[WN] DG Dry Jill voor het eerst in de buitenbaan :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

DG Dry Jill voor het eerst in de buitenbaan :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 17:48

Jaja, EINDELIJK is het voorjaar hier in de VS ook aangebroken en is nu alle sneeuw weg waardoor we deze week voor de 1e keer in de buitenbaan hebben kunnen rijden en gelukkig was een stalgenootje zo lief om daar wat foto's van te maken!

Jill is een bijna 7 jarige Solid Paint merrie die in mijn bezit is sinds Jan 2016.

Papoortje:

DG Dry Jill (roepnaam Jill of Jillybean)
2008
V: Flitz Gold Dollar
M: Amigas Dry Tink
14,3 HH (1.45m)
Reining getraind, cutting getraind en nu pleasure getraind ;)

We trainen op western pleasure en hebben 9 en 10 Mei onze 1e wedstrijd gepland staan :D

We hebben les en weten waar we aan moeten werken en ja, soms staat mijn teugel iets strakker als dat ik het graag zie maar Jill wil graag alles in de gaten houden en ze moet dus leren om meer op mij te letten dan op alles om haar heen (wat ze echt nog heel moeilijk vind!)!

Helemaal met een lange teugel rijd ik haar niet (al zijn we op de goede weg want gisteren lag mijn hand bijna op haar manenkam zonder dat ze versnelde!), ze moet van achter naar voren blijven lopen, reageren op zowel mijn zit als mijn been en uiteraard mag ze van mij niet op de voorhand duiken!

Oke, genoeg gekletst, hier wat plaatjes van ons!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier dacht ze: yep, ik ga!!! Vandaar mijn ophouding en ja ze duikt dan graag achter de teugel!
Afbeelding

Dit is waar we dus op aan het werken zijn.... wel vanuit achter maar niet trekken en liever neusje er iets uit dan neus intrekken en dus achter de teugel duiken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker geconcentreerd koppie <3
Afbeelding

Uiteraard hebben we ingestapt en zijn we nadat we klaar waren lekker uit wezen stappen in het gebied dat precies achter stal ligt en ook in ons bezit is :D

Ben lief voor ons en hou even in je achterhoofd dat ik 25 jaar dressuur gereden heb en pas overgestapt ben naar de western sinds Juni 2014!

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat jullie van mijn meisje vinden en tips zijn altijd welkom maar onderbouw ze even!

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:51

je rijd echt wel errug kort !
waarom als beginner niet beginnen dan met een snaffle'tje ?
en in western is het aandacht vragen, en dan weer loslaten.
vooral de release is belangrijk..
of anders tweehandig en met een langer teugeltje.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 18:01

Ik ben iig geen echte beginner meer ;) wat denk ik ook scheelt is dat ik voor zij kwam gewend ben om Morgans te rijden, die rijd je ook weer anders (en ja, ik rij soms nog steeds op de morgans).

Release krijgt ze echt wel, feit dat ik kort rij is een combinatie van de juiste lengte zien te vinden die voor mij fijn is en voor haar fijn is..... Zonder dat ze onder me uit loopt (en dat heeft niets te maken met dat ik niet diep zit! Als ik nog dieper ga zitten staat ze meteen stil! Nadeel van n reining getraind paard (1 van de want heb er ondertussen al wel meer gevonden waar we dus hard mee aan het werk geslagen zijn).

Langer en met 2 handen doen we ook, we wisselen af.

Ik weet dat t nog langer moet maar eerst moeten we de snelheid echt onder controle hebben! Dit gaat steeds beter en zoals al gezegd heb ik les en hier leren we dat ook n westernpaard niet met hun neus over de grond moeten gaan (zijn ze hier echt heel erg van terug aan het komen!) want zo blijven de paarden op hun voorhand lopen en dat is niet wat we willen!

ik vraag aandacht en laat dan weer los.... denk eraan dat foto's moment opnames zijn! En ik al gezegd heb dat we ondertussen alweer een stukje verder zijn dan op deze foto's.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: DG Dry Jill voor het eerst in de buitenbaan :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:11

Ik vind het zo'n gaaf paard!!! <3
Ziet er goed uit, succes met je wedstrijd!!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:13

Oei, leuk paard!!!!!!! <3

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 18:20

Thanks! Ben nog elke dag trots dat ik haar de mijne kan noemen... Zou dr voor geen geld in de wereld meer kunnen missen en onze hoop ligt nu ook n beetje gevestigd op volgend jaar want dan hopen we n veulentje te krijgen (als alles goed gaat word ze as week geinsemineerd :))

Moet zeggen dat ik de as wedstrijd wel wat spannend vind maar dat komt denk ik omdat ik het echt goed wil doen en ondanks dat iedereen hier zegt dat we er klaar voor zijn ik zelf nog niet tevreden ben...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:23

Veulentje!! Wat voor hengst zet je erop? Paint of Quarter? Heb je er al eentje op het oog?

Gewoon genieten van de wedstrijd, lol is het belangrijkste!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 18:31

Paint hengst Gentlemen Send Roses, studfee al betaald dus hoeven alleen nog te bellen voor het rietje ;)

En jups lol hebben is het belangrijkste en dat zal ook wel gaan lukken maar ben wel enigszins perfectionistisch :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:34

Even opgezocht, gaaf dier! Homozygoot voor bont? Of is dat een stomme vraag? :') Ben er niet in thuis namelijk. :=

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 18:37

Jups, homozygoot voor bont dus krijg iig een echte paint zo ;)

Hijzelf heeft al veel nakomelingen die world champion of reserve world champion zijn dus heeft zichzelf door zijn nakomelingen bewezen. Helaas heeft hij zelf nooit een wedstrijd kunnen bezoeken wegens een ongeluk op zijn 3e. Iemand met kennis van Quarters/Paints kwam met hem aan want hij heeft al diverse nakomelingen onder zn kont gehad die echt heel werkwillig zijn en ook nog eens een topkarakter hebben... Mooi meegenomen is ook dat hij groter is dan Jill (hij is 15.3hh) :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:50

Klinkt goed!! :))

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:23

Mooie merrie!
Ze doet me wat aan mijn Jade denken, ook een zwarte solid paint merrie en ze heeft ook zo'n stekelharige liezen :)

Ik duim dat het dekken ook allemaal goed lukt!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:50

Mooie merrie! +:)+ en GSR is echt een enorm gave hengst! :~

Omschakelen naar western pleasure zal niet meevallen voor Jill, denk ik :(:) Als ze te veel 'go' heeft omdat ze in het verleden zo is gereden, los je dat denk ik niet op met halve ophoudingen op deze wijze :o

Als ik jou was zou ik haar veel losser laten en veel kleine cirkels & achtjes rijden. Te hoog tempo = aan het werk op kleine cirkel; goed tempo = 'belonen' met losse teugel (of op z'n minst een echte release) en rechte lijnen. In het begin krijg je misschien maar 1 of 2 passen goed, maar op den duur zal het kwartje bij haar vallen :)* move fast = hard work; move slow = relaxed & easy :)

Veel succes met je training!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 22:09

Het werk op de kleine cirkel zijn we sinds eergisteren aan het doen en ze word boos op me omdat ze geen kans meer heeft om te gaan rennen... Gisteren kon ik rechtuit zonder dat ze versnelde en zonder dat ik mn teugels te kort en mn hand te hoog had staan.

We komen er wel en ik heb geen haast, voor nu is het vele malen belangrijker dat zij happy blijft! We doen veel afwisseling en ook neem ik soms de wat snellere gangen (extended lope) mee om te kijken of ze aan het eind van bijv n lange zijde terug komt op mn zit en stem... Iets wat ze moeilijk vind maar wel doet (of iig ze doet haar uiterste best!).

Het is niet alleen de go! waar ik tegenaan loop maar ook het feit dat ik weet hoe ze hier op sommige plekken reining paarden straffen als ze iets niet goed genoeg gedaan hebben (stoppen en met 90mph achteruit), iets waar ik dus n gruwelijke hekel aan heb!
Maar daar zijn we ook mee bezig, haar hele ik krijg straf en word stil gezet dus zal wel weer achteruit moeten mentaliteit moet eruit.... Heb nog wel wat werk te doen maar opzich mag ik niet klagen!

We blijven vooruitgang boeken en daar gaat t om... Hoop over n week of 2 (mss eerder als ik weer iemand kan charteren) wat nieuwe foto's voor jullie te hebben zodat jullie kunnen zien waar we zijn.

En jups, gave merrie en gave hengst, kunnen alleen maar n ubergaaf veulen gaan geven ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:51

Het is een leuke merrie, maar ze loopt helemaal niks over de rug. Ik heb ook een rennerig paard (reiner) en moet haar juist met erg veel been rijden, zodat ze d'r rug omhoog brengt, en dan automatisch in de hand komt. Hoe sneller ze wil gaan, hoe meer ik met mijn benen knijp om haar rug erin te brengen, en hoe meer controle ik automatisch heb. Ik hoef daarvoor niet constant mijn teugels op te pakken. Ik zie jou nergens je benen gebruiken, integendeel, op de meeste foto's steek je ze af, waardoor je paard eigenlijk in drie stukken loopt. Dat rennerige moet je oplossen van achter naar voor, en niet van voor naar achter.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:26

Denk dat elk paard daar anders in is....

Ze loopt wel degelijk over haar rug (voel dat echt wel ;)) en dat ik mn onderbeen afsteekt is helemaal waar, zodra zij in de gang zit waarin ik haar zet heb ik mn been er niet meer aanliggen. Kan ik niet eens want zodra ik ook maar denk mn been aan te leggen is madam meteen rillerig en word ze dus extra rennerig.

Ze is daarin al vele malen beter geworden want toen ik haar net had kon ik echt niet mn been eraan leggen! Denk dat t wel erg aan de manier ligt waarin ze is ingereden en denk dat de manier hoe ze dat hier doen (working ranch horse) wel heel anders is dan in NL...

Ze moet van mij constant van achter naar voren blijven lopen en doet dat eigenlijk heel braaf....

Ik gebruik dus wel degelijk mn been maar rijd meer op mn bovenbeen dan op mn onderbeen maar ga iig eens kijken wat ik met je tips kan doen ;)

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:11

Je hebt een leuk paard, te leuk om niet te investeren in goede instructie! Ik zou zoals je nu bezig bent niet denken aan een wedstrijd, eerst de basis maar eens goed voor elkaar en over de rug lopen. Succes!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:26

@meikie : ts traint op een morgan-farm. Daar is een hogere hoofdhouding gewenst.
@ts : ik zie toch echt geen correct ruggebruik op de fotos. Paard loopt duidelijk in drie stukken. Dat kun je niet met de teugels oplossen, maar zul je echt met de benen moeten doen. Met je bovenbenen kun je geen rug omhoog krijgen. Werk aan de winkel !

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:05

wat voor mouthpice, zit er in, als ik vragen mag, ik hoop dat er niet echt een spade in hangt.
aan de andere kant zou ik imo ook niet doen als-of, zeker niet als er nog zo veel is op te lossen.
er is helemaal geen moeten aan dat achter uit gaan bij te snel gaan , daar zijn veel betere opl ossingen voor , maar dat ga je in deze optoming niet voor elkaar krijgen.
jammer van zo'n mooie mare.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:27

Mijn eerste gedachte was ook 'meer been'.
Tuurlijk verschillen paarden maar je lost rennerigheid niet op door je benen eraf te halen. Juist met meer been rijden en de sensibiliteit daarop eraf halen. Alleen met been gebruik krijg je haar rug hoger en hoofd lager en daarmee uiteindelijk een paard dat juist niet meer onder je uit loopt.

En het verschil in reining hier en usa is echt niet zo groot qua rijden.
Ik heb ook een echte reiner maar die rijd ik juist met veel been. Been eraan is juist langzamer en verzamelder en benen eraf is sneller. En ookal is hij altijd alleen alleen reining getraint, toch is hij vorig jaar nederlands kampioen pleasure geworden :p
Langzaam, met hoofd laag, en veel been gebruik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:34

Ik ben ook erg benieuwd naar het bit...
Je hebt wel een prachtige merrie! Wees er maar heel zuinig op... :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:22

Ik ben sowieso zuinig op haar ;)

Verder heb ik al gezegd dat ik goede instructie heb dus daar hoeft niemand op te blijven hameren :)

Ik doe ook niet alsof en even voor de duidelijkheid: dat achteruit rennen heb ik er NIET ingezet! Dat zat er al in en daar ben ik hard mee aan het werken om eruit te krijgen...

Verder kan iedereen hier wel zeggen je moet t zo en zo doen en je moet echt met je been rijden maar ik zou jullie er wel even op willen attenderen dat ik hard aan het trainen ben en echt wel weet dat we er nog niet 100% zijn maar dat geeft ook helemaal niet!
Kan er momenteel al meer aankomen met mn been dan dat ik in t begin kon dus we maken vooruitgang!

De as show nemen we mee als training en ik heb helemaal geen verwachtingen ervan. Heb ik sowieso niet want mijn doel is lol hebben net haar en dat hebben we!

Over het bit, ze heeft gewoon n licht gebogen stang in, n bit waarop zij goed loopt en waar ze op schuimt! Het is n vrij licht bit ondanks dat t er mss niet zo uit ziet aan de buitenzijde.

Verder ben ik niet streng net mn hand en loopt ze mss wel niet zoals de western paarden in NL doen maar ja, ik woon niet in NL...

Ik krijg hier zowel van mn instructrice als van mijn merrie haar vorige eigenaar (en laat dat nou hier in de omstreken de beste western ranch horse instructeur zijn) te horen dat ik t goed doe en dat Jill heel veel vooruit gegaan is...

Dus ik wil alleen maar zeggen dat je niet alleen aan de hand van enkele foto's kan zeggen dat ik helemaal niets goed doe!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:48

Ik denk dat geen enkel ''western paard '' in nederland zo loopt, jij rijd haar als of ze straight up in the bridle loopt , als je het voor waards er uit wil hebben wil dat niet zeggen dat je je benen er niet aan mag hebben , als jou trainer de beste ''ranch horse '' instructeur is , moet je maar vragen naar mozaun mckibben die heeft wel een paar goede oplossingen voor jou uitdagingen met haar , wij hier in nederland rijden zo anders western dan western dat ze het in New york wel beter weten.
kom wel eens aan die kant van de noord zee, maar ik heb zelfs daar nog nooit ''trainen'' met een stang mee mogen maken, gewoon lekker op een snaffle op twee handen ,het paard klaar maken voor wat jij met haar wil gaan doen , als je zo'n top trainer hebt weet die echt wel dat je paard niet soepeler gaat worden door op een hand met een stang te rijden. maar ja ik rij in nederland.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 03:10

Weet je, ik heb geen enkele behoefte eraan om me maar steeds te moeten verdedigen dus ik ga gewoon niet meer in op bepaalde posts....

Ik wissel af tussen stang en dubbel gebroken trens dus komt allemaal vanzelf goed.

Ga voorlopig lekker trainen, genieten van mijn knappe meisje en voorlopig geen topic meer aanmaken.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:39

Jammer dat je goedbedoelde adviezen opvat als aanval, we willen hier graag met je meedenken en geven je dus advies op basis van de foto's. Jij lijkt er helaas niet voor open te staan, maar er zijn meer wegen die naar Rome lijden. Veel succes!