Vandaag hebben mijn haflinger Olina en ik onze tweede (gezamenlijke) westernles gehad. Olina is een merrie van 10 jaar oud en een heerlijk paardje. Ze is braaf, vlot, wil graag voor je werken maar heeft ook zeker karakter en de nodige grapjes. Ik ken haar sinds ze twee is, heb haar toen een aantal jaar verzorgd en ze is bijna 3 jaar van mij geweest, daarna is ze twee jaar van iemand anders geweest maar sinds maart 2015 is ze weer van mij
Meet Olina (dit westernzadel was puur voor de foto):

Olina is altijd recreatief dressuurmatig met zo af en toe een sprongetje gereden. Eline (Aleeneh@Bokt) is een paar maanden geleden begonnen met western rijden (incl les) met Olina en ik vond haar lessen zo leuk en leerzaam dat ik bij dezelfde instructrice ben gaan lessen.
Zelf heb ik ongeveer 14 jaar rijervaring waarvan 10 jaar op eigen paarden/pony's, het meeste Engels maar twee jaar geleden heb ik ook een half jaar een erg leuk uitstapje naar de western gehad waarbij ik deze prachtige Quartermerrie heb mogen rijden. Daarnaast zo her en der wel eens een keer westernpaardjes gereden, dus helemaal onbekend met western ben ik niet. Verder hebben Eline en ik ook nog een arabische merrie die western beleerd gaat worden, dus ervaring is nooit weg.
Ik weet op dit moment nog niet of ik in de toekomst echt definitief overschakel naar western met Olina of dat ik de lessen van nu ga gebruiken voor de dressuur (of allebei
), maar voor nu bevalt het erg goed en blijf ik voorlopig hier lessen. Nu nog wel even met een Engels zadel, dit is een veelzijdigheidszadel waar ik wel fijn op zit maar minder netjes als op een dressuurzadel of een goed westernzadel.We zijn met de les nu vooral bezig met stelling, buiging, tempocontrole en timing(van mij), we zijn nog niet specifiek bezig met de exacte houding van haar hoofd. Echt de basis dus nog. Olina moet nog meer op de achterhand en ze heeft de neiging om te gaan hangen als ze moe wordt of als ze het moeilijk vindt, maar dat gaat steeds beter. Maar ik ben al hartstikke trots op hoe ze haar best doet
Ik moet vooral rechtop zitten. Ze heeft al wat meer spier als in maart en heeft ook meer kracht om minder te hangen, hier een foto van maart klik.Genoeg gekletst, hierbij de foto's en nog twee filmpjes. De filmpjes zijn van de eerste les maar geven wel een beeld voor degene die dat leuk vinden.
Stappen en wat stelling vragen (binnen en buitenstelling)
1.

2.

Draf en in draf onder andere bezig met achtjes rijden om pionnen heen.
3.

4.

5.

6.

7.

Galop beide kanten op. Ik vind het ontzettend lastig om goed te zitten op haar in galop en eigenlijk iedereen die haar gereden heeft vindt dat nog lastig op haar. Dat zal straks wel steeds beter gaan. Galop is ook haar moeilijkste gang, dan crosst ze het liefst de bak rond met haar hoofd hoog in de lucht

8.

9.

Na de galop even halstrekken in draf, dit vindt ze wel een makkelijke houding.
10.

Daarna nog wat meer bezig geweest met vooral de tempocontrole in draf (ze gaat graag hard) en er naar toe aan het werken dat als ik een tempo aan geef ze daar ook in blijft lopen tot ik wat anders aan geef. Dat is uiteraard een proces wat tijd kost.
11.

12.

13.

14.

En nog twee filmpjes van de les twee weken geleden (onze eerste les), ze had hiervoor wel al een uur les met Eline gelopen dus was al een beetje moe en de filmpjes zijn ook in de tweede helft van mijn les gemaakt
Maar voor het idee 
Draf:
Galop, waarin ik het dus heel moeilijk vindt om goed te zitten:
Tips zijn altijd welkom!
Als er maar rekening mee wordt gehouden dat we allebei nog niet zo heel ervaren zijn in de western. Groetjes Desiree
En nog leuker dat je western rijdt natuurlijk