Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:51

Djilna schreef:
kyrkelover schreef:
Nu zie je het ook al erg in de klasse 1 dat iedereen met name de laatste km aan het stappen is en alleen maar op de klok zit te kijken.


Dan hebben die mensen dus nog te leren het inschatten wat het tempo onderweg zodat ze aan het einde niet zolang hoeven te stappen ;)

En een km stappen zal voor sommige paarden nodig zijn ivm laten zakken hartslag, maar als het is omdat je anders te hard hebt gereden onderweg heb je dus een leermoment. Althans, kun je normaal tempo stappen niks mis mee, maar ga je expres lopen treuzelen (wat niet mag) heb je iets fout gedaan.

Klasse 1 is een klasse om te leren wat de sport inhoudt, gevoel krijgen over tempo en kunnen van je paard. Zodat je veilig verder kunt naar een langere afstand. Wil je niet verder ook prima, maar dan is het nog steeds handig als je tijd en paard steeds beter leert inschatten als je zo hoog mogelijk wil eindigen.

Tijdens de afgelopen 5 wedstrijden die ik gereden heb is het zo.
En eerlijk is eerlijk ik en vele met mij doen hetzelfde.
Zorgen dat je rond de 13,7km/h zit als je bij de laatste km komt om dan lekker uit te stappen zodat je direct aan kunt bieden zodra je over de finish stapt.
Ik zou overigens onderweg nog meer kunnen gaan stappen, maar persoonlijk vind ik het fijner 1 gelijkmatig draftempo te rijden rond de 13km/h.
Galloperen heb ik even voor de fotograaf gedaan en in het begin toen hij enthousiast was draafde hij een hoger tempo, maar dat probeer ik altijd zo snel mogelijk te temperen op een rustige manier.
Simpelweg omdat hard draven niet bevorderlijk is voor de benen.
Ik snap overigens ook echt wel waarom de regels er gekomen zijn, begrijp me niet verkeerd.
Ik persoonlijk vind het in de klasse 2 fijner, maar goed als alles goed is gaan we daar binnekort in verder.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:30

Morgen Leersum!!! Super zin in.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:31

Succes en veel plezier Marlon!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:05

Slecht nieuws voor ons vandaag. Tijdens de voorkeuring afgekeurd op locomotie. 20minuten daarna was zijn been dik. :(

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:07

Malenka schreef:
Slecht nieuws voor ons vandaag. Tijdens de voorkeuring afgekeurd op locomotie. 20minuten daarna was zijn been dik. :(


Jeetje zeg, hopelijk valt het mee.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:09

Jeetje Malenka, wat balen!

Heeftie zich verstapt op weg naar de voorkeuring toe? Je ging rijdend naar de wedstrijd toe, toch?

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:46

Ojee dat is zuur Malenka....Maar een misstap is zo gemaakt idd.

Hoe is het met de anderen gegaan die gestart zijn vandaag?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:49

Balen, Malenka. En nu?

Ik ben gestopt op de vetgate omdat m'n merrie het door een bui op de vetgate zo koud kreeg dat ze ondanks 3 dekens niet meer ophield met bibberen. Vond het niet eerlijk om verder te rijden :n

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:16

Balen, Nienke, maar verstandig om voor je paard te kiezen.

Volgende keer op naar mooi(er) weer.

Ik geloof dat ik met terugwerkende kracht nog blijer word met het mooie weer in Ermelo.
Pony gewoon de hele middag zonder deken in paddock kunnen staan en zelf lekker buiten zitten picknicken.
Maar ja, het weer heb je niet voor het uitkiezen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:20

Wat vervelend dat het voor jullie zo liep Hillie. Maar wel heel eerlijk voor je paard. Heb je haar op stal kunnen zetten? Flink opwrijven met stro wil wel eens helpen.

Ik ben heel bang dat het bij Nilay een peesblessure is. Na een nadere inspectie van de dierenarts bleek hij daar namelijk gevoelig op te reageren. Hij staat nu in een stal op het wedstrijdterrein en met zijn been in de klei.

Morgen ga ik kijken of ik het aandurf om aan de hand terug naar stal te stappen (mocht van de dierenartsen gelukkig). En anders moeten we een trailer regelen.

Maar dit is dus al de tweede keer pech. Vorig jaar een slagaderlijke bloeding op de heenweg en nu dit.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:22

Jeetje, dat is wel heel erg balen Malenka.
Gelukkig kon hij een nachtje logeren op de wedstrijdlocatie.
Hopelijk alleen maar een gewone verstapping waardoor die nu gevoelig is.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:26

Ik had de stal van te voren al gereserveerd. Dus dat kwam nu goed uit.


Afbeelding

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:19

Jeetje balen zeg Malenka, hopen op een goede afloop!

Verstandig dat je gestopt bent Hillie, anders stap je toch met een naar gevoel weer op..

Ik heb heerlijk gereden vandaag! Wel een paar goede buien op ons kop, maar paard liep fantastisch en heb echt genoten van hem. Goede start van het seizoen voor ons! Helaas had ik in de avond familie-verplichtingen en ben ik niet tot de prijsuitreiking gebleven, ben dus erg benieuwd naar de uitslagen van vandaag :)

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 01:14

Voor ons was het een zeer geslaagde 1ste klasse 1 lang. 30km ging met gemak. Super trots.

Echt balen Iris |( hopelijk valt het mee.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:05

@Unseen: op zich geeft beweging warmte en dus zou de kou mee moeten vallen, maar ik wist ook dat er nig meer rotweer aankwam en nog zo'n bibbermoment is echt niet goed voor de merrie. Dus lekker met 25 goedgekeurde kms in de pocket naar huis :)

Iris, hoe is het vandaag met je paard?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:38

Zijn kreupele been was vanmorgen noet dikker of warmer dan de rest. Dus zijn we de tocht van 11km terug naar stal begonnen. Hij liep zo vrijk en vlot dat ik hem bijna niet bij kon houden. Hij heeft heel stabiel en zeker gelopen. Uiteindelijk bleken we 6,6km per uur te hebben gewandeld. Zo hard stappen we normaal niet eens.

Bij thuiskomst heb ik hem direct een kwartier onder de koude slang gezet. Zijn been was mooi dun.

Na een half uur nog gecontroleerd. Toen zat er een klein beetje vocht in en heb ik er coolinggel op gesmeerd. Hij was niet warm. Daarna maar gewoon met rust gelaten.

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:02

Ik denk dat ik toch een DA even zo vragen om het echo apparaat er even over heen te halen ik zou zeker willen weten of er niks aan schade zit.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:19

Dat ga ik ook doen. Het zit me ook niet lekker en ik wil zekerheid. Maar ik heb eerder al begrepen dat je dan beter een weekje kunt wachten met scannen zodat je ook de ernst van de situatie goed in kunt schatten. Eerder zou je dat niet goed kunnen zien. Dus we wachten even met scannen/echo.

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:45

Dat durf ik niet te zeggen als er geen zwelling zit denk ik dat ze het prima kunnen zien maar ik ben geen DA.
je zou de kliniek al wel vast kunnen bellen om afspraak te maken zit toch ook altijd zo weer paar dagen tussen voor je terecht kunt.
Succes ik hoop voor je dat het mee valt.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:53

Wat fijn dat ze terug is.
Hopelijk valt het mee en heeft ze zich alleen maar verstapt.
Ik ben nu echt aan het aftellen superveel zin in!!

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:46

Goedemiddag!
Ik ben nieuw hier. Ik moet nog starten met mijn 7-jarige fjordenruin, maar we zijn al aan het trainen.
Klopt het dat je je niet meer in kan schrijven voor KWB 19 augustus voor de impuls/klasse I? of zie ik dat verkeerd.
Ik ga eerst nog even verder lezen voordat ik teveel vraag :)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:56

Je kunt je nog niet inschrijven, de inschrijving is nog helemaal niet geopend.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:07

Ik had gisteren avond nog 2 vraagjes.
Vanaf hoeveel graden koelen jullie of doen julli dan altijd.
Had nog een vraag maar weet het niet meer haha.

Edit: zojuist ingeschreven voor Wateren!
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 19-04-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:08

Marije_jiplover schreef:
Je kunt je nog niet inschrijven, de inschrijving is nog helemaal niet geopend.


Dat verklaard een hoop :') Thanks. Er stond alleen bij 'NEE' dus wist niet helemaal of hij gesloten was of nog geopend moest worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:17

JoycexEnya schreef:
Ik had gisteren avond nog 2 vraagjes.
Vanaf hoeveel graden koelen jullie of doen julli dan altijd.
Had nog een vraag maar weet het niet meer haha.

Ik heb een haflinger, dus ik vrees dat ik altijd wel zal moeten koelen.

Alleen met kouder weer zal alleen de hals en borst koelen weg genoeg kunnen zijn, in Ermelo was het een graad of 16 en volop zonnig bij de finish en toen zijn er ook emmers water over zijn rug gegaan om te koelen en zijn hartslag op/onder de 60 te krijgen.