[WN] DG Dry Jill haar allereerste show!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

DG Dry Jill haar allereerste show!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 23:43

Afgelopen weekend zijn we afgereisd met 18 paarden naar Schaghticoke (NY), waar we ons op maakte voor ons show debuut....

DG Dry Jill is een 7 jarige Solid Paint merrie die sinds Januari in mijn bezit is en reining/cutting getraind was. Sinds ze bij mij is zijn we haar aan het omscholen naar pleasure, iets wat haar soms heel makkelijk af gaat en soms helemaal niet!

Ik wil voordat ik foto's en n filmpje plaats wel even een opmerking maken aangezien ik in mijn vorige topic behoorlijk wat commentaar gekregen heb over hoe wij hier rijden en trainen....

Ik weet wat mijn problemen zijn, ik weet dat we rijden op een shank en een romal rein en dat er mensen zijn die het daar niet mee eens zijn. Ook weet ik dat ik voor sommige van jullie rijd met een te strakke teugel maar dit is de manier waarop wij hier rijden! Ik ben me bewust van het feit dat dit beeld heel wat anders is dan dat jullie gewend zijn maar ik rij zoals ik rij....

Mijn paard is GEEN pleasure paard en ik ben ook niet van plan om er een echt pleasure paard van te maken....

Ik hoef dan ook geen commentaar op mijn teugelvoering etc en ga niet in op mensen die graag hun mening door willen drukken!

Ik verpest mijn paard niet, ben god en goed voor haar en ze komt niets te kort! Ik rij steeds meer met mijn kuiten aangesloten en probeer mn teugelhand steeds wat lager te houden en haar meer ruimte te geven... Dit is een work in progress en nee we zijn er nog niet maar we leren elke keer weer wat bij!

Dus als jullie commentaar willen geven hou het dan gewoon netjes, ik heb goed nagedacht of ik überhaupt wel een topic zou openen en heb besloten het wel te doen. Ik open m niet voor de mensen die het beter denken te weten en graag hun mening door willen drukken, ik open m voor de mensen die het leuk vinden om te zien hoe een (lokale) show in de VS er aan toe gaat!

Terug naar waar het om draait:

Zaterdag onze 1e klasse (Beginner Equitation) gereden en gewonnen (niet zo moeilijk als ik terug kijk op het filmpje ;))
Zaterdagmiddag hadden we nog een pleasure klasse en een command klasse op het programma staan. Helaas schrok ze ergens van in de pleasure klasse waardoor we 4e werden en voor de command klasse was ik te laat (wegens het helpen van mn stalgenoten) maar dat vond ik niet eens zo erg. Het was ruim 31 graden en mijn meisje had sowieso al meer dan goed gelopen.

Zondag was onze 1e klasse de green equitation waarbij we 2e werden, toen door naar de pleasure en waarempel! We plaatste ons 1e! Iets dat ik helemaal niet verwacht had aangezien we het opnamen tegen een pleasure gefokt/getraind paard!
Daarna zouden we nog de command klasse rijden maar ik besloot dat t genoeg geweest was voor mijn dametje, het was bloedheet (32 graden) en ons show debuut was perfect!

Zondagavond zijn we naar huis teruggekeerd, uitgeput maar heel erg trots op mijn kleine meid!

Oke, genoeg gekletst.... Hier de foto's en filmpjes

Losrijden doen we lekker buiten op het gras :D
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Als je hoed maar goed zit (de wind waaide er net wat onder ;))
Afbeelding

4. Equitation
Afbeelding

5. Pleasure
Afbeelding

6. Klaar en trots op mijn meisje! Blauwe (1e plaats) en witte (4e plaats) rozet... Nooit gedacht dat we wat zouden winnen!
Afbeelding

Door naar zondag.....

7. Equitation
Afbeelding

8. Loswerken voor de pleasure
Afbeelding

9. Wachten tot we mogen..... Tja, dan maar even lekker op de knop hangen en met n mede stalgenoot kletsen :D
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. klaar! wachten in de line up....
Afbeelding

Ik heb nog niet alle filmpjes online staan maar wel die van zaterdag equitation en zondag pleasure.... Deze zal ik dus ook posten. Zondag pleasure staat er helaas niet helemaal op aangezien het geheugen van de camera ineens vol was ;( maar ach, het geeft n beeld ;)

1. beginner equitation, zaterdag

2. Green pleasure (even op HD zetten!), zondag

Hou het vriendelijk!

Rennie89

Re: DG Dry Jill haar allereerste show!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:16

Ik vind jullie echt een fantastisch stel samen! Gefeliciteerd met je plaatsen!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:25

Wat een leuk paard! Wat is dat voor prachtig bit wat je daar gebruikt ? Zou je daar een een wat duidelijker foto van willen posten?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 01:29

Thanks Renee! Word tijd dat je haar n keer komt ontmoeten ;)

@CharokeeChum: dank je wel! het bit is n low port show bit....

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 01:50

Vergeten in mn OP te vermelden:

©CM... Gelukkig was zij bij ons op vakantie en heeft ze ons vast weten te leggen! Waarvoor mijn dank!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:42

Ik heb je filmpjes nog niet bekeken, maar aan de hand van de foto's heb ik het idee dat je beugels wel 3 gaten langer kunnen, zeker in de pleasure. Je onderbenen steken nu erg voor je lichaam uit en die zouden netjes onder je moeten liggen.

En wauw die turquoise chaps :9 Ik denk dat een mooie bijkleurende showblanket het helemaal af zou maken. :j

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:47

Leuke foto's! En wat een mooi paard!! :9

Ik vind je beugels niet te kort, of heb ik er te weinig verstand van :o

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:45

@Rije: Ik heb nog niemand gehoord over het feit dat mn beugels te kort zijn maar kan wel eens proberen of het beter is als ik ze wat langer maak. Naar mijn idee zitten ze nl goed en valt t afsteken nog best mee.....

Ga het eens uitproberen maar te lang is ook niet goed en al helemaal niet voor mijn rug ;)

Ik ben helemaal blij met mn turquoise chaps, enkele dagen voor de show binnengekregen en ik was van plan om mn equitation in choco te doen en pleasure in turquoise... Helaas vergeten dat mn 1e klasse equtation was maar goed....

Onze stal rijd standaard met zwarte pads maar zit er idd aan te denken om op zoek te gaan naar een bijpassend showblanket, mn nieuwe blouse/vest staat ook nog in back order dus ben deze show gestart in mn 'oude' blouse/vest ;)

Ben er iig wel uit dat turquoise super op haar staat en mij staat t ook goed :D

@_Hedi: Thanks! mbt de beugels wist ik ook niet dat ze te kort kunnen zijn.... we gaan maar weer eens experimenteren ;)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:08

Ik heb hier nul verstand van en deze vragen zijn puur uit interesse :j
Rijden de andere deelnemers in het eerste filmpje western of engels? Ze hebben een totaal ander hoofdstel en rijden met twee handen ipv een zoals jij doet. Als zij draven doen zij ook sta-zit en jij zit door, waarom is dat verschillend? De draf en galop lijkt super langzaam, alsof je bijna stapt. Waarom is dit zo? Hoort dat bij de sport?

Ik vind het erg leuk om te zien!

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:25

Ik heb er ook geen verstand van maar in het eerste filmpje rijdt de rest allemaal in Engelse outfit zo te zie n. En wat is dan precies het verschil tussen pleasure en equitation?
Vind het er wel gaaf uitzien :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:36

wat macha6 zegt viel mij ook op idd. Ik zag ook alleen maar mensen met engels outfit.
Wat mij ook meteen opviel is hoe ontzettend stil je zit in je zadel. Tijdens het eerste filmpje (tijdens het naar de bak toe rijden) had je wat mij betreft ook een pop kunnen zijn, geen idee hoe je zo stil zit, maar ik ben jaloers :+

verder heb ik er weinig verstand van, maar jullie zien er samen erg mooi uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:40

Gaaf!!gefeli en wat een mooie show outfit voor zowel paard als ruiter.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:02

@KirstenHorse: Wat een leuke vragen!

De andere deelnemers in het 1e filmpje rijden idd engels, vaak zijn de shows hier gemengd. Waarom dit zo is moet je me niet vragen want ik heb geen enkele idee... Waarschijnlijk komt dat door het feit dat ik in het eerste filmpje in de beginner klasse rij (don't shoot the Messenger :P)

Engels en western is zo verschillend, idd bij de engels opgetoomde paarden rijd je licht op het buitenbeen (iets dat voor vele hier nog best moeilijk schijnt te zijn :P), bij de western gereden paarden zit je ten alle tijden door, de gangen zijn vele malen langzamer en totaal anders.

De draf en de galop (in de western spreken we van jog, trot & lope, en van extended jog & extended lope) zijn idd super langzaam en dan moet je nagaan dat mijn paard eigenlijk nog te hard gaat.....

Ze zijn gefokt om langzaam, gelijkmatig (wat inhoudt dat ze dus eigenlijk niet of nauwelijks bewegen in de rug) en dus comfortabel te zijn voor lange ritten. Vroeger zaten de cowboys vaak dagen achter elkaar op n paardenrug en dan moesten de paarden het volhouden maar de cowboys moesten natuurlijk ook wel zo comfortabel mogelijk kunnen zitten.

Quarter staat voor kwart van een Engels mijl (400mtr) en als ik me niet vergis werden er vroeger ook races mee gehouden maar dit alles is ook voor mij nog vrij nieuw (dus als er western mensen zijn die dit beter kunnen uitleggen: Be my guest!).

Het hoort idd bij de sport, je hebt binnen de western verschillende takken...
Ik plak even een linkje waar je alles op je gemak kan doorlezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westernrijden

Mocht je daarna nog vragen hebben dan hoor ik het graag! Mag in het topic maar mag ook via PB!

@macha6: In het 1e filmpje rijdt de rest idd allemaal engels :D
Het verschil tussen pleasure en equitation is dat ze bij de pleasure voornamelijk naar je paard kijken, hoe loopt die, hoe ontspannen is die en hoe reageerd die op de hulpen gegeven door de ruiter. Bij de equitation kijken ze vooral naar de ruiter, hoe zit die, hoe geeft die de hulpen etc.

Dat is volgens mij het verschil, bij de een letten ze op je paard, bij de ander letten ze op jouw :D

En thanks! Ikzelf vind het heel leuk om te doen! Totaal anders dat wat ik gewend ben.... voordat ik de overgang naar de western gemaakt heb was ik een dressuurruiter :D

@Liene_F: Dank je wel voor het compliment :D
Ik probeer zo stil mogelijk te zitten, hoe meer ik beweeg hoe meer mijn paard beweegt ;)
Jaloers hoef je niet te zijn hoor, denk dat mijn jaren ervaring in de dressuur wel heel erg meehelpt, daar leer je wel zitten (in de wat hogere klasses) en wil je zo min mogelijk bewegen en je hulpen zo verfijnen dat ze nauwelijks zichtbaar zijn ;)

Thanks!

@ViVaLaVida: Thanks! x 2! Ik ben heel erg blij met mn outfit, zowel die van mijzelf als alles wat er op paardlief ligt :D. Enige dat ik nu nog mis is mn showblanket en mn nieuwe blouse maar die hoop ik ook vrij snel binnen te krijgen en dan zal ik die zodra we weer naar een show zijn geweest ook komen showen :D

WAUW! Ik moet even bekennen dat ik het erg leuk vind dat er mensen zijn die echt geintresseerd zijn in de western en wat t nu allemaal inhoudt! Ik was ooit net als enkele van jullie, geen idee wat t nu allemaal precies inhield en ik dacht altijd: Tss, das makkelijk! Nu ik het zelf allemaal aan het ervaren ben (en n paard heb die deze tak van de sport ook nog niet kende) merk ik pas dat er zoveel meer bij komt kijken dan alleen maar zitten.... Je moet doseren, je hulpen zijn heel anders dan de hulpen die je bijv aan een dressuurpaard doorgeeft (aanspringen in galop gebeurd bijv op je buitenbeen ipv op je binnenbeen bij de dressuur), je wil een nageeflijk paard maar niet een paard dat je teveel op de hand rijdt (en ja, daar ben ik nog hard mee aan het werk!) en wat we vooral doen is alles op stem commando's.... je hoort zo bijvoorbeeld ook dat op het moment dat ze in het 1e filmpje zeggen: Lope (rechtsom) ik n soort kusgeluidje maak en dat mijn paard daarop meteen in de lope gaat.

Dat zijn voor mij denk ik wel de grootste veranderingen..... Ik ben heel blij met mijn paard en leer elke dag weer iets nieuws :D

Voor nu gaan we gewoon lekker verder trainen want we zijn er nog lang niet! We staan nog zo in onze babyschoentjes en hebben nog flink wat werk aan de winkel maar het is ow zo leuk om te doen!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:10

Knap paard <3 En knappe resultaten voor een eerste show! De Engelse combinaties snap ik ook niet helemaal. Dacht dat dat alleen bij hunter was :=

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:20

Thanks! Ik ben uitermate tevreden met wat we behaald hebben, ben naar de show gegaan met absoluut GEEN enkele verwachting en dan zo'n show krijgen is gewoon mooi :D

Tja, engelse combinaties..... Je hebt hier Hunter, Jumper (maar uiteraard is dat ook op de lokale shows totaal wat anders dan in NL ;)), Saddleseat (erg apart om te zien!), aangespannen klasse en dan de western klasses.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:31

Bedankt voor de antwoorden. Echt interessant :j Je kleding vind ik ook prachtig!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:34

Graag gedaan! En thanks! Ben erg blij met mn kleding :D

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:38

Saddleseat moest ik eerlijk gezegd even opzoeken op Youtube, wat een gangen zeg!
Ik kijk in ieder geval uit naar een volgend ITP-topic van jullie :D Heb er totaal geen verstand van maar prachtig om te zien.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:42

Wat een prachtig paard heb je. Ik vind haar en jouw houding echt heel netjes - maar ik ben geen westernruiter :)
Het ziet er voor mijn ongeoefend oog prettig uit allemaal :) Iig stuk fijner om naar te kijken dan de Engelse ruiters in de bak :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:42

wauw, wat zijn jullie een knappe combinatie, van harte gefeliciteerd.
Wat bijzonder om die tak van sport daar te beoefenen!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:51

Saddleseat is zo anders! Word bij ons op stal wel veel gereden en die paarden zijn vaak Morgans en om van te :~

Voor de meeste westernruiters zou ik nog meer lengte in mn teugels moeten hebben en voor de pleasure al helemaal want daar zien ze ze het liefst met hun snufferd over de grond waggelen *no offence tegen de echte pleasure ruiters hier!!*

Zodra we weer OF trainingsfoto's of showfoto's hebben zal ik zeker weer een nieuw topic openen :D

Bijzonder om het hier te leren en te beoefenen is het zeker! Paardlief gaat dan ook zeker weten me terug naar NL zodra we terug moeten (en dan komt ze terug MET n veulentje aan de voet want ze is afgelopen maandag drachtig gescant :D).

Om even te laten zien dat t niet allemaal zo vanzelfsprekend gaat en aangezien ik vind dat dit zeker ook gezien mag worden post ik nog n filmpje van zaterdag, pleasure klasse, de klasse waarin alles zo'n beetje fout ging wat fout kon gaan.... Ze was al behoorlijk gespannen VOORDAT we de ring ingingen en die spanning uitte zich dan ook in weg willen rennen, kijkerig zijn en schrikken van alles wat er maar bewoog....

Dit post ik om jullie n beeld te geven dat ook ik nog wat te leren heb, ik heb mn hand te hoog, ben zelf te onrustig (vind ik althans!) en mede daardoor heb ik waarschijnlijk Jill doorgegeven dat t oke is om spanning op te bouwen.... Maar ach, alles is een leer voor de volgende keer ;)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:25

Ik vind het nog steeds nog een mooi paard en ik vind jullie samen ook een hele prettige combinatie!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:51

Geweldig topic weer Cubalibre, echt heel interessant, zo leuk te lezen wat ze daar doen en hoe ze er daar tegenaan kijken. je mag rustig vaker dit soort topics posten hoor. :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:25

Dat ziet er leuk uit allemaal!
Toch ook heel anders weer.

Mooie combi zijn jullie zeker!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:35

Thanks allemaal!

T is echt zo leuk om dit hier allemaal mee te maken, heb nog nooit zoveel plezier gehad tijdens wedstrijden en geniet er met volle teugen van!