[WN] Dresuur naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

white_flame

Dresuur naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 12:07

Ik ben mijn paard van dresuur naar western aan het proberen te krijgen hier wat voorproefjes.

reactie is altijd leuk!!

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Dresuur naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:13

Heb je er les bij? Bij het omscholen?
En je moet je voeten toch een heel stuk naar binnen draaien...en je hebt de teugels ook niet correct vast.

Wel leuk dat je hem om wil scholen!! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:17

Leuk dat je gaat omscholen, maar omscholen begint toch echt bij les. Je benen liggen niet goed, maar kan ook aan je zadel liggen. Daarnaast moet je zeker in het begin je teugels niet zo losgooien. Er zijn ook diverse filmpjes op YouTube, maar dat is lastig om te beoordelen als je nog geen western ervaring hebt, aan welke je wel of niet wat hebt.
Eerst goed de basis erin en dan verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:18

Ook met western rij je gewoon met 2 handen en teugelcontact ;) Pas als alle knopjes erop zitten werk je naar het rijden met waslijntjes op 1 hand toe. Wat ik nu zie is een paardje dat op de voorhand duikt doordat je hem aan de voorkant loslaat; hij snapt gewoon nog niet dat hij óók met een losse teugel in frame moet lopen.
Ik denk dat les van een goede instructrice je ontzettend vooruit kan helpen! Veel succes ermee, het is een leuk paardje en western zal hem niet misstaan :P

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:19

Heb je hulp bij het omscholen? Dit is niet iets wat je even helemaal zelf kan doen. Western rijden is meer dan op 1 hand rijden aan een los teugeltje.

Ik zou haar eerst 'gewoon' op twee handen rijden tijdens het omscholen en pas later als ze helemaal correct loopt en op de neckreining reageert eens kijken hoe ze het doet op 1 hand. Basis is belangrijk.

Je beenligging is inderdaad ook niet helemaal correct maar zoals superpony zegt kan dit ook door het zadel komen.

Wel leuk dat je western wilt gaan rijden. Hier ga je veel plezier aan beleven :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:21

Je houd de teugels idd verkeerd vast en je beenligging is niet goed. Ik zou zeker les gaan nemen.
Verder erg leuk paardje

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:25

Hartstikke leuk! Maar ook ik adviseer les, het is hard werken voor je aan een los teugeltje op 1 hand goed kan rondrijden.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:53

hij is western ingereden

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:54

lisaturbo schreef:
hij is western ingereden

Dat kan, maar jij moet natuurlijk ook wel iets van western weten.
Als een paard de piaffe kan maar de ruiter de hulp niet weet, dan heb je er niet zoveel aan.
Instructrice zoeken kan nooit kwaad :) Iets half doen is ook zo zonde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:16

lisaturbo schreef:
hij is western ingereden

Dat is heel mooi, hij kent dan de knopjes. Nu jij nog :)

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:53

oke ook nog positieve dingen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:03

Wat wil je precies dan?
Als je de teugels losgooit en naar achteren gaat zitten betekent het niet dat je western rijdt.

Je zegt dat de pony western is ingereden, maar is de basis er goed opgezet? Hoe lang heeft hij het al niet meer gedaan? En jij? Weet je iets van western?

Het is natuurlijk heel leuk dat je western wilt gaan rijden, maar zoek goede begeleiding die je hierbij echt kan helpen. Je kan eens een lesje boeken op een westernstal met een echte westernpony.

Veel plezier!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:35

Leuk dat je western wilt gaan rijden TS! :)

Ik heb even een vergelijking voor je, misschien snap je dan beter wat iedereen hierboven probeert te zeggen.

In een supermarkt heb je Marieke de caissière en Lena de vakkenvuller. Beide meiden werken in dezelfde winkel. Maar als Marieke Polly's werk wil gaan doen, moet ze daar wel eerst een opleiding voor krijgen en het vak onder de knie krijgen. En dat geldt ook als Polly Mariekes werk wil gaan doen. Ze werken dan wel allebei in dezelfde supermarkt, maar ze doen allebei verschillende dingen. Als de vakkenvuller zonder opleiding achter de kassa gaat zitten, krijgen klanten het verkeerde geld terug en gaan er dingen mis.

Zo werkt het ook als je van dressuur naar western wilt: je moet een opleiding krijgen (les nemen) en je moet er aan werken om het onder de knie te krijgen. Dat kun je niet alleen, niemand kan dat dus daar hoef je je ook helemaal niet voor te schamen. :) Iedereen heeft hulp nodig als ie wat anders wil leren, ookal kent je pony het al wel. En western rijden is heel wat meer dan alleen anders zitten en je teugels anders vasthouden. Dus als je het echt graag wil zou ik eens kijken of je een westerninstructeur bij jou in de buurt kunt vinden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:07

TS welkom op het western gedeelte :wave: en leuk dat je ook western wil gaan rijden :j

Je hebt een hele mooie maar vooral super lieve pony om op te rijden!

Zou je alleen eerst de hoeven van je pony willen laten kappen voordat je er weer opklimt?
En leg daarna het zadel 10 cm verder naar achteren als bij de foto's.
Zadel ligt nu op de schouder en helemaal achterover waardoor jij ook niet netjes in het zadel kan zitten.

Fijn dat de pony al western ingeleerd is, dat is een prachtige start voor jou, nu jij nog de juiste les en jullie komen er wel.

Maar heel eerlijk?
Ik geloof niet dat je echt western wilt gaan rijden maar dit meer wat leuke kiekjes alla recreatie rijden zijn.
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:28

Hey wat leuk dat je je pony wilt omscholen naar de western. Heb 5 ik jaar geleden ook gedaan! Het is wel heel wat meer dan met lange teugel relaxed rond hobbelen, daar kwam ik dus ook achter toen ik les ging nemen :) . Goede instructie zoeken dan komt helemaal goed

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:31

Leuk dat je aan het omscholen bent! Ik doe dit zelf ook op het moment met mijn paard, maar dit doe je echter niet in twee tellen.. Ga eerst eens les nemen: bij voorkeur op een 'echt' western paard, dan voel je het verschil tussen engels-western rijden extra goed: dan kom je wel tot de conclusie dat jij en je pony er nog lang niet zijn...

En ga (alsjeblieft) achter een ander zadel aan: het schuift naar voren en lijkt zelfs te kantelen onder je gewicht! Bovendien kantel je je bekken ook ontzettend naar voren en leun je achterover, je zit is nog niet goed..

Conclusie: neem les en accepteer het 'kritiek' of liever feedback dat hier tot nu toe gegeven is :) Dat is alleen maar leerzaam