Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:19

Hallo allemaal :wave:

Vandaag hebben mijn haflinger Olina en ik onze tweede (gezamenlijke) westernles gehad. Olina is een merrie van 10 jaar oud en een heerlijk paardje. Ze is braaf, vlot, wil graag voor je werken maar heeft ook zeker karakter en de nodige grapjes. Ik ken haar sinds ze twee is, heb haar toen een aantal jaar verzorgd en ze is bijna 3 jaar van mij geweest, daarna is ze twee jaar van iemand anders geweest maar sinds maart 2015 is ze weer van mij <3

Meet Olina (dit westernzadel was puur voor de foto):
Afbeelding

Olina is altijd recreatief dressuurmatig met zo af en toe een sprongetje gereden. Eline (Aleeneh@Bokt) is een paar maanden geleden begonnen met western rijden (incl les) met Olina en ik vond haar lessen zo leuk en leerzaam dat ik bij dezelfde instructrice ben gaan lessen.

Zelf heb ik ongeveer 14 jaar rijervaring waarvan 10 jaar op eigen paarden/pony's, het meeste Engels maar twee jaar geleden heb ik ook een half jaar een erg leuk uitstapje naar de western gehad waarbij ik deze prachtige Quartermerrie heb mogen rijden. Daarnaast zo her en der wel eens een keer westernpaardjes gereden, dus helemaal onbekend met western ben ik niet. Verder hebben Eline en ik ook nog een arabische merrie die western beleerd gaat worden, dus ervaring is nooit weg.

Ik weet op dit moment nog niet of ik in de toekomst echt definitief overschakel naar western met Olina of dat ik de lessen van nu ga gebruiken voor de dressuur (of allebei _O- ), maar voor nu bevalt het erg goed en blijf ik voorlopig hier lessen. Nu nog wel even met een Engels zadel, dit is een veelzijdigheidszadel waar ik wel fijn op zit maar minder netjes als op een dressuurzadel of een goed westernzadel.

We zijn met de les nu vooral bezig met stelling, buiging, tempocontrole en timing(van mij), we zijn nog niet specifiek bezig met de exacte houding van haar hoofd. Echt de basis dus nog. Olina moet nog meer op de achterhand en ze heeft de neiging om te gaan hangen als ze moe wordt of als ze het moeilijk vindt, maar dat gaat steeds beter. Maar ik ben al hartstikke trots op hoe ze haar best doet <3 Ik moet vooral rechtop zitten. Ze heeft al wat meer spier als in maart en heeft ook meer kracht om minder te hangen, hier een foto van maart klik.

Genoeg gekletst, hierbij de foto's en nog twee filmpjes. De filmpjes zijn van de eerste les maar geven wel een beeld voor degene die dat leuk vinden.

Stappen en wat stelling vragen (binnen en buitenstelling)
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Draf en in draf onder andere bezig met achtjes rijden om pionnen heen.
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding


7.
Afbeelding

Galop beide kanten op. Ik vind het ontzettend lastig om goed te zitten op haar in galop en eigenlijk iedereen die haar gereden heeft vindt dat nog lastig op haar. Dat zal straks wel steeds beter gaan. Galop is ook haar moeilijkste gang, dan crosst ze het liefst de bak rond met haar hoofd hoog in de lucht :P
8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Na de galop even halstrekken in draf, dit vindt ze wel een makkelijke houding.
10.
Afbeelding

Daarna nog wat meer bezig geweest met vooral de tempocontrole in draf (ze gaat graag hard) en er naar toe aan het werken dat als ik een tempo aan geef ze daar ook in blijft lopen tot ik wat anders aan geef. Dat is uiteraard een proces wat tijd kost.
11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

En nog twee filmpjes van de les twee weken geleden (onze eerste les), ze had hiervoor wel al een uur les met Eline gelopen dus was al een beetje moe en de filmpjes zijn ook in de tweede helft van mijn les gemaakt :) Maar voor het idee :D
Draf:


Galop, waarin ik het dus heel moeilijk vindt om goed te zitten:



Tips zijn altijd welkom! :) Als er maar rekening mee wordt gehouden dat we allebei nog niet zo heel ervaren zijn in de western.

Groetjes Desiree :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-16 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:25

Wat leuk dat je ook de andere takken gaat uitproberen met dr.

Ze ziet er btw echt goed uit!!!

Lekker blijven genieten van elkaar :*

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:29

ik zie hier nix westerns in hoor, alleen een ruiter die vreselijk met haar handen werkt en een paar dat zich daar vreselijk aan stoort, gaat van ellende maar hangen of laat zich heen en weer zagen door de hand, western is niet met aangenomen strakke teugels en een gespannen houding van hals en ruiter en vooral mond van paard.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:39

speurneusc schreef:
ik zie hier nix westerns in hoor, alleen een ruiter die vreselijk met haar handen werkt en een paar dat zich daar vreselijk aan stoort, gaat van ellende maar hangen of laat zich heen en weer zagen door de hand, western is niet met aangenomen strakke teugels en een gespannen houding van hals en ruiter en vooral mond van paard.


Ben het er helemaal mee eens.
Ook al is het je 2de les mijn les zag er toen heel anders uit.

Lente
Berichten: 27787
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:44

Knappe Olina!

Ik weet dat zij absoluut niet makkelijk is en ik begrijp daarom ook wel dat het echt even gaat duren voor jullie naar ontspanning kunnen gaan rijden.

Laat je niet uit het veld slaan door het commentaar dat je ongetwijfeld wel zal krijgen. Zie dit als een startpunt van waaruit je kan gaan werken.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:56

Leuk topic, Dees. Jullie gaan goed en doen het super :)

Speurneusc, wat een ongelooflijk nare en afbrekende reactie.
Desiree is iemand met van nature een ontzettend zachte hand, en ik geloof niet dat ik een vriendelijkere ruiter ken. Ik weet ook niet waar je zagen ziet, want ik zie het echt niet.
Wat je hier op het moment wel ziet, is een stukje les waarbij de instructrice probeert om Olina en haar te helpen met stelling en buiging aannemen. Zij leert hen een anderssoortige hulp dan ze allebei gewend zijn (hand omhoog tillen richting navel in plaats van opzij brengen), en dit vinden ze beiden nog hartstikke lastig. Daarom is het af en toe nodig die hulp iets groter te geven en daar rustig vast te houden tot Olina het goede antwoord geeft, en dan te ontspannen, zodat het Olina duidelijk is wat de bedoeling is. Het is de bedoeling om dit af te bouwen tot een hele lichte korte subtiele hulp voldoende is. Op dat punt zijn ze alleen nog niet.

In de filmpjes is Olina inderdaad wat hangerig, dit omdat ze gewoon verrekte moe was aan het einde van de les en dan de kracht niet meer had om zichzelf goed te dragen. Normaal gesproken rijden we gewoon korter en hebben we daar geen last van.

Bovendien, mijn eerste lessen western met een andere pony begonnen ook wel degelijk met rijden op contact. Eerst de knoppen erop zetten, dan kun je daarna meer gaan loslaten en afbouwen. Je gaat toch niet in 1 klap een pony losgooien die dat niet gewend is? Ze moet eerst op eigen benen leren lopen en die verantwoordelijkheid leren krijgen, zich leren dragen.

In de lessen die we van deze instructrice hebben gehad is Olina heel licht en fijn in de hand geworden, hebben we onze hulpen al heel veel kunnen verkleinen en is er al hartstikke veel verbeterd. Ik heb er dus wel degelijk vertrouwen in dat de methode werkt en dat ze op de goede weg zijn.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:03

Iets heel anders maar ik wil even kwijt dat het echt heel fijn is dat je geen 'muziek' onder je filmpjes hebt gezet waar door het dus te volgens is wat er gezegd wordt en wat je doet. Hulde ;)

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:04

Aleeneh schreef:
Leuk topic, Dees. Jullie gaan goed en doen het super :)

Speurneusc, wat een ongelooflijk nare en afbrekende reactie.
Desiree is iemand met van nature een ontzettend zachte hand, en ik geloof niet dat ik een vriendelijkere ruiter ken. Ik weet ook niet waar je zagen ziet, want ik zie het echt niet.
Wat je hier op het moment wel ziet, is een stukje les waarbij de instructrice probeert om Olina en haar te helpen met stelling en buiging aannemen. Zij leert hen een anderssoortige hulp dan ze allebei gewend zijn (hand omhoog tillen richting navel in plaats van opzij brengen), en dit vinden ze beiden nog hartstikke lastig. Daarom is het af en toe nodig die hulp iets groter te geven en daar rustig vast te houden tot Olina het goede antwoord geeft, en dan te ontspannen, zodat het Olina duidelijk is wat de bedoeling is. Het is de bedoeling om dit af te bouwen tot een hele lichte korte subtiele hulp voldoende is. Op dat punt zijn ze alleen nog niet.

In de filmpjes is Olina inderdaad wat hangerig, dit omdat ze gewoon verrekte moe was aan het einde van de les en dan de kracht niet meer had om zichzelf goed te dragen. Normaal gesproken rijden we gewoon korter en hebben we daar geen last van.

Bovendien, mijn eerste lessen western met een andere pony begonnen ook wel degelijk met rijden op contact. Eerst de knoppen erop zetten, dan kun je daarna meer gaan loslaten en afbouwen. Je gaat toch niet in 1 klap een pony losgooien die dat niet gewend is? Ze moet eerst op eigen benen leren lopen en die verantwoordelijkheid leren krijgen, zich leren dragen.

In de lessen die we van deze instructrice hebben gehad is Olina heel licht en fijn in de hand geworden, hebben we onze hulpen al heel veel kunnen verkleinen en is er al hartstikke veel verbeterd. Ik heb er dus wel degelijk vertrouwen in dat de methode werkt en dat ze op de goede weg zijn.


Mooi verwoord!

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:25

kijk hoe de neus van het paard heen en weer gaat en de oren/topniet, de beweging komt dus niet uit het paard zelf maar duidelijk wordt de neus heen en weer bewogen door de hand van de ruiter, als dit een zachte hand was gebeurde dat niet

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:27

Waar zie je dat dan? Ik zie helemaal geen neus heen en weer gaan? En al helemaal geen harde handen, die houdt ze juist heel mooi stil.

vibabuJarig

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:36

Ik heb eerst eens de foto's bekeken en toen viel het me op dat het leek alsof je zadel klapperde van achter maar op het filmpje is daar niks van te zien. Verder zie ik ook niet dat je strak in je handen bent in draf. Je hebt ze juist netjes sti. Je geeft aan dat de galop een dingetje is en je niet lekker kan zitten, zo ziet het er ook uit. Ik vind het er uit zien dat je je schrap zet waardoor je juist uit het zadel komt. Probeer eens iets ontspannender te gaan zitten en wat meer vanuit je bekken mee te bewegen. Her mooiste zou zijn als je dat zonder beugels doet want dan heb je daar ook geen steun aan en voel je duidelijker wanneer het "mis" gaat. Verder vind ik hem nogal typisch van achter lopen. Niet kreupel maar ook niet lekker, ik kan er alleen m'n vinger niet opleggen wat dat is. Misschien iemand die dit ook opvalt?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:40

Hi Dees! wat leuk dat je Olina weer terug hebt :j En nog leuker dat je western rijdt natuurlijk :P
Wie is je instructrice? (mag ook via pb hoor als je het kwijt wilt)
Mooie galop zit erop :j
Wat ik nog mis is de ontspanning zodra ze het goed doet. Jij hebt een constante verbinding maar de truc is om los te laten zodra ze het goed doet. In jouw geval dus zodra ze op eigen benen loopt en loslaat in het bit.
En los is ook echt los. Ze moet leren dat druk weggaat zodra ze doet wat er wordt gevraagd. Dat zou betekenen dat er echt, ook al zijn het maar een paar passen been weg en teugel/hand weg stukjes tussen moeten zitten. Dat is de basis.
Wat dat betreft ziet de galop er al beter uit dan de draf.
Maar het is echt moeilijk zeker als je van "het Engels/dressuur" komt. De basis zou hetzelfde moeten zijn maar dat zie je eigenlijk toch maar heel weinig in de praktijk.

Ga lekker door met lessen, hartstikke leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:35

Dankjewel Marlon! Ik vind dat ze er momenteel ook goed uit ziet ja, ben ik blij mee :D

@speurneusc, ik denk dat Aleeneh een mooie uitleg heeft getypt, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Persoonlijk zie ik ook echt niet waar de neus heen en weer gaat, dus ik ben erg benieuwd waar je dat ziet. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel zagen(kneepjes geven/spelen/noem maar op) en ik zie mezelf dat ook echt niet doen. Heb de filmpjes meerdere keren bekeken om te zien of het ergens onbewust gebeurd maar ik zie het echt niet.
Wat wel zo is, is dat ik nog meer moet loslaten wat Justkid ook erg mooi verwoord (kom ik later in deze post op terug), je hoort mijn instructrice ook regelmatig ontspannen of loslaten roepen. Dus in die zin zit er zeker waarheid in je post dat er nog wel veel spanning is en het allemaal nog wat strak is en dat zal ik dan ook zeker meenemen.

@JoycexEnya, zie mijn reactie aan speurneusc. Verder zegt het me eerlijk gezegd niet zoveel dat jouw tweede les er anders uit zag, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en alle paarden zijn anders :o

@Lenneke, dankjewel voor je lieve reactie :) Dit is inderdaad het startpunt en uiteindelijk komen we wel op het punt waar meer ontspanning is.

@Hobbyhorse, ik vind het zelf ook altijd fijn als mensen dat gewoon laten staan. Dan kun je inderdaad ten minste volgen wat er gezegd wordt.

@Vibabu, bedankt voor je fijne post! Ik zag hetzelfde als jij ziet op de foto's wat betreft het zadel, maar in het echt is hier ook niks van te zien dus ik denk dat dat vertekend. Ga het wel even in de gaten houden.
Wat je zegt over de galop en mezelf schrap zetten: Dat idee heb ik ook, op het moment zelf voelt het niet per se zo maar het ziet er zo wel uit. Ik ga nog eens wat meer zonder beugels oefenen!
Ik snap ook wat je bedoeld met hoe ze van achteren loopt, ze heeft altijd al een beetje 'bijzonder' gelopen van achteren (niet heel schokkend hoor, maar ik denk dat dat is wat je ziet) en dat wordt extra duidelijk nu omdat we wat aan het zoeken zijn naar het goede tempo. In een hoger tempo heeft ze het wat minder.

@JK, wat je daar zegt slaat precies een spijker op z'n kop. Dat is ook een stukje waar we vandaag wel wat mee bezig zijn geweest maar wat ik nog heel moeilijk vindt en nog veel meer moet doen. Goed om er zo nog even bij stil te staan, daar ga ik echt even goed aan werken de komende tijd.
De basis zou inderdaad hetzelfde moeten zijn maar ondanks dat ik het wel graag zo zie is het hier ook in de praktijk niet het geval, wel een mooi iets om aan te werken en een van de dingen die me aanspreekt dat dat bij western veel meer gebeurd :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:43

speurneusc schreef:
ik zie hier nix westerns in hoor, alleen een ruiter die vreselijk met haar handen werkt en een paar dat zich daar vreselijk aan stoort, gaat van ellende maar hangen of laat zich heen en weer zagen door de hand, western is niet met aangenomen strakke teugels en een gespannen houding van hals en ruiter en vooral mond van paard.


Goh wat is Bokt weer aardig zeg. :(
Ook klopt je mini theorie niet, het is geen strakke teugels, gespannen houding, maar juist ontspannen. Maarja maakt niet uit
:+

Vind haar er wel erg mooi bij lopen (poown). Lekker ontspannen.

Jijzelf kan wel wat verbeteren ja. Je hobbelt erg en lijkt het moeilijk vinden om je lichaam ontspannen en stil te houden.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:45

Ik vind het heel leuk dat je dit op bokt zet :j
Tegelijkertijd vraag ik me meteen af van wie je lest hebt :D

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:16

Ziet er goed uit Dees! En Olina ziet er ook super uit <3 Ik moet haar gauw weer eens in het echt komen bewonderen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:33

Methode met hand naar navel ken ik niet, ons is altijd hand opzij aangeleerd. Maar goed er zijn meerdere wegen naar Rome, ik zou wel in de gaten houden of hij niet gaat kantelen.

Verder vind ik ook je handen onrustig. Ze zijn stil ja, stil tov je eigen lichaam. Ze zouden stil tov de paardenmond moeten zijn. Die krijgt nu constant mini ophoudinkjes, toch storend.

De sideways game van parelli is een goede manier om buikspieren te trainen voor de galop. :j Veel plezier samen met rijden en trainen. (P.s. het tuig staat je paardje goed, gauw gaan sparen zou ik zeggen. :D )

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:46

Gypsy schreef:
Verder vind ik ook je handen onrustig. Ze zijn stil ja, stil tov je eigen lichaam. Ze zouden stil tov de paardenmond moeten zijn. Die krijgt nu constant mini ophoudinkjes, toch storend.


ik zie meerdere keren heen en weer en nog meer keren ja knikkend met kleine rukjes ook als paard toegeeft
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-01-16 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:51

Loslaten is de kunst. Mijn instructeur zegt altijd: je moet niet pamperen, je moet niet alles willen controleren. Je moet loslaten, paard een fout laten maken, vertellen dat het fout is en hoe het wél moet (oftewel corrigeren) en bij goede reactie weer loslaten. Doordat jij niet loslaat en dus eigenlijk je hand wat blokkeert, duikt ze erachter of gaat ze hangen. Op zo'n moment kan het helpen door even kort aan te vragen en meteen weer los. Loslaten bij goed lopen is echt het sleutelwoord.

En wat is dat verdomd moeilijk als je bezig bent met de overstap vanuit het Engelse rijden :D

Wat ik zie op het draf filmpje is dat jij Olina ook eigenlijk wat uit balans brengt omdat je volgens mij niet lekker doorzit in dit tempo. Ook omdat ze haar rug niet ontspant en gewoon wat te snel loopt. Daardoor pakt ze de steun aan de voorkant om in balans te blijven. Helpt het voor jou (en haar) niet om in deze fase nog te lichtrijden en het doorzitten te bewaren voor als ze echt fijn kan joggen?

Ik vind haar galop eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. Jij bent rustiger in je hand en Olina daardoor in de aanleuning. Ze moet inderdaad wat terug in tempo en valt wat uit elkaar. Daardoor galoppeert ze op de voorhand en zit het zo beroerd. Ik gok dat Jim ongeveer hetzelfde was een paar jaar terug. Niet uit te zitten :+

Ben je wel eens hier in de omgeving? Anders zou ik het je allemaal eens met alle liefde op Jim willen laten voelen. Dan kun je voelen waar je naartoe moet met dit type paard :j

Dit klinkt als een hoop kritiek, ik hoop dat je het positief oppakt. Ik vind het ontzettend leuk dat je overstapt en ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat soms kan zijn, zeker als je het samen moet leren.
Maar komt goed :D

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:59

Ik vind het er allemaal best fijn uit zien, zie niet echt een ruiter met een sterke hand hoor. Alleen een ruiter die af en toe wat balans problemen heeft, maar dat valt te trainen en het ziet er helemaal niet slecht uit!
Paardje loopt vrij ontspannen en over de rug. Leuk dat je wat afwisseling doet ipv alleen dressuur! :j

Alleen valt het mij op dat de pony onregelmatig lijkt (in draf)? Of ligt dit aan mij? Links achter lijkt wat sneller en hoger te gaan steeds.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:58

speurneusc schreef:
ik zie meerdere keren heen en weer en nog meer keren ja knikkend met kleine rukjes ook als paard toegeeft


Misschien is het voor jou, speurneusc,handig om dit topic te gaan ontstippen want hier heeft TS niks aan.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:51

Wat leuk dat je western aan het uitproberen bent. :) ben zelf in mei overgestapt van dressuur naar western. Bevalt me heel goed :D

Heb bij jouw paardje wel het idee dat hij veel steun zoekt in je handen waardoor jij niet echt lekker ontspannen kunt zitten, maar misschien zie ik dat verkeerd hoor. Die van mij heeft wel de neiging om op mijn handen te gaan leunen, dus die moet ik soms even vertellen dat ie zelf 4 benen heeft.

Gewoon lekker blijven lessen, komt vast goed :j

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:06

AlwaysH schreef:
speurneusc schreef:
ik zie meerdere keren heen en weer en nog meer keren ja knikkend met kleine rukjes ook als paard toegeeft


Misschien is het voor jou, speurneusc,handig om dit topic te gaan ontstippen want hier heeft TS niks aan.


nee jij geeft snuggere tips met deze opmerking

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:17

Ik geef toch geen tips in deze opmerking? Ja naar jou toe _O-
Omdat je blijft doordrammen iver TS haar handen terwijl ze eerlijk zegt dat ze niet zaagt. En al helemaal niet expres.
Ik zou dan gelijk mijn mond houden, kan moeilijk over oordelen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Van dressuurhaf naar alpenquarter? Tweede westernles ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:26

Leuk dat je western rijden wilt gaan leren echt vanuit rijtechnisch oogpunt, dus gewoon met je engelse zadel.
Hoe vaak zie je niet dat mensen er een western zadel en hoofdstel op gooien en dan daarmee denken western te rijden. ;-)
Succes met je lessen!