GPS met wat opties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

GPS met wat opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:12

Hi!

Ik rijd geen endurance (komt er misschien ooit van, hoop ik?), maar doe wel lange afstanden.
Daarom zou ik graag eens informeren naar een GPS waarop ik kaarten kan uploaden waarvan ik de route vooraf op de pc heb afgestipt. Zodat ik te paard alleen hoef te kijken welke weg ik moet volgen om 'mijn route' te kunnen lopen. Ik hoef geen hartslagmeter of dergelijke, alleen een duidelijke gps waar ik dus kaarten kan uploaden (hetzij mijn pc, of gedownloade routes). Het moet duidelijk weergegeven worden, maar hoeven geen 3D kaarten te tonen met reliefwijzigingen ofzo (als die snufjes bestaan :) ). Liefst niet gigantisch groot zodat het nog makkelijk hanteerbaar is te paard (of dat ik het ergens kan vastmaken aan mezelf of aan m'n zadel ofzo).
Kunnen jullie wat tips of raad geven? Zou wel liefst in het merk van Garmin blijven (heb ik al goede dingen over gehoord).

witteRaaf

Re: GPS met wat opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 06:13

Niet dat ik zelf niet heb gezocht op internet... maar er staan sommige opties op die ik niet weet of ze relevant zijn of niet ivm wat ik graag zou hebben dat dat ding kan...?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:22

Ik heb de garmin Dakota 20.
Ik vind het en ideaal ding. klein handzaam stevig. en zeer makkelijk met 1 hand te bedienen.

ik heb er een topografische kaart bij van de benelux voor wandelen en fietsen.
en kan dus vanaf pc routes uitstippelen en via de garmin een route rijden.

ook houd hij bij wat ik gereden heb welke route, hoe hard,hoe lang enz....
waypoints heel handig in te voeren.

Ik heb hem nu 2 maanden voor het zelfde doel als jij, en ik ben er heel revreden mee.
je kunt voor wat jij wilt eventueel ook al een Dakota 10 kopen. heb ik ook naar gekeken. Maar ik weet van mezelf dat als ik er eenmaal schik mee heb, ik meer wil. daarom maar gelijk een 20 aangeschaft.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:27

Wij hebben een Garmin CSX60.
Die heeft een waterdichte behuizing en is onder andere voorzien van een ingebouwde SiRF ontvanger, een barometer hoogtemeter, een kompas en een basismap. Daarnaast beschikt de GPSmap 60CSx over een relatief groot kleuren TFT display en een microSD kaart, om de routes op te kunnen slaan.
Gebruiken het apparaat voornamelijk om te wandelen, en sinds kort ook voor het paardrijden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:50

Ik heb een Garmin Forerunner 305, deze heeft wel een hartslagmeter, volgens mij is de 205 degene zonder hartslagmeter. Hier kan je routes inzetten die je vooraf ingetekend hebt via bijvoorbeeld afstandmeten.nl. De route wordt dan weergegeven als lijntje of als een pijl voor de richting, afhankelijk van wat je wil. Niet echt luxe of uitgebreid, maar wel erg handig als je een beetje door wil rijden.
Deze kan je gewoon om je pols doen trouwens, hij is iets groter dan een horloge.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:16

Vind je de 305 goed af te lezen? Heb zelf de 405 voor het hardlopen gehad, maar het zelf routes erin zetten en aflezen vond ik daarbij niet zo handig. Ook kon je er niet bij in-en uitzoomen, wat nogal eens handig kan zijn als de route onduidelijk is. Kan dat bij de 305 wel?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:23

Ja, prima te lezen :j Het is een dun lijntje, maar je kan inderdaad wel in en uitzoomen. Je kan hem dus ook op een soort kompas zetten, dan heb je gewoon een pijl in welke richting je moet. Hij piept ook als je een bocht om moet :+

Routes erin zetten gaat supermakkelijk. Uitzetten op afstandmeten.nl, dan omzetten en dat bestand kan je zo inladen.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:29

KNHS heeft op het moment kortingactie op GPS apparatuur, met en zonder hartslagmeter, volgens mij ook van garmin... Misschien ook leuk om te kijken als je toevallig lid bent...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 18:34

De Dakota is met touchscreen zie ik. Is dat wem handig tijdens het rijden? Heeft dat ook geen invloed op de zichtbaarheid van je scherm?
Zo eentje als de forerunner lijkt me wat minder voor mij persoonlijk. Ik heb graag een klein beetje overzicht dmv een kaartje. Dat als ik afwijk van de route ik nog ongeveer een idee heb waar ik terecht komt. Gewoon een lijntje volgen lijkt mij wat moeilijker denk ik.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:52

Ik vind juist de touchscreen een fijne bijkomstigheid.
Mijn rijmaatje heeft er een met een soort van joystickje erop, maar vind nu de touchscreen van mij makkelijker.

tot nu toe geen last gehad van vette vingers ofzo.
er zit een opstaande rand omheen waar je geen hinder van hebt, maar zorgt er wel voor, dat je niet zomaar het schermaanraakt. ook zit er een vergrendelsslot op.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 18:54

En wat met leesbaarheid in de zon? of op een bewolkte dak? Blijkt dat makkelijk?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:27

ja vind ik van wel.
de eerste rit beide meegemaakt volop zon en regen.
soms moet je de gps iets draaien(net als digitale fotocamera)
alles is in kleur, wat de leesbaarheid ten goede komt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:29

Hier ook geen problemen in de zon.