Eerste rit - heb twee vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Eerste rit - heb twee vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 23:00

Op 23 augustus gaat het echt gebeuren, ik ga samen met een vriendin meerijden in Kootwijkerbroek! Vind het erg leuk, omdat ik vanaf dag 1 al roep dat ik met mijn paardje endurance wil rijden; maar ja, geen trailer..(vriendin dus wel)

Nu vroeg ik me iets af, wat is het gemiddelde tempo van een stap/draf/galop? Ik heb namelijk géén idee. Snap wel dat het verschilt per paard, maar enige indicatie zou erg fijn zijn. Het gaat hier om een paard (stokmaat weet ik niet precies, 1.60/1.65 of zo) en een pony van 1.49 die het paard bij kan houden :+ Ze loopt standaard erg door :D

En hoe zou je je snelheid moeten verdelen? Als in; draaf je bijna alleen maar, of doe je ook hele stukken stap, mag een galopje tussendoor of beter niet - en hoe is de verdeling daarvan ongeveer? Dan kunnen we daar ook weer rekening mee houden als we gaan oefenen.

En zijn er nog andere dingen waar we vanaf moeten weten, of rekening mee moeten houden? Handige tips oid? Haha, wil niet iets stoms vergeten en er daar pas achter komen, dus vandaar.

Lenneke_

Re: Eerste rit - heb twee vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:09

Een flotte stap is gemiddeld zo'n 5 km/uur.

Ik persoonlijk doe 50/50 draf en galop en stap enkel de laatste 300 meter naar de vetgate. Maar voor een eerste keer zou ik proberen driekwart draf, kwart galop (verdeeld over de rit natuurlijk en 1 km voor de PA en finish stap.
Maar kijk naar je paard. Misschien heeft hij wel een stukje stap nodig en misschien heeft hij meer galop nodig. Kijk ook naar de ondergrond. Kootwijkerbroek heeft een hele zware zandverstuiving, neem je die in stap, draf of galop.

Andere tips. Oefen het keuren thuis (inclusief het voordraven en het kijken in de ogen en mond). Ga geen 10 minuten stilstaan op een groompunt. Geef je grooms altijd een zweetdeken mee in de auto.
Kleine dingetjes die ik belangrijk vind maar waar veel beginnende endurance ruiters niet aan denken.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:17

Ik wissel het heel erg af altijd. Ik stap eerst zo'n kwartier. Daarna draaf ik zo'n 3 minuutjes, om daarna aan te springen in galop voor een minuut of 7. Dan draaf ik weer 3 minuutjes en ga ik ook weer 4 minuten stappen. Dan ga ik weer 4 minuten draven, een minuut o f 7 galopperen en dan weer een minuut of 5 draven. Dan ben ik weer 5 minuten aan het stappen. Dan nog even het eindsprintje: 1 minuut draven en weer zo'n 7 minuten galoperen, en dan een kwartier lang uitstappen.

(dat kwartier is telkens net de weg van het bos naar huis)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:54

Poeh Vinurr dan heb je niet echt een vast tempo als je zoveel van gang wisselt.

Beter is het om je paard te leren langdurig achter elkaar te kunnen draven (beginnen met 10 minuten tot een kwartier en uitbouwen naar een uur) met tussendoor wat stap (groompunten ed) en wat galop voor de afwisseling.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:03

Dat kijken in de mond - is dat alleen naar het tandvlees of moet de mond echt open (tanden van elkaar)? Dat laatste zou flink oefenen worden voor mij, namelijk.

Groom hebben we nu niet, degene die graag zou willen is dan net op vakantie. Maar voor een eerste rit is dat niet noodzakelijk, toch?

Hoe zit dat trouwens met de starttijden, kun je gewoon aanvragen dat je graag meteen na elkaar wil starten of kan dat een probleem worden?

Oefenen van de voorkeuring is wel slim - misschien ook een goed idee om op een buitenrit eens te oefenen met onderweg even stoppen en wat drinken, en dan weer verder. Bedacht me net al dat het slim was om mijn paard eens mee te nemen naar een wedstrijdterrein, omdat ik geen idee heb hoe ze zou reageren op allemaal vreemde paarden.

Hoe is jullie ervaring trouwens tijdens het rijden, trekken de paarden snel naar elkaar toe of is het wel gemakkelijk om je eigen tempo aan te houden, onafhankelijk van de andere paarden die er lopen? Scheelt misschien dat wij samen rijden en dat onze paarden elkaar goed kennen.

Oh ja, nog zoiets: ik heb een neopreen singel, is dat oké of kan ik dat beter echt niet doen (i.v.m. warmte/zweten)? En een gewoon dekje, dat kan wel hè? Ik snap dat de HAF dekjes etc. beter zijn, maar voor nu is een simpel zadelvormig dekje ook nog wel te gebruiken, toch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:08

In mond kijken is alleen het tandvlees, dus niet de tanden van elkaar. Anders werd het wel een hele lastige klus :D

Je kan bij inschrijven vermelden dat je graag samen wil starten, dan houden ze daar rekening mee.

Oefenen met drinken is zeker een goed idee. Biedt na het rijden ook eens een emmer water aan en onderweg als je daar de mogelijkheid voor hebt (je kan ook even stoppen bij een plas water om de gelegenheid te geven om te drinken)

Wat betreft het tempo en andere paarden, dat ligt heel erg aan je paard. Sommige reageren er niet op, andere worden ronduit vervelend als er eentje verderop loopt of je wordt ingehaald. Kan je ook thuis oefenen.
Samen rijden kan prettig zijn. Ik vind alleen rijden helemaal niets, maar soms is het niet anders en sommige mensen rijden het liefst alleen.

Speciale dekjes enzo heb je echt niet nodig. Ik rij ook gewoon met katoenen dekjes.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:02

Djilan schreef:
Poeh [***] dan heb je niet echt een vast tempo als je zoveel van gang wisselt.

Beter is het om je paard te leren langdurig achter elkaar te kunnen draven (beginnen met 10 minuten tot een kwartier en uitbouwen naar een uur) met tussendoor wat stap (groompunten ed) en wat galop voor de afwisseling.

Hij kan ook wel een hele poos achter elkaar draven. Maar we zijn nogal aan 't oefenen met de overgangen in het bos. ;) aangezien meneer daar nog wel eens lak aan wil hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:05

Ah kijk, dat is een andere insteek :D

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:15

bij mijn wedstrijden rij ik dit altijd (klasse 1):
ik draaf en galoppeer meestal de eerste 7 a 10 km (licht aan het hoe zwaar de ondergrond is) dan ga ik altijd 5 min stappen en dan weer tot het bordje 2 km voor de P/A draven en een een klein stukje galop. en dan 1,5 km voor de P/A stappen. en dan als ik bij de P/A ben geweest draaf/galoppeer ik door tot 25 km. dan weer even 5 min. stappen en dan door draven/galopperen tot aan het bordje 2 km finish. ik zet dan een rustig drafje in tot 1,5 / 1 km voor de finish (licht er aan hoe druk ze is)

speciaal dekje hoeft echt nog niet, je ziet zo veel mensen met gewone dekjes rijden

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:04

Kijk, daar heb ik wat aan! (de andere reacties ook hoor, hehe)

Wat voor cap hebben jullie trouwens? Ik wil sowieso al een nieuwe, maar kan dan net zo goed rekening houden met langere ritten, dus goede ventilatie etc. Belangrijkste is dat-ie aan de achterkant niet zo laag zit, ik vind het vreselijk als mijn haar in m'n nek kriebelt. :P

En er komt steeds meer in me op, haha. Nou ja, beter te goed voorbereid dan te slecht, toch? Moet je je paard zelf het tempo laten kiezen, of moet je dat als ruiter bepalen? Mijn paard wil bijvoorbeeld graag doordraven, heeft dan echt flink de gang erin. Is dat oké, of moet je een paard dan echt op een rustiger draftempo gaan zetten?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:33

Mijn paard wil ook altijd flink doordraven, maar ik houd het op een middendrafje. Ik weet namelijk dat ze nog een aantal km's voor de boeg heeft, zij wil dat nog wel es vergeten.... :D Ik weet ongeveer wat haar meest 'economische' draf is. Maar dat is een kwestie van kilometers maken. Galoperen doe ik nooit tijdens een wedstrijd, daar wordt mijn merrie alleen maar heel heet van. Tenzij ze heel relaxed is, dan doe ik wel een handgalopje.

Wat je cap betreft, je kan heel goed met je gewone cap rijden hoor, doe ik ook. Je hebt wel hele mooie helmen met goede ventilatie maar ik heb daar eigenlijk nooit behoefte aan gehad. Als ik een uurtje heb gesprongen zweet ik harder :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:09

Cap is heel persoonlijk. Ik heb een Las Hitek en vind het een super cap, maar er zijn ook mensen die hem vrezelijk vinden.

Ik wil altijd wel lekker tempo houden in de wedstrijd, maar ik let er heel goed op dat hij niet over z'n tempo gaat. Geen sloom gedoe, maar wel netjes in balans blijven.
Later in de wedstrijd bepaald hij de gang. Het eerste stuk wil hij alleen maar galoperen en ik wil dat uiteraard niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:15

Arizona, ja, maar ik wil toch al een nieuwe cap, dus dan kan ik er net zo goed eentje met iets aan extra ventilatie nemen :P

Mijn ervaring is dat mijn paard alleen heel heet wordt als we óf richting stal gallopperen :D, óf als we echt voor een volle rengalop gaan, maar meestal blijft ze wel goed controleerbaar in de galop. Soms beter dan in die draf. Ga bij de volgende bosritten wel eens kijken wat beter werkt; vanaf het begin streng zijn en zelf tempo controleren, of beginnen met een stukje galop, kijken of ze daarna de ergste joligheid kwijt is.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:15

Wat handig een topic met dit soort vragen :D
Ik ben zelf van plan om eind dit jaar, misschien pas volgend jaar, een rit mee te rijden.

Ik hop dat ik hier ook wat vragen mag stellen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:48

Ja, tuurlijk!
Misschien stel jij ook weer vragen waar ik iets aan heb :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:59

Oke hier komt ie :P

Ik heb een paard dat op buitenrit behoorlijk fel (uit angst) kan worden. In onbekend gebied is ze gewoon nog best onzeker. Dit gaan we zeker heel goed oefenen voor we aan een kennismakingsrit beginnen!
Draf gaat tegenwoordig redelijk buiten, dus met veel oefening zal ze er niet meer vandoor gaan als ik wil gaan draven.

Maar nu de vraag: is een rit goed uit te rijden als je alleen stapt en draaft?
(haar tempo in draf kan best hoog liggen, maar soms wil ze nog te hard dat ze bijna over haar eigen voeten struikelt)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:13

Manon_V schreef:
(haar tempo in draf kan best hoog liggen, maar soms wil ze nog te hard dat ze bijna over haar eigen voeten struikelt)

Natuurlijk kan dat. Ik galopeer ook nooit.
Je kan het beste één constant tempo aanhouden, niet te snel, maar ook niet te langzaam.
Dat kan je in de bak goed oefenen door veel te schakelen.
Als je dan buiten rijdt, kan je dit ook toepassen, dus als je paard dan te snel wilt, terugzetten naar een trager tempo. Zodat jij steeds het tempo in de hand hebt. Zeker voor je eerste wedstrijd is dit heel belangrijk.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:23

Manon_V schreef:
Oke hier komt ie :P

Ik heb een paard dat op buitenrit behoorlijk fel (uit angst) kan worden. In onbekend gebied is ze gewoon nog best onzeker. Dit gaan we zeker heel goed oefenen voor we aan een kennismakingsrit beginnen!
Draf gaat tegenwoordig redelijk buiten, dus met veel oefening zal ze er niet meer vandoor gaan als ik wil gaan draven.

ik heb mijn kennismakingsrit ook alleen maar gedraaft en gestapt
omdat ik ook samen met iemand reed die niet te hard durft
dat paard struikelt dan ook over haar eigen voeten

je kan het later altijd opbouwen als je meer vertrouwen hebt in elkaar qua onbekend terrein

als je zelf een trailer hebt kun je misschien wel een keer ergens anders heen gaan en daar dan gaat trainen
doe ik ook best wel vaak en dan leren ze toch minder bang te worden van nieuwe dingen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:01

Bedankt voor jullie reacties!

We gaan zeker veel oefenen met de trailer :j
Mijn stiefvader heeft pas al een keer gereden, maar dan een klein stukje naar het bos dat mijn paard al kent, toen was ze al gespannen door de trailer. Maar we zijn van plan om het ritje zo steeds verder uit te breiden :)

Maar gelukkig kan je eewn rit ook in stap/draf afwisselend uitrijden, ik dacht namelijk dat het dan wel erg moeilijk zou worden om binnen de tijd te blijven!

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:25

Manon_V schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

We gaan zeker veel oefenen met de trailer :j
Mijn stiefvader heeft pas al een keer gereden, maar dan een klein stukje naar het bos dat mijn paard al kent, toen was ze al gespannen door de trailer. Maar we zijn van plan om het ritje zo steeds verder uit te breiden :)

Maar gelukkig kan je eewn rit ook in stap/draf afwisselend uitrijden, ik dacht namelijk dat het dan wel erg moeilijk zou worden om binnen de tijd te blijven!

ik maak altijd een heel schema voor mezelf en de grooms
zodat ik en zij kunnen zien als je snel genoeg bent
want anders kan je altijd een tandje bij schakelen als je te langzaam gaat op je wedstrijd
je hebt onder weg namelijk altijd bortjes staan van hoe ver je hebt gereden
en dan kan je ook zien hoe snel je bent als je een schema hebt
bijvoorbeeld: 5 km: 8 km/h = 37,5 min.
ik rekenen het altijd zo uit als je het niet snapt: aantal km : snelheid die je wilt rijden (bijvoorbeeld 8km/h) x 60 (om het in minuten te weten)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:27

Ohja dat is inderdaad wel heel handig om te doen!

Ik wist al wel dat de meesten uitrekenen hoe laat ze iig over de finish moeten zijn, maar zo'n schema is natuurlijk nog handiger! :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:31

Je moet alleen er wel rekening mee houden dat je ook tijd verliest met het groomen, en met de PA, ik stap altijd 2 km voor de PA en de finish, dat kost echt veel tijd..
Ik zorg altijd dat ik maximaal 30 min over 5 km doe (is dus 10km/h), dan heb je genoeg tijd om te stappen voor de PA en finish..
Ik galopeer trouwens ook niet op wedstrijd..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:36

Even een vraagje als endurance leek. :P Rijden jullie je paarden ook op de achterhand of wordt daar helemaal niet op gelet en wordt er gewoon op de voorhand gereden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:58

Er wordt niet 'officieel' op gelet, je krijgt er geen punten voor of zo. Maar het lijkt mij zo dat correct achterhand gebruik ook zorgt voor een juiste spierbelasting etc., en dat is zeker bij langere afstanden wel in het belang van het paard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:09

Ja dat bedoelde ik ook. Ik snapte al dat je er geen (straf)punten voor kreeg. Da's weer een andere tak van de paardensport. :P