Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:38

Ik heb nog meer te doen en kost allemaal al genoeg.Dan maar minder wedstrijden en gewoon dressuur starten.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:39

Ik wil in Epe meerijden omdat het in mijn achtertuin is. Niet omdat ik de behoefte heb om ver te reizen. Ieder zijn eigen wensen en behoeftes denk ik zo.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:41

Psydoxy schreef:
In een van de kleinste landen ter wereld, waar de infrastructuur perfect is en we 'zeuren' over een reistijd van 4 uurtjes op een dag. Excuses zoeken om maar niet te ver te hoeven rijden met de trailer.... er zijn landen waar 10 uur enkele reis heel normaal is voor een 30 km te paard. Alles is relatief :Y)


Gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden om uit te wijken zodat degene die geen uren op de weg willen zitten met een trailer toch nog een leuke wedstrijd kunnen rijden.
Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is voor zowel mens als paard en dat het vrij logisch is dat als je het allebei niet gewend bent je niet 4 tot 6 uur wil gaan "sjouwen" met je paard.

Mensen zoeken niet altijd excuses, maar zitten soms gewoon in andere situaties.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:43

Je moet er ook een beetje naartoe kunnen groeien. Als je net begint ben je meestal nog niet zo besmet met het endurance virus dat je er voor dag en dauw voor op wil staan en na zonsondergang weer thuis komt. Wij rijden rustig het hele land door voor een trainings ritje. Dan wordt het voor wedstrijden ook niet zo'n probleem. Maar dat is wel gegroeid door de jaren heen.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:49

Ik heb ook geen moeite om ver te rijden maar omdat ik wat vervoer betreft afhankelijk ben van anderen, was Leersum wel een fijne optie om te kijken of ik het nog net zo leuk vind als vroeger, daar kan ik stappend heen.
En omdat ik nu nog nergens lid van ben ga ik ook niet verder kijken naar andere wedstrijden ;)

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:12

Kayleigh327 schreef:
Ik ga ook kijken bij de Belgische vereniging. Het wordt inderdaad lastiger nu om wedstrijden in Nederland te rijden.


Je kan je aanmelden bij VLAR en ook daar diverse informatie vragen indien gewenst. Of mij en somebitch lastig vallen met vragen. Beiden heel veel in België actief aanwezig. Zij als amazone en ik als ruiter, organisator en jury.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:20

Ach, hier wel de wil om te rijden maar met een jonkie en eentje met endurance-pension houdt dat even op. Gelukkig wel een leuk groomjaar voor de boeg :):)

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:23

Ja die bedoel ik gekke spelling van mij ook. :o


Otti1977 schreef:
Ik wil in Epe meerijden omdat het in mijn achtertuin is. Niet omdat ik de behoefte heb om ver te reizen. Ieder zijn eigen wensen en behoeftes denk ik zo.

Ik deed dat ook in het begin...Maar vind nu juist de routes leuker als ik ze niet ken dus net ergens anders.

Tja wat de een ver vind vind de ander een stukkie ik denk dat je er in moet groeien mijn eerste 30 plus rit dacht dat daar nooit een eind aan kwam...
Nu rijden we er iets meer.. O:)

Ik ben dan ook gezegend van een eigen trailer en trekauto die ik zelf mag besturen dus totaal onafhankelijk.
Kids groot en man niet anders gewend.
Alleen dat werk dat kost zoveel tijd >;)

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:08

Ja Hilli, jij komt nog wel aan de op de weg km's ;-)

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:56

PaulineS schreef:
Ja Hilli, jij komt nog wel aan de op de weg km's ;-)

Gaat ze jou weer fijn groomen..?
Heb jij weer mooie plannen voor volgend seizoen .

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:25

Ik denk dat de lange afstand voor veel ook een kosten probleem met zich mee brengt. Als ik een wedstrijd rijd op 200 km afstand dan heb ik te maken met het volgende kostenplaatje.
Km naar stal en trailer halen 50
400 van en naar de wedstrijd en terug weer 50 om de trailer terug te brengen en thuis te komen.
500 km dus.. mijn auto is een flinke, beetje oude trekauto die slurpt als een gek.. 1 op 4 ongeveer
125 liter brandstof is €200 daar komt dan je startgeld nog bij en misschien onderweg iets te eten ofzo.
Al met al komt zo’n wedstrijd dan gerust op €250.
Voor veel mensen is dit gewoon een heleboel geld. Ik heb nu het geluk een tankpas en auto van de zaak te hebben maar anders zou ik ook minder wedstrijden rijden.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:32

Ik denk dat niemand ontkent dat het duur is, dat blijft nou eenmaal zo en als je buitenlandse wedstrijden en/of CEIs gaat rijden dan stijgen de kosten nog meer.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:03

Haha ja, dan is het gerust minimaal 800 euro tot wel 1200 per wedstrijd. En dan doe je nog zuinig :+
Maar dat is ook eigenlijk onbetaalbaar... :+
Laatste seizoen!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:28

Mij maakt het zelf niet zoveel uit of ik nu 30 min of 2,5u moet rijden, toen ik met mijn Fries begon was de dichtstbijzijnde wedstrijd 1,5u rijden en startte ik ook 5x per jaar. Maar voor mijn Ukkie wil ik rustig ‘bij huis’ beginnen, om het voor hem ook leuk te houden en op te bouwen. Voor mij is België ook zeker een optie (15min en ben de grens al over) dus ga die agenda in de gaten houden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:30

Voor een 30km wedstrijd zou ik ook minder snel 150km enkele reis overhebben dan voor een klasse 2 of 3, maar het hangt ook van de wedstrijd af. Soms is de omgeving zo leuk of anders dan thuis dat ik dat wel het overwegen waard vind.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:36

Pascalle90 schreef:
Ik denk dat de lange afstand voor veel ook een kosten probleem met zich mee brengt. Als ik een wedstrijd rijd op 200 km afstand dan heb ik te maken met het volgende kostenplaatje.
Km naar stal en trailer halen 50
400 van en naar de wedstrijd en terug weer 50 om de trailer terug te brengen en thuis te komen.
500 km dus.. mijn auto is een flinke, beetje oude trekauto die slurpt als een gek.. 1 op 4 ongeveer
125 liter brandstof is €200 daar komt dan je startgeld nog bij en misschien onderweg iets te eten ofzo.
Al met al komt zo’n wedstrijd dan gerust op €250.
Voor veel mensen is dit gewoon een heleboel geld. Ik heb nu het geluk een tankpas en auto van de zaak te hebben maar anders zou ik ook minder wedstrijden rijden.

Kosten zijn zeker iets wat voor mij meetelt. Heb geen eigen vervoer, dus zal of een bedrijf moeten inhuren of hun vrachtwagentje zelf huren (B rijbewijs vrachtwagen)

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:44

Ik ga voor een klasse 1 ook niet ver hoor, vanaf klasse 2 wel, maar dan ben je ook meer tijd bezig met de wedstrijd dus dan vind ik het wel waard.
Ik heb wel het geluk dat ik een auto kan lenen die op gas rijdt, scheelt heel erg in de kosten. En na een tijdje heb je alle wedstrijden in de buurt een keer gezien en word je ook benieuwd naar een andere omgeving. Zo ben ik twee jaar geleden tegen mijn principes in naar het Drents Friese wold gereden, was een stukje rijden maar zo'n mooie omgeving en leuke wedstrijd.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:55

Kan me wel voorstellen dat 'even een keer proberen' met reisafstanden van >100 km niet meteen motiveert.

Zeker niet als je afhankelijk bent van anderen voor bv vervoer of oppas.
Eenmaal in de hogere klassen ben je sowieso toch al lang onderweg, dan vind ik reisafstand minder van doorslaggevend belang.

Ik heb ook gezien dat er wedstrijden zijn weggevallen die ik graag nog wel eens had gereden, ondanks dat die niet eens zo dicht bij mij in de buurt waren.

Surea(Teteringen) vond ik dit jaar een fijne wedstrijd om te rijden en als die dit jaar op de kalender had gestaan, dan had die zeker op mijn interesselijstje gestaan :j

Ik moet nog eens goed gaan kijken naar de kalender en eens een plan maken.
Zou wel een meerdaagse willen rijden dit jaar, denk dat ik dat leuker vind dan op 1 dag steeds verder onderweg zijn en ik denk Elmo ook.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:05

Gelukkig meer reacties van klasse 1 nog niet zo ver. Voor mij zijn nu alleen Ysselstein (50 km) en
Someren (32 km) binnen 100km te bereiken en die vallen beide vroeg in het jaar. Dus ik zie het wel in maart.

Krijg begin januari weer een lease auto met haak en wil dan weer een trailer aanschaffen.
Wat zijn jullie aanraders voor ruime zadelkamers?
Ons eerste uitstapje wordt een clinic: http://www.staltilburgs.nl/extreme-mountain-trail/ :D

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:11

Ik heb juist weer het probleem dat mijn chauffeur liever voor een klasse 1 wat verder rijd want dan start je vaak later en hoeft hij niet "midden in de nacht" zijn bed uit :')
Ik concentreer me voor nu op Buinen en daarna zien we wel. Hopelijk kan ik volgend jaar een trailer aanschaffen.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:56

De inschrijving van Ysselsteyn is nog niet open toch? Ik wilde me inschrijven maar er staat dat de inschrijving nog niet open is. Maar er staat wel dat er van de 100 deelnemers er nog 94 plekken beschikbaar zijn.. klopt dit dan? :o

Nog een vraagje voor de 'gevorderde ruiters'.. hoeven jullie tijdens de rit nooit te plassen? :o ik kan het soms moeilijk langere tijd ophouden namelijk :( hoe doen jullie dit tijdens wedstrijden?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:03

Ophouden tot in de vg/na de finish, of wildplassen als ophouden niet mogelijk is.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:05

Idd wachten tot ik weer op het hoofdterrein ben of onderweg de bosjes in. Dat laatste is met mijn paard geen pretje dus probeer ik zoveel mogelijk te vermijden :+

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:13

Oke :') duidelijk hihi

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:02

marsyl schreef:
Nog een vraagje voor de 'gevorderde ruiters'.. hoeven jullie tijdens de rit nooit te plassen? :o ik kan het soms moeilijk langere tijd ophouden namelijk :( hoe doen jullie dit tijdens wedstrijden?


Tijdens de wedstrijd stap ik af om te plassen. Kan het echt niet ophouden. Zit soms zo in de weg. Kan bijna altijd wel even.