TREC met gangenpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmo1987

TREC met gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:00

Allereerst weet ik niet precies of dit goed staat gezien ik niet zo goed weet onder welke discipline TREC valt. Ik heb het ook bij western gezet, alleen daar werd ik doorverwezen naar hier.

Laatst was ik deze vorm van rijden tegengekomen en het lijkt me wel erg leuk om me hier in te verdiepen. Zeker omdat het paard wat ik rijd alleen recreatief gereden wordt, maar het mij toch leuk lijkt om er wat extra's mee te doen. Alleen nou is mijn bijrijdpaard een paso peruano, die voornamelijk tolt. Draf zit er niet echt goed in. Ik vroeg me af of dit een probleem zou zijn bij TREC.

Ayla

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:12

Je hebt geluk. De gangenproef in de TREC is zo snel mogelijk stappen en zo langzaam mogelijk galopperen :)) . Draf wordt niet gevraagd.
Even serieus, ik heb ook een PP, en mijn ervaring is dat de (gevraagd optimale) snelheid in de terreinrit waarschijnlijk de bottleneck zal zijn. Een Paso is niet echt een paard dat veel grond neemt bij elke pas. Het beweegt wel aan alle kanten en vreselijk snel, het ziet er erg spectaculair en actief uit, maar het komt niet erg hard vooruit. Ik red met moeite 10 km/u op een Endurancerit.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:16

Oke bedankt. Snel is hij inderdaad niet echt, maar het lijkt me gewoon leuk om een keer voor de lol mee te doen aan zoiets. De hoeveelheid punten maakt me niet zo veel uit. Maar de gevraagde snelheid is niet zo groot bij TREC toch? ik had 6-7 km gelezen voor niveau 1. Dat moet lukken.

Heb jij trouwens ervaring met TREC? Ik vraag me af of je er nog specifiek dingen voor moet oefenen of dat je er met gezond verstand en een betrouwbaar paard ook wel komt (op het makkelijkste niveau dan).

Ayla

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:23

De gevraagde snelheid varieert tussen de controleposten van 6 tot ongeveer 12 km per uur. Is best goed te doen, maar je moet wel rekening houden met het feit dat je onderweg ook vaak stil staat om de op de kaart te kijken en de de weg te zoeken en dan moet je daarna dus weer even flink doorrijden om de gevraagde snelheid te halen.

In principe kan elk gezond paard meedoen met TREC ongeach ras. Je ziet bij de wedstrijden dan ook heel veel verschillende rassen rondlopen.

Wat betreft vooraf oefenen.
Voor de POR (de buitenrit) gaat het vooral om de conditie van je paard en dat jij goed kaart kan lezen en kan inschatten wat je tempo is.

De MA (gangenproef, langzaam galoperen, snel stappen), kan je heel goed zelf thuis oefenen.

De PTV (de hindernissen) kan je vaak ook goed zelf oefenen zoals het rechts opstappen, onbeweeglijk stilstaan, slalom, een boomstam springen etc.

Kijk anders even op de TREC site welke hindernissen je tegen zou kunnen komen.
http://www.trecnl.nl

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 22:00

Ik dacht te lezen dat bepaalde hindernissen ook in een voorgeschreven gang moeten. Als dat draf is heb ik een probleem (of zou de tolt dan als draf tellen?) De rest lijkt me wel te doen. Erg leuk bedacht. Ga me er zeker verder op orienteren. Jammer alleen dat het nog niet zo heel veel wordt gedaan hier.

Ayla

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:19

Als er een voorgeschreven gang is, is dat eigenlijk altijd stap.
Het gaat dan vaak om water passages of een brug.
Als je iets echt niet kan uitvoeren mag je het ook gewoon overslaan en verdien je er geen punten mee (maar je word ook niet uitgesloten :D )

Dat er nog niet zo veel wedstrijden zijn is idd erg jammer, maar er gaat ook heel veel tijd inzitten in het organiseren.

Elpharo

Re: TREC met gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:28

Hoi hoi, ik heb één keer een trec gereden, die in Noord Holland. Nou is die niet zo moeilijk qua kaartlezen (niet zo moeilijk als bospaadjes tellen en bij de derde naar links (die heb ik wel geleerd met het trec-instructieweekend van de NVVR ;)) maar onze snelheid lag vaak zelfs te hoog...nadeel als je endurance rijdt misschien, je moet toch even in tempo terug. Ik denk dat onze snelheid door zoeken in het bos wel lager zou zijn, maar ik zou me er eigenlijk geen zorgen over maken. Gewoon proberen en wat niet gaat overslaan. Tis echt wel superleuk!

tilleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:19

Leuk dat je dit gaat doen. Je moet het gewoon proberen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:02

ik ben me ook op trec aan het orieenteren ,maar wat ik me afvraag ,mag je met gps rijden? of is dat verboden?

Dan bedoel ik de afstandsrit he.. ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:04

Staat in de regels, lees die maar eens door. Dat is verboden.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:07

Er zijn voldoende handigheidjes om het zonder GPS ook goed te doen.
Het word juist de uitdaging om dan toch heel precies te rijden

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:22

klinkt positief tot nu toe, eindelijk iets gevonden wat je kan doen met een gangenpaard wat bitloos wordt gereden. Weet iemand toevallig of er wedstrijden zijn in de buurt van de Veluwe?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:02

De wedstrijden staan op de site http://trecnl.nl/
Er zijn nog niet veel wedstrijden in Nederland, maar ze zijn altijd wel super gezellig.
De eerst dit jaar is in Didam, op 4 april.
Misschien verandert er nog iets, maar dat horen we vandaag op de ALV dan wel.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:59

Voor de mensen die al TREC gedaan hebben. Hoeveel voorbereiding hebben jullie daarvoor gedaan. Zijn er veel mensen die een bepaalde oefenining in de PVT overslaan omdat ze deze nog niet kunnen/willen doen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:03

Tja, voorbereiden.
Ik ga gewoon lekker naar buiten, afgewisseld met dressuur in de bak (wat je ook doet voor endurance training)
Verder probeer ik wat te springen en trail oefeningen, zoals zijwaards over balkjes leren gaan. Dat kan handig zijn als voorbereiding op het hek.
Veel hindernissen kan je thuis met een paar balkjes en pionnen wel oefenen.

Handig kan zijn om al een keer goed op een staf kaart te gaan rijden.
Koop er bijvoorbeeld 1 van de omgeving thuis en ga er eens mee buiten rijden, dan raak je gewend aan hoe ze dingen op die kaart zetten.
Dat kan schelen bij de eerste keer intekenen, je heb dan minder lang nodig om je te orienteren.

De meeste mensen proberen wel de hindernis/oefening te nemen.
Iedereen kan 10 punten halen en na 3 , mislukte, pogingen blijven er dan 0 over.
Het enige wat je dan kwijt bent is tijd, die loopt gewoon door.
Sommige rijden maar 1 keer aan en besluiten dan de hindernis te staken en melden dat dan aan de hindernis jury (dat heb ik oa bij 1 sprong gedaan in Beek)
Soms nemen mensen de hele hindernis niet en melden dat direct bij de jury (heb ik op het WK gedaan bij 2 hindernissen, voor mij te groot/massaal/eng)
Als je het wel probeert let dan wel op dat je na 3 pogingen door gaat, anders verlies je wel heel veel tijd.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:24

Hoe hoog word er gesprongen in de kenningsmakings klasse?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:49

Max. 30 cm (kennismakingsklasse = T1)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:27

Elmo1987 schreef:
klinkt positief tot nu toe, eindelijk iets gevonden wat je kan doen met een gangenpaard wat bitloos wordt gereden.

Endurance..? O:)

Ik heb in 2005 de allereerste TREC gereden, was erg leuk :j (daarna helaas niet nog een keer van gekomen). Mijn verslag hiervan in de Vrijruiter staat nog steeds op internet zag ik: klik.
Wat toen wel grappig was, was dat ze nog geen onderscheid maakten tussen stap en tölt: tölt telde mee als stap. Mijn töltende draver kon dan wel héél hard stappen, joepie, alle punten binnen daarvoor! :D Maar ondertussen maken ze hier geloof ik wel onderscheid in (hoewel die grens voor een gangenpaard natuurlijk heel moeilijk met het blote oog vast te stellen is... ;) ).

Ik heb destijds het rechts opstappen overgeslagen, dat kon ik niet (nog steeds niet :o ) en ik vind dat ook niet de juiste plek om zoiets uit te proberen dan. :+ Ik heb het gewoon links gedaan. Verder alle oefeningen wel netjes volbracht. :j

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:49

Leuk verslag Nina_rex! Alleen de POR klinkt toch lastiger dan ik had gedacht. vooral dat op de juiste manier aan komen rijden, terwijl er maar 1 pad op je kaart staat aangegeven. Ik krijg het nog voor elkaar om in het bos hier gigantisch te verdwalen. Maarja je hebt hier ook wel erg veel bos. Ik ga denk ik inderdaad maar een kaart van de omgeving oefenen en dan mooi wat nieuwe stukken verkennen zodat ik het kaartlezen weer goed onder de knie krijg. Vroeger wel eens op scouting gedaan, maar dat is al lang geleden.

Verder ga ik wel even kijken wat ik in de bak al kan knutselen aan hindernissen om te oefenen. Het meeste daarvan moet wel lukken, alleen water is niet zijn ding. Maar we gaan in het bos maar eens door alle plassen heen banjeren.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:12

Het was ook dat wij niet echt wisten wat de bedoeling was :D , als ik de post vlak voor m'n neus had dacht ik: ja, we zijn er! :+ Maar het kan best even puzzelen zijn hoe je er precies naartoe moet rijden. :j

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:17

hahah klinkt echt onwijs gaaf!!! ik houd dit topic even in de gaten!!!

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:41

zijn er geen andere reacties meer?? mensen met ijssies die dit doen??

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:52

In Didam gaat er zeker weer 1 ijsco starten.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:53

owk.. interesant.. bedankt voor je reactie!!

Chel_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:30

Heb ook een beetje op het net zitten neuzen, waar een aantal keer naar voren kwam dat het handig is als je in verschillende (endurance, dressuur, springen etc) disciplines ervaring hebt. Hoeveel wedstrijd ervaring heb je dan nodig? Of kun je ook 'gewoon' al beginnen te focussen op het TREC rijden?