[WN] Zijn veulens net toverballen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Zijn veulens net toverballen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:35

De afgelopen tijd heb ik heel wat veulenfotos langs zien komen hier op bokt die net op aarde aangeland waren. Maar nu het leuk wordt wat de kleur betreft, is het vrij stil. Wat Brandy betreft weet ik het inmiddels echt niet meer wat voor kleur hij gaat worden. Nu lijkt hij weer bruin te worden. Hier wat fotos door de tijd:
Zo keek hij me de eerste keer aan, kleur dacht ik toen aan buckskin dun:
Afbeelding

Een paar weken later, leken de dun-kenmerken minder mij wat minder worden dus dacht ik aan buckskin....
Afbeelding

Hier begin zijn kop al goed te verharen, maar wat is hij donker? Er komen wel weer lichtere goudkleurige haren door dus toch een buckskin?
Afbeelding

Weer wat ver met verharen maar nog steeds erg donker met wel een lichtere neus dus nog steeds een buckskin maar wat heeft hij verder een donkere vacht?
Afbeelding

En zo zag hij er tot mijn verbazing gisteren uit, vrij ver door zijn vacht heen, en zo donker als maar zijn kan maar met nog steeds een lichter snoetje Verward
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het weet mag het zeggen Knipoog Ik weet zo niet welke kleur ik bij de AQHA moet opgeven dus dat is lastiger. Maar goed ik heb nog een paar maanden om af te wachten.

Zijn er nog meer bokt-veulens die zo veranderen van kleur?

Kuggur

Re: Zijn veulens net toverballen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:43

Yep, we hebben er hier een in de wei lopen die net middenin de kleurwisseling zit. Ze (merrieveulentje) werd tot onze verbazing in een lichte voskleur geboren, wat nogal onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) was met oog op ouders (merrie, heterozygoot schimmel, hengst donkerbruin).Nu, zo´n twee maanden oud, verschijnt er donkerbruine kleur aan benen en snuitje (ziet er erg vreemd uit), en we denken dat de eindkleur bruin wordt, hopelijk goed donker...

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:39

Ha Jolande, Hij is echt een toverbal zeg! Maar het blijft een schatje en hij groeit flink zo te zien. Op zijn koppie heeft hij toch best wel een goudkleurige glans. Tja, hoe lang zou het verkleuren nog doorgaan?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:34

Jolande ik denk nog steeds aan Buckskin Ja Over nog eventjes is hij weer wat lichter, dan komen de 'gouden' haartjes er doorheen!

Volgende keer meer foto's hoor! Hij zit er uit als een heerlijk dinky!! Vingers aflikken

Kuggur, denk dat jullie merrieveulen schimmel is als ik jouw verhaal zo lees Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:40

@Jolande : als je het zeker wilt weten dan laat je de kleur toch testen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:44

@DubbelDun: Daar zitten we inderdaad al aan te denken. Ik heb me al aangemeld bij Davis dus ik kan zo een formulier downloaden. Maar ik vroeg me alleen nog af of dit soort tests niet ook hier in Nederland gedaan worden of Belgie? Iemand die hier ervaring mee heeft?

@Ods: ergens verwacht ik dat ook maar ja hij is wel erg donker nu. Maar zodra hij weer met zijn moeder in de wei staat maak ik weer meer fotos Haha!

@Kaunos: hi hi, iedere keer denk ik, over een week of 2 a 3 weet ik meer, maar ja dan zie ik hem en ziet hij er weer helemaal anders uit dan ik had verwacht. Nu denk ik dus ook weer dat als we een week of drie a vier verder zijn en dat ik dan zal zien of Ods gelijk krijgt en we weer gouden haren zien of ... Lachen

Ons ventje houdt het in elk geval spannend Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:58

http://www.vhlgenetics.com/vhl/nl_index.html
Doet alleen de roodtest en de bonttesten.
Maar er was in Amerika een lab wat ook veel kleurtesten deed en goedkoper was als UC.
De naam ben ik even kwijt, maar Peterina en Jeddah weten dat vast ook wel.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:06

hij is en blijft nog steeds enorm! leuk! Haha!
buckskin had mooi geweest, maar deze combinatie met kolletje en kleur vacht vind ik nog mooier Tong uitsteken

Het is altijd al afwachten wat eruit komt, maar als het veulen er eenmaal is, is het nog niet over..
Wel blijft het altijd leuk omdat ze na de geboorte nog van kleur verwisselen Haha!
Ben enorm benieuwd hoe hij veder kleurt..
Maar ik vind het nu al een enorm lekkerding Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:11

Naar mijn idee is hij nog steeds buckskin , maar dan de donkere variant
3 jaar geleden had ik ook zo kleur veulen,
maar nu is hij zo donker dat het soms wel een bruine lijkt met wat gele haren erdoor

als Veulen
Afbeelding

1 jaar
Afbeelding

2 jaar (zomervacht)
Afbeelding

3 jaar (geschoren) alleen zijn neus bleef geel
Afbeelding

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:39

Wat zou je willen testen dan? Waar twijfel je tussen?

Het is een Buckskin die nu even in een verhaar fase zit. Straks komen de 'gouden' haartjes en dan weet jij het weer zeker Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:42

@unami: Dat lijkt er inderdaad erg veel op, maar is dat niet een grullo? Wel een heel gaaf kleurtje Cool

@Ods: ik begin te denken dat hij een brown is ipv een bucks of misschien smokey black? Waar ik aan dacht om te laten testen is op agouti en op creme en evt. de roodgen. Maar goed, ik kan natuurlijk eerst nog een paar weken wachten en kijken wat die gouden haren verder gaan doen Knipoog

@dubbeldun: thanx, ik zal eens kijken op die site.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:53

Ik verwacht dat hij positief gaat testen op Agouti en op Crème. Of hij positief op rood test heb je in zijn geval helemaal niets aan en doet er ook echt niet toe mits je met hem gaat fokken in de toekomst.

Wacht maar een paar weken, dan zie je het vanzelf Knipoog Prachtig (donker) Buckskin gaat hij zijn! Ben nu al benieuwd naar jullie foto's!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:56

weet niet wat het is, maar vind het er wel heel erg leuk uitzien Haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:56

Ods schreef:
Kuggur, denk dat jullie merrieveulen schimmel is als ik jouw verhaal zo lees Knipoog

Uit eerdere fok met deze merrie weten we zeker dat ze heterozygoot schimmel is ,dus met een niet-schimmel hengst 50% kans op schimmel. Geboortekleur van schimmels (tenminste bij ijslanders) is vaak heel donker, bijna zwart vreemd genoeg. Dat is bij dit veulen niet het geval, dus we vermoeden sterk dat het geen schimmel wordt, enfin, komende herfst weten we heet zeker, mocht je gelijk krijgen laat ik je het wel even weten (als ik eraan denk...)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:01

Schimmels kunnen zwart maar ook vos geboren worden, zoals bij jouw veulen Kuggur. Dat heeft niets met IJslanders specifiek te maken dat is kleurgenetica Knipoog Maar heb je foto's?? Dan niet in dit topic, dat is niet aardig voor Jolande. Of je veulen schimmel is kan je meestal redelijk snel zien.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 06:43

Jolande schreef:
@unami: Dat lijkt er inderdaad erg veel op, maar is dat niet een grullo? Wel een heel gaaf kleurtje Cool

Thanks Haha!
die "grullokleur" kreeg hij door het scheren nu is hij weer "normaal"
Het is een goedgekeurd hengstje,dus ik ben benieuwd welke kleuren hij door gaat geven aan zijn veulens Cool

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:26

@Unami: Grullo zal hij toch niet zijn, want ik zie geen zebrastrepen oid. Hij lijkt wel een ijzergrijze kleur te hebben. Hmmmm, lastig kleurtje maar wel erg gaaf Cool

@Ods: Ik weet het de kleur is ondergeschikt aan het paard maar stiekem hoop ik toch dat je gelijk hebt Haha! Maar hoe dan ook, hij heeft een enorm zacht karakter en als dat zo blijft, ben ik al heel happy. En inderdaad, nog even geduld hebben (maar dat valt niet mee). Zodra ik weer meer goede fotos heb, zet ik ze hier natuurlijk weer neer!

@Kugger: Ods heeft gelijk van die schimmel kleur. Ik weet van een paard dat als chestnut is geregistreerd, maar nu duidelijk een jaar later begint te schimmelen. Dus wie weet wordt het toch een schimmel!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:56

Unami's paard is ook een Buckskin. Als je Bay's scheert krijg je ook de meest vreemde (leuke!!) kleurtjes wat lijkt op grijs.

Jolande idd, helemaal waar! Karakter en bouw is verre uit het belangrijkst Ja Maar in dit geval kon je wel eens de Jackpot hebben want ik kan hier niet zien hoe braaf hij is Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 11:08

De jackpot heb ik denk ik met al mijn paardjes, dus ik prijs me dan ook zeer gelukkig Haha!
Maar hier nog eentje dan waar zijn karakter wel een beetje op te zien is:
Afbeelding