NK-debuut met AV Daantje: better than expected!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:30

FjordHorse schreef:
Maar doorgaans werkt een western bit wel scherper in dan een simpel enkelgebroken bitje.


Ben benieuwd waar je dat 'feit' vandaan haalt. Wat is in jouw ogen dan een typisch 'westernbit' en wat is de werking hiervan?

Helemaal omdat dit eigenlijk gewoon een Engels bit is dat ik ook in de westernsport mag gebruiken ;) En bovendien is enkelgebroken, zoals jij beweert, (voor de meeste paarden) allang niet meer het geprefereerde bit, dat is behoorlijk achterhaald.

Maar: je hebt gelijk dat ik hier met meer druk rij dan thuis. Muziek, drukke klasses met veel paarden, banners en vlaggen aan de bakrand: dat maakt het allemaal toch even anders. Maar de enige manier om daar aan te wennen is om toch te gaan. Thuis kan ik alles wat je maar kan verzinnen ophangen in de bak, en daar kijkt ie niet naar, maar op show is ie toch wat voorwaartser. Da's niet erg, maar hij mag niet gaan rennen. Dus dan toch op bepaalde momenten even wat meer druk. Wordt hopelijk elke keer minder. :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: NK-debuut met AV Daantje: better than expected!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:37

Sterker nog, mijn Billy Allen bitje is zachter dan de meeste Engelse bitten en zeker niet dunner.
Enkelgebroken was voor hem vele malen scherper. Daar heb ik dan ook nooit mee gereden. Ook niet toen we dressuur reden.

Misschien eerst even iets beter in de materie verdiepen voor je iets roept :)

Daarbij is een show doorgaans een stuk drukker en zeker deze beginnende paarden ook. Dan wordt er dus ook met contactteugel gereden en zal er ook gewoon een ophouding gemaakt moeten worden ter voorkoming van rennen. Net als ieder onervaren paard in welke discipline dan ook.

Anoniem

Re: NK-debuut met AV Daantje: better than expected!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:55

Toch ziet het bitje op de foto's er wel dunner uit dan een enkel/dubbelgebroken trensje dat op dressuurwedstrijden gebruikt wordt. Volgens KNHS regels moet het bit op de lagen minimaal 1 centimeter dik zijn. Volgens Dawra regels moet het bit minimaal 8 mm dik zijn. Dus dunner zijn ze gemiddeld genomen sowieso. Natuurlijk vult een dunner bit de mond minder op wat voor minder duurzame irritatie zorgt zolang het bit in is, maar de teugeldruk wordt over een kleiner oppervlakte verdeeld waardoor de druk per centimeter tandvlees hoger is bij dezelfde trekkracht. Nu horen bij western riding de teugels ook niet de hele tijd 'aan' te staan, maar als dat wel gebeurt of als de ruiter de teugels aanneemt, is het bit op dat moment scherper dan een dikker bit waar net zoveel druk op wordt uitgeoefend.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 15:25

Natuurkundig heb je helemaal gelijk xyzutu2. Dit is een Mylerbit en er zijn inderdaad paarden die dit te dun/niet prettig/te ...(vul maar in) vinden. Echter: de paarden die ik afgelopen jaren gereden heb, inclusief Daan, lopen er erg prettig op. Mijn KWPN'er en Daan hebben allebei een dikke tong en dus geen plek voor een dikker bit. Bovendien zorgt de tongboog voor extra ruimte voor de tong wat ook weer voor comfort zorgt. Maar nogmaals: als het je plan was om me te wijzen op het teveel aan druk: geloof me: dat weet ik. Verklaring hiervoor staat hierboven al.

Dan even een groot misverstand uit de wereld helpen:

xyzutu2 schreef:
Nu horen bij western riding de teugels ook niet de hele tijd 'aan' te staan


Dat klopt. Bij (zeer) gevorderde ruiters. Maar ik behoor zelf tot de beginners in de westernsport, en ook mijn paard is pas 3 jaar onder zadel, dus ook nog lang niet doorgewinterd. Dan moet je simpelweg beginnen met een contactteugel. Je kúnt niet zomaar je teugels losgooien en zeggen: ik rij western. Zo werkt het niet. Je moet eerst de basis onder de knie krijgen, en die is (bijna) precies hetzelfde als in de dressuur. En daar heb je gewoonweg teugelcontact bij nodig. Je uiteindelijke plaatje is een losse teugel, maar vergis je niet: daar gaan jaaaaren aan training aan vooraf. En die zie je misschien niet vaak, maar bij deze dan! Mijn paard en ik moeten nog veel leren, en dan ontkom je niet aan contact. En daar schaam ik me totaal niet voor, gewoonweg omdat ik weet dat we in het voortraject zitten en dat we nog een weg te gaan hebben. En omdat dat normaal is. Western rijden is NIET gelijk aan losse teugel, andersom ook niet.

Edit: Misschien had niet iedereen dit nog door, maar dit was weliswaar een NK, maar wel op mijn eigen niveau: de Beginners. Daarnaast waren er nog DAWRA NK's op Amateur- en Open niveau. Misschien dat daar wat onduidelijkheid in is ontstaan. DAWRA Beginners staat ongeveer gelijk aan de L4 (klein stukje richting L3) bij de WRAN.