[WN] Schietberg Reining Competitie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Schietberg Reining Competitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:00

Hallo Allemaal!

Afgelopen zaterdag werd de tweede editie van de Schietberg Reining Competitie verreden. Ik deed ook weer voor de tweede keer mee. Zowel in de beginners als in de amateurs heb ik dit keer voor het eerst scores gereden! Hiervoor heb ik een aantal keer 0 scores gereden, en nu in de beginners een 62 (wat eigenlijk een 65 had moeten zijn, maar ik had de verkeerde galop te laat door) en in de amateurs een 61,5 (wat een 65,5 had moeten zijn, omdat ik twee keer voor de middenmarker de sliding stop inzette... |o )

Er zijn nog behoorlijk wat schoonheidsfoutjes weg te poetsen met meneer Bijdehand en Eigenwijs, maar het begin is er. Fuego moet nu alleen nog eventjes doorkrijgen dat het niet zijn eigen feestje is. :')

Ik ben erg trots op ons. Dit was de tweede reining wedstrijd buiten de deur en we zijn ontzettend gegroeid in de afgelopen maanden. Er moet zeker een 68 inzitten! *\o/*

Hieronder een filmpje van de amateur run, helaas staat de run in er niet op, omdat de cameraman wat moeite had met de telefoon... B-)

Tips en trics zijn altijd welkom! :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:03

je spins zijn om het voorbeen van je paard, je paard laat 1 voorbeen staan en draait daar omheen dit moet een achterbeen zijn is ook wat makkelijker met tellen hoeveel x je nou rond bent geweest

verder zit het er best netjes uit, werken aan het stil staan na een oefening, hand op de hals is rust, wacht tot het volgende dan ben je dat zijwaartse weg wandelen ook kwijt en das weer wat puntjes erbij

Gimme_Joy

Re: Schietberg Reining Competitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:08

Klopt. Spinnen vind hij heel moeilijk. Heel erg hard op aan het trainen, maar hij laat zijn achterhand niet staan. Het gaat al beter als in het begin, maar hij zal nooit om zijn achterhand gaan draaien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:14

Onrust is hetgeen me het meeste opviel.
Waarom een spin starten als hij nog niet rustig kan stilstaan.
Helemaal aan het einde van het filmpje wil je paard persé naar links en jij laat hem daar naartoe draaien. Ookal is je proef voorbij, goed wakker blijven en je paard niet anticiperen.
Daar had je hem naar rechts moeten omdraaien. Zodat hij weet dat hij altijd op jouw signaal moet werken.
Hij anticipeert op heel veel punten. Maar dat is omdat je dat toelaat.
Die punten zijn echt niet belangrijk, al rij je nog een heel jaar een 0. Je paard moet weten dat ook op verplaatsing met een jury jij de baas bent.
Zeker die 2e rundown, je draait op de lijn en hup je paard is weg. Waardoor hij niet opbouwt en al helemaal zijn rug niet gebruikt en je dus dat verschrikkelijk hoog en bruut hoofd krijgt in de stop.
Kan niet goed zien of het een reactie is op je hand. Maar ik zou hem sowieso liever beter op zit zien stoppen. Heb het gevoel dat hij helemaal niet gestopt zou zijn als je geen contact gemaakt had vooraan.
Je paard moet stoppen op je zit, wil je dan wat teugelcontact om zijn hoofd in positie te houden, dan kan dat.
Maar dat versnellen op de rundown zonder opbouwen/vraag van jou en dat hoofd zwieren, zijn dingen die heel erg moeilijk af te leren zijn eens ze erin zitten.

Vind het heel erg goed dat je zegt dat hij nooit om de achterhand zal draaien.. Waarom niet?
Spinnen is puur techniek, kan elk paard. Hoe snel ie uiteindelijk kan gaan zal een stukje met talent te maken hebben. Maar alles start met techniek.
Als ik me niet vergis draait hij in de rollback wel op zijn achterhand. Dus dan moet dit in de spin ook kunnen. Zou daar even terug vanop de basis beginnen om die spins goed te krijgen.

Het zag er best oké uit, maar denk dat niet op punten concentreren jullie al veel zal helpen.
Heb vroeger ook wel eens wat topics gezien van jullie, je mag best trots zijn hoor!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:22

Ik concentreer me ook niet zozeer op de punten hoor. Je moest eens weten hoe hard ik met hem train om de door jou genoemde punten eruit te krijgen. In de training lukt dat al erg goed, maar ik moet zelf de rust op show ook zien te bewaren. Dat is ook de rede dat ik nu meer start met hem.

Spinnen is echt een dingetje voor hem. Je hebt gelijk dat hij de rollbacks netjes uitvoert, maar het spinnen wil er (nog) niet in. Ook op het vertrekken op de rundown al superveel getraind, ik was vooral blij met de laatste, die ging heel beheerst. Ook de run in ging supergoed, en dat is bij de training ook weleens anders.

Mijn doel voor de volgende show is om zo te rijden als in de training.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:48

als ie rolback wel goed doet eens een tijdje eerst de ene kant dan 10 meter rijden weer rolback dan 9 meter rijden weer, en dan na 8 meter wel in stukjes anders wordt je zelf duizelig.

en na een tijdje lukt het je om 2 rolbacks met een paar passen te maken, is al bijna 1 hele spin

als je dat kan versterken kan je het gevoel dat je krijgt om de rollback in te zetten gaan overnemen als een spin.

maar stop met foute spins maken, maak dan liever geen spin tot je dit erin hebt zitten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:34

je kunt niet zeggen 'het was eigenlijk een X score geweest want had Y penalty punten'. die penalty punten zijn er nu eenmaal en duiden juist grote fouten aan. het is gewoon onderdeel van je score.
dus het is zaak goed te weten hoe de penalty's werken en te zorgen dat je 'uit de penalty box' blijft.
je score berekenen uitgaande van 'als ik die penaltys niet had gehad' is jezelf voor de gek houden. uiteindelijk heb je de score die je hebt, inclusief de penaltys.

je stops zijn inderdaad veeeeeel te vroeg. probeer altijd zo ver mogelijk door te rijden, liefst nog na/bij de eindmarker.
je paard gaat er om de hoek vandoor en wordt dan na een paar passen al langzaam omdat hij weet dat dan ergens de stop al gaat kommen.
veel trainen op goed doorrijden tot het eind van de arena en dan niet stoppen, en zorgen dat hij langzaam begint en steeds sneller gaat op het tempo wat jij aangeeft.

spin draait hij inderdaad heel erg weg. dit is echt af te leren met de juiste training/technieken. als je huidige trainer je hier schijnbaar niet goed mee kan helpen kun je eens een clinic of les volgen bij een andere trainer, die misschien wel een goede oefening/tip voor jou heeft wat werkt.

verder zie ik ook de onrust en dat je paard niet 'willingly guided' is. hij verweerd zich best wel tegen het bit bijvoorbeeld.

niet verkeerd bedoeld, maar wel gewoon aandachtspunten waar je echt iets mee moet als je naar de 68 wilt.

succes met trainen!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:21

Thnx Quarterh! Penalties en hoe dat werkt snap ik, en dat waren stomme fouten van mijn kant.

Op het wegschieten vanuit de wending zijn we keihard aan het trainen. Soms lukt dat nog niet, maar zoals bij de laatste run down ging dat goed. Hier proberen we verschillende dingen voor.

We hebben al bij behoorlijk wat trainers de spins getraind (die er zelf ook hebben opgezeten) maar het is hem gewoon verkeerd aangeleerd. Ik probeer er nu het beste uit te halen. En ik besef me heel goed dat we er nog niet zijn. Maar dat tegen het bit en die onrust heeft Fuego alleen op shows, dus daarin zit een stukje ervaring en dat gaat iedere keer dat we starten beter. Als je weet waar we vandaan komen vind ik dat ik best trots mag zijn en zeker dat ik mag zeggen dat we goed zijn voor een 65,5 als we de penalties niet meetellen. Ik hou mezelf daarin absoluut niet voor de gek, dit is puur een kwestie van veel starten en ervaring krijgen in het showen. De 0 score die ik vorige keer had gereden was omdat ik voor de zoveelste keer 5 spins draaide. Ik ben dan echt onwijs trots dat ik nu een score heb!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:14

je mag zeker trots zijn op de vooruitgang die je al hebt gemaakt! en showervaring opdoen is heel belangrijk en gaat maar op een manier: en dat is veel showen....
succes!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:46

Thnx! Ja ik moet nu gewoon eigenlijk iedere maand op show gaan. Ik ga maar snel mijn E rijbewijs halen...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:21

20 maart is er weer een drha on tour op Goldenway

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 14:25

I know... Maar dat vind ik zo prijzig... Ik denk er even over na nog aangezien ik net een huis heb gekocht... :')

Ik wilde wran starten met een daglicentie, maar daar zijn de bodems niet altijd even goed van.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:37

klopt, wran houd vaak geen rekening met een goede echte reiningbodem.