Fasna Trail, 60 km te weinig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Fasna Trail, 60 km te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:55

Dit weekend was het dan zover, onze eerste 160. De afgelopen weken zat het ons niet mee, dus ging ik van start met (vermoedelijk) een wiphlash, pijnlijk stuitje, pijnlijke rug en een (inmiddels wel weer dichte) wond op m'n hoofd. Maar geen haar op m'n hoofd die er ook maar over nadacht om niet te starten

Vrijdag erheen. Alles klaar zetten en voorkeuren. Anouar was in orde, wat ik ook niet anders verwacht had. Dus op tijd naar bed en 's ochtends om 4 uur er weer uit.

Anouar had er onwijs veel zin in en kon allerlei knappe dressuurpasjes bij de start. Met mij ging het iets minder, direct na de start voelde ik al dat m'n rug echt niet lekker zat. Dus eerste groompunt direct twee pijnstillers, wat goed hielp.

Eerste rondje lekker samen gereden met een Frans meisje. En we hebben zelfs nog gezellig geklestst. Een kleine 'overwinning' want ik drufde nooit goed engels te spreken met iemand.
Eerste vetgate direct aan kunnen bieden, maar helaas een B voor locomotie. Ze wilde hem terug zien aan het eind van de rust.
Na de rust een dikke A, dus we mochten verder.

Tweede rondje samen gereden met de Oostenrijkse dame die we een twee jaar geleden gegroomd hebben.
Anouar was nog steeds super fit en was nauwelijks rustig te houden.
Tweede vetgate weer hetzelde verhaal als de eerste. Metabool echt super goed, direct aan kunnen bieden zonder te koelen. Locomotie weer een B en bij de re-examination een dikke A.

Derde rondje eerst een stuk alleen gereden en later weer met de Oostenrijkse. Anouar voelde nog steeds goed en we hebben heel veel kunnen galoperen.
Derde vetgate was helaas het einde. Kreupel. Maar ook nu was hij na een half uur weer goed, dat had alleen geen invloed meer op onze wedstrijd.
Metabool was hij wel heel erg goed.

Zondag op tijd opgestaan, transportkeuring, alles inpakken en we konden lekker op tijd naar huis.

Het geeft me een goed gevoel te weten dat hij metabool zo sterk is. In geen enkele vetgate hebben we moeten wachten of koelen om de hartslag te laten zakken. Telkens konden we het zadel eraf halen, meten en aanbieden.
Maar dan toch kreupel. Niet eens iets ergs, want het is met een half uur weer weg. De teamveterinair heeft hem helemaal nagekeken en heeft me het advies gegeven de rugspieren veel sterker te maken. Dus dat wordt dressuren.

Al met al was ik niet teleurgesteld. Ik heb 100 km gereden met een paard dat metabool nog wel 100 kon. Ik heb echt zalig gereden (dankzij een pak asperines) en ik weet wat me te doen staat.
Hij krijgt nu even vrij. Daarna gaan we het probleem aanpakken en als dat opgelost is gaan we het nog eens proberen. Eind van het seizoen ofzo.

Ik ben 's avonds wel helemaal ingestort. Ik heb 's nacht nauwelijks kunnen slapen. Hoofdpijn, misselijk, overgeven.... M'n hele lichaam was in protest, ik heb me lang niet zo ellendig gevoeld. Geen enkele pil wilde nog helpen.

Anouar staat er weer vrolijk bij en ik heb zondag vooral veel geslapen en niets gedaan.

Het was een mooi weekend!
Ik ben benieuwd naar de foto's.

wennie

Re: Fasna Trail, 60 km te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:49

Balen van je afkeuring, maar hij zag er verder echt enorm goed uit!
Fijn dat je zo lekker hebt gereden, volgend jaar gewoon opnieuw proberen ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:52

Echt niet snugger dat je met een pijnlijke rug door hebt gereden :n
Pijn is er om aan te geven dat er iets fout is.

Maar goed, daar heb je vast over na gedacht,
dus fijn dat je alsnog wel lekker hebt gereden ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:55

Met een vermoedelijke whiplash 160 km willen rijden? :oo
Ergens maar een geluk bij een ongeluk dat hij kreupel leek te zijn, denk ik zo.

Hopelijk voel je je inmiddels alweer een stuk beter!
Ik vind endurance een prachtige sport om te zien altijd :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:59

jeetje... dat je met zoveel pijn er ook nog eens helemaal voor gaat. wel knap hoor. jammer dat het zo is geëindigd. maar nu maar hopen dat jij snel beter bent.
succes en beterschap, en des al niet te min, hebben jullie toch een erg goede prestatie geleverd!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:38

Misschien hebben jullie nog tips voor me? Iemand heeft al aangeboden me te willen helpen met de dressuur, maar tips zijn altijd welkom.

Het probleem is dat hij z'n linker achterbeen buiten de massa zet en hij houdt de rechterkant strak (volgens de fysio voelde de rechterkant strakker dan de linkerkant) Als ik rechter stelling vraag buigt hij wel z'n hals, maar houdt z'n neus naar links (hij kantelt dus)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:53

Jammer dat het ophield bij de 100 km, maar pff met een vermoelijke wiplash gaan rijden is niet erg slim. Je gan dan toch jezelf ontlasten waardoor je eigenlijk je paard extra belast.

Hadden de VA ook een verklaring waarom hij steeds niet goed liep de eerste keer keren en uiteindelijk dus echt kreupel was (al was dat voor "maar" een half uur)?

Ik zou beginnen met iemand te zoeken die je kan helpen om je zelf recht te laten zitten op je paard en hem recht kan helpen stellen. Pas dan kun je verder hem dressuurmatig verder te krijgen.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:58

jammer lenneke dat je fasna droom niet is uitgekomen,maar volgend jaar op nieuw een kans!

wbt rijden,ik heb sinds 2 maanden ook ´dressuurles´en merk ook dat dit echt nodig is voor endurance paarden,niet alleen afstanden trainen,maar ook juist rechtrichten en op 4 benen laten lopen,en ook zelf rechtrichten en aan houding werken
dus werk aan de winkel ;) misschien kan je linda vd horst vragen?zij woont volgens mij toch niet zo ver bij jou uit de buurt?
succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:11

Iemand heeft al aangeboden me te helpen. Hij kan goed lesgeven, dus daar ben ik heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:14

Kan het niet zijn dat je hem zelf in de weg zat omdat je niet lekker was?
Op zulke afstanden doet je eigen zit ook heel veel aan de beweging van je paard, zit je niet lekker in balans zal je paard daar hinder van ondervinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:21

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:34

Super prestatie hoor, ondanks dat je je zo voelde nog zover komen.
Is rechtrichten aan de hand niet een optie voor je paard? Daar worden ook de spieren sterker mee gemaakt.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:49

He Lenneke jammer van die laatste 60km :(:) . Maar wel super dat Noot zo super fit is... En dat jij hebt doorgezet ondanks je aanrijding pijntjes. Petje af. Die 160km ga je volgende keer gewoon halen :D . Longeren aan de dubbele longe met lekker over de rug laten lopen is ook goed voor de rug sterker te maken en je kan mooi vanaf de grond zien of hij de achterhand er netjes onderzet. Die je eventueel kan bijsturen met de dubbele longe, door meer of minder stelling...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:05

Lenneke_ schreef:
Misschien hebben jullie nog tips voor me? Iemand heeft al aangeboden me te willen helpen met de dressuur, maar tips zijn altijd welkom.

Het probleem is dat hij z'n linker achterbeen buiten de massa zet en hij houdt de rechterkant strak (volgens de fysio voelde de rechterkant strakker dan de linkerkant) Als ik rechter stelling vraag buigt hij wel z'n hals, maar houdt z'n neus naar links (hij kantelt dus)

Heb je er al eens aan gedacht dat oa zijn rug misschien vastzit? Ik zou eens met hem naar Teun Sterk gaan, dierenarts en manueel therapeut (chiropractie) in Bodegraven. Ben gisteren met Bliksem daarheen geweest om oa het probleem dat hij rechtsachter buiten de massa zette en moeilijk naar links wil inbuigen in zijn rug en achterlijf. Bleek dat zijn hele onderrug vast zat.

Als de wervels nl al geblokkeerd zijn kun je met dressuur alleen niet veel bereiken.

Wel balen hoor dat je werd afgekeurd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:36

Lenneke_ schreef:

Je paard is scheef.
Mijn paard was ook scheef en ik heb heel veel resultaat geboekt bij de methode van Antoine de Bodt.
Ook in mijn omgeving zie ik niets anders dan goede resultaten, van kreupele paarden met speciaal beslag die nu zonder lopen en al L dressuur lopen.
Mijn paard was binnen 6 weken al enorm verandert.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:59

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:02

Wat jammer dat jullie hem niet uit hebben kunnen rijden.

Hopelijk gaan jullie een oplossing vinden voor zijn probleem.
En dan volgend jaar uitrijden!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:55

Ik heb je dus nét gemist! Echt balen zeg dat hij net niet helemaal goed is. Wil je best een keer helpen met longeren :) En ik denk dat er op stal meer je kunnen helpen!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:15

Jammer dat jullie de 160 km niet uit hebben kunnen rijden, maar die kans zit er natuurlijk in als je die afstand voor de eerste keer start :) Maar super dat je (afgezien van jouw lichamelijke ellende) verder zo fijn hebt gereden! +:)+

Anouar ziet er op de foto's echt topfit uit!

Succes met de training en op naar de volgende wedstrijd!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:10

Jammer dat je je rit niet uit hebt kunnen rijden, maar wel goed dat hij metabool zo goed was. En dat met jou klachten, vind het knap, maar dat maakte het voor hem natuurlijk wel zwaarder.
Wat hem misschien zou helpen is longeren met dubbele longeerlijnen, maar dan wel zo dat je de achterhand erbij pakt. Zo kun je die goed controleren en trainen.

Succes en beterschap.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:59

Len + haar paardje komen er wel! Dat weet ik zeker!

Djilan schreef:
Ben gisteren met Bliksem daarheen geweest om oa het probleem dat hij rechtsachter buiten de massa zette en moeilijk naar links wil inbuigen in zijn rug en achterlijf. Bleek dat zijn hele onderrug vast zat.

Als de wervels nl al geblokkeerd zijn kun je met dressuur alleen niet veel bereiken.

OK, dat is interessant... nou ja, niet zo leuk natuurlijk voor Bliksem.
Mijn paarden hebben ook een soortgelijk probleem (welk paard niet ;-) ) = een achterbeentje die buiten de massa geplaatst wordt. Maar dat moet dus eerst manueel "rechtgetrokken" worden?
Ik heb het idee dat CR er wel in helpt, maar dit is symptoombestrijding? (Door een bepaalde manier van o.a. zitten "dwing" ik het paard bijv RA meer onder te laten treden. ).

Ik heb de fysio bezig gezien op Anouar... bizar interessant.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:05

Lenneke_ schreef:

rechtrichten? kijk maar eens op www.paardenbegrijpen.nl ;) staan een hoop dingen heel helder uitgelegd :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:46

scoxxx schreef:
Djilan schreef:
Ben gisteren met Bliksem daarheen geweest om oa het probleem dat hij rechtsachter buiten de massa zette en moeilijk naar links wil inbuigen in zijn rug en achterlijf. Bleek dat zijn hele onderrug vast zat.

OK, dat is interessant... nou ja, niet zo leuk natuurlijk voor Bliksem.
Mijn paarden hebben ook een soortgelijk probleem (welk paard niet ;-) ) = een achterbeentje die buiten de massa geplaatst wordt. Maar dat moet dus eerst manueel "rechtgetrokken" worden?
Ik heb het idee dat CR er wel in helpt, maar dit is symptoombestrijding? (Door een bepaalde manier van o.a. zitten "dwing" ik het paard bijv RA meer onder te laten treden. ).

Ik heb de fysio bezig gezien op Anouar... bizar interessant.

Als er een probleem zit in de wervels of SI kun je rijden wat je wil, maar krijg je je paard nooit recht. Maar niet alle scheeflopende paarden hebben de rug vastzitten. Natuurlijke scheefheid speelt absoluut een rol. Maar Blik was juist normaal gesproken niet scheef maar liep altijd heel recht. Dus het was afwijkend voor hem. Bij de manueel/chiroprakter bleek dus waardoor..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 14:04

Anouar was helemaal van de wereld terwijl de fysio met hem bezig was. Hij stond te dromen en wilde geen eens meer een worteltje eten. Heel apart, want als ik met hem bezig ben heeft hij een geduld van niets.

Ben Horsmans heeft hem naderhand helemaal nagekeken, inclusief buigproeven en al. Zijn conclusie was dat hij lichamelijk niets mankeerde, maar dat ik wel z'n spieren sterker moest maken.

Gisteren heb ik hem, met hulp van een stalgenootje, gelongeerd omdat ik zelf nog even beter niet kan rijden. Dat ging heel goed en op het eind ging hij echt lekker lopen. Je zag helemaal die spieren rond de lendenen aanspannen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:16

Oh dat is in ieder geval fijn om te weten!

Met jou nog niet helemaal 100% dus?