JAAAAA!!! KLAAR!!! (nou ja... zo goed als)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Re: JAAAAA!!! KLAAR!!! (nou ja... zo goed als)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:57

Waauww daarmee kan je zeker op wedstrijd verschijnen!!
Wat een plaatje van een zadel!!
Zoiets wil ik later ook wel voor m'n beestje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:52

Een erg mooi zadel Francis, daar kun je op shows echt mee gaan pronken. Ook ik was alleen bekend met het Vacquero-werk van Sablou, dit opent zeker perspectieven!

Even een rare vraag: hoe oud is Dot eigenlijk? Ben je niet bang dat haar rug nog zo gaat veranderen dat dit zadel na verloop van tijd niet meer gaan passen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:56

Dot is nu 5 en nee, ik ben niet bang dat het zadel niet meer gaat passen, zoveel kán een paard van die leeftijd niet meer veranderen (in normale omstandigheden, we hebben het niet over verwaarlozing, doorzakken rug door weet ik veel wat, scheefheid na ongeval enz.)
Levende bewijs is Dot zelf... Het zadel werd nl. op 4 jarige leeftijd al opgemeten. Door omstandigheden (die van mij, niet van Louis) heeft de productie lange tijd stil gelegen en toen Louis begin dit jaar verder zou gaan hebben we voor de zekerheid de boom toch nog maar een keer gepast... Zat nog als gegoten, terwijl Dot in dat laatste jaar echt twee keer zo breed is geworden. Kijk maar in m'n profiel voor de foto's, toen het de eerste keer gemeten werd was ze zoals de 'statiefoto' van de groomclinic, de tweede keer zag ze er uit zoals op de longeerfoto's. Daar zit echt heel veel gewichtsverschil in en toch zat het zadel nog steeds perfect. Dat komt omdat het toch een relatief klein draagvlak is en zo'n verandering op die paar centimeters dus maar relatief klein is.. verwaarloosbaar klein.
Als een zadel vantevoren al niet paste zal zo'n verandering inderdaad grotere gevolgen hebben, omdat een knelpunt dan nog knellender wordt zeg maar. Maar als't past, dan past het.
Je moet dan natuurlijk wel het zadel pas op laten meten als je paard qua ontwikkeling en groei min of meer 'af' is... bij een 3 jarige zul je meer risico hebben, maar ook daar verschilt dat per individu.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:02

Francis................ik heb eind vorige zomer, op mijn toen 4,5 jarige Kobusje een splinternieuw zadel laten aanmeten.
Dit weekend hebben we opnieuw een mal van zijn rug gemaakt en onder het betreffende zadel gehouden..........
wil je de uitslag weten???
Ik mag mijn splinternieuwe zadel alweer gaan verkopen, want mijn paard is door groei en 'training' alweer stukken breder geworden in zijn rug! Hij gaf de laatste tijd al aan dat het zadel hem irriteerde en dat was inderdaad overduidelijk te zien met de mal.
Ben ik weer blij mee...............opnieuw op zadeljacht.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:06

Mijn paard is dus ook net zo verandelijk als het weer ook wat haar rug en bespiering betreft

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:12

Ben dit weekend op mijn engelse zadel gekropen. Heb enkele weken geleden een engels zadel op Kobus' rug laten aanmeten en die zit als gegoten! Kobus vond het erg prettig, ik moest nog erg wennen........da's effe andere koek!! Weinig leer om je heen, .

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:20

Ja de verschillen bij Kobus waren niet extreem maar passen deed het inderdaad niet meer. Ookal was het verschil niet groot, de plekken waar het niet echt meer paste waren wel echt belangrijke plekken.
Die mal was een geweldige uitkomst!!

Zo kon ik voor Digger ook wat leuks uitzoeken

x_Charlie

Berichten: 2890
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:22

Mooi zadel!! Rijfoto's?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 18:33

FlyingHigh schreef:
Francis................ik heb eind vorige zomer, op mijn toen 4,5 jarige Kobusje een splinternieuw zadel laten aanmeten.
Dit weekend hebben we opnieuw een mal van zijn rug gemaakt en onder het betreffende zadel gehouden..........
wil je de uitslag weten???
Ik mag mijn splinternieuwe zadel alweer gaan verkopen, want mijn paard is door groei en 'training' alweer stukken breder geworden in zijn rug! Hij gaf de laatste tijd al aan dat het zadel hem irriteerde en dat was inderdaad overduidelijk te zien met de mal.
Ben ik weer blij mee...............opnieuw op zadeljacht.


Maar hoe is toen het zadel opgemeten? Mal, kant en klaar zadel?
Waar ik het over heb is natuurlijk wel een KALE BOOM op een blote rug opgemeten... ik blijf er bij, een kant en klaar zadel KUN je NIET perfect opmeten, vooral als het ook nog es een nieuw zadel betreft. Dat leer is zo stug dat het soms de boom nog van de rug weet te tillen. Dan na een half jaar begint het soepel te worden en begint het paard pas te merken dat de boom niet past.
Mijn kant en klare BC leek ook aardig te passen... binnen een week staakte Dot.. En dit is opgemeten en gepast door een alom erkend en gewaardeerd zadelverkooppersoon. Neem het die persoon ook zéker niet kwalijk, omdat het gewoon niet te zien was...Louis zag het ook niet. Pas toen dezelfde kale boom als die in m'n zadel zit op Dot's rug gelegd werd, werd duidelijk hoe enorm slecht het lag...
Dus ik blijf er bij.. als het binnen zo'n korte tijd niet meer past, paste het bij voorbaat al niet perfect. Sorry...
Kom maar es een bakkie doen, dan kun je zien hoe enorm veel breder Dot geworden is, ik overdrijf echt niet.

Wel waardeloos dat je ook al weer wat anders moet nu, 't gaat hoe dan ook weer klauwen met geld kosten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 18:37


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:39

Nou, die mal is wel een nieuw systeem wat nog totaal onbekend is. Zie het als een doorzichtige gipsafdruk van de rug van je paard die ook nog eens herbruikbaar is
Dus alles wat je normaal niet kunt zien (hoe het zadel dus op de rug van je paard ligt) zie je daarmee wel
Dus kun je dat mee naar de winkel nemen en daar ook de boom passen, wel zo makkelijk!
Als er dan een boom is die goed op de mal past, dan kun je het zadel eens op je paard gaan proberen.....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 18:44

Daar zeg je weer wat Vera... een boom passen... en dat is dus het hele eieren eten... zodra het een kant en klaar zadel is zie je ook met dat doorzichtige ding niet alles, omdat het stugge leer dan de boel kan 'vertekenen'.
Tuurlijk kun je voor een fabrieks zadel gaan, ik zit hier echt geen reclame voor Vaquero te maken hoor.. 't is alleen dat ik zélf gezien heb hoe ontzettend fout het kan zijn zónder dat je dat kunt zien...
Dus ook in geval van fabriekszadels gewoon eerst zien dat je een boom te pakken krijgt die past en dan 't zadel bestellen waar díe boom in zit.. dat móet te doen zijn lijkt me.

Maar goed... als ik dan zeg dat mijn zadel zónder het zilver op iets meer dan 1900 euro uit kwam... ben je dan zoveel goedkoper uit met zo'n fabrieks zadel? En dan heb je een zadel wat helemaal naar jouw smaak gemaakt is én een uniek stukje werk waar geen tweede van is én handgemaakt in nederland, dus als er wat mee is kun je er heel wat makkelijker mee terug. (ok.. nu begint het wel op reclame te lijken... Nou ja.. ben ook érg tevreden met m'n zadel én de service er omheen.. mag gezegd worden toch?)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:28

Maar als je een nieuw zadel op de kop legt kun je het overbodige leer flink wat aan de kant duwen.
Pride is nu 10 maar hij is de laatste paar jaar ook nog flink wat gegroeid bij de schoft in spieren. Hij is van 32 naar 34 gegaan.
Maar je hebt wel een goed punt, als het past dan past het

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:30

cornelie schreef:
Maar als je een nieuw zadel op de kop legt kun je het overbodige leer flink wat aan de kant duwen.

En dat is zo mooi van die mal, dan kun je het helemaal bekijken aan de onderkant, alle plekken waar het raakt (hoe intens het raakt) en de plekken waar het niet raakt.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:41

Francis.........het zadel wat ik heb, paste als gegoten op de rug van Kobus, toen.......
Kobus is natuurlijk aanmerkelijk meer gaan doen, want het zadel is gepast en gekocht toen hij een jaar aan het revalideren en vakantievieren was geweest. Nu is ie aan het lichte werk gezet, is zelfs nog gegroeid en vooral in zijn rugspieren behoorlijk uitgedijdt. Mij zadel drukt bij zijn rug nog op een smal stukkie, de rest zweeft daardoor.
Tja, toen pastte het, nu echt niet meer...........

Met de mal van Cornelie binnenkort maar weer eens gaan shoppen. Een aangepast zadel durf ik niet aan, die is zo specifiek, die valt volgens mij niet meer te verkopen en wie weet duvelt mijn paard binnen een jaar dood neer en zit ik met een zadel zonder bijbehorend paard.....dat lijkt me erg vervelend want een bijbehorend paard is niet echt makkelijk te vinden, !! (zelfs klonen is geen garantie, blijkbaar, )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:08

@ Cornelie... als je dat leer aan de kant duwt en de mal op z'n plek duwt, hoe bepaal je dan of de mal ook daadwerkelijk ligt en daar drukt waar het zadel zou drukken als het op het echte paard ligt. Door jouw drukken beinvloed je de 'pasvorm'...
Ook met eigen ogen gezien nl. Twee soorten mallen gemaakt van Dot d'r rug, 1 van karton (via ijzerdraadje-methode) en 1 d.m.v. zo'n visgraatding. Beiden mallen lieten zien dat m'n zadel redelijk tot goed zou passen... Niet dus...
Dat was niet met een doorzichtige mal, dat dan weer niet... zal ook zeker een verbetering zijn, maar in mijn ogen dus nog steeds gokwerk... en als je dan je 3e of 4e zadel gaat 'gokken'... tja...

@ FH.. mijn zadel is op maat gemaakt maar niet 'aangepast' hoor.. Dot past een standaard ralide boom die dus gewoon 'in de handel' is en ook in 'fabriekszadels' geplaatst zou kunnen worden. En als het een standaard maat is zal er vast nóg wel een paard rond lopen die em past. Blijkt ook wel, Dot heeft later een houten boom gekregen die al voor iemand anders gemaakt was en die zij ook bleek te passen (en waar dus wel een klein knopje en bowmantree op zat, in tegenstelling tot de A-fork die ze eerst zou krijgen)
Dat je paard z'n fabriekszadel niet meer past betekend niet dat je ineens een 'raar' maat zadel moet hebben...
En ik ga er natuurlijk niet van uit dat m'n paard volgend jaar dood neer stort. Zou dat wel gebeuren, dan weet ik dat Louis m'n zadel voor me kan verkopen, hij heeft de maten en als er iemand bij hem komt met een 'passend' paard, kan dat paard dus genieten van mijn custom zadel. Maar dat zou wel 't laatste zijn waar ik mee zou zitten zijn op't moment dat m'n paard dood neer valt...
Overigens gaat dat argument natuurlijk helemaal niet op, want of je nu een custom zadel laat maken wat past, of je koopt een fabriekszadel wat perfect past, beide zadels zouden als het goed is dezelfde boom moeten hebben. Als je dus nu een fabriekszadel koopt wat hem goed past zit je bij dood neer vallen net zo goed met een zadel zonder paard.. zie de logica van dat argument niet helemaal (maar dat kan aan't warme weer liggen hoor)

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:11

Ik denk toch echt dat er meer markt is voor bijv. een Crates dan voor een Sablou-zadel...........dat is in mijn ogen het verschil. Mij persoonlijk zal het worst wezen of het een passende Crates is of een Sablou- zadel, maar zoals ik denk, denken velen niet, .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:29

Dat is het ook vaak ja. Een bekende naam verkoopt beter dan een wat minder bekende naam die kwalitatief ook uitstekend is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:45

Waarom kan ik m'n Billy Cook dan aan de straatstenen niet kwijt en had ik m'n Vaquero al kunnen verkopen als'ie op 't paard gepast had van degene die em had gezien?
Overigens koop ik geen zadel om hem door te verkopen, ik ga er van uit dat als ik een pássend zadel heb, ik dat niet meer hoef te verkopen. Je gaat er nu dus bij voorbaat al van uit dat je je zadel weer moet verkopen?

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: JAAAAA!!! KLAAR!!! (nou ja... zo goed als)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:50

Dames…

Ik gooi nog wat kolen op het vuur…

Op de 1e plaats nodig ik jullie allemaal weer eens uit voor een zadel pas clinic. Regel plaats en tijd en ik kom graag. Want uit deze topic & reacties blijkt maar weer eens dat velen van jullie m.b.t. zadels passen op de verkeerde golflengte zitten. Zie overigens ook vele topics hiervoor.

Overigens had ik ook al enkele “collega” zadelverkopers op mijn clinics.

Een klein detail uit mijn clinic m.b.t. de reden waarom zadels na verloop van tijd niet meer passen (overgenomen uit tijdschriften USA en Duitsland) :
• Heeft van begin af aan niet correct gepast............50 %... “inloop jaar”
• Volgroeien.......................................................25 %
• Paard drachtig / ziek.........................................15 %
• Paard training / spieropbouw................................5 %
• Overigen...........................................................5 %

Je ziet dat “spieren” slechts” 5 % van de problemen veroorzaakt. Als ik de topics op Bokt (en anderen) mag geloven zitten we hier op 50%. Niet dus !!!!!

Verder, kun je een gereed zadel niet 100% d.m.v. een pasmal (hoe ingenieus ook) controleren. Je komt gewoon niet goed aan de boom. En juist die bepaald de pasvorm. De methode die ik gebruik, wordt door iedere zadelmaker in USA gebruikt en staat beschreven in ieder fatsoenlijk boek over westernzadels. Niets nieuws onder de zon, maar wel bewezen goed.

En dan de opmerking over een markt voor Crates versus Vaquero. Laat Danny (Crates) nou een geweldige zadelfabriek hebben.
Maar zal ik jullie wat verklappen?
Laat je paard niets eens weten wie Danny Crates, Billy Cook of Sablou zijn !! Ik maak uit dit soort statements op, dat mensen dus liever merken geil zijn, dan pasvorm bewust. En waarvoor? Voor het doorverkopen van je 2e niet passende westernzadel (want alleen daar ligt jullie “markt”)? Ik heb geen klanten die hun zadel vanwege pasvorm problemen moeten verkopen. En als er wat met het zadel is kun je bij Vaquero nog iets aan service krijgen. Ik denk dat dat bij Danny of Billy toch een stuk moeilijker zit. En al helemaal bij de shop van dat “merk” zadel.

Wist je overigens dat "echte" Horseman lachen om Crates, Cook en soortgenoten. Die gaan naar heel andere zadelmakers...

MVG Louis

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:04

"Echte" Horsemen?? Wie zijn dat dan? Wie bepaalt nou of iemand "echt" is Sablou? Wil je dus zeggen dat de mensen hier allemaal niet "echt" zijn??

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:14

Echt staat tussen aanhalingstekens, denk dat Louis het over de mannen heeft die dagelijks op de ranch het zware werk verrichten.. cowboys e.d.. Die rijden over het algemeen op handgemaakte zadels... dus niet de BC, Crates van het rek.
Toevallig op m'n amerikaanse forum ook veel lof over m'n zadel gehad (ook daar waren een paar liefhebbers die em zó van me over wilde nemen) en daar waren ook wat meiden die 'echte' ranches hebben die zwéren bij handgemaakte zadels... nothing like a handmade saddle...
Maar goed, hoewel ik nu zelf natuurlijk een custom zadel heb, gaat het mij niet zozeer om het feit of je voor custom gaat of voor fabrieks. Wat ik maar probeer duidelijk te maken is, púúr door eigen ervaring wijzer geworden, dat je het gewoon met een kant en klaar zadel nooit zeker kunt weten. Als het na een jaar nog blijkt te passen heb je mazzel gehad en bij 'gemiddelde' paardjes/ruggetjes zal dat ook zéker geen probleem opleveren. Maar heb je een paard met een nét iets lastiger rug, dan loop je dus inderdaad het risico (wat praktijk keer op keer weer uitwijst) dat je voor je 3e of zelfs 4e zadel moet gaan shoppen..
Dan denk ik heel simpel... bespaar jezelf (en je paard!) die ellende én de kosten die daarmee gemoeid gaan (je verkoopt ze n.l. áltijd met verlies door) en doe het in 1 keer goed... En of dat dan custom is of een fabrieks die je wél eerst dmv een kale boom hebt gepast, dat zal dan een zalige zorg zijn...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:23

Ik denk dat het gewoon erg smaak en ervarings afhankelijk is, er zijn ook "echte" ruiters die boomloos rijden, vast ook "echte" die Crates rijden net als er "echte" zijn die niks liever dan handmade willen. Ik vind het gewoon erg denegeerdend (sorry is vast niet goed geschreven) klinken om te zeggen dat "echte" ruiters lachen om een bepaald merk. Alsof dat gelijk voor alle "echte" ranchers opgaat, ik heb in de VS een grote ranch gekend waar ze veel, veel, veel uren te paard doorbrachten en allemaal Wintecs reden. Wat zil dat zeggen, dat ze niet "echt" waren daar?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:34

oh ja, zal ook vast... ieder z'n meug wat dat betreft.
Maar zoals ik al zei, 't gaat niet om het merk maar om de pasvorm... en hoe je die bepaald. En aangezien ik dat verhaal inmiddels meerdere keren herhaald heb, zal ik er nu over ophouden. Ik ben blij met m'n zadel, Dot is blij met d'r zadel en ik hoop dat FH en Kobus en Vera en Digger straks ook blij zijn met hun zadel... ongeacht waar ze dat vandaan halen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:22

En over dat artikel.
Hoe is dat onderzocht? En bv maar 5 % vanwege spieren, is er dan een voor en na onderzoek geweest? En de 50 % van begin af aan dat niet gepast heeft, hoe is dat onderzocht? En dit bedoel ik overigens niet verkeerd, maar kritisch belangstellend. Er wordt al heel veel geschreven in paardenland maar wetenschappelijk onderzoek wordt zelden gedaan.