[WN] Trekpaard, sprookjespaard, kinderpony, dresuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Trekpaard, sprookjespaard, kinderpony, dresuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 14:25

Ja, je begrijpt niet eens maar waar het nu thuis hoort, maar omdat Modena western is opgeleerd doen we het maar hier.

Nu was Modena altijd al veelzijdig, we nemen les bij een western instructrice, doen vrijheidsdressuur, rijden met neckrope, lange buitenritten, ze past op de kinderen, sleept een bandje en ze is gek op parelli.

Alleen aan de teugel lopen deed ze nooit. Ze werd altijd een beetje nijdig, in haar ogen vroeg ik waarschijnlijk harder en stoppen tegelijk, dat kon ze niet rijmen. :=
Sinds kort is het kwartje dan toch gevallen en hoe. Ik heb twee veertjes in mijn handen en voel haar echt dragen. Ik hoop dat dat op de foto's voor jullie terug te zien is, en dat mijn gevoel klopt.

De afgelopen weken heb ik eigenlijk bijna niet gereden ivm tijdgebrek, maar er was vandaag iemand met een fototoestel mee dus ik dacht, dat gaat toch mooi op bokt, ik ben zo trots op haar. *\o/*

1: Over deze foto ben ik eigenlijk het meest tevreden. Het moet met haar bouw niet makkelijk zijn maar ze doet zo goed haar best!
Afbeelding

2: Zou je toch niet verwachten als je haar zo ziet?
Afbeelding

3:
Afbeelding

4: Oeps, duikbuit! Ik kijk natuurlijk elke foto ook teveel naar dat knappe hoofd, en zou meer met de achterkant ipv de voorkant bezig moeten zijn.
Afbeelding

5:Dat geconcentreerde oortje is zo lief. Ze is echt heel licht in de hand.
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:Last but not least!
Afbeelding

Ik twijfel waar ik nu naar toe wil. Het lijkt me heel gaaf om toch nog dressuur te gaan starten. Hoe meer bitloze ruiters er ooit l2 + winst worden hoe meer kans er is dat het verder toegestaan word. Stiekem zou ik hier best aan mee willen dragen. In dat geval moeten we richting meer oprichting.

Aan de andere kant zou ik haar ook wel willen gaan leren om in het frame te blijven met een losser teugeltje. Wat dat betreft zit ik nu dus op een splitsing.

Tips en opbouwend commentaar, zeker ook voor mijn eigen houding zijn van harte welkom. Wel een beetje lief astublieft. :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:32

Fijn dat ze zo goed is gaan lopen! Wat voor neusriem gebruik je? Ik vind hem te dun voor constante druk, lijkt me niet prettig voor haar. wb. de richting waar je heen wil, lekker van alles gaan uitproberen! +:)+

Gypsy

Re: Trekpaard, sprookjespaard, kinderpony, dresuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 14:37

Het is een leren rondgenaaide. Hij werkt idd wel iets scherper in dan de meeste optomingen, daar heb je zeker gelijk in! :j Maar echt op druk rijd ik toch niet dus dat scheelt. Het is meer zorgen dat de teugels niet in een boogje vallen, zoals op foto 3.
Maar je hebt zeker een punt, ik moet met deze optoming wel oppassen dat ik geen echte druk ga zetten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 17:35

Oh ik had helemaal over je laatste zin heengelezen! Wie weet, kunnen we eens een paar proefjes oefenen.

Nu ik erover nadenk is het misschien wel handig om als ik vaker zo ga rijden een hoofdstel met wat dikkere neusriem aan te schaffen. :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:49

Fijn dat je gevoel hierbij zo goed is!
Maar je rijdt zo met dit bitloze hoofdstel inderdaad teveel en te constant met druk. Daar is zo'n hoofdstel echt niet geschikt voor.

Let er op dat ze niet te laag en teveel achter de loodlijn gaat lopen. De motor moet nog meer van achteren uit komen. Dus veel overgangen en tempowisselingen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:25

Fijn dat het kwartje eindelijk gevallen is.
Ik denk dat het voor je paard makkelijker gaat worden als ze wat kilo's kwijt is. Dan gaat ze zichzelf veel beter kunnen dragen.
Moeilijk te beoordelen vanop foto's, maar ik denk dat je haar toch meer van achter naar voor moet rijden. Ze lijkt heel hard te hangen in je handen. Misschien staat het toevallig niet op foto maar ik zie je nergens nageven aan je paard.

Simodi, wat bedoel je met te laag?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 16:22

Het heeft even geduurd, maar door afgelopen woensdag had ik wat stof tot nadenken voor ik hier een reactie ging plaatsen. Ik moest het allemaal eerst even verwerken.

Een oud stalgenoot van me had een minder goede ervaring gehad met de tandarts waar ik ook altijd de paarden door liet doen. Dierenarts die ook papieren voor tanden had, deed sederen en elektrisch, en waar nodig met de hand .Nuja, Modena was nooit echt nodig volgens die tandarts.
Toch vertrouwde ik het niet meer en dus ben ik afgelopen woensdag naar een ander geweest.

We zijn erachter gekomen dat Modena waarschijnlijk al 2 tot 3 jaar met pijn rondloopt, het was niet goed. Tandarts was erg verbaast toen ze de 1e foto van dit topic van mij te zien kreeg, zij had verwacht dat Modena zou staken en absoluut niet zou willen zakken met zo'n gebit. Ook dat ze stug en niet buigzaam zou zijn.
Wel verklaart dit waarom ze soms opeens in paniek kon raken, en sowieso geïrriteerd overkwam als we met bit reden. Volgens de tandarts moet dit veel zeer gedaan hebben. Gelukkig ben ik, toen ik enkele jaren terug eens een bit wou proberen, na enkele maanden met bit terug overgestapt naar bitloos. Ik dacht dus dat ze een bit gewoon überhaupt niet fijn vond. De tandarts van toen had er ook geen verklaring voor, maar kon niet door 't gebit komen volgens haar. Wel dus.
Ik voel me er echt rot om, ze heeft nooit laten merken dat ze pijn had, enkel met bit. Wel ben ik blij dat het nu opgelost is, alles is nu weer comfortabel.

Modena heeft sowieso tot en met volgende week woensdag even hoofdstel en halster vrij, dan kan de boel even goed tot rust komen. Genoeg andere dingen te doen, loswerken, neckrope...
Daarna wou ik haar weer eens oppakken, ik zat te denken om een filmpje te maken. Zelf vind ik als ik de foto's zie ook dat het lijkt alsof ze hangt, maar ik heb echt niks in mijn handen. Ik weet hoe het gewicht van een compleet paardenhoofd in je handen voelt, en dat is het echt niet. Misschien dat het op film beter te beoordelen is.

Van de zomer hebben we haar met behulp van een graaskorf op hetzelfde gewicht gehouden, nu het weer winter word is het plan om de laatste kilo's eraf te trainen. We komen van ver, zeg maar...
Ze krijgt nu overdag wel weidegang, of als het te nat is s'avonds en s'ochtends 1 plak hooi, dus 2 in totaal. Voor de rest krijgt ze alleen stro, om een beetje te knabbelen.
Qua krachtvoer alleen een vitaminekorrel.

Bedankt voor de reacties en tips, we gaan er zeker aan werken. :j