[WN] Mijn eerste western rijles!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oyeru

Mijn eerste western rijles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 16:12

Goedemiddag allemaal,

Na een jaar zelf stilgestaan te hebben werd ik benaderd met de vraag of ik een paard wilde bij-rijden.. Alleen deze was wel western beleerd.

Diep in mijn hart heb ik mij altijd al aangetrokken gevoeld tot de western sport, ik heb er alleen helemaal geen ervaring mee.. Dit was echter geen probleem voor haar en ze had de tijd en geduld om het mij te leren! Hoe veel geluk heb ik? Op voorwaarde dat ik wel les ging nemen bij een erkend instructrice. Zo gezegd zo gedaan en heb ik vorige week vrijdag mijn eerste les gehad in Heumen.

Hier zijn geen foto's van maar een filmpje van 10 minuten wat ik natuurlijk begrijp dat je dat niet helemaal gaat kijken. Toch zou ik graag horen wat jullie er van vinden! Ik zelf heb er in ieder geval enorm van genoten en kan al niet wachten tot de volgende les.

Ik heb getwijfeld of het bij HAW of ITP thuis hoorde maar aangezien rijtechnische tips ook welkom zijn toch maar hier.

Ik ben benieuwd, brand los!

P.S dit is niet het bijrijdpaard maar een lespaard ;)

bente_sat

Re: Mijn eerste western rijles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:16

Leuk! zo is het bij mij 2 jaar geleden ook gegaan en ik rijd nog steeds western! je video staat helaas op prive, dus die is niet te zien

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:17

Je hebt je video op prive staan.
Kunnen nu niets zien.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 16:18

Heb het aangepast :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:21

RT-HAW --> WN-ITP

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:49

Wat leuk dat je de overstap maakt! Ik zou je willen adviseren om niet op een hand te beginnen, wat ik op het filmpje zie is dat je handhouding heel hoog is waardoor je als het ware continue de teugels aanneemt. Ik heb niet het hele filmpje bekeken hoor ;( ik denk ook dat als je het tempo iets opvoert dat het allemaal net wat makkelijker gaat,als je nu naar de galop kijkt dan is het geen mooie beweging, vind ik. Leuk hè westernrijden? Je boft met je verzorgpaard! Ga je die ook nog aan ons showen? :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:06

Ik heb daar ook mijn eerste les gehad. Weet niet meer of ik op twee of een hand reed, zou ik mijn filmpjes moeten nakijken. Maar het was wel de bedoeling om je hand zo hoog te houden zoals ik begrijp in het filmpje, dat was bij mij toen ook dus als dat de instructie is moet je dat maar gewoon opvolgen. Ik lesde de afgelopen maanden ergens anders waar de handen juist laag moesten en begonnen op twee teugels.
Laatst bijgewerkt door xxdomiixx op 26-07-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:07

:x Aha, ik had het geluid ook niet aan... Dan heb ik niets gezegd! :)

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:19

Leuk dat je western gaat rijden! Maar wat ik dan zo jammer vind is dat je meteen op 1 hand moet rijden met (waarschijnlijk) een shank bit. Ik zie dat wel vaker bij 'beginners', laten ze deze meteen op 1 hand met shanks rijden, spinnen, stops maken enz. Ik vind dat dus de omgekeerde wereld. Je gaat als beginner toch ook niet op een paard zitten met stang en trens en pirouettes maken? Het is natuurlijk wel veel spectaculairder om meteen op 1 hand te rijden, maar eigenlijk leer je daar te weinig van. Ik geef zelf ook les en heb altijd de grootste moeite om westernruiters die alleen geleerd hebben op 1 hand te rijden met shanks, op 2 handen te laten rijden met een gewoon bit. Dan weten ze niet wat ze moeten doen en krijgen hun paard niet eens goed naar beneden gereden (lees: zonder te trekken en te sjorren). Terwijl je 10x beter op 1 hand rijd als je eerst leert om te rijden op 2 handen met een gewoon bit. Als je uiteindelijk met een gewoon bit je paard lekker ontspannen naar beneden kan rijden en alle westernhulpen onder de knie hebt, dan ga je verder op shanks op 1 hand. Eerst de basis onder de knie krijgen en dan verder met 1 hand en spins en stops.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:01

Leuk zeg! Ik heb ook bij die stal mijn eerste westernlessen gehad (rijd er nu helaas niet meer, kwam vanalles tussen en toen eigenlijk geen les meer gepland) en moet zeggen dat ik er veel van heb geleerd. Ik ben toen wel op 2 handen begonnen, ik denk dat het per paard verschilt.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 00:13

Bedankt voor de reacties! Het verzorgpaardje is reining getraind, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Whizz, ik heb indd een aantal keren me handen hoog. Op dat moment was het de bedoeling dat ik het paard naar mijn hand toe reed. Wanneer dit goed ging moest mijn hand ook weer laag. Ik zal de volgende les vragen waarom ik op een hand rijd en niet twee.

Narobi,ik begrijp je punt. Spins en stops ben ik ook nog zeker niet aan toe. Zou dat niet eens durven. Maar ik ga het dus vragen. Bit, was indd een shank denk ik, kan ik zelf weinig aan veranderen.

Ik zal na me vakantie eens foto's nemen van t paard waar ik uiteindelijk mee ga rijden!