Perfecte zadel voor de lange afstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natural_

Perfecte zadel voor de lange afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:02

Bestaat het wel? Ik lees veel over de massimo trail..

Ik rijd zelf met mijn draver met een boomloos zadel, er zijn vrij weinig zadels die hij "goedkeurd". Keurd hij ze af valt er niks mee te beginnen, alleen het opzadelen is dan al een ramp. De wintec vind hij prima en boomloos ook, toch vind ik boomloos niet ideaal. Voor de klasse I is het wel te doen, klasse II misschien ook wel, maar daarboven moet ik voor mezelf toch wel een ander zadel en ik denk dat mijn dravertje toch ook een ander zadel liever heeft.

Kunnen jullie mij vertellen hoe en wat??

Alvast bedankt,

Groetjes,

Cally

P.s: Is het een fabel of een feit dat paarden zonder bit of lage neusriem en sperriem sneller op adem komen?

natural_

Re: Perfecte zadel voor de lange afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:32

Ik las net over de trekker endurance pro, ervaring met dit zadel? En de wintec endurance, ervaring mee? Alvast bedankt!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:18

Perfect zadel is afhankelijk van paard en ruiter...
Voor de ene combi zal het een werken, voor de ander misschien helemaal niet.

Het perfecte zadel past! Voor het paard, maar ook voor de ruiter. Passen is trouwens een moment opname, een paard veranderd altijd wel iets... Paarden die jo-jo-en in hun gewicht of bespiering zullen heel moeilijk zijn met zadels, een paard dat heel constant is (bv zelfde werk, constant qua vorm door seizoenen heen, niet gevoelig voor blesures) zal ook wbt het zadel minder schommelen qua passen.

En wbt je PS... paarden ademen niet door hun mond maar door hun neus... Bit of neusriem haalt dan voor het ademen niet uit.
Sperriemen die te laag zitten kunnen wel degelijk hinderen.
Ik denk dat je in de war bent met dat eten en drinken makkelijker gaat zonder bit? Dat is in ieder geval een groot voordeel van bitloos!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:42

A Moragh: Over dat bit heb ik alleen maar gehoord, ik vroeg me af of het waar was! Leek me al onzin.. Blijkt nu dus ook, dankje wel.

Wat betreft het zadel zou ik dus moeten passen, enig idee of er ook een tweedehands endurancezadel winkel bestaat die zadels aan huis komen passen?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:33

Zijn hier niet al topics over..?

Ik rij al jaren met een ROC I en ben er 100% tevreden over. Het heeft een boom, maar met flexibele panelen eronder die meebewegen met de paardenrug.
Kost wel wat (en tweedehands vind je ze nauwelijks), maar steeds weer een ander zadel moeten kopen is ook niet handig... Knipoog

De meeste endurance-zadelverkopers hebben wel iets van tweedehands. Podiums zie je regelmatig voorbijkomen, en nu ook steeds meer Massimo's.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:30

Nina_rex: Heb je toevallig foto's van jouw zadel?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:08

Ja hoor, tig. Haha! Deze zijn denk ik wel duidelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:28

Ja, alleen zoek ik denk ik toch iets meer steun voor mij knieeen voor mijn nieuwe zadel! Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:42

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:48

Da's heel persoonlijk, zelf zit ik het liefst zo vrij mogelijk, zonder iets wat je in een houding duwt. Dus een westernboom en niks van kniewrongen enzo voor mij. Maar andere mensen vinden dat wel weer fijn.

Er zijn trouwens ook fenders met een soort kniewrongetjes, van Gaston Mercier geloof ik.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:57

Nou het is niet dat ik graag in de houding word "geduwd", maar mijn draver rijd op het ene been gewoon zo zeer moeilijk in draf tijdens het lichtrijden dat evenwicht houden zonder kniewrongen toch wel belangrijk blijkt te zijn nu na 2 a 3 maanden Lachen

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:26

Heeft niemand ervaring met de wintec pro endurance??

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:21

En de Malibaud Randonnee?
Na veelvuldig uittesten via een vriendin, heb ik hem nu toch eindelijk zelf besteld.
Zonder zweetbladen, erg prettig, maar dat is altijd persoonlijk.

Dit is de link, ik heb hem in het zwart besteld:
http://malibaud.monsite.orange.fr/page1.html

Je kunt hem ook met zweetbladen krijgen, dat heet het de Gardian geloof ik.
Succes met de zoektocht!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:30

En hij rijd lekker, zit er een boom in? ja toch?

Ik wil gaan testen, maar zoek iemand met tweedehands endurance zadels die aan huis komt. bestaat dat?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:38

Natural_: de Randonnee zit erg lekker, maar ook dat is persoonlijk. Er zit wel degelijk een boom in.
Boomloos vind ik zelf niet prettig rijden en ligt ook niet goed op mijn paard.
Ik heb snel last van mijn rug en dit is een van de weinige zadels waarin ik mijn rug niet voel bij zeer lange afstanden.
Ik rij toch minimaal zo'n 75 km per week onder het zadel buiten.
Ik kan je helaas niet helpen met toko's waar je 2e hands endurancezadels zou kunnen testen.
Succes ermee.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:39

Dank je wel, geen rugpijn? Klinkt als muziek in de oren..

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:08

Het fijne is, is dat de Randonnee nu ook te krijgen is in zeer wijde boommaat (nr.4).
Daardoor is het zadel nu ook geschikt voor mijn Fries en andere brede paarden.
Het is moeilijk om een goed evenwicht te vinden in goed passend, lekker zitten en rug ontlastend, waarbij ik wel moet zeggen dat goed passend het allerbelangrijkste is.
Dit zadel is niet zo groot, mijn Fries heeft maar een korte rug, is nogal breed geschouderd en door deze combi passen niet veel zadels goed.
De voorboom is hoog, het zadel past ook goed op paarden met een zeer hoge schoft.
Prettige bijkomstigheid is dat het zadel minder zwaar weegt als een normaal dressuurzadel.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:27

Voor mij bestaat er echt geen beter zadel dan de Gastón Mercier.
Een heerlijk licht, zacht zadel en makkelijk in het onderhoud.
Normaal maak ik ook gedurende de week behoorlijk wat kilometers.
Nooit ergens last van, zelfs met een sprongetje is dit een geweldig zadel.
http://www.selles-gastonmercier.com/about.php?lang=es

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:35

Welk boomloos zadel heb je nu?
De nieuwe zadels van barefoot hebben een vps-systeem. Een soort ingebouwde flex-inlages, die een stuk steviger zijn dan de oude inlages, en de druk een stuk beter verdelen, maar wel nog met het paard mee bewegen.
Misschien is het ook nog een optie om dat nieuwe systeem eens uit te testen met een plip-pad ofzo. Als je paard daar nu goed onder loopt dan zou ik zelf proberen om daar zo lang mogelijk mee verder te gaan Lachen

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:02

@ Yetse: Het probleem is dat ik echt eerst moet passen en het minimaal een week moet kunnen testen aangezien hij nogal moeilijk kan reageren op zadels die hij "niks vind".

@blendsink: Ik moet zeggen dat al deze zadels er fantastisch uitzien en volgens mij heel lekker en degelijk zitten, krijg je ook genoeg steun bij je knieeen?

@MysticTinker: Ik heb een merkloze, maar ook al meerdere malen met een barefoot gereden en dat maakt geen verschil! Ik vind het voor mezelf ben ik bang toch ook niet het ideale zadel uberhaupt!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:24

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:25

heeft er iemand ervaring met een australian stock zadel op endurance? Ik heb namelijk mijn boomloze zadel gewisseld voor een australian stock zadel. Wil er graag nog een podium bij, maar ik weet niet wanneer het mogenlijk is daar geld voor vrij te maken.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:13

@ Yetse: Thanks, heb ze gelijk gemailt!!

@ Willeke_Nijs: Kun je niet beter zelf een topic openen, dit is eigenlijk echt een topic waarop ik antwoord zoek op mijn vragen anders word het zo'n rommeltje! Bedankt Lachen

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:06

Moragh schreef:

Het perfecte zadel past! Voor het paard, maar ook voor de ruiter. Passen is trouwens een moment opname, een paard veranderd altijd wel iets... Paarden die jo-jo-en in hun gewicht of bespiering zullen heel moeilijk zijn met zadels, een paard dat heel constant is (bv zelfde werk, constant qua vorm door seizoenen heen, niet gevoelig voor blesures) zal ook wbt het zadel minder schommelen qua passen.

En wbt je PS... paarden ademen niet door hun mond maar door hun neus... Bit of neusriem haalt dan voor het ademen niet uit.
Ik denk dat je in de war bent met dat eten en drinken makkelijker gaat zonder bit? Dat is in ieder geval een groot voordeel van bitloos!

Hai Moragh,
Bit heeft wel degelijk invloed op ademhaling:zie www.boomloosrijden.nl, wordt daar allemaal goed uitgelegd.

Groeten evelien

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:33

nile schreef:
Moragh schreef:

Hai Moragh,
Bit heeft wel degelijk invloed op ademhaling:zie http://www.boomloosrijden.nl, wordt daar allemaal goed uitgelegd.

Groeten evelien

Ik\kom hier niets tegen over bitloos hoor... wel over boomloos...

Bij mijn eigen endurancepaarden die ik met en zonder bit rijdt nooit enige verandering bemerkt wbt ademhaling met of zonder bit....