Samen aan het werk in les Showmanship at Halter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Verity

Berichten: 420
Geregistreerd: 06-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Samen aan het werk in les Showmanship at Halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:43

Hallo :D

Een hele poos geleden al weer had ik hier mijn handjevol lessen met mijn voormalig bijrijdpaard gepost en heb ik mogen proeven van het western. Omdat ik voor mij en mijn shetlandermerrie een beter plekje aangeboden kreeg, moest ik per direct stoppen en is paardrijden er nauwelijks meer van gekomen.
Maarja, door schuld van Amanda ( :Y) ) had ik al te veel geproefd en wilde ik graag verder. Maakte niet uit of dat in het zadel was, of er gewoon ouderwets naast. Na het proeven van de sfeer op voor mij eerste georganiseerde DAWRA, en het zien van de At Halter onderdelen wist ik genoeg.

Twee weken geleden was Paulette Zorn weer in Strijen voor een les dag georganiseerd door Amanda met verschillende combinaties. Een dag van te voren zag ik dat er nog plek was. Gevraagd, en jahoor! Paulette wilde mij en Kees de beginselen van Showmanship at halter leren. (En hopelijk binnenkort de mogelijkheid tot Trail at Halter *\o/* )

Shetlanderruin Kees heb ik nu ongeveer een maandje en voor ons allebei voor het eerst les in Showmanship. Het enthousiasme van Kees was erg aanstekelijk en we hebben ons zeer vermaakt. En een ding is zeker, wij gaan hier thuis lekker mee verder oefenen!

Wat doe je als eerste net voordat de les begint? Je gaat de bak verkennen, en daarbij hoort natuurlijk ook een uitgebreide bodeminspectie! Na 3x rollen was de bodem dan ook goedgekeurd en konden we beginnen.

Afbeelding

Om dan te beginnen met wandelen. Lastig, want ik loop al te snel. Kleinere langzamere passen maken. En ondertussen ruimte bewaren tussen Kees en mij. Niet scheeflopen en tempo van Kees constant. Gaat lukken! :j En ondertussen plakt Kees aan mijn been.

Afbeelding

Even luisteren naar de uitleg. Pretletter

Afbeelding

Verder met de uitleg, hoe moet ik staan. Hoe leid je, en hoe vraag je achteruit.
In die korte tijd dat ik Kees heb nog nauwelijks achteruit gevraagd. Maar hij liep als een trein achterwaarts. Omdat Kees de neiging heeft om scheef te draaien, of juist heél graag naar mij, moet ik daar wel alert op zijn.

Afbeelding

Om verder te gaan met een gang harder, Draf. En daar komt het enthousiasme naar boven.
Dat ging wat te hard, en onrustig. Werkpuntje :+
Hier loop ik net wat te ver maar zit de rust er in.

Afbeelding

Afbeelding

Maar zodra ik de buitenbocht moet nemen op de andere hand lijkt het een wedstrijd te worden

Afbeelding

Moment van stilstaan, en blijven :+
En uitleg over de inspection.

Afbeelding

Nog steeds onvermoeibaar gaan we door. Stoelen worden pionen en we oefenen wat simpele basis Patterns. Stappen, cirkel draven, stilstaan, achterwaarts. (niet de juiste termen, die blijven nog niet zo hangen ^) )

Verbeterpuntjes, wat gaat goed? Wat heeft nog werk?

Afbeelding

Begin van side pass

Afbeelding

Nadenken en concentratie van beide

Afbeelding

En dan het verdiende rustmoment. Weer klaar voor de dag!

Afbeelding

Ik hoop dat jullie meegenoten hebben. En wie weet tot ooit!
Afbeelding

Met vele malen dank aan Amanda voor de foto's!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28016
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Samen aan het werk in les Showmanship at Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:48

Aaaaah Keeeeeeeeees! Wat is ie leuk! <3

Wie weet zien we jullie samen op de volgende all breed show....?! :):)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Samen aan het werk in les Showmanship at Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:54

leuk! tip, als je thuis oefent, gebruik dan het showhalster en leadline zoals je hem ook in de show gebruikt (ik neem aan dat je niet met touwhalster gaat showen :p ). de hulpen die je geeft komen heel anders aan bij zo'n halter en kunnen dan ineens voor verwarring sorgen.
daarnaast is het zo voor je paard duidleijk wanneer het showmanship is en wanneer hij gewoon een rondje wandeld of naar de wei gaat (en dus anders mag gedragen dan in de sms).

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Samen aan het werk in les Showmanship at Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:09

Wat ziet dat er plezierig uit! En nog evenveel plezier toegewenst tijdens de trainingen thuis en misschien volgend jaar wat wedstrijden?!

Verity

Berichten: 420
Geregistreerd: 06-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 21:10

quarterH schreef:
leuk! tip, als je thuis oefent, gebruik dan het showhalster en leadline zoals je hem ook in de show gebruikt (ik neem aan dat je niet met touwhalster gaat showen :p ). de hulpen die je geeft komen heel anders aan bij zo'n halter en kunnen dan ineens voor verwarring sorgen.
daarnaast is het zo voor je paard duidleijk wanneer het showmanship is en wanneer hij gewoon een rondje wandeld of naar de wei gaat (en dus anders mag gedragen dan in de sms).


Bedankt voor de tip! Dit gaan we ook zeker doen. Helaas toen nog niet in het bezit van een showhalster. (of even in mijn geval voor het eerst leren halster) Nu wel! Dus daar gaan we lekker mee doortrainen! :j

emil01 schreef:
Wat ziet dat er plezierig uit! En nog evenveel plezier toegewenst tijdens de trainingen thuis en misschien volgend jaar wat wedstrijden?!


Dankjewel! Over wedstrijden ben ik nog niet uit. Kees heeft het wat druk in zijn hoofd waardoor ik eerst de rust en vertrouwen er graag in zie. Thuis gaan we zeker lekker aan de slag! En ik heb nog een shetlandermerrie, die is zo koel in de kop. Wie weet begin ik daar mee :D