[WN] (Zit)lessen met Criollo Evita

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nativa

(Zit)lessen met Criollo Evita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:11

:wave:

Ongeveer een jaar geleden plaatste ik een topic met videos van een reiningcursus op een lespaard hier waarop ik als feedback vooral te horen kreeg dat het paard niet lekker over de rug liep en dingen als spins, stops en rollbacks voor zowel paard als mij eigenlijk nog niet aan de orde was. Ik reed toen nog geen half jaar western. Naar aanleiding daarvan heb ik nog eens kritisch naar de lessen gekeken en vastgesteld dat de feedback inderaad klopte. Deze manege was vooral bezig mensen "kunstjes" te leren en sloeg de basis en leren zitten helemaal over.

Ik ben toen naar een andere manege overgestapt die helaas ook niet veel beter bleek. November vorig jaar heb ik toen eindelijk een goede manege gevonden. Wel een stukje rijden, maar met de paarden in een grote Hit actief stal en goede les.

Er zijn zeker nog punten om aan te werken, zo heb ik bij de eerste manege bijvoorbeeld geleerd bij het sturen beide handen over de manenkam te "trekken" en het is nogal lastig dat soort aangeleerde dingen er weer uit te krijgen #) Ook heb ik mijn handen nogal vaak ongelijk, dus de een voor de ander. Ook trek ik mijn knieen nog te vaak op (al is het al ontzettend verbeterd de laatste maanden) Feedback is van harte welkom, graag zelfs, maar wees lief, ik ben maar een manegelesser :D

Wat betreft de (gruwelijk overgedimensioneerde) zweep: Ik heb soms wat problemen met kracht in mijn benen en dan is het soms beter even de zweep erbij te pakken in plaats van beenhulpen te proberen te geven die voor mij pijnlijk zijn en voor het paard onduidelijk.

Dan de foto's. We zijn in de lessen de laatste maanden eigenlijk voornamelijk bezig geweest met leren zitten in alle gangen, overgangen rijden zonder in de teugels te hangen, stelling en buiging en zijn inmiddels ook een beetje begonnen met Sidepass en zijgangen.

Evita is een 15-jarige criollo merrie en mijn vaste lespaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:23

Ik heb je pb'tje gehad. Moest even gaan terugkijken naar het filmpje.

Ik zie vooral een paard met overgewicht, wat het heel moeilijk maakt om de buikspieren te laten gebruiken en goed over de rug te laten lopen.
Er hangt een veel te zwaar bit in, dat is geen bit om zitles of welke les dan ook mee te geven. Dat is een bit om een 'af' paard mee te showen op 1 hand op wedstrijd.
Zitles, basis, sturen, overgangen etc, dat hoort op een snaffletje.

Ik zie je op de foto's nergens trekken aan het bit, maar zie wel regelmatig contact. Maar het paard geeft helemaal geen reactie op het contact. Hij loopt maar een beetje tegen het bit aan, want natuurlijk ook niet gek is als een lespaard door iedereen op zulk bit gereden moet worden.

Op verschillende foto's zie ik wel rust en een relaxt paard. Maar op andere foto's loopt ze maar wat sloffen, zitten de oren naar achter en het hoofd/gezichtsuitdrukking niet echt ontspannend.

Nergens wordt het paard van achter naar voren gereden. Ze wordt niet gestimuleerd om de achterhand te gebruiken en zo ook de buik en rugspieren aan het werk te zetten.

Ik vind het gek dat je met een niet nagefelijk en verzameld paard gaat werken aan zijgangen. Ik weet natuurlijk de beweegredenen van je lesgever niet. Misschien zit er een bepaalde opbouw achter. Maar ik ben niet overtuigd dat het zo is op basis van wat ik op de foto's zie.

Wil absoluut niet negatief overkomen. Goede lesgevers/trainers zijn heel erg moeilijk te vinden. Ik weet niet wat je als doel hebt, als jij je hier goed bij voelt, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is. Misschien kan je wat filmpjes bekijken op youtube en van daaruit vragen stellen aan je lesgever, waarom hij dingen zo aanpakt. Dan kan je jezelf ook een beeld vormen of dat de antwoorden steek houden of niet.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:26

Dankjewel voor je eerlijke feedback, daar kan ik wat mee :j

Ik heb het bit inderdaad ook al eens aangesproken bij de eigenaar van de paarden, maar die heeft toen gezegd dat dit paard daar het beste op loopt en er voor een les een snaffle ingehangen, maar toen was er inderdaad geen land met haar te bezeilen. Waaraan dat precies ligt weet ik niet. Ik kan het er nog wel eens met mijn instructrice (dus niet de eigenaar) over hebben :j
Ik vind het wel lastig dat aan te spreken, net als het overgewicht, omdat het niet mijn paard is en ik mensen niet wil gaan vertellen wat ze met hun eigen paarden anders moeten doen. Wat betreft het gewicht weet ik wel dat ze inmiddels geen krachtvoer meer krijgt, alleen hooi en maar 3 uur per dag op gras staat.

De bedoeling van de zijgangen (en dat is alleen in stap schoudervoor en schouderbinnenwaarts en dat maar dan met de achterhand, ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet) zijn volgens mijn instructrice voor mij de voorhand en achterhand van het paard leren te controleren en te leren hulpen te controleren/coordineren en te leren voelen wanneer ik teveel of te weinig doe. Daarnaast zou het het paard "los moeten maken" (Ook hier weet ik even niet de juiste Nederlandse beschrijving, sorry) en zorgen dat het paard meer ondertreed. Voor mij klinkt dat niet onlogisch, maar hoor graag (andere) meningen.

Wat betreft mijn doel: Ik heb geen wedstrijdambities, wilde (zeker na het wisselen van mijn vorige twee maneges waar er helemaal niet op dat soort dingen werd gelet) eerst en vooral fastoenlijk teugelonafhankelijk leren zitten, sturen, overgangen rijden, de basis zeg maar en van daaruit verder opbouwen in richting aanleuning, verzameling, rechtrichten enz. zodat ik later een eigen paard goed kan rijden en gymnastiseren. Ik denk dat ik, zeker in vergelijk met 1-2 jaar terug, helemaal niet op een verkeerde weg ben (zeker gezien de beperkte mogelijkheden als manegelesser) maar er zeker dingen beter kunnen. De punten die je genoemd hebt zoals het sloffen en tegen het bit lopen zie ik nu ook terug en ga ik zeker eens bespreken :j

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:36

Als er met een snaffle geen land mee te bezeilen valt, scheelt er toch serieus iets met haar basis training denk ik...

Ik zie ook een weinig actief paardje dat weliswaar braaf en ontspannen oogt, maar daar eindigt het dan ook bij. Met zijgangen kan je idd een paard los maken en de achterbenen activeren, maar dan heb je wel als voorwaarde nodig dat je paard je hand volgt naar beneden en op eigen benen kan lopen.

Moest je kunnen overleggen met de eigenaar, zou ik als eerst er een gewoon snaffeltje in hangen en terug naar die o zo belangrijke basis. Stuur je paard vooruit op je been (of zweepje maakt niet uit) en laat ze je hand volgen. Van daaruit kan je ze gaan inbuigen en grote voltes maken in stelling zodat ze soepeler wordt en haar rug gaat gebruiken. Als dit lukt in alle gangen, kan je gaan denken aan laterale gangen en de 'truukjes' zoals je ze noemt... :)

Veel succes met dit leuke paardje, jullie zijn een leuke combi! ;)

Nativa

Re: (Zit)lessen met Criollo Evita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:45

Het was met opzadelen al een drama met snaffle, dat was het gekke. Misschien ligt het aan het gebroken zijn van het bit en dat ze daar niet van houd/tegen kan? Er zijn ook ongebroken trensen toch? Dat zou dan misschien nog een optie zijn. Ik ga het in ieder geval bespreken :j (eerst maar eens met mijn instructrice, want de eigenaar was er de vorige keer nogal stellig in)

Verder bedankt voor de tips, ga ik wat mee doen :j

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:48

Ik ben echt een leek op westerngebied, maar wil toch benoemen dat ik het ontzettend goed vind dat je (mede door het commentaar van de vorige keer) kritisch, uit je "eigen" zone bent gaan kijken hoe & wat jij allemaal leerde op de eerste manege. +:)+ Het rijtechnische commentaar laat ik aan de western-experts over. :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:22

Ik zie wel wat er bedoeld wordt met constant contact zonder reactie, ik zie dit inderdaad ook. Bij western rijden wil je over het algemeen juist zorgen dat je een reactie krijgt, en daarna weer los laten. Zeker op een shank bit.

Terug naar het paard. Is het een uit Zuid-Amerika geimporteerde criollo? Deze zal dan inderdaad nooit gewend zijn aan een snaffle bit. Normaliter worden deze paarden direct op een shank bit gereden, met een vast mondstuk.

Mijn criollo heeft in ieder geval ook een bloedhekel aan een enkel of dubbel gebroken snaffle, billy-allen snaffle loopt ie prima op.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 15:27

SarahIlse: Tnx :o

gaucho: Ik zie het contact zonder reactie nu inderdaad ook :j

Ze is inderdaad uit Zuid-Amerika (Argentinie geloof ik) geimporteerd, ik weet niet hoe lang geleden. Ik zal zo'n billy-allen is in mijn achterhoofd houden voor als ik het er over heb :j Tnx voor de tip.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:41

Mijn Paint rij ik ook op een Billy Allen snaffle, reageert hij super op!

In western wordt er idd reactie gevraagd, bvb. nageven op je benen en hand, en daarna laat je direct alle druk los. Zo leren ze los te komen van de druk en leren ze op eigen benen lopen in een 'frame'.
Zolang hij mooi ontspannen laag blijft lopen doe je simpelweg niets meer.

Maar als je constant met een contactteugel rijd en dan nog op shank, bestaat het gevaar dat je paard niet snapt wat je bedoelt, en hij gaat wennen aan de druk. Dan heb je steeds meer en meer druk nodig om resultaat te zien en dan bestaat de kans dat je ze idd niet kan rijden op een gewoon bitje...

Met geimporteerde paarden weet je natuurlijk niets over hoe het inrijden enzo gebeurd is, en moet je het doen met wat je krijgt helaas. Maar dan nog kan je er best iets moois van maken, en aangezien je open staat voor kritiek en tips, zal dat zeker en vast gebeuren!