[WN] Tweede westernrit, meer tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Tweede westernrit, meer tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:42

Naar aanleiding van mijn eerste topic: [WN-ITP] Eerste westernles, tips gevraagd!

Dan nu het vervolg, mijn vader was zo lief om eventjes drie minuutjes vast te leggen. Het gaat al stukken beter! Vorige week stond ze om de haverklap stil, en ik wist niet wat ik er precies mee aan moest. Nu beginnen onze 'plannen' steeds meer op een lijn te liggen.

Ik weet dat mijn zit beter kan maar het doel op dit moment was stappen en draven met zo min mogelijk stoppen/naar binnen vallen/naar de uitgang rennen. Aangezien ze de eerste rit telkens stil stond als ik iets vroeg (dus beenhulp of een teugelhulp) of als ze gewoon geen zin meer had.

Alvast van tevoren: Linksom vind ze de hoek die het verste weg is (Dus net na de C volgens mij) niet zo leuk, of ze iets eng vind weet ik niet maar in stap gaat ze er wel langs, in draf niet. Dit kan natuurlijk ook pure fjorden eigenwijsheid zijn, dat ze gewoon besloten heeft die hoek niet leuk te vinden :+ :Y) }:0

https://www.youtube.com/watch?v=-kT33wGOCnw

Rennie89

Re: Tweede westernrit, meer tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:25

Je zit nog steeds erg scheef. Je rechterbeugel lijkt langer dan de linker. Let ook op je tenen die naar buiten gaan. Wel leuk,diertje is het!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 22:31

Dat de rechterbeugel langer lijkt komt denk ik inderdaad doordat ik tamelijk scheef zit, dat is een gewoonte omdat ik als ik aan een kant druk geef met mijn been ook naar die kant leun. Mijn tenen naar buiten draaien heeft de eigenaresse mij als tip gegeven omdat ik zo mijn beugels makkelijker aan kan houden (Western beugels zijn wat stroever dan 'gewone' dus draaiden ze steeds uit.) Als iemand nog tips heeft om de beugels wel aan te houden maar mijn tenen niet naar buiten te hoeven draaien, graag!

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:38

Je zit niet zo zeer scheef, maar het zadel ligt scheef. Waardoor je meer druk geeft aan de kant waar je "scheef" zit en daardoor haar zelf naar binnen duwt. Goed opletten dus dat je het zadel recht hebt liggen, en gas geven. Als jij wilt draven, dan zal ze draven, je laat haar er nu steeds uitvallen, waardoor ze het idee krijgt dat dat goed is. Zoals Vivalavida in het andere topic al zei, eerst zorgen dat ze voorwaarts wordt, dan komt het sturen vanzelf wel. Veel plezier ermee :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 22:46

Ik laat haar er niet uitvallen, ik vraag haar te gaan stappen. De enige keer dat ze het zelf besluit is linksom bij de hoek die het verst van de camera is. Ze gaat uit zichzelf langzamer en stopt dan. Als ik dan gas bij geef gaat ze achteruit ipv vooruit.

Ik geef toe dat ze er wel uit valt maar niet echt in dit filmpje. Ook weet ik niet hoe ik haar voorwaarts kan krijgen als ze tegen het been protesteert, zeg maar.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:56

Herkenbaar, ze is liever lui dan moe ;) Ik zou om te beginnen mijn teugels wat losser laten, zodat ze daar wat minder druk heeft. En zeker wel been blijven geven als ze dreigt stil te vallen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 22:59

De teugels losser laten... dat durf ik zelf nog niet zo goed omdat ze soms naar de uitgang toe wil denderen. Daar ben ik niet zo fan van haha. Been blijven geven doe ik zeker ook en het werkt steeds beter. Ik wou dat ik bewegend beeldmateriaal van de eerste rit had om het echt te kunnen vergelijken.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:00

Ik zou eigenlijk de beugels zelfs nog een gaatje korter maken. Het lijkt nu alsof je voeten erin zweven. Je benen steken ook behoorlijk wat af, probeer echt contact te leggen. Zoals al gezegd zit je inderdaad behoorlijk scheef. Ligt het zadel wel goed? Fjord is tonnetje rond en ik ben bang dat als het zadel überhaupt ooit heeft gepast het nu, na al die overtollige kilo's, wellicht niet meer zo fijn ligt. Zoals mijn voorganger al aangeeft: jij bent de baas. Als jij wil draven dan behoort jouw onwijs eigenwijze Fjord dat te doen, net zo lang tot het moment waarop jij aangeeft iets anders te gaan doen. Je mag best wel wat been geven. Om de hulpen verfijnder (niet harder) te kunnen doorgeven zou ik persoonlijk sporen gebruiken (mits de eigenaar hiermee akkoord gaat). Verder gewoon lekker door oefenen door middel van lessen.. jullie komen er wel! ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:07

De eigenaresse is sowieso tegen het gebruik van een zweep dus ik denk niet dat ze positief over sporen denkt. Maar ik kan het wel vragen. Alleen denk ik dat mijn benen nog niet stil genoeg liggen om met sporen te werken.

Ik zit zelf nogal scheef en duw denk ik daardoor het zadel scheef.

Hele domme vraag maar: hoe maak je western beugels korter?

Edit: de eigenaresse heeft het zadel toentertijd op maat laten maken voor haar, maar in hoeverre het nu nog past met de extra kilo's... ik weet het niet.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:25

Aan de achterkant van de fenders, de riemen zeg maar, zit een metalen plaatje dat je omhoog kunt schuiven. Als je dat doet, zie je een plaatje met 2 pinnen door de gaatjes, die haal je eruit en dan kun je de riemen naar believen korter of langer maken, en dan gewoon weer het plaatje eroverheen schuiven.

http://www.davidamorris.com/InStock/crossbreed.html

Ongeveer halverwege deze pagina staat een hele duidelijke foto er van.
Laatst bijgewerkt door DaniellaF op 21-06-14 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:27

Ahh okay, zal het volgend weekend even bekijken. Dankjewel!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:53

Als je net begint, zijn er zoveel tips te geven. Maar het kan gewoon niet in 1x, dus je zal veel km's moeten maken.
Ik laat mensen in ieder geval niet op de hoefslag rijden. Kom uit de hoefslag en laat paard op zijn eigen benen lopen. Zorg dat je paard alert wordt op jouw aanwijzingen en hulpen. Ik zou lekker losstappen met bijv slangevolte's rijden. Niet te groot. Paard mag inderdaad niet naar de uitgang rennen en imo ook niet een hoek eng vinden of schrikken. Dan is het paard niet genoeg met jou bezig. Maar als je alleen maar rondloopt door de bak en haar/hem niet aan het werk zet is dat wel logisch. Zodra je haa/hem aan het werk gaat zetten, gaat ie zijn koppie ook meer bij jou houden. Dat is voor de dressuur bijv niet veel anders.
Maak wat cirkels, maak ze wat groter en wat kleiner.
Als je gaat draven, eerst lekker voorwaarts draven en lichtrijden. Ook dan weer de slangevoltes oppakken. Mogen best wat groter als het nog moeilijk is.
Als het paardje lekker los is zijn er diverse oefeningen te doen. Rij bijv overgangen en schijnovergangen. Ook binnen de gangen kun je verzamelen en versnellen. Hierdoor wordt je paard goed voor het been, maar ook sterker.
Begin met een beetje buigen naar binnen en naar buiten. Als het paardje ook maar een beetje buigt, beloon je dat. 1 pas is voldoende en daarna pobeer je het wer. Begin met heel kort iets vragen en als je reactie krijgt meteen stoppen. Niet als ze iets doet, meteen doorvragen. Je bevestigd als het ware dat het correct is wat je doet op datgene wat je vroeg.
Als ik een beetje heb gebogen links en rechts stap ik vaak even weg en maak mijn passen ruimer. In draf zelfde.
Alles moet je eigenlijk onder begeleiding beginnen, want verkeerd buigen, kan heel onprettig zijn en je hebt er dan niks aan.

Ik zou even naar het zadel kijken. Recht zitten is heel belangrijk, want een paard is te sturen op je zit. Je kan wel 10x met je handen zeggen dat je naar rechts wil, maar je geeft 2 signalen als je met je zit naar links aangeeft. Dat is dan geen onwil van je paard.

Een goede onafhankelijke zit is heel belangrijk voor jou en je paard. Als dat niet goed is, blijf je tegen dingen aanlopen.

Beugels hoeven niet zo lang. Je mag ze best iets korter doen. Je voeten kun je wat verder in de beugels doen bij western beugels. Ik ga er vanuit dat je altijd met een goede hak rijdt. Ik heb ze vrijwel tegen mn hak aan. Mijn tenen steken ook iets naar buiten, maar dat is niet erg zolang het je houding en beenhulpen verder niet negatief beinvloed.

Dan handen voor de knop en gelijk aan weerszijde van de hals. Als je stuurt verplaats je je handen gelijk en geef je buiten been. Daar wil je ook weer een reactie. Als je paard het doet, plaats je je handen weer terug. Niet blijven helpen of de slechte kant gaan opvangen.

Als je paard nu naar binnen valt, blijf je dat de hele bak door opvangen en dat mag niet. Je corrigeert het en wacht af tot het weer gebeurt, dat corrigeer je net zo lang tot het kwartje valt. Corrigeren hangt een beetje van factoren af en moet je echt goede begeleiding bij hebben. Trekken ed is iig niet de oplossing. Meestal is heel consequent een aantal keren in de andere richting sturen afdoende, maar daarvoor moet je dus echt iemand erbij hebben.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:15

Blanket schreef:
Om de hulpen verfijnder (niet harder) te kunnen doorgeven zou ik persoonlijk sporen gebruiken (mits de eigenaar hiermee akkoord gaat). Verder gewoon lekker door oefenen door middel van lessen.. jullie komen er wel! ;)

Welke hulp valt er te verfijnen? Paard is slecht aan het been dus zeker nog geen sporen om doen, zeker niet met voeten die zo naar buiten gedraaid zijn, liever dan een zweepje. Superpony heeft een hoop gezegd wat ik ook wilde zeggen, inderdaad zou ik haar ook zeker nog even lekker lichtrijden tot ze wat losser door haar (goed doorvoede :P) lijf gaat lopen.

Verder is het een kwestie van km's maken en veel lessen, zo op het filmpje is er heel veel aan te merken en ook te complimenteren maar dat heeft pas zin als iemand het je verteld wanneer je ook daadwerkelijk aan het rijden bent zodat je daar direct mee aan de slag kunt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:21

Ga voor een groot deel mee met Superpony. Maak je beugels korter, voeten iets dieper in de beugels. Teugels zou ik niet langer nemen, want dan zul je helemaal niks meer te zeggen hebben. Ga lichtrijden. Veel figuren rijden, en houd je pony attent door wendingen en schijnovergangen te rijden. Sporen omdoen is hier een no-go ! Zweepje zou wel helpen om de pony te corrigeren als hij zijn zin probeert te doen. Neem zitles aan de longe, zonder beugels, zodat je leert récht te zitten. Als je zonder beugels zo gaat hangen, kukel je eraf.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:57

Sevke, bedankt voor de tips maar dat is juist het gekke. Ik heb maanden zitles gehad en de instructrice had helemaal niks aan te merken. Als ik zonder beugels rijd hang ik ook helemaal niet scheef, alleen als ik de beugels aan doe.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:59

Scheefheid kan ook uit het paard komen he! als je paard scheef is kan hij je scheef laten zitten. Zeker in galop merk je dat, het geeft mij altijd het gevoel of mijn ene been langer wordt dan het andere.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 11:04

Ze blijkt vroeger als lespaard bij een westernstal gelopen te hebben en het toen ook de ruiter al redelijk moeilijk te hebben gemaakt haha. In hoeverre ze scheef is of niet weet ik niet, ze is hiervoor vooral in het bos recreatief gereden dus zal de scheefheid ook niet merkbaar geweest zijn. Ik rijd nu alleen in de bak zodat ze leert ook naar mij te luisteren en ik dan ook naar buiten kan. Ze vind het duidelijk ook veel fijner buiten als in de bak maar ik zet geen stap onder het zadel buiten voordat alle hulpen werken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:12

MorganeR schreef:
Sevke, bedankt voor de tips maar dat is juist het gekke. Ik heb maanden zitles gehad en de instructrice had helemaal niks aan te merken. Als ik zonder beugels rijd hang ik ook helemaal niet scheef, alleen als ik de beugels aan doe.

Dan beugels eraf, en rijden maar ! :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:16

Hahaha dat zou ook een mogelijkheid zijn maar met die stops en bochten die zij maken kan en ook vaak genoeg maakt... no thanks :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:44

Dus hele goede zitles nemen. Paard laten nakijken incl zadel. Als je goed zit zijn bochten, stops of snelheid ed geen probleem.Kijk op youtube https://www.youtube.com/watch?v=TKK7AXLOUNo

Kan niet iedereen hoor en is ook veel trainen. Maar vergeet niet dat je zit heel belangrijk is. Zolang jij scheef zit, stuur je je paard ook scheef/ 1 bepaalde kant op. Je kan hem niet de schuld geven van iets wat jij verkeerd aangeeft en dat geld min of meer voor alles.
Ik kom mensen tegen die hun handen netjes naar links brengen, maar zelf zo erg naar rechts zitten, dat ze 2 signalen afgeven.

En ja, als hij scheef is of je zadel niet oke is, is dat lastig. Maar ook een scheef paard moet je weer recht trainen. Beginnen bij jezelf. Bij ernstige gevallen os enkele behandelingen wel nodig van een osteopaat of fysio. Maar dit heeft slechts nut als je daarna goed recht rijdt.