1.83 en zou als ik 70 kg zou wegen al aan de ondergrens zitten van wat nog gezond is.

Er is ook een studie gedaan onder deelnemers aan de hele zware Tevis Cup (24-uurs 160-er door de Rocky Mountains), waarbij hun gewicht werd bekeken en ook werd vergeleken met het gewicht van het paard. Het gewicht van de ruiter bleek geen invloed te hebben op de slagingskans van het paard.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:02

Een zware ruiter die mooi in evenwicht/balans en in ritme met zijn paard is, is voor een paard een lichtere last om dragen dan een lichte ruiter die het paard uit zijn ritme of evenwicht gaat brengen als hij niet één kan zijn met zijn paard.
Een goede rijkundigheid is van het grootste belang.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:21

Ik persoonlijk vind dat ze gewichten per de stokmaat van het paard moeten aanpassen...
Een paard van 1m75 of een pony van 1m45 is nogal een verschil, zeker als het om het dragen van gewicht gaat...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:41

Tja maar dan zouden ze het ook per lichaamsbouw kunnen aanpassen... en dan wordt het wel erg subjectief. ;)
Het gaat er ook niet om dat het voor elk paard gelijk is, maar dat het (gebrek aan) gewicht van de ruiter geen enorme factor wordt.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 07:13

Lenneke_ schreef:
Het valt reuze mee hoor. Een gemiddeld zadel weegt al gauw zo'n 8 kilo + dekjes, singel, borsttuig, beenbeschermers, beugels, eigen kleding, schoenen etc. Dan loopt het gewicht al aardig op.

Vorig jaar woog ik met al het spul 65 kilo (ligt podium zadel). Ik moest er dus 10 kilo bij. Ik heb nooit gemerkt dat Anouar daar moeite mee had.
Nu ben ik iets zwaarder geworden doordat ik heel veel ben gaan sporten (spieren), dus dat scheeld weer iets.

Even terzijde, maar dat borsttuig, hebben jullie dat alleen voor bergachtig gebied zodat je zadel niet gaat schuiven ov voor andere redenen? Ik had vorig jaar met een TREC wedstrijd in Frankrijk drukplekken onder het zadel gekregen (slecht weer, drie uur stortregen gehad). Toen dacht iemand dat de oorzaak was dat mijn zadel naar achter was geschoven met die hellingen te nemen. Het is mij niet opgevallen, maar heb er ook niet op gelet. Zadel is door Van Rijs op maat gemaakt voor mijn paard en was toen recent nagekeken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:51

Ik heb het borsttuig idd voor hellingen, mijn zadel past perfect, maar schuift enorm naar achteren bij berg op rijden (zonder borsttuig moet ik bovenaan de berg afstappen op het zadel weer op z'n plek te leggen)

Wat betreft gewicht aanpassen aan de pony. Ik denk dat het eind dan zoek is, dan gaan de ruiters ala de sjeiks natuurlijk paarden zoeken die net klein genoeg zijn om minder gewicht te dragen etc.
En veel kleinere paardjes zijn ook weer een stuk degelijker dan grotere paardjes, dat verschil zie ik al bij Anouar en Jewel.
Deze regel hoort nu eenmaal bij de sport. Er is ook geen regel dat kleine pony's minder kilometers hoeven te maken omdat ze kleinere benen hebben.

Maar ik heb het er ook gewoon aan als ik op vlak terrein rij. Hij heeft er geen last van en ik vind het ook wel leuk staan.