Magic heeft altijd al een heel lastig lijf gehad, symptomen van PSSM, maar negatief getest op type 1. Voor een buitenstaander een prima paard wat niets mankeert, maar het voelde gewoon altijd alsof ik er 10x harder voor moest werken dan eigenlijk zou moeten. Met rijden kwamen we nooit echt vooruit, hij had er zeer weinig lol in, bepaalde oefeningen kón hij gewoon niet, bij de behandelingen van de chiropractor standaard muurvast, van atlas tot SI.
Het echte besef kwam pas toen ik mijn jonge quarter in ging rijden. Dingen die Magic na 8 jaar ploeteren nog niet kon, deed Dino 3 weken nadat ik voor het eerst op hem zat met vier hoeven in zijn neus, ik ontdekte dat het niet aan mij lag, ik kon toch wel rijden!

Lang verhaal kort: ik besloot Magic op semi-pensioen te zetten. Hij stond inmiddels dus aan huis in ons Paddock Paradise en voelde zich de koning van zijn kudde. Hij vond het prima om niets meer te doen, verveelde zich niet, eens in de zoveel tijd nam ik hem nog eens mee voor een klein rondje bos, we gingen nog wel eens een rondje wandelen of wat kunstjes doen in de bak, maar meer niet.
2,5 jaar verder gaat hij eigenlijk zó goed, hij is super vrolijk, heeft heel veel energie en is in het bos steeds net iets te pittig en samen rijden met andere paarden is eigenlijk niet meer leuk omdat hij constant een wedstrijdje wil doen. Begin dit jaar is hij behandelt door een andere chiropractor en ondanks dat hij wel weer behoorlijk vast zat, vond ze hem echt te goed om niets meer mee te doen en bovendien is hij nog maar 14 jaar. Zij wilde de uitdaging met mij aan gaan om hem weer helemaal goed te krijgen, ik zou het nog een laatste kans geven, blijkt het toch weer niet te gaan dan stoppen we weer en gaat hij gewoon weer op semi-pensioen.
Inmiddels zijn we dus een aantal weken verder en momenteel rijd ik hem 2x in de week een half uurtje. Vooralsnog gaat het heel goed, hij voelt goed aan en lijkt er wel weer een beetje plezier in de hebben zelfs. Ik was benieuwd naar beeldmateriaal en bokker Jets die met haar fjorden bij mij staat heeft gisteren wat foto's gemaakt

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

Uiteraard is het lang niet perfect, maar we zijn dus nog maar kort weer aan het werk na een hele lange pauze. Ik ben benieuwd hoe het blijft gaan!
Magic is te volgen op het instagram account @magicdreamerappaloosa
En bedankt voor het kijken