Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:09

billy3105 schreef:
De hartslag moet onder de 60 zijn. Je verdient volle punten als je dus onder de 60 gelijk is. Anders heb je 10 minuten om je trucje te doen om het te laten zakken. Vanuit daar word t klassement opgemaakt wie t dichtst bij de 13 km/ u zit en het snelste aanbied. Is dat gelijk bij 2 mensen dan telt de laagste HS


Is dit inderdaad nog steeds zo? Als ik naar de k2k van Leende kijk daar heeft de snelste gewonnen, terwijl ik ook ergens gevonden had dat je dichtbij de 13 km/h moet zitten

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:32

Billy, fijn dar Arie goed is! Ik hoop voor je mee dat het zadel er snel is!

Piekosjj en Billy, de regels zijn iets anders in Nederland nationaal.
K0/1: hartslag wordt direct bij finish, opgezadeld en al, geteld en mag max 60 zijn (dus niet onder de 60). Dit is bij alle keuringen zo (ook vetgate en finish). Is de HS >60, dan heb je 10 minuten vanaf het passeren van de finishlijn om opnieuw aan te bieden. Dat moet wel 'bloot'. En ja, in de K0/1 komen mensen inderdaad in stap over de finish... Daarom is het ook fijn als finish K0/1 en finish k2+ niet op dezelfde plek zijn! Het is anticlimactisch, maar 40 meteen is voor de meeste nieuwe mensen te ver.
De punten nav hoe snel je aanbiedt zijn afgeschaft.
Je mag nu in de pilot 1x k1 voordat je door kan naar k2 (vanaf 40 km, minimaal 2 rondjes, waar K0/1 één rondje is van 20-39 km). Je mag dan direct 60km gaan rijden, maar je móét minimaal 1x 60 gereden hebben (totaal 3x 40-79) voordat je naar k3 (vanaf 80) door kan. Hierin wijken de regels dus af van die van de FEI, waarbij je aan 2x40 genoeg hebt.
Álle nakeuringen van álle klasses zijn op 30 minuten na het passeren van de finishlijn, waar bij de FEI de paarden binnen 20 minuten aangeboden moeten worden (net als bij vetgates).

Winst in K0/1 gaat naar degene die meteen een hs van max 60 had op de finish én het dichtst bij 13 km/h gereden heeft (met minimaal 9, max 14 km/h). Dit geldt alleen in de k0/1.
Winst in de K2 en hoger gaat naar de snelste, maar winstpunt krijg je alleen als je onder de 15km/h (k2) of 16km/h(k3) bent gebleven.
Als je paard oud genoeg is, mag je direct k2 starten als jij zelf k3+3 bent, en direct k3 als je k4+3 bent (maar FEI novice verplicht alsnog 2x k2, en wie start er een groen paard nou direct in k3?)

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:26

nessinator schreef:
Winst in de K2 en hoger gaat naar de snelste, maar winstpunt krijg je alleen als je onder de 15km/h (k2) of 16km/h(k3) bent gebleven.

Ik heb wel eens iemand met 17 km/h gemiddeld op de uitslagenlijst zien staan in klasse 3. Zou het zijn dat diegene per ongeluk te snel heeft gereden voor een winstpunt of is dit om bijvoorbeeld te kijken of je paard al klaar is voor een klasse hoger?

Hopelijk is je zadel er snel Billy! Kun je nu helemaal niet trainen?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:50

Die 17 in de klasse 3 zou best als training voor een FEI geweest kunnen zijn. Of iemand die gewoon t maximale uit z’n paard wilde halen. Het is net wat je wil. Heb je die winstpunt nodig of niet. Hoeveel k4 zijn er nu in NL. Of als je voor fei rijd en je novice al hebt dan heb je ook geen drempel van 16.

Als je kijkt naar de kader kwalificaties moet je om opgenomen te blijven in het B kader aan her kwalificaties voldoen per kalenderjaar. Dat is nu op het moment of k3/1* minimaal 17 km/u of 2*/3* op 16 km/u.

Ik heb een leenzadel met de juiste boom, hij is alleen te lang (18,5” en langere kussens. Ik heb 17” en verkorte kussens) scheelt nogal wat. Hoop echt dat ie er snel is

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:58

Aha dan zal het vast zoiets geweest zijn. Super knap om met zo'n snelheid te rijden!

Stelvio
Berichten: 822
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:24

Ik zag in het endurance reglement dat in België vanaf dit jaar de maximale hartslag 64 is geworden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2421
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:17

Oeh dat is al helemaal tof van de Belgen!

Hier vanmorgen genoten in het zonnetje :))

Hoe is het bij jullie?

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:46

Eindelijk!!!! De eerste 12km hebben we weer in de benen. Mn rug vind er ook wat van :=

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 21:16

Ik zweef nog even op een roze wolk :D

Gister 20 km in de planning en die ging zooo lekker! Voor de eerste keer weer een 'echte' lange rit :) We reden op wat wegen waar we nog maar 1x eerder geweest waren vorig jaar, langs boerderijen en akkerlanden en oh oh oh, daar was alles echt zooo eng :') Ze kan dan echt heel erg op slot raken en wil het liefst alleen maar stilstaan en naar alles kijken. Maar verder was ze echt heerlijk te rijden, en dan op de terugweg als we alle enge dingen voorbij zijn, laat ze vaak echt zo'n diepe zucht en dan is alles weer goed :D De laatste km's heerlijk aan een losse contactteugel kunnen draven, echt zo fijn als ze zo in de flow komt dat ze zelf in een fijn tempo blijft lopen :j Na precies 20 km weer terug bij huis en ze was nog lang niet moe!

Aan het eind vd middag kwam de fysio weer langs, ze heeft een wat ongelukkige bouw dus ze heeft regelmatig een behandeling nodig om alles goed & soepel te houden, en ze was weer positief over haar vooruitgangen. Dat is altijd fijn te horen :) Haar ook weer even voor laten draven, en ze draafde als een gek op een mini hulp zo weg, dus ze was echt fit zat :D

Vanochtend had ze een heel mini beetje vocht in haar voorbenen, maakte me er niet zo veel zorgen over en 's middags was ze weer gewoon helemaal netjes bijgetrokken :) Ze kunnen langzaam aan steeds meer 's nachts buiten blijven staan wat natuurlijk veel idealer is voor het herstel dan 's nachts op stal, maar helaas gister nacht zou het heel veel gaan regenen. Een stukje wezen wandelen & grazen, en ze was net zo wakker en fris als normaal, en ook weer zo super netjes meedraven op de kleinste hulp. Ben echt zo trots op d'r hoe ze alles oppakt! <3

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:42

Wauw dat klinkt echt heel fijn Piekosjj.
Welke snelheid heb je gemiddeld gereden?
Wat voor een ras is ze ?

Vandaag relax rondje gemaakt ze was wat kijkerig door de wind dan moet ik er wel aan rijden idd.
Het liefste alles stilstaand bekijken ja. >;)
En het was heel druk in het bos we hebben er maar een ontspannen rondje van gemaakt ipv echt trainen.

Heerlijk Manzano ze zijn weer gemaakt die km.

lastig al die regels ik moet echt weer even goed inlezen na jaren eruit geweest te zijn.
Maar 60 is niet zo`n probleem voor mijn paard ze heeft makkelijke hartslag gelukkig.

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:50

Wat fijn Piekosjj en Scooby!!

Ik was vanmorgen bijtijds gaan rijden ivm de drukte. Viel gelukkig alles mee. Op de terugweg was het al aanzienlijk drukker.

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:59

Ik was er om half 10 al maar er loopt een mtb route pal bij en daar was het echt al lekker druk maar dat geeft niet snap het.

Jij ook lekker gereden dus?

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 12:32

scooby09 schreef:
Wauw dat klinkt echt heel fijn Piekosjj.
Welke snelheid heb je gemiddeld gereden?
Wat voor een ras is ze ?


Clara is een (bijna) vijfjarige draver die op de baan gelopen heeft :) Gemiddeld reden we 10 kph, zonder in en uitstappen rond de 11,5 geloof ik. Ze draaft gemiddeld rond de 14 kph dus de snelheid gaat snel omhoog bij haar :))

Gister zijn we naar de kliniek gereden voor een vet check. Dat is nodig zodat ze verzekerd kan worden als rijpaard en niet als racepaard. Dat heeft zo zijn voordelen want dat valt bijv oa kreupelheid in de verzekering. De DA was echt heel positief over haar en ze slaagde met vlag & wimpel voor de vet check :D Ook fijn voor mij als bevestiging dat ze echt helemaal goed in d'r lijf zit. Aangezien ik voor de hele dag de trailer had gehuurd, er maar meteen gebruik van gemaakt om op een andere locatie te rijden. Voor de eerste keer naast de trailer opgezadeld, deed ze hartstikke netjes en daarna opstappen en wegrijden alsof we gewoon van thuis weg gingen. Ze is toch zo heerlijk onverschrokken als het op dat soort dingen aan komt :D Drie keer haar zelf in m'n eentje op de trailer geladen en dat doet ze ook echt zoooo goed, ondanks dat we eigenlijk bijna nooit met de trailer op stap gaan.

Omdat ze alles zo ontzettend goed deed, haar direct gisteravond aangemeld voor de wedstrijd. Nog 2 weken trainen, maar mentaal zijn we er klaar voor 8-)

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:08

Iedereen hier ook genoten van de zon dit weekend? Hier heerlijk kunnen rijden en ons eerste doel gehaald meer dan 20 km in een rit rijden.

Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:18

Hier nu rustig aan alleen gelongeerd, morgen nog een rustige rit, woensdag nog dressuur les en dan zondag knallen in Buinen klasse 1 kort *\o/*

Maar het was wel heel erg mooi weer om te rijden

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 20:48

Lekker hoor Jazzejam een eerste 20 km! Voelt (voor mij) toch vaak als een mijlpaal :)

Hier was het niet zo lekker weer dit weekend, vandaag waaide het echt gi-gan-tisch dus blij dat we gister hebben gereden. Gister echt een fantastische 21 km gereden waarvan zo'n 10-11 km op nieuwe paden. Altijd leuk om ergens anders te rijden en ook een beetje als 'test' voor Clara hoe ze het doet in een andere omgeving. Nou, dat was echt dik geslaagd. Ze liep zo ontzettend fijn, heerlijk in balans - beide fysiek en mentaal :+ En ook heerlijk een paar stukken kunnen galopperen. Waar ze vorige week duidelijk wat moe was de dag na de 20 km, was ze vandaag echt ontzettend fit, super fijn & zacht in haar bespiering en super in de benen. Ben echt zo ontzettend trots op haar vooruitgangen <3

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:54

Wat heerlijk om te lezen allemaal.
Ik ben woensdag voor het eerst sinds lange tijd alleen naar buiten geweest. Rondje van ruim 9km. Niet ver, maar wel genieten.
Vandaag ruim 13 gedaan. Veel gestapt en gekletst met een vriendin. Ook draven moest wat onder tempo ivm verschil in paarden. Daar was mijne het op enig moment niet zo mee eens. Snap ik ook wel. Laatste stuk terug reed ik alleen dus ff lekker laten door draven. Toen was alles weer ok :D

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:14

Fijne ritjes hier van iedereen :j ik heb vorig weekend galop training gedaan, afgelopen woensdag spontaan een rondje buiten met een stalgenoot en gisteren dressuurwedstrijd. Het was zo heerlijk weer! Dat wordt deze week wel weer anders...

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 14:56

Miriam91 schreef:
Ik heb ze in volledig zwart. Wilde eigenlijk met gele korf maar dan zou de levertijd veel langer zijn. Ik heb met smalle ophanging gewoon voor Engelse beugelriemen


Heb jij dan met leren of kunststof kooi? Ik denk dat ik deze ook maar eens ga testen. Wil graag veiligere beugels met goede demping voor m'n knieën en enkels.
Ik zie alleen nergens dat ik voor de ophanging kan kiezen. Ik wil ze ook voor m'n engelse beugelriemen. Kon jij ergens kiezen met bestellen of is dat gewoon standaard?

Twijfel ook nog over deze: https://www.kifrahorse.nl/Acavallo-Safety-Stirrups-Flex
Maar dat is wel een heel andere prijsklasse.

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:00

Ik heb met kunststof kooi en dat bevalt prima. Ze zitten nog steeds heerlijk! De ophanging is standaard Engels volgens mij

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:05

Super!! Dank je wel!

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:43

Ik heb idd ook kunststof en Engelse ophanging.

Vandaag dacht ik een kort ritje wel even met mijn gewone beugels te doen. Nou nooit weer, je gaat iets pas echt waarderen als je het mist :j

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:46

Kunststof is er helaas alleen maar in rood. Missch dan maar leer kiezen, al ben ik geen poetser _O- Ik kan verder de ophanging niet kiezen zo te zien, maar als die standaard Engels is moet het goedkomen.

Miriam91

Berichten: 2841
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:10

Waar ga je ze kopen? Ik heb ze bij green distance vandaag. Als je haar een facebook messenger bericht stuurt reageert ze heel snel. Mogelijk heeft ze meer kleuren op voorraad

manzano

Berichten: 23950
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:52

Miriam91 schreef:
Waar ga je ze kopen? Ik heb ze bij green distance vandaag. Als je haar een facebook messenger bericht stuurt reageert ze heel snel. Mogelijk heeft ze meer kleuren op voorraad


Ja bij GD ook. Kreeg idd snel en uitgebreid reactie. Ook over de kleur.