[WN] Back to Basic! Western zitlessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien5

Back to Basic! Western zitlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 20:51

Sinds ik in januari erg vervelend op mijn stuitje ben gevallen en ik soms wat onzeker ben over mijn zit, ben ik begonnen met het volgen van "zitlessen". Back to Basic! :Y)

Vaak wordt gezegd "rechtop zitten, schouders naar achter, borst naar voren". Echter dit had bij mij juist het effect dat ik mijn rug enorm hol trok. Ook ontlastte ik daarmee mijn stuitje door mijn bekken te kantelen en niet meer goed op mijn bips te zitten :+ Dit kwam mijn zit en balans helaas niet ten goede en tijdens een galopje merkte ik dat ik soms wat ging knijpen met mijn benen en zonder beugels was al helemaal niet iets wat ik overwoog te doen. :P

Vandaag heb ik mijn tweede zitles gehad en de hele les is gefilmd met een (nep)GoPro via een "borsttuigje" bij mijn instructrice. Het is gefilmd zodat ik het zelf terug kan zien. Nadat ik wat filmpjes had gedeeld, hoorde ik dat het wel interessant was om te zien en dat er wel meer interesse in was.

Bij deze dus de filmpjes van de les. Hopelijk is het niet al te saai om te zien. Voor mij is het erg fijn om terug te zien wat ik precies doe en wat anders kan. Ik stel mezelf natuurlijk wel kwetsbaar op door het hier te delen, hou dus please een beetje in je achterhoofd dat ik een rugblessure heb en nog niet zo heel lang (weer opnieuw) ben begonnen met paardrijden. Sinds september vorig jaar ben ik begonnen met westernrijden.

De les is overigens gegeven door Viviane Smit op haar eigen paardje Gabon; http://www.v4h.nl/

Part 1
Begin uitleg juiste houding en positie benen ten opzichte van je heupen. Oefeningen voor een onafhankelijke zit door met je linkerhand je rechterteen aan te raken en v.v.

Part 2
Walk en jog. Uitleg positie van je hand zodat je schouders los blijven en verdere instructie over houding in jog.

Part 3
Uitleg rijden met 1 hand en positie teugels. Zit tijdens de galop en voelen hoe en wanneer het paard begint te ontspannen tijdens de galop.

Part 4
Oefeningen voor de balans door lichtrijden, doorzitten, verlichte zit, maar ook tijdens het lichtrijden 2x zitten, 1x staan.

Part 5
De eerste oefening is lichtrijden in draf, maar dan 2x staan, 1x zitten. Vervolgens gewoon stukje lichtrijden, dan doorzitten en naar de galop. Uitleg achteruit zonder teugels.

Part 6
Draven en overgangen stap en draf zonder beugels. Daarna met beugels maar met ogen dicht in stap en draf om goed te leren voelen hoe een paard beweegt en wanneer hij welk been neerzet.

goldenarrow

Re: Back to Basic! Western zitlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:09

WN-AM --> WN-ITP

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:16

Leerzaam! Ga zeker alle filmpjes kijken. Heb ik zelf ook nog veel aan.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:17

Leuk Marlien! :D Goede inspiratie, dat wil ik ook wel eens proberen!

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:22

Leerzaam zeg, bedankt voor het delen!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:11

Leerzaam marlien! Als ik weer in nederland ben ga ik zeker even kijken!

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:16

Thanks allemaal! :*

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:38

Goeie filmpjes! En goed dat je het doet! Leerzaam commentaar wij leren er ook wat van hihi

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:17

Heel erg interessant! Ik zal alvast ook het een en ander eens uitproberen ter voorbereiding van mijn eigen lessen