[WN] rijfotos spirit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

rijfotos spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 16:57

rijden gaat goed...gister zelfs onze 1e buitenrit gemaakt. ging geweldig, ze is superbraaf!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Diabloo

Re: rijfotos spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:15

Wat een prachtig paard Kwijl Ziet er supperr uit Pling

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:17

Wauw, ziet er goed uit Ja
Ik vind je paard super mooi, ik vind jou heel mooi en netjes zitten,
en dat roze Haha! SUPER Nagelbijten / Gniffelen

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:42

flitsende cap Clown
Vind het er netjes uitzien
maar toch je teugels misschien ietsjes korter
je moet je hand nogal hoog ophalen aan foto 2 te zien.

kan een moment opname zijn Knipoog

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:53

teugels korter met western kan niet. je streeft ernaar om de teugels zo lang mogelijk te laten. maar het is idd een momentopname, ik vroeg net wat binnenstelling aan haar.ik ben gewend om met mn vorige met bit te rijden, en ben vergeten dat t met een snaffle wat minder aankomt.....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:13

Tuurlijk kan je wel kortere teugels gebruiken bij Western.

Vooral in het begin zou ik mijn focus niet op lange teugels leggen.

Verder zou ik wat ontspannendere handen willen zien Knipoog Spirit heeft wel een onwijs lekker bekkie Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Ods op 15-06-08 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:14

beter te lang als te kort...
ik leg mn focus er ook niet op, maar ik wil ze zeker niet verkorten.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:15

Dat is jouw mening/manier en dat mag, alleen nu gaf je de indruk dat je niet met kortere teugels mag rijden als je Western rijd en dat is niet zo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:20

Ten eerste; heel erg leuk paard! Dier ziet er echt prachtig uit.

Alleen het rijden vind ik er dan weer niet zo lekker uit zien.
je zult toch echt een stuk vriendelijker moeten zijn met je hand als je het mij vraagt. Ik heb geen verstand van western rijden, weet er slechts een beetje van af, maar ik weet wel dat dit niet de bedoleing is, zelfs niet in de training.
Tuurlijk werk je naar een zo los mogelijk 'contact' waarbij je teugels lekker door hangen, maar als dat nog niet wil moet je niet je handen zo hoog gaan houden om druk op de teugels te kunnen pakken. Dan zie ik liever dat de teugels iets korter zijn. Zoals je nu ook op de foto's kunt zien veranderd jouw spierspanning nu van je tenen tot je hoofd. Als de teugels korter zouden zijn zou het beperkt blijven tot je arm en hinder je het paard dus veel minder. Bovendien vind ik dat je haar wel erg diep vraagt. Maar misschien was dit alleen om even de spieren te rekken en doe je dit niet veel?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 23:45

geen verstand van western en dan zulke opmerkingen?
erg boud..
dit moet ik ook doen tijdens lessen.en als ik haar hoog vraag, dan is t omdat ze minder hoog -nog -niet reageerd.zodra zij lager gaat, laat ik los. zolang ze niet reageerd, vraag ik door. en aangezien ze in die nieuwe omgeving errug afgeleid is, is t ff een kwestie van doorvragen.dit krijg ik iedere les te horen.en als ik korter rijd, heb je constante teugeldruk, en dat wil ik niet.en ik vraag haar niet echt diep, allen ze heeft nog maar 2 standen-erg hoog, of erg laag.ik zoek de middenweg. als ze op de mij gewenste hoogte is, laat ik los.ze hoeft niet diep, maar ook niet bij de heer op zn bordje te kijken. zij zakt dan verder, tot ze weer afgeleid is.
maar om te gelijk zeggen dat t niet vriendelijk is, is weer typisch.en over de spanning in mn lichaam; errug overdreven, dat zie ik er niet vanaf. erg ontspannen ben ik zeker niet, het is een jong paard,mij nog vreemd, in een vreemde omgeving.
maar de 1-na laatste foto, loopt ze diep genoeg naar mn zin, met losse teugel, en ik ontspannen.het zijn allemaal moment opnames, vergeet dat niet. als ik verkrampt zou rijden,zou ik de dag erna kreupellopen...doe ik dus niet.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 15-06-08 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:51

Ods schreef:
Tuurlijk kan je wel kortere teugels gebruiken bij Western.

Vooral in het begin zou ik mijn focus niet op lange teugels leggen.

Verder zou ik wat ontspannendere handen willen zien Knipoog Spirit heeft wel een onwijs lekker bekkie Vingers aflikken

Daar ben ik het wel mee eens, vooral dat over de handen.

Valt me op de eerste 2 foto's niet echt vriendelijk ogen mbt tot jouw handhouding en contact. De teugels korter nemen zou een stuk beter zijn, dan hoef je je handen/armen ook niet in rare bochten te wringen. Als het beter gaat kun je met hetzelfde gemak de teugels langer laten.
Een contstante teugeldruk heb je alleen als je dat zelf wilt, gaat het goed dan kun je je handen iets naar voren doen waardoor de druk op de teugels afneemt, is het weer even nodig dan neem je weer contact.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:06

spicegirl schreef:
geen verstand van western en dan zulke opmerkingen?
erg boud..

Ik maak slechts opmerkingen over jouw handen die zo enorm hoog zitten dat het de rest van jouw houding beïnvloed. Misschien komt dit niet zo over. Maar echt, daar komen mijn opmerkingen vandaan. Verder zeg ik niets over echt western gerichte dingen. Daar weet ik inderdaad te weinig van af.

Citaat:
dit moet ik ook doen tijdens lessen.en als ik haar hoog vraag, dan is t omdat ze minder hoog -nog -niet reageerd.zodra zij lager gaat, laat ik los. zolang ze niet reageerd, vraag ik door.

Ik weet dat deze woorden harder over komen dan dat ze bedoeld zijn dus alstjeblieft maak het iets milder; Ik zie op deze foto's een paard dat 'overbogen' wordt. Dat kan als losmaak oefening bedoeld zijn. Maar als je dit echt veel doet is dat in mijn ogen niet goed voor het paard.
Maar je vraagt haar dus hoog extreem te buigen totdat de druk weg valt? Waarna je begint te laten zakken tot het paard druk geeft? En dan vraag je weer extreem rond terug naar het begin?

Citaat:
en aangezien ze in die nieuwe omgeving errug afgeleid is, is t ff een kwestie van doorvragen.dit krijg ik iedere les te horen.en als ik korter rijd, heb je constante teugeldruk, en dat wil ik niet.

Zoals al aangegeven wordt kun je met kortere teugels ook je druk gaan los laten zodra je de gewenste reactie hebt. Dat doe je nu eigenlijk ook alleen haal je nu jouw handen zo ver omhoog dat je spanning krijgt in je schouders en daaruit volgt spanning over de gehele wervelkolom en uiteindelijk ook je benen. Nu doe je jouw handen omlaag om de druk los te laten, dan doe je jouw handen naar voren en laat je langzaam aan de teugels iets langer.

Citaat:
en ik vraag haar niet echt diep, allen ze heeft nog maar 2 standen-erg hoog, of erg laag.ik zoek de middenweg. als ze op de mij gewenste hoogte is, laat ik los.ze hoeft niet diep, maar ook niet bij de heer op zn bordje te kijken. zij zakt dan verder, tot ze weer afgeleid is.

Met diep bedoel ik ook niet laag, maar erg rond gebogen naar de borst. Ik herken dat hoor dat laag of hoog lopen en eigenlijk niet ertussen in willen. En ook mijn paard is zeer snel afgeleid. En de perfecte manier vinden om dat op te lossen... dat moet ik nog zien.

Citaat:
maar om te gelijk zeggen dat t niet vriendelijk is, is weer typisch.en over de spanning in mn lichaam; errug overdreven, dat zie ik er niet vanaf. erg ontspannen ben ik zeker niet, het is een jong paard,mij nog vreemd, in een vreemde omgeving.

Niet vriendelijk.... tja, ik vind dit inderdaad niet zo vriendelijk als dat ik het graag zou zien. dat wil niet zeggen dat ik vind dat je het slecht doet. Er zijn wel dingen ter verbetering. En inderdaad, ik vind het niet zo vriendlijk wat jij met de teugels doet. De spanning in jouw lichaam is een logisch gevolg van de houding van je handen en armen (zie eerdere uitleg). Ik heb daar volgens mij niets bij gezegd dat overdreven is.

Citaat:
maar de 1-na laatste foto, loopt ze diep genoeg naar mn zin, met losse teugel, en ik ontspannen.het zijn allemaal moment opnames, vergeet dat niet. als ik verkrampt zou rijden,zou ik de dag erna kreupellopen...doe ik dus niet.

Ik ben het met je eens hoor dat die foto er al behoorlijk fijn uit ziet. Als jullie nou meer zo bezig zijn dan op die andere foto's dan zeg ik; lekker zo door gaan Knipoog
Enne... ik zeg nergens dat je verkrampt rijd toch?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:15

het is allemaal zeker wel voor verbetering vatbaar, maar een analyse is ook wel overdreven.door bepaalde ervaringen in het verleden kan ik erg slecht tegen een nieuw paard( en ook zadel!). ik zal ook nooit op andermans paard gaan zitten. na de dood van mn vorige paard(waarmee ik kon lezen en schrijven), heb ik me noodgedwongen over een heleboel heen moeten zetten.ben begonnen om les te nemen op vreemde paarden.wat al heel wat is voor mij! ik wilde dit paard verkopen, ik heb/had geen zin in een 3 jarige. voor de goede orde; ik heb haar al 2,5 jr.maar er is een klik tussen haar en mij.imo is ze perfect-voor mij-, op haar leeftijd na.dus ik moet ff door deze moeilijke periode heenbijten; een vreemd paard, en een 3 jarige. dus ik ben niet zo ontspannen als ik moet zijn. van mn vorige ben ik gewend met lange teugels te rijden. enz.enz.maar ik heb slechts een handvol keren op haar gereden, en ik vind t ondanks mijn eigen grote zelfkritiek ( daar heb ik jullie niet voor nodig, ik kraak me eigen wel af!) gaat t redelijk.op de fotos zie ik ook, wat ik tijdens t rijden niet merk.ik mis een spiegel..
met mn vorige paard heeft t 2,5 jr.!!! geduurd, voor ik er vertrouwen in had.maar toen ging t ook goed, in de 1e 3 wedstrijden , werd ik 3 x 1e!hier een foto
Afbeelding
maar ik voel dat t met dit paard beter gaat, als in t begin met mn andere. het zal alleen tijd kosten, maar dit soort analyserende kritiek helpt niet. het is niet wat je zegt, maar hoe!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:24

spicegirl schreef:
het is allemaal zeker wel voor verbetering vatbaar, maar een analyse is ook wel overdreven.door bepaalde ervaringen in het verleden kan ik erg slecht tegen een nieuw paard( en ook zadel!). ik zal ook nooit op andermans paard gaan zitten. na de dood van mn vorige paard(waarmee ik kon lezen en schrijven), heb ik me noodgedwongen over een heleboel heen moeten zetten.ben begonnen om les te nemen op vreemde paarden.wat al heel wat is voor mij! ik wilde dit paard verkopen, ik heb/had geen zin in een 3 jarige. voor de goede orde; ik heb haar al 2,5 jr.maar er is een klik tussen haar en mij.imo is ze perfect-voor mij-, op haar leeftijd na.dus ik moet ff door deze moeilijke periode heenbijten; een vreemd paard, en een 3 jarige. dus ik ben niet zo ontspannen als ik moet zijn. van mn vorige ben ik gewend met lange teugels te rijden. enz.enz.maar ik heb slechts een handvol keren op haar gereden, en ik vind t ondanks mijn eigen grote zelfkritiek ( daar heb ik jullie niet voor nodig, ik kraak me eigen wel af!) gaat t redelijk.op de fotos zie ik ook, wat ik tijdens t rijden niet merk.ik mis een spiegel..

Dat neemt allemaal niet weg dat het nog lang niet goed gaat en je zegt wel zo mooi dat er een heleboel verbeterd kan worden en dat je veel zelfkritiek hebt maar het enige wat je hier doet is tegen alle kritiek ingaan en jouw manier van rijden goedpraten.

Ik wil je niet aanvallen maar waarom heb je dit topic geopend, om de mening van andere te horen toch? Wil je goedbedoelde adviezen of wil je gewoon doen wat je zelf wilt?

(het komt misschien wat cru over maar ik snap jouw redenering niet helemaal)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:38

ik praat nix goed, ik leg uit waarom ik iets doet.
en het plaatsen van fotos houd niet in, dat je iemand helemaal mag afbranden.opbouwende kritiek is prima, met nadruk op opbouwend..er zijn hier wat personen, die vragen; hoe is t, en plaats weer eens wat fotos. voor hun doe ik dit, voornamelijk. niet voor een negatieve analyse, van momentopnames.ik doe t niet voor de mening van anderen, maar om dit alles te delen, in mijn blijdschap!
en ja, ALS ik nog eens fotos plaats, zal ik zelf HEEEEEEL goed kijken wat ik plaats.ik vind dit niet erg kies.
en om te zeggen dat t niet goed gaat, vind ik heel erg.zeker omdat je er niet bij bent.
zoals gezegd, het gaat niet zozeer om wat je zegt, maar hoe..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:01

Ik zie niet welke post jij als afbranden ziet, je krijgt alleen wat commentaar en wat tips. Er is hier niemand die jou 'helemaal afbrand'.
Daarbij zeg ik niet dat het 'niet goed gaat', ik zeg 'het gaat nog lang niet goed' als in; het kan beter en dat is ook zo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:08

Mag ik mij dan verontschuldigen voor mijn posts? Zoals het nu op jou over komt is het nooit bedoeld. Ik zal er dan ook niet over door gaan. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.

Wat ik je dan wel mee wil geven als tip: Zet in het vervolg in je beginpost met welk doel je een topic start. Zoals nu bijvoorbeeld; ik start dit topic omdat bokkers me vroegen om een update. Ik heb geen behoefte aan rijtechnisch commentaar. Mocht je dat toch willen geven houd dan rekening met de volgende dingen:
- En dan hier per punt waar ze rekening mee moeten houden denkend aan bijvoorbeeld jouw 'angst' voor vreemde/jonge paarden.

Let op! Dit is maar een voorbeeld en tip en dus niet bedoeld om jou de les te lezen.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:12

ik vind foto 3 t mooist,, ziet er leuk uit

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:03

Mooi paard zeg ! Ja
Lekker opvallende cap Pling

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:11

spicegirl schreef:
zoals gezegd, het gaat niet zozeer om wat je zegt, maar hoe..

Was dit aan mij gericht? Dan moet je me toch echt uitleggen wat er fout is aan mijn manier van commentaar geven... Ach gut

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:02

"@malenka; excuus aanvaard, no hard feelings. Knipoog bedankt voor de tip, ga ik zeker doen

en tuurlijk gaat t nog lang niet goed, mag t bij een 3 jarige, die net onder t zadel is. wat verwacht je dan??maar t gaat naar mijn gevoel goed, ze is braaf, en t gaat beter met haar , als t begin met mn vorige...
@anneliesd; you gotto be kidding? als je t niet snapt, heeft t geen nut om t uit te leggen.

ik heb hier echt geen zin meer in....laten we het vriendelijk houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:09

Try me, leg eens uit wat hier mis mee is?

anneliesdj schreef:
Daar ben ik het wel mee eens, vooral dat over de handen.

Valt me op de eerste 2 foto's niet echt vriendelijk ogen mbt tot jouw handhouding en contact. De teugels korter nemen zou een stuk beter zijn, dan hoef je je handen/armen ook niet in rare bochten te wringen. Als het beter gaat kun je met hetzelfde gemak de teugels langer laten.
Een contstante teugeldruk heb je alleen als je dat zelf wilt, gaat het goed dan kun je je handen iets naar voren doen waardoor de druk op de teugels afneemt, is het weer even nodig dan neem je weer contact.

Overigens, dat ze nog maar 3 is en net onder het zadel had ik nog niet begrepen, verklaart idd ook al een hoop.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:21

lange teugels, korte teugels, blabla, ziet er netjes uit hoor.
Wat mij juist opvalt is dat je spanning hebt in je handen, probeer je handen wat meer te ontspannen, niet op vuisten rijden maar op vingers, westernbitjes zijn dun zat.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:25

Leuke foto's hoor!,,
ik ga niet zeuren over de teugels, want ik ben er met mijn paardje ook nog mee aan het werk en dat lukt heus niet zo 1,2,3 .. maar .. waar ben je aan het rijden? dit is neit bij ed gosen toch?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:39

In dit geval ben ik het helemaal een met anneliesdj. Ik vind persoonlijk (en dit is een mening en geen verwijt) dat de handen er teveel spanning bij in brengen. Het kan echt geen kwaat om je teugels wat korter te nemen. Op die foto van de wedstrijd zag het er wel Heel netjes uit.

Verder snap ik ook niet zo goed wat je bedoeld met de verkeerde kritiek van anneliesdj. Ik vind dat ze het heel netjes verwoord heeft. Ik lees nergens een persoonlijke aanval jegens jou. Om dit topic vriendelijk te houden(ik neem aan dat dit ook jou intentie is) zul je zelf ook de kritieken kunnen accepteren en niet zo heftig reageren. Geloof mij, in bepaalde topics gaat het er veel heftiger aan toe....

vriendelijk groet, Upperlady