Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hetbommeke schreef:Na veel gelezen te hebben over Endurance en helemaal enthousiast geworden voor deze tak van sport, zijn er toch nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven voor mij. Ik zal maar direct losbranden:
- hebben jullie ook nog les en zo ja, waar besteden jullie dan voornamelijk tijd/aandacht aan?
- hoe vaak trainen jullie gemiddeld per week en hoe lang per keer?
- en wat doen jullie als training? dressuurmatig, longeren etc.
- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen.
- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen.
Dat was het voorlopig even, is wel weer genoeg voor nu.

hetbommeke schreef:Na veel gelezen te hebben over Endurance en helemaal enthousiast geworden voor deze tak van sport, zijn er toch nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven voor mij. Ik zal maar direct losbranden:
- hebben jullie ook nog les en zo ja, waar besteden jullie dan voornamelijk tijd/aandacht aan?
Ik heb 1x in de week dressuurles. We zijn dan vooral bezig met de ontspanning, het over de rug van achter naar voren lopen.
Ik train 2x per week. 1x een korte zware rit, op 70% van de max hartslag, of ik vervang hem door een intervaltraining draf-galop. Hierna altijd een dag vrij!!!
1x een langere rit met diesel- (steady-)tempo. Hierbij maak ik de draf en/of galopsessies steeds wat langer, en de herstelsessies steeds korter.
Trainen noem ik het echte conditie-trainen, die 2x in de bossen dus. De rest noem ik 'rijden'
Ik rijd de rest dressuurmatig of lekker ontspannen ritje in de bossen. Ik wil hem ook nog weleens voluit laten gaan in de bossen, maar dat doe ik ook gerust in een training
- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen.
Ik train niet in het donker. De wegen hier zijn niet verlicht (landelijk) en in de bossen staat helaas (of gelukkig) ook geen verlichting... Ik rijd dus wel in het donker, dressuurmatig...
- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen.
Ik 'train' altijd alleen. Geen endurance-ruiters in de buurt en de rest kan je toch niet bijhouden zoals AnneOmie al zegt.

Tijdens elke rit let ik er op dat hij correct loopt, daar heeft hij soms wat moeite mee en moet hij weer leren uit zichzelf te doen. Goed recht, goed ruggebruik, mooi soepel ect. Tijdens het longeren begin ik er mee om hem recht te laten lopen door middel van lange lijnen. (paard is er een poos tussen uit geweest heeft moeite met recht lopen en moet dat dus weer uit zichzelf leren doen) Als hij goed recht loopt gaan we verder met de pessoateugel
dus recyclebaar
en 2 kiddo's heeft van 2 en en bijna 4.hetbommeke schreef:Na veel gelezen te hebben over Endurance en helemaal enthousiast geworden voor deze tak van sport, zijn er toch nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven voor mij. Ik zal maar direct losbranden:

Lenneke_ schreef:Ik heb geen les. Ik doe wel dressuur, maar lekker op m'n eigen maniertje, zo simpel dat er geen instructie te vinden is die daarbij zou kunnen helpen
In het seizoen train ik zo'n 3 a 4 keer in de week. Eén a twee keer een normale rit van zo'n 15 km, één keer een rondje galoperen van zo'n 10 km en één keer een wat langere rit. Maar dat is zo paard verschillend. Vooral in begin (bij een jong paard) kost training veel meer tijd omdat ze veel kilometers moeten maken op een laag tempo. Hoe meer ervaring een paard hoe makkelijker op conditie te krijgen en houden. Anouar z'n conditie gaat eigelijk niet meer weg, ook niet als hij een maand niets doet (na de laatste wedstrijd krijgt hij een maandje vakantie)
Ik ga nooit in het donker buitenrijden. Het bos ga ik echt niet in omdat ik als de dood ben voor wilde zwijnen. Ik heb wel de luxe van een binnenbak, dus 's winters moet ik me daar maar in vermaken. Nou scheeld het dat ik 's winters toch niet zo heel veel rij en met een beetje creativiteit kan de bak ook leuk zijn
Ik ga meestal alleen naar het bos. Er is hier niemand die met mij mee kan trainen (voor kletsritjes is genoeg animo, maar daar schiet ik niet zoveel mee op)
griebels schreef:Ik heb altijd geleerd dat je eerder te veel dan te weinig doet
Ik train altijd maar 2x in de week, dit omdat hij ook moet herstellen, het leuk moet blijven vinden, en hij met deze training ook klasse 3 probleemloos doorloopt. Tenminste, voor zijn blessure jaar dan
Een kort ritje maak ik wel zwaarder, bijv een uurtje galoperen. Nu kan hij dat niet meer hoor, moet ik weer opbouwen, maar Jannet van Wijk zei in haar 'cursus' dat je eerder te veel doet dan te weinig, en dat is me heel goed bij blijven hangen
Lenneke_ schreef:Wat dat betreft zit ik hier ideaal. Ik kan uren rijden zonder over verharder wegen te moeten (bos en hei) Dus ik heb dat probleem niet zo.
SFCAP schreef:griebels schreef:Ik heb altijd geleerd dat je eerder te veel dan te weinig doet
Ik train altijd maar 2x in de week, dit omdat hij ook moet herstellen, het leuk moet blijven vinden, en hij met deze training ook klasse 3 probleemloos doorloopt. Tenminste, voor zijn blessure jaar dan
Een kort ritje maak ik wel zwaarder, bijv een uurtje galoperen. Nu kan hij dat niet meer hoor, moet ik weer opbouwen, maar Jannet van Wijk zei in haar 'cursus' dat je eerder te veel doet dan te weinig, en dat is me heel goed bij blijven hangen
Wat mag ik dan verstaan onder een uurtje gallop?
Dat is 1 zware training.
Met teveel wordt ,naar mijn idee verstaan; te vaak trainen. Of te veel km's maken. Als je bijv klasse 3 start, hoef je echt niet elke week die bepaalde afstand te maken. Je kunt de training zwaarder maken ipv langer.
Is dit non stop, of af en toe eens stappen?
Non stop. Maar niet zomaar hoor, dit moet je geleidelijk aan op gaan bouwen. Dat doe je niet ff in 2 maandjes
Ook op beton, of hebben jullie het geluk van goede landwegels of zand te hebben ?
Ik galopeer nooit op verharde wegen! In Belgie wordt het wel gedaan en mag het ook in de wedstrijd. Ik persoonlijk vind het niet goed voor de gewrichten bij paarden met ijzers
Ik draaf wel op het harde, maar ook dat moet je opbouwen ivm overbelasting.