van 15 km naar 30... (conditie-trainings-vraag)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

van 15 km naar 30... (conditie-trainings-vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:59

mijn paard heeft een goede conditie. ze houdt het vol om 15 km te galopperen als ik tussendoor kleine stukken stap. zelfs aan het eind is ze nog fit en vrolijk en even voorwaarts.
ook trainen we wel eens met een paar uur pauze er tussen. dan ga ik meestal naar mijn vriend. dat is 16 km rijden. dan ga ik daar uitrusten en paard in de wei. na een paar uur gaan we dan dezelfde 16 km weer terug. ook dit kan ze prima aan.

nu zit ik met het volgende... binnenkort hebben we een familiefietsdag, en zou ik graag te paard mee gaan. dit is alleen wel 30 km... vrij lang voor ons doen. we hebben ook maar een maand nog... tuurlijk kan ik een korter rondje doen of gewoon stoppen als het niet gaat (of als ik er niet klaar voor denk te zijn gaan we het natuurlijk niet eens proberen).

hoe kan ik dit nou het beste trainen? hoe kun je dat mooi uitbouwen?

ze draafd altijd 2 keer per dag aan de hand een kwartier naar en van de wei sowieso. verder rijdt ik niet heel regelmatig. (wil dat nu dus wel gaan doen)

wie kan mij tips geven hoe ik dit aan kan pakken? (even niet heel erg gefocussed op die ene maand dat ik maar heb, want ik wil het sowieso uitbouwen. of we nou die fietstocht gaan rijden of niet...)

Napie

Re: van 15 km naar 30... (conditie-trainings-vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:42

Als je 15 km kan galopperen dan kan je ook wel 30 km draven. Wissel 10 minuten draf af met een paar minuten stap en je paard kan dit heel lang volhouden

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:43

draven houd ik zelf niet zo lang vol... (niet conditioneel, maar lichamelijk)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:44

ik neem aan dat je op de familie dag gewoon stapt of niet ? :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:46

Stel je deze vraag dan voor je paard of voor jezelf?

15 km galopperen vind ik nogal wat alleen omdat jij het lichamelijk niet vol houd om te draven. Kan je dan niet 5 min stap afwisselen met 5 min draf en 5 min galop?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:52

Napie schreef:
Stel je deze vraag dan voor je paard of voor jezelf?

15 km galopperen vind ik nogal wat alleen omdat jij het lichamelijk niet vol houd om te draven. Kan je dan niet 5 min stap afwisselen met 5 min draf en 5 min galop?

15 km galop is wel afgewisseld met stap he. kben geen sportatleet en houdt zelf 15 km galop ook niet vol ;)

mijn paard is mijn lichaam gewend en is dus ook gewend om meer te galopperen dan te draven. ik zie niet in dat ik daarmee iets fout doe mits getraind...

5 minuten stap en 5 minuten galop kan wel gewoon. sowieso, want ik gok dat mijn galop harder is dan het fietstempo...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:54

Hilde_q schreef:
ik neem aan dat je op de familie dag gewoon stapt of niet ? :)

nou dat was ik niet van plan. dan duurt het wel erg lang denk ik. en zo snel stapt ze niet. ik moet wel een beetje in de buurt van iig mijn vriend blijven. anders kan ik net zo goed niet mee gaan ;)

ik had zelf evt wel de optie verzonnen om gewoon lekker vooruit te galopperen. dan te stappen totdat de fietsers weer bij waren en dan pas weer te galopperen. kunnen we evt ook nog grazen tussendoor als we echt ver vooruit zijn...

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:00

ow het is een fiets toch ? :=
leest nu pas: familieFIETSdag :)

sorry,
dan weet ik het helaas ook niet :n

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:02

Hilde_q schreef:
ow het is een fiets toch ? :=
leest nu pas: familieFIETSdag :)

sorry,
dan weet ik het helaas ook niet :n

ja het is een fietstochT

hihi geeft niks. heb ook zulke momenten soms... bedankt voor je moeite iig om te lezen en te reageren :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:37

Fietsers rijden al gauw rond de 20 km/u, vergis je daar niet in. Dat is in draf al een aardige uitdaging om bij te houden, en is qua galop een redelijk en reeël tempo om lang vol te houden. Dat houd je ongetraind dus geen 30 km onafgebroken vol (paard niet en ruiter niet), en dat zal je met het bijhouden van een fietstocht dus toch wel snel nodig hebben.

Qua training: om de andere dag trainen (niet iedere dag, om de spieren de kans te geven te herstellen).
Per week/per 3 trainingen kun je opbouwen: draf/galop traject 2-5 minuten langer (afhankelijk van ras, een Arabier kan je cardiovasculair sneller opbouwen dan een Fjord, als het beenwerk goed is opgebouwd!). In een maand kan je dus (je paard!) maximaal 20 minuten langer 'leren' te galopperen of draven.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:31

je bedoeld per keer dat je galoppeert (dus voor iedere keer dat je gaat stappen) je nog 2 tot 5 minuten extra kan gaan galopperen iedere week?

en iedere dag trainen zou ik idd sowieso nooit doen. om de dag lijkt mij zelfs al veel? is 1 dag rust voldoende als je echt iedere keer dat je gaat rijden zulke lange afstanden maakt?

en hoelang stappen zou jij voorstellen tussendoor ibbel?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:19

Als je goed rekent, zie je dat Ibbel de eerste keer van de week rijden 2-5 minuten erbij bedoelt, dan drie keer die week rijden en niet steeds 2-5 minuten erbij, maar pas de tweede week de eerste keer weer 2-5 minuten erbij. Dit weer in totaal die week drie keer rijden, dan de derde week weer 2-5 minuten erbij, de vierde week ook. Als je dus een arabier hebt met goed uithoudingsvermogen zit je na die 4 weken op 20 minuten galop erbij. Als je dus een paard/pony hebt die wat minder snel uithoudingsvermogen opbouwt, zit je dus op 8 minuten galop erbij na 4 weken.
Dan hangt het er dus echt vanaf hoe snel je galopeert of je met de fietstocht mee kunt paardrijden, maar ik vrees dat het teveel gevraagd is, zowel van jezelf als van je pony/paard. Wat als na 20 km. blijkt dat een van beiden het niet meer leuk vindt? Kan je dan met een trailer worden opgehaald? Of zou je de laatste 10 km. moeten stappen/aan de hand lopen?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:26

Jet schreef:
Als je goed rekent, zie je dat Ibbel de eerste keer van de week rijden 2-5 minuten erbij bedoelt, dan drie keer die week rijden en niet steeds 2-5 minuten erbij, maar pas de tweede week de eerste keer weer 2-5 minuten erbij. Dit weer in totaal die week drie keer rijden, dan de derde week weer 2-5 minuten erbij, de vierde week ook. Als je dus een arabier hebt met goed uithoudingsvermogen zit je na die 4 weken op 20 minuten galop erbij. Als je dus een paard/pony hebt die wat minder snel uithoudingsvermogen opbouwt, zit je dus op 8 minuten galop erbij na 4 weken.
Dan hangt het er dus echt vanaf hoe snel je galopeert of je met de fietstocht mee kunt paardrijden, maar ik vrees dat het teveel gevraagd is, zowel van jezelf als van je pony/paard. Wat als na 20 km. blijkt dat een van beiden het niet meer leuk vindt? Kan je dan met een trailer worden opgehaald? Of zou je de laatste 10 km. moeten stappen/aan de hand lopen?

nee, dan wordt ik daar gewoon met trailer opgehaald... daarom valt het te proberen :)

ik snap wat jij bedoeld, maar dat bedoelde ik niet te vragen... of ik snap je toch niet goed. dat kan natuurlijk ook...

stel even met een simpel voorbeeld dat ik nu

30 minuten stap, 10 minuten galop, dan 10 minuten stap, dan 10 min galop, 10 min stap, 10 min galop, 30 min stap

mag ik dan na een week

30 min stap, 12 min galop, 10 mi stap, 12 min galop, 10 min stap, 12 min galop, 30 min stap?

of maar 1 keer galop verlengen met 2 tot 5 min?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:48

In het verhaal van Ibbel mag je dus in totaal die rit 2-5 minuten meer galoperen. Dus als je drie keer galopeert per rit, zou ik drie keer 1 minuut erbij nemen en dat die week zo houden, drie ritten per week. Dan de volgende week dus weer drie keer 1 minuut erbij in de eerste rit etc.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 09:10

oke, dankje. sorry mijn concentratie was niet optimaal geloof ik. ik zie nu ook dat je anders op meer dan 20 minuten per maand uit komt :o

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:34

Ibbel schreef:
Fietsers rijden al gauw rond de 20 km/u, vergis je daar niet in. Dat is in draf al een aardige uitdaging om bij te houden, en is qua galop een redelijk en reeël tempo om lang vol te houden. Dat houd je ongetraind dus geen 30 km onafgebroken vol (paard niet en ruiter niet), en dat zal je met het bijhouden van een fietstocht dus toch wel snel nodig hebben.

Qua training: om de andere dag trainen (niet iedere dag, om de spieren de kans te geven te herstellen).
Per week/per 3 trainingen kun je opbouwen: draf/galop traject 2-5 minuten langer (afhankelijk van ras, een Arabier kan je cardiovasculair sneller opbouwen dan een Fjord, als het beenwerk goed is opgebouwd!). In een maand kan je dus (je paard!) maximaal 20 minuten langer 'leren' te galopperen of draven.

ik ben het hiermee wel eens. Het hangt er wel vanaf of er kleinere kinderen meefietsen of niet natuurlijk. Als dat niet het geval is ,heb je wel gelijk, anders zou ik eerder 15km/u zeggen... En dan kun je het iets rustiger opbouwen... :D
Verder moet je in zoiets wel denken aan de afwisseling van draf naar galop en naar stap, een mens houd steeds hetzelfde tempo(bijv. draf) langer vol dan hardlopen(galop), rustig lopen(stap), een tijdje middelmatig(draf) en dan weer opeens heel erg hard(rengalop). Ik zou bij zo'n tocht toch eerder werken aan lange afstanden draven en soms stukken stappen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:23

er fietsen idd kleine kinderen mee :) de kleinsten zullen achterop de fiets zitten, maar die zelf kunnen fietsen zullen vast en zeker zelf fietsen. daarbij hebben we de hele dag de tijd, dus anders fietst er maar een groepje wat langzamer met mij mee... en wat ik al zei: als we het niet redden kunnen we stoppen en wordt ik ter plekke met trailer opgehaald :)

clim bling, wat bedoel jij met je laatste stukje precies te zeggen? dat ik moet draven ipv galopperen? want zoals ik al zei houd ik dat zelf lichamelijk niet vol. galop wel. mijn paard is niet beter gewend en galoppeert inmiddels ook liever dan draven. gewoon omdat ze dat gewend is...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:18

Waarom houd je draven niet vol?
Lichamelijke klachten of wat?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:23

zij schreef:
draven houd ik zelf niet zo lang vol... (niet conditioneel, maar lichamelijk)

@ griebels

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:59

Ja dat heb ik gelezen maar wat voor lichamelijks is dat dan?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:59

ik hoorde vanochtend dat het toch een tocht is geworden van 20 km en als je een langere route neemt 25 km. dus dat valt alweer mooi mee :)

ben nu fanatiek aan het rijden en ben van plan om idd mooi vol te houden. is ook wle goed voor mij dat ik wat vaker rijd... normaalgesproken reed ik eigenlijk niet zo heel veel. vooral ook aan de hand werken. en dan 1 a 2 keer per week rijden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:00

griebels schreef:
Ja dat heb ik gelezen maar wat voor lichamelijks is dat dan?

ik stuur je wel even een pb ;)

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:11

Citaat:
clim bling, wat bedoel jij met je laatste stukje precies te zeggen? dat ik moet draven ipv galopperen? want zoals ik al zei houd ik dat zelf lichamelijk niet vol. galop wel. mijn paard is niet beter gewend en galoppeert inmiddels ook liever dan draven. gewoon omdat ze dat gewend is...
er fietsen idd kleine kinderen mee :) de kleinsten zullen achterop de fiets zitten, maar die zelf kunnen fietsen zullen vast en zeker zelf fietsen. daarbij hebben we de hele dag de tijd, dus anders fietst er maar een groepje wat langzamer met mij mee... en wat ik al zei: als we het niet redden kunnen we stoppen en wordt ik ter plekke met trailer opgehaald :)

Ik bedoelde te zeggen dat je rekening moet houden met de overgangen rekening moet houden, omdat je paard misschien meer tijd heeft om op adem te komen als je (bijv.) 12 min. galop doet en daarna meteen stil gaat staan, voor het paardenlichaam kan dat soms ook tot erge spierpijn lijden(net als bij ons eigenlijk).
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?? :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:05

ja, je bedoeld dat ik na galop niet stil moet staan, maar in beweging moet blijven? dat snap ik en daarom zullen we ook wel blijven stappen tussendoor.

of bedoel jij dat er tussen galop en stap nog een te groot verschil zit en dat ik dus eerst ook een stuk moet draven? want dat gaat dus niet echt lukken...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:34

Mijn vriend fietst heel vaak mee als ik ga rijden en in behoorlijke draf of langzame galop gaat dat prima gelijk op. Als je 15km kan galopperen, hoef je voor die 30km echt niet (of niet veel) extra te trainen. Als je familie 30km (of met de wijzigingen nog minder) gaat fietsen, ben je 1,5 a 2 uur onderweg. Dat valt wel mee en kan jouw paard met de huidige conditie makkelijk. En als je een stukje stapt, fietst je vriend toch wat langzamer? Dat heb je zo weer ingehaald in galop. Want jouw galop (een flinke) is veel sneller dan zij op de fiets (tenzij ze aan het wedstrijdrijden zijn!). als je draven niet lang achter elkaar volhoudt, doe je toch stukjes langzame galop en dan weer stap? Elke 5 minuten wisselen bijvoorbeeld? Of wat voor jou fijn aanvoelt? Gewoon een keer gaan proberen!