Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:20

FelineNanet schreef:
@Dilan93, zeker niet. Ik ben zelf pas gestart dat mijn pony 21 werd. We reden daarvoor al wel heel wat jaren buiten. Er zijn ook redelijk wat op leeftijd die nog zelfs hoger in de sport lopen (klasse 2/3) 18+

Ooh oke goed om te horen :)

Mijn paard heeft voorheen koersen gelopen. Heeft in de tussentijd een jaar niet zo heel veel gedaan qua rijden. Dus ben heel benieuwd. Eerstaan elkaar wennen natuurlijk en dan eens kijken hoe we conditie gaan opbouwen. En vertrouwen. Na mijn pogingen om met mijn vorige paardje buiten te rijden ben ik heel onzeker geworden.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:06

11 is echt niet te oud om te beginnen. Hopelijk is hij niet te vroeg beleerd voor het koersen (gebeurd helaas vaak) en tijd heeft gehad om goed te groeien. Dan hebben zijn benen mooi kunnen 'harden'.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:34

11 is juist een prachtige leeftijd! Dan zijn ze helemaal uitgegroeid en vaak hebben ze al best wat van de wereld gezien. Ik heb mijn vorige 27-jarige pony van stapritjes naar een 40 km getrained, en dat ging hem erg goed af en hij was ontzettend fit. Ja, nu ik op jongere Arabieren rijd doen die alles met twee vingers in de neus, maar dat wist ik toen nog niet :+

Hier in Zweden zijn dravers populair in de endurance, ook vaak na een dravers carriere, en ze doen het erg goed. Veel plezier met je nieuwe paardje! :)

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:48

Mijn pony is inmiddels ook al 18 en die ben ik nu ook weer aan het trainen voor 30km. Hij is voor zijn leeftijd gewoon super fit, dus waarom niet toch? :D

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:49

Piekosjj schreef:
11 is juist een prachtige leeftijd! Dan zijn ze helemaal uitgegroeid en vaak hebben ze al best wat van de wereld gezien. Ik heb mijn vorige 27-jarige pony van stapritjes naar een 40 km getrained, en dat ging hem erg goed af en hij was ontzettend fit. Ja, nu ik op jongere Arabieren rijd doen die alles met twee vingers in de neus, maar dat wist ik toen nog niet :+

Hier in Zweden zijn dravers populair in de endurance, ook vaak na een dravers carriere, en ze doen het erg goed. Veel plezier met je nieuwe paardje! :)

Dankjewel!
Ben heel benieuwd hoe het gaat dalijk :D

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:59

Prima leeftijd 11....Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen. :j
PLanning voor volgend jaar zijn wat meer daagse rijden....Dus wie weet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:03

Aangezien er van mijn plannen de laatste 3 jaar vaak erg weinig terecht komt zeg ik ze maar niet meer hardop :')

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:37

Djilna schreef:
Aangezien er van mijn plannen de laatste 3 jaar vaak erg weinig terecht komt zeg ik ze maar niet meer hardop :')

haha herkenbaar wel beetje hoor maar dromen mag...en ik stel gewoon steeds bij dan valt het nog beetje mee van al mijn plannen heb ik dit jaar pas 1 wedstrijd gestart.. :o

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:26

Ik heb afgelopen weekend 2 dagen meegereden met de Huijbergse 3 daagse.
Hij heeft er enorm veel van geleerd en zijn hartslag zakt snel.
Nu heeft hij een weekje vrij en rij ik hem volgende week nog 2x dressuurmatig en gaan we zaterdag naar Wassenaar.Ik ben heel benieuwd!

Gefeliciteerd Dilan!Een draver lijkt me uitstekend geschikt voor endurance.En 11 is nog lang niet oud.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:38

Wat leuk ambre! Ik heb daar de eerste editie gereden. Die was al heel erg leuk.

Mijn plan is gewoon 1 officiƫle klasse 1 wedstrijd startten en uitrijden in 2019. Dan ben ik al super blij. Dit jaar heb ik nog gedacht dat het nooit meer zou gaan gebeuren door zijn blessure. Maar ik heb nu goede hoop dat het gaat lukken. Als dat zo is gaat een droom van 10 jaar in vervulling.... Ik was van plan om endurance met hem te gaan startten toen hij 6 was. Volgend jaar is hij alweer 16.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:43

ambre schreef:
Ik heb afgelopen weekend 2 dagen meegereden met de Huijbergse 3 daagse.
Hij heeft er enorm veel van geleerd en zijn hartslag zakt snel.
Nu heeft hij een weekje vrij en rij ik hem volgende week nog 2x dressuurmatig en gaan we zaterdag naar Wassenaar.Ik ben heel benieuwd!

Gefeliciteerd Dilan!Een draver lijkt me uitstekend geschikt voor endurance.En 11 is nog lang niet oud.

Huijbergse driedaagse is ook heel mooi. Is voor mij redelijk in de buurt, dus wil volgend jaar meedoen :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:50

scooby09 schreef:
Djilna schreef:
Aangezien er van mijn plannen de laatste 3 jaar vaak erg weinig terecht komt zeg ik ze maar niet meer hardop :')

haha herkenbaar wel beetje hoor maar dromen mag...en ik stel gewoon steeds bij dan valt het nog beetje mee van al mijn plannen heb ik dit jaar pas 1 wedstrijd gestart.. :o


Gelukkig doe ik ook niet te moeilijk over bijstellen. Anders had ik een zwaar leven :')
Maar mijn 2 daagse kl3/4 Laag Soeren, daarna klasse 3 en eindigend met een 160 in de Vogezen strandde al in Laag Soeren :+
Voor volgend jaar hoop ik (afhankelijk van mogelijkheden met nieuwe baan O:)) misschien CEI in Epe, 5 daagse VM en dan alsnog de CEI in de Vogezen. Dan loopt Bliksem zijn FEI paspoort af en gaan we sowieso alleen nog nationaal. Maar we zien wel! Ik ben momenteel blij met elke wedstrijd die we kunnen meepakken. Gelukkig is 1 stap gezet, ik heb weer een trekauto. Scheelt bergen aan geregel en stress!

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 00:07

Eigen vervoer is inderdaad heerlijk!

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 04:26

Nou dat maakt het plannen wel makkelijker als je verder met niemand rekening hoeft te houden.

Echt super fijn Djilan dat je weer eigen auto hebt.
Volgend jaar lekker op pad.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:33

Een trekauto is een goede stap vooruit, Djilna!

Welke auto's hebben jullie eigenlijk allemaal voor de trailer?

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:51

Ik heb een Renault Grand Scenic :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:59

Ik een Seat Alhambra. Heerlijke grote trekauto

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:02

Ik heb helaas nog geen auto of rijbewijs om met een trailer te mogen rijden. Wil ik wel gaan halen

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:03

Plannen maken is echt super lastig, aan de ene kant moet je ergens naartoe trainen, en aan de andere kant zijn planningen bijna niet te volgen. Meestal train ik met veel plezier voor de eerste wedstrijden. Dan geef ik vakantie in de zomer en daarna heb ik geen zin om nog een keer op te trainen en laat ik de wedstrijden aan het eind van het seizoen schieten.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:14

Wijslander schreef:
Welke auto's hebben jullie eigenlijk allemaal voor de trailer?

Ik huur een bus om de hoek, of een Toyota Proace of een Mercedes Vito. Vooralsnog is dat goedkoper dan zelf een goed trekvoertuig voor de deur hebben staan.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:06

Hilli schreef:
Wijslander schreef:
Welke auto's hebben jullie eigenlijk allemaal voor de trailer?

Ik huur een bus om de hoek, of een Toyota Proace of een Mercedes Vito. Vooralsnog is dat goedkoper dan zelf een goed trekvoertuig voor de deur hebben staan.

Heb je een eigen trailer?

Zat namelijk wel eens te kijken voor een trekauto voor de toekomst. Maar een tweede auto zitten wij niet op te wachten. En omdat wij veel voor ons werk moeten rijden (60 km iedere dag) en mijn paard ook op 25 km afstand staat, wordt een trekauto als enige auto ook vrij duur in gebruik.
Maar misschien is een auto huren af en toe dan wel een goed idee :D

Een eigen trailer zou natuurlijk vrij makkelijk kunnen. Die kan ik gratis stallen en heb je verder niet heel veel kosten aan, behalve onderhoudsbeurten dan. :)

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:15

Een nieuwe trailer heeft ongeveer 500 euro afschrijving per jaar (40,- per maand) als je niet vaak met een trailer op pad gaat kan je die beter huren. En dat is nog exclusief het onderhoud.
Een wat oudere 2e hands trailer heeft wat minder afschrijving maar het zijn toch aardige bedragen.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:48

Nadeel van huren was voor mij toch wel dat je erg aan de tijden gebonden bent dat dat ding weer terug moet zijn. Waardoor je niet tot de prijsuitreiking kunt blijven en niet zo flexibel kan zijn.
Ik had een hele fijne Mustang Camplet trailer, verkocht nadat mijn merrie voor de 3e x was gaan liggen in de trailer van de stress. Nu ben ik weer rustig aan het rondkijken voor een trailer en ben er nog niet helemaal uit wat het moet worden. Liefst zou ik zo'n busje aanschaffen, omdat ik zo op zie tegen weer met de trailer op pad te moeten, maar daar ga ik veel te weinig voor op pad. Helaas worden die hier niet dichtbij in de buurt verhuurd.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:16

Linda_Fleur schreef:
Ik heb een Renault Grand Scenic :)


Ik sinds 1,5week ook :D Heb jij diesel of benzine?

Huren heeft meerdere nadelen. Ik moest er 30km voor rijden om hem op te halen (en weer terug te brengen). En het is allemaal kortdag. Niet lekker door de weeks al spullen gaan inpakken, nee alles tegelijk. En ook na terugkomst niet de boel lekker een dagje de boel laten als je moe thuiskomt na een lange dag of lang weekend, maar meteen leeghalen en weer terugbrengen..
Nu heerlijk weer alles op het gemakje!

Edit: Mijn huidige auto kost mij 'maar' een kleine 40 euro per maand meer dan mijn oude auto aan wegenbelasting + verzekering. En de huurbus was 60euro per dag. Dus dat is prima te overzien! En ja, ik heb nu nog 130-140km per dag woonwerkverkeer en dan is hij een fractie duurder dan mijn oude auto, maar nog even en ik heb een baan dichter bij huis dus dat gaat veel meer schelen!
Laatst bijgewerkt door Djilna op 05-10-18 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:19

Djilna schreef:
Linda_Fleur schreef:
Ik heb een Renault Grand Scenic :)


Ik sinds 1,5week ook :D Heb jij diesel of benzine?

Huren heeft meerdere nadelen. Ik moest er 30km voor rijden om hem op te halen (en weer terug te brengen). En het is allemaal kortdag. Niet lekker door de weeks al spullen gaan inpakken, nee alles tegelijk. En ook na terugkomst niet de boel lekker een dagje de boel laten als je moe thuiskomt na een lange dag of lang weekend, maar meteen leeghalen en weer terugbrengen..
Nu heerlijk weer alles op het gemakje!


Nou dat is zo hoor, ik gooi de trailer op zijn plek en ga meestal pas 2 dagen later alles weer opruimen. Ben kapot na vaak wel 100 km heen en 100 km terug en dan nog de wedstrijd gereden te hebben.