Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:27

simodi schreef:
Leuk dat je western rijden wilt gaan leren echt vanuit rijtechnisch oogpunt, dus gewoon met je engelse zadel.
Hoe vaak zie je niet dat mensen er een western zadel en hoofdstel op gooien en dan daarmee denken western te rijden. ;-)
Succes met je lessen!


Inderdaad! Dat is alleen het Tuig! Heeft er niks mee te maken verder.

Sherivey
Berichten: 8694
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:30

simodi schreef:
Leuk dat je western rijden wilt gaan leren echt vanuit rijtechnisch oogpunt, dus gewoon met je engelse zadel.
Hoe vaak zie je niet dat mensen er een western zadel en hoofdstel op gooien en dan daarmee denken western te rijden. ;-)
Succes met je lessen!

Vaak :')

Nou lag er bij mij ook wel westerntuig op voor ik echt western reed hoor :P

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:31

Ja omdat het anders zit. Beter met doorzitten etc. Is ook wel logisch maar het moet kunnen met Engels tuig.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:35

AlwaysH schreef:
Ja omdat het anders zit. Beter met doorzitten etc. Is ook wel logisch maar het moet kunnen met Engels tuig.


Bij gebrek aan Westenzadel rij ik tijdelijk op een springzadel. Rijd ff heel anders maar is prima te doen met western :P

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:36

Leuke haf!

Alleen volgensmij zijn jullie er nog niet klaar voor om te gaan doozitten, oo dat moment breng je haar uit balans maar met verder trainen lukt dat vast wel.

Ik zie ook dat je beide handen omhoog doet om te helpen met stelling? Ik heb geleerd als je dat wilt doen doe je je binnenhand omhoog en verplaats je je binnenhand iets over de schoft.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:12

Grappig, ik herken de instructrice, ook een keer een lesje van gehad. Alleen toen had ik tijdelijk een stop. :P Stelling vragen, heb ik dus ook zo geleerd en ken wel meer western ruiters die dat zo doen, waar ik begonnen was met het western rijden deden ze het ook zo!

Ik vind dat jullie al de goede kant op gaan. En voor het paard is het ook weer iets nieuws! :D Wel super leuk dat je deze discipline ook probeert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:16

Ten eerste bedankt allemaal voor de reacties! Hele fijne tips zitten er tussen waar ik ook echt wat mee kan :)

Ik zie meerdere mensen zeggen het doorzitten wellicht nog even te laten en gewoon te blijven lichtrijden, ik rijd meestal in mijn eigen rijden vrijwel alleen licht en in de les ook wel een deel, dus het lijkt me inderdaad verstandig om dit voorlopig gewoon altijd te doen en niet in een keer tijdens de les de halve les te gaan doorzitten. Lichtrijden vind ik op dit moment ook nog een stuk makkelijker.

@AlwaysH, klopt inderdaad dat ik moeite heb om stil te zitten. Komt deels ook doordat ik op dit zadel een stuk minder net zit dan op een dressuurzadel(wel vlak en met weinig wrong, daar hou ik niet zo van) met mijn beugels nog wat langer. En verder laat ze me nog niet helemaal fijn zitten. En ik heb ook nog eens een behoorlijke waslijst aan medische problemen waardoor ik sowieso al heel erg veel spanning in mijn spieren heb :+ Zeker een werkpuntje dus!
@Gypsy, ik snap inderdaad wat je bedoeld met continue mini ophoudinkjes (en ik snap in die zin ook wel wat speurneusc bedoeld dan), moet ik meer op letten! Ik ga normaal gesproken juist heel netjes mee met mijn handen (dus handen stil t.o.v. de paardenmond), maar dat is er dan toch in een periode van minder les weer in geslopen.
@Amanda, fijne uitgebreide post waarmee ik denk dat je een goed punt hebt. Vat het helemaal niet als kritiek op, juist als fijne tips waar ik wat mee kan :D. Zo af en toe ben ik wel eens in de buurt, wil sowieso altijd nog een keer naar je toekomen en Jim meeten dus dat lijkt me erg leuk! Komende weken zijn we hier nog een beetje druk maar daarna laat ik je een keer wat weten om iets af te spreken. Thanks voor het aanbod :D
@Celine_Famke, ik denk dat het 'onregelmatige' wat je daar zou kunnen zien een krachtverhaal is. Ze moest in een langzamer tempo lopen dan ze het liefst doet, vond dat nog erg moeilijk en linksachter is haar 'zwakke' achterbeen. Het is mij verder nog niet echt opgevallen maar ik hou het in de gaten :)
@Dragan2008, wat fijn dat jou western ook goed bevalt :) Wat je zegt over dat ze steun zoekt op mijn handen klopt helemaal, ze vindt het nog moeilijk (en ik ook) en dan heeft zij inderdaad snel de neiging om steun te zoeken, vooral als ze moe wordt.
@Simodi, dat zie je inderdaad vaak! Mij gaat het inderdaad om het rijtechnische en of er dan een westernzadel op komt of niet zie ik wel. We hebben wel een boomloos westernzadel maar dat zit eigenlijk te breed voor mij.
@Myrthe2003, beide handen omhoog is inderdaad niet de bedoeling. Is nog een aandachtspuntje. Heb inderdaad die neiging :o
@xLianneZorro, hihi precies toen ik dit bericht wilde posten plaatste jij ook een berichtje :P. Leuk dat je de instructrice kent! :D Ik heb ook wel eens vaker van stelling vragen op deze manier gehoord, zijn natuurlijk gewoon meerdere manieren voor.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:32

Toffe post Dees +:)+

En je bent echt van harte welkom om het eens op mijn alpenquarter te proberen. Met westernzadel met smalle twist :D
Dus als je in de buurt bent en tijd hebt hoor ik het wel.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:48

niet vervelend bedoeld maar ik zie hier ook niks western aan...
niet aan de houding van de ruiter...
niet aan de houding van het paard...
niet aan de uitrusting (vooral ook dat zweepje....)
niet aan de teugelvoering...
niet aan manier van hulpen geven....

het gaat zeker niet alleen om het zadel, maar in een (goed...) westernzadel zit je wel anders en deze helpt je ook om je lichaam en hulpen te gebruiken op de manier hoe dat bij western gaat...

als je echt western wilt rijden heb je nog een lange weg te gaan, en dit is niet bedoeld als kritiek of om banketstaaf te doen, maar wel om realisitsch te zijn...

aan alleen maar oh en ah opmerkingen heb je weinig ...

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:14

quarterH schreef:
niet vervelend bedoeld maar ik zie hier ook niks western aan...
niet aan de houding van de ruiter...
niet aan de houding van het paard...
niet aan de uitrusting (vooral ook dat zweepje....)
niet aan de teugelvoering...
niet aan manier van hulpen geven....

het gaat zeker niet alleen om het zadel, maar in een (goed...) westernzadel zit je wel anders en deze helpt je ook om je lichaam en hulpen te gebruiken op de manier hoe dat bij western gaat...

als je echt western wilt rijden heb je nog een lange weg te gaan, en dit is niet bedoeld als kritiek of om banketstaaf te doen, maar wel om realisitsch te zijn...

aan alleen maar oh en ah opmerkingen heb je weinig ...


Daar heb je wel wat aan, geeft je weer die positieve energie omdat je complimentjes krijgt. Niemand hier overigens zegt weer "oh" en "ah".
Bijna elke Bokker hiero geeft een compliment en een werkpuntje.

(Waardeer je mening wel natuurlijk! Alleen van alleen negatieve comments krijg ik zelf nooit zin om verder te trainen)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:29

Allereerst wil ik even kwijt dat ik het echt ballen vindt hebben dat je je filmpjes op bokt zet! Ik zie ook geen ruiter met strenge hand. Ik heb zelf totaal geen verstand van western maar ik weet ook dat alle ruiters die springen ook ooit met balkjes op de grond zijn begonnen wat er in eerste instantie ook niet uitzag als springen. Trek je dus niets aan van het vervelende commentaar en neem de tips mee om lekker verder te oefenen en plezier te hebben met je paardje!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:16

davinci2412 schreef:
Allereerst wil ik even kwijt dat ik het echt ballen vindt hebben dat je je filmpjes op bokt zet! Ik zie ook geen ruiter met strenge hand. Ik heb zelf totaal geen verstand van western maar ik weet ook dat alle ruiters die springen ook ooit met balkjes op de grond zijn begonnen wat er in eerste instantie ook niet uitzag als springen. Trek je dus niets aan van het vervelende commentaar en neem de tips mee om lekker verder te oefenen en plezier te hebben met je paardje!


Jeej iemand die het snapt dat je bij 0 moet beginnen :P
En natuurlijk eerst kijken of de tak je wel ligt voor de dure spullen gaat aanschaffen :P

x103femke

Berichten: 20
Geregistreerd: 23-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:45

Toen ik voor het eerst western deed had ik ook moeite met zitten en ook in de galop (het voordeel van een racer :P ) gelukkig was mijn paard toen al helemaal western ingereden en het alleen omschakelen voor mij, waar ik zelf ook veel moeite mee had was het los laten wat hier ook eerder werd gezegd. Het voelde best wel raar omdat je bijna geen contact hebt met de mond. Misschien als het kan dat je een keertje een les neemt op een western ingereden paard om te voelen hoe die reageert en dat meeneemt naar je eigen paard. Ik wens je erg veel succes!! En western is het mooiste wat er is :))

Antoinettev
Berichten: 25
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:37

Leuk dat je western gaat rijden! Ook een leuke haflinger ervoor...
De zit is ook wel lastig. Als je je benen goed ontspand ga je echt zitten.
Maar dat is nog lastiger met de beugels van jou zadel In vergelijking tot de zware beugels van een western zadel.

Ga zo door, ziet er goed uit voor de eerste lesjes!
Veel succes :)