[WN] Vraagje over ligging zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skreiandor

Vraagje over ligging zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 19:16

Hoi allemaal,

Ik heb nu sinds 5 maanden een westernzadel voor mijn Fjordje alleen heeft ze nu sinds 2 à 3 weken last van haar rug. Het blijkt dat de achterkant van mijn zadel net wat op en neer gaat Boos!
Is dit misschien op te lossen met een buiksingel of is het verstandiger om dit zadel in te ruilen voor een ander zadel?

Dit is de bouw van mijn Fjord:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Precies achter het geschoren gedeelte bij die grijze plekken kreeg ze last van haar rug (voornamelijk tijdens het poetsen met de harde borstel merkte ik dit)
Afbeelding

Zo ligt het zadel (niet aangesingeld):
Afbeelding
Afbeelding

Aangesingeld:
Afbeelding
Afbeelding

En na het rijden:
Afbeelding

Graag advies!!!!!!!!!

onley

Re: Vraagje over ligging zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:21

het zadel lijkt me goed te liggen.
ik denk eerder aan irritatie omdat hij last heeft op de plek waar het van geschoren naar ongeschoren gaat je had de scheerlijn beter iets meer naar achter door kunnen laten lopen
dit probleem heb ik vorig jaar ook gehad

door de wrijving van het zadel en dekje gaat het iriteren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:28

Je zegt dat de achterkant wat op en neer gaat, dan zou ik als eerste denken dat het zadel te breed is bij de schouders, of op een andere manier niet helemaal goed past, maar dat is niet te zien vanaf een foto.
Om het zeker te weten kun je het beste een zadelmaker of iemand anders met verstand van westernzadels erna laten kijken.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:30

Ik heb er niet echt verstand van, maar je kunt het via een foto ook niet echt goed beoordelen.
Ik zou er zon zadel meneertje of mevrouwtje naar laten kijken Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:39

Als het zadel omhoog gaat past het niet. Dan kun je het inruilen als je die mogelijkheid hebt.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:46

Ik heb geleerd dat bij zadels met een 'round-skirt'zoals de jouwe de paarden het ook aan hun nieren kunnen krijgen door de druk die op die plek komt, dus ik zou er zeker naar laten kijken en desnoods inruilen voor een ander model!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:30

Laat je paard een controleren door een Fysiotherapeut

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:06

Op deze foto http://img231.imageshack.us/img231/5949/skreia7by2.jpg lijkt het zadel mij te ver naar voren liggen. De singelplaats zit ook te dicht achter zijn voorbenen.
Maar als je het zadel verder naar achteren gaat leggen is het te lang. Het mag nu al voor de rug niet verder naar achteren komen.
Verder zit er te weinig bolling in de skirts; het leer volgt de rug niet voldoende omhoog. Dit kan er op duiden dat ook de boom te vlak is en je dus bridging op de rug krijgt (alleen de voor- en achterkant draagt). De pijn in de nierstreek zou hiervoor een verklaring kunnen zijn.

Laat iemand met een pasmal komen om de vorm van de rug in het zadel te bekijken, ook al geeft dat geen 100% uitsluitsel, het is iig een goede indicatie.
En misschien een masseur of fysiotherapeut om de rug weer los te maken.

Tot dan zou ik het zadel maar even niet meer gebruiken.