advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:36

Ik moet een ander zadel hebben voor mijn paint. Hij wordt nu getraint met een western zadel. Aangezien ik niet zie gebeuren dat ik western wedstrijden ga starten en voornamelijk lange ritten buiten rijd. Leek mij een endurance zadel wel ideaal. (wie weet gaan we ook nog eens klasse I starten) Ik rijdt hem nu met een semi quarter western zadel, deze is te smal aan het worden. Dus ik moet ook een bredere boommaat hebben. (pony heeft een normale schoft)

Nu is mijn vraag, hebben jullie advies voor mij???
Het gaat om een paint horse van 13 jaar. Ik zelf ben 1.95m lang (!!) Dus zoek een comfortabel zadel waar mijn bips ook in past Knipoog (heb toch een 18" engelse maat nodig!)

Graag lees ik jullie adviesen!!
Is boomloos eventueel een oplossing??

Suzan_bobar

Re: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 14:52

Wordt er nu alleen gekeken??

Ik ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen met bijv. podium zadels, boomloos en endurance en alle andere soorten zadels waarmee wordt gereden in de endurance,.....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:24

hey
ik rij sinds vorige zomer met een "specialized saddle"
Ze zijn niet van de goedkoopste maar ik hoef er geen ander meer te kopen...je kan hem aan passen.
Je kan ze krijgen in verschillende modellen, ook western.
Ze zijn superlicht en zitten fantastisch goed.
Ik reed vroeger met een (zware) "Billy Cook" die ook fantastisch zit.
Voor endurance zijn deze zadels ideaal..de bespiering van je paard veranderd al eens naargelang de training, leeftijd enz.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik denk dat er een topic bestaat over "specialized saddles"
groetjes Ingrid

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:34

Boomloos zie je weinig in de endurance.

Een zadel is zo persoonlijk, daar is eigelijk nauwelijks een zinnig woord over te zeggen op een forum. Laat eens een goede zadelmaker komen die verschillende endurance zadels heeft. Ik heb Herman (van Country Mill) als zadelmaker en ben echt super tevreden over hem.

Ik ben al heel lang op zoek naar een geschikt zadel. Na een hele berg dressuur- en springzadels heb ik boomloos geprobeerd, wat geen succes was. Daarna heb ik een Massimo Trail gehad, daar heb ik 2 jaar mee gereden, maar ook die bleef niet passen. Daarna heb ik een Podium geprobeerd, maar ook dat bleek niet geschikt. Vervolgens nog een Zaldi Villa en een Equiflex geprobeerd, ook die waren niet goed. Mijn paard heeft blijkbaar een hele moeilijke rug.
Nu heb ik weer de Podium met een luchtgevulde pad eronder, dat lijkt goed te gaan.

Ik vind Podium een heel fijn zadel qua zit. Hij geeft je heel veel vrijheid en dat vind ik fijn.

Maar het is echt een kwestie van proberen. Zeker als je endurance wilt gaan rijden. Een enduranceruiter zit gemiddeld toch langer in het zadel dan de meeste dressuurruiters en elk kleinigheidje wordt dan al gauw een groot probleem.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:10

Ik rij met een op maat gemaakt westernzadel. Bevalt goed. Niet al te lange ritten ook boomloos. Veel 'endurance zadels' zijn ook gebaseerd op een westernboom en missen dus eigenlijk alleen de knop. ;)
Maar veel mensen rijden ook met meer 'Engelse' zadels. 't Is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Qua zit maakt het mij persoonlijk niet zoveel uit maar aangezien ik ook nog wel eens western rij én een op maat gemaakt zadel wilde, heb ik daarvoor gekozen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:26

ik rij met podium en ben daar heel te vreden over. Minder stel pijnlijke rug enzo, en vrijer qua bewegingen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:15

Met een westernzadel kan je ook gewoon endurance rijden. En veel endurancezadels vooral in het buitenland zijn gebaseerd op westernbomen. Alleen is dan al het overbodige leerwerk eraf gehaald.
Verder moet je gewoon op zoek naar een goed passend zadel. Ik heb positieve ervaringen met de Horseman Outfitter. Zij weten wat endurance inhoudt en geven goede zadelpas adviesen.

Je geeft aan dat je zadel niet goed past maar anders zou ik zeggen rij lekker wat wedstrijdjes op je houdige zadel en kijk goed in de rondte. Mocht endurance dan echt je ding zijn ga dan kiken naar een echt endurance zadel.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:47

Ik heb totaal geen ervaring met westernzadels. Maar ik rijd zelf met een massimo trail. Ik ga komend seizoen voor het eerst met mijn paardje starten.
Met mijn andere paard heb ik altijd endurance gereden met ee dressuurzadel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:07

Maar niet zomaar ieder westernzadel is geschikt voor endurance.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:15

o hoezo?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:28

Net als bij engelse zadels heb je bij westernzadel natuurlijk ook enorme verschillen. Een extreen voorbeeld, neem een zadelmarkt zadel, daar rij ik toch liever geen 100 km mee (zelf geen 1 km) Daarbij heb je nog veel zadels waarbij de beugelophaning vooraan de boom zit, dan wordt die druk al niet verdeeld.

Natuurlijk zijn er ook heel veel zadels die wel geschikt zijn voor endurance, maar je moet er niet standaart van uitgaan dat een westernzadel goed is om endurance mee te rijden. En een endurance zadel is niet een westernzadel waar het overbodige leer afgehaald is.

Ik heb inmiddels heel wat zadels gezien en weet zo langzamerhand wel hoe moeilijk het is een goed zadel te vinden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:32

Ik zat jaren geleden in dezelfde situatie: westernzadel paste niet meer goed (of had eigenlijk nooit goed gepast :o ), ik ging op zoek naar iets dat gemakkelijker (aan)pasbaar was, lichter en een anatomisch betere zit had. Zo kwam ik destijds bij de ROC, echt een superzadel (wel prijzig ;) ). Ik reed toen al endurance, maar heb het ook vooral gekocht omdat ik een fijn zadel op westernboom wilde, dus niet persé omdat ik endurance reed.

Ik vind westernzadels in principe niet echt geschikt voor endurance. Waarom? Vooral omdat de beugelophanging vrij ver naar voren zit, zodat je benen naar voren steken. Dat hoort natuurlijk zo :D , maar is echt niet comfortabel als je veel wil lichtrijden of in verlichte zit rijden. Je moet dan nl. naast omhoog ook een stuk naar voren bewegen, en daarna naar beneden en weer naar achteren. Onnodig geschommel, en onnodig vermoeiend. Endurancezadels hebben net als dressuurzadels de beugelophanging (bijna) recht onder je zwaartepunt, zodat je alleen maar een beetje omhoog hoeft te komen.
Daarnaast zijn westernzadels niet of nauwelijks aan te passen. Dat ze zo zwaar zijn is in de omgang ook niet handig (ik vond het echt een opgave met dat ding te slepen als ik met de trailer wegging :D ), maar als het zadel goed past voor het paard niet zo'n probleem. Maar ze moeten wel precies passen om het gewicht goed te verdelen, en als je geen quarter hebt is een goed passend westernzadel moeilijk te vinden (tenzij op maat gemaakt, maar dat is wel duur).

Westernbomen hebben m.i. wel veel voordelen t.o.v. Engelse bomen: groter draagvlak, betere positie (verder naar achteren, dus meer schoudervrijheid en minder belasting van de voorhand), vrijere zit etc. Daarom vind ik endurancezadels op westernboom ideaal. Ook als je geen endurance rijdt. Ik rij er ook gewoon dressuurmatig/western mee trouwens, en ook wat sprongetjes zijn geen probleem.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:36

Dat ROC zadel ziet er heel leuk uit...het lijkt op het type dat ik gekocht heb (ook nogal prijzig, zo'n 1900 euro)
Hoe ziet de onderkant eruit? Ik kan het niet terug vinden op de web-site, en mijn duits is niet zo geweldig :D
Mijn zadel kan je aanpassen aan de rug (stukken die vasthechten met velcro)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:42

ROC heeft flexibele panelen. De onderkant van die panelen kan je dan weer 'opvullen' met inlages.
Een Specializet heeft naar mijn weten geen flexibele panelen.

Ik heb ook een ROC geprobeerd. Maar voor Anouar was hij bij de schoft te smal. Anouar is opzich heel smal, maar heeft een hele brede, gespierde schoft. In combinatie met nog wat andere rarigheden van hem maakt dat blijkbaar dat er nauwelijks een geschikt zadel voor hem is }:0

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:33

Jij had natuurlijk wel een tweedehands ROC, als je een nieuwe koopt zijn er meerdere boombreedtes beschikbaar (en tegenwoordig zelfs meerdere soorten bomen zag ik).

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:23

[quote="Lenneke_"]Net als bij engelse zadels heb je bij westernzadel natuurlijk ook enorme verschillen. Een extreen voorbeeld, neem een zadelmarkt zadel, daar rij ik toch liever geen 100 km mee (zelf geen 1 km) Daarbij heb je nog veel zadels waarbij de beugelophaning vooraan de boom zit, dan wordt die druk al niet verdeeld.

Natuurlijk zijn er ook heel veel zadels die wel geschikt zijn voor endurance, maar je moet er niet standaart van uitgaan dat een westernzadel goed is om endurance mee te rijden. En een endurance zadel is niet een westernzadel waar het overbodige leer afgehaald is.
quote]

Ieder verstandig mens kan op zijn klompen aanvoelen dat een zadel van 100 euro geen toppper zal zijn.

En niet ieder endurancezadel is een westernzadel waar het leervanaf gehaald is maar er zijn verschillende soorten endurancezadels die gebaseerd zijn op westernbomen.

Ik vind dat de grotere drukverdeling van een westernboom goed werkt voor endurance.

Maar als je nu rijdt met een massimo trail zadel (die heb ik ook gehad) en is een prima zadel. Als hij maar goed op de rug van je paard ligt.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:45

Wat denken jullie van Boomloos???? Iemand ervaring mee???
Het gaat om maximaal afstanden in de klasse I :D

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:54

geeft geen goede drukverdeling...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:02

SFCAP schreef:
geeft geen goede drukverdeling...

Vooral met lichtrijden toch??? Als je nu klasse I wilt rijden (maximaal) zou dat dan echt niet kunnen met bijvoorbeeld BF???

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:11

wij hebben een BF...mijn dochter rijdt ermee.
Ik had de zadelzoektocht ook opgegeven omdat we al het zoveelste zadel gepast hadden op onze Fjord, en we kwamen telkens van een kale reis naar huis.
Mijn dochter weegt maar 50 kg en daar gaat het goed mee...wat ik weet is dat meer dan 80 kg serk afgeraden wordt.
Onze tochten zijn ook niet meer dan 20km

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:14

Okey, dus eigenlijk wordt het voor mij ook afgeraden, want ik weeg wel meer dan 80 kg. Wel raar trouwens dat een maat twee dan tot een maatje 46 gaat. (ik heb maat 42/44)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:31

De meeste die met boomloze zadels endurance starten komen er later op terug omdat ze toch niet zo geschikt zijn.
Niets is zo moeilijk als een goed zadel vinden voor je paard. Probleem is vooral dat je pas na een tijdje merkt of het zadel goed is of niet en je kan maar heel weinig zadels lang genoeg testen. Zeker als je een duurder zadel wilt aanschaffen vind ik dat er meer garantie moet zijn of een betere service van de zadelverkopers uit. Hoeveel mensen doen een vrij nieuw zadel al na korte tijd terug weg wegens niet goed passend.
Ik raad je aan om zeker een zadel goed te testen en best is dat je iemand hebt die onafhankelijk en professioneel mee kan beoordelen. Je hebt nu van die zadelpas diensten die zelf geen zadels verkopen en die je per uur of visite betaald. Een verkoper zal echter altijd proberen om een zadel te verkopen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:16

Ga gewoon eens van bekenden zadels uitproberen om te kijken waar jijzelf ook lekker inzit, dan kan je daarna kijken of dit soort zadels in de maat van je paard komen. Je kan ook wat verschillende zadelverkopers laten komen om wat merken te bekijken en te voelen op je paard.

Je hoeft helemaal geen speciaal endurance zadel te hebben, endurance kan je rijden in elk zadel dat goed past op de rug van je paard, het gewicht van de ruiter goed over de rug van het p[aard verdeelt en dat jou als ruiter in een goede horizontale balans zet.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:24

Suzan_bobar schreef:
Wat denken jullie van Boomloos???? Iemand ervaring mee???
Het gaat om maximaal afstanden in de klasse I :D

Ik lees hier meer dan dat ik post, maar wil hier (nav de reacties) toch even op reageren.
Als er iemand iets afweet van boomloos en endurance is het April Battles, 160 km ruiter endurance en dealer van boomloze BM, BF's...
Dus zou zeggen: besteed er een mailtje aan ;) of kijk eens op haar website.
Denk dat het met een goed boomloos zadel en een juiste pad zeker wel goed mogelijk is, helemaal in de klasse I.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:20

Het kan inderdaad wel goed gaan, bij een lichte ruiter, rond gebouwd paard (geen hoge schoft en hoge ruggegraat, genoeg spekjes :D ), rustige gangen etc. Maar wat ik over de jaren gezien heb, is dat vrijwel iedereen die eerst lyrisch was over boomloos, erop terugkwam. Drukplekken, rugproblemen etc.

Ik was 2 jaar geleden ook bij een clinic van oud Wereldkampioene Valery Kanavy, die vroeger met Torsion reed, en nog altijd vaak als voorbeeld wordt aangehaald van een voorstander van boomloos in de endurance. Maar het tegendeel is waar, ze zei letterlijk: tot een km of 80 kan het best een leuk zadeltje zijn, maar als je hoger gaat krijg je op den duur zeker problemen met de paardenrug. En dat is dan een vrouwtje van 1.55 ofzo en heel licht gebouwd, laat staan een zwaardere ruiter.