[WN] Eerste westernles, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Eerste westernles, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 23:14

Vandaag heb ik voor het eerst op mijn verzorgpaard gereden.
Dit was voor haar de eerste keer onder het zadel sinds 8 maanden en voor mij de eerste keer op haar én de eerste keer western.
De eigenaresse heeft mij al goede tips gegeven over het "omschakelen" van Engels naar Western, namelijk:
-Tenen mogen best naar buiten steken, anders verlies je je beugels ook vrij snel.
-Benen meer naar voren dan bij een engels zadel.
-Verder naar voren zitten in het zadel maar wel ook meer naar achteren leunen.
-Teugels véél losser, dit was vooral voor mij moeilijk omdat ik de "controle" (het contact dus) op zocht en paardlief hier niks van snapte, die druk op haar mond, waarom? :?
-In plaats van bij een wending naar rechts de rechter teugel een beetje aannemen juist de linkerteugel tegen de hals. En vice versa natuurlijk.

Nog even wat extra info:
De eigenaresse verwachtte eigenlijk dat ze geen stap zou zetten omdat het lang duurt voordat ze je als "leiderwaardig persoon" beschouwd. Zo hebben mensen het geprobeerd maar gewoon doodleuk in het midden van de bak een half uur stilgestaan. Hierdoor verwachtte ik er niet veel van (hoogstens een rondje stappen) maar er konden ook al, met een paar protesteringen ertussen, drie rondjes worden gedraafd (twee op de goede kant en een op de slechte). Ons doel: Aan het einde van de zomervakantie een team zijn, dus een paard dat doorloopt in alle gangen en een ruiter die de juiste hulpen weet te geven.
Ze is echt een heel duidelijk en goed leerpaard. Als ik ook maar iets te veel vraag of iets (op een manier) vraag dat zij niet snapt, staat ze ook meteen stil of trekt haar eigen plan en gaat richting uitgang.
Daarom heb ik ook vaak heel veel druk op de teugel, omdat ik haar (vanuit hele slechte oude manege gewoontes) terug de goede richting uit wil "trekken". Hier wordt vanzelfsprekend hard aan gewerkt!

Jaja, mijn kunde op het gebied van western toonde zich al nog voor ik erop zat. Waar moet je nou heen met die twee mega lange teugels..? :? :+ :=

Afbeelding

Hier in het begin is mijn "engelse" houding nog erg goed te zien, ik zit ver naar achteren in het zadel en mooi rechtop zoals het dus bij het western rijden nu net níét moet. Ook mijn benen liggen hier nog redelijk ver naar achteren.

Afbeelding

Hier is al meteen een miscommunicatie: Ik gaf een verkeerde hulp, dus zij besluit maar haar eigen plan te trekken en naar het midden te gaan, terwijl ik toch écht liever op de hoefslag blijf. Je ziet ook vooral nog goed dat ik haar terug wil "trekken" in plaats van met mijn been "duwen".

Afbeelding

Op deze foto heb ik, ondanks het ietwat korte teugeltje, niet ontzettend veel aan te merken.

Afbeelding

Even "mooi wezen" ondertussen mag natuurlijk ook. (Ik was net mijn teugels iets langer aan het laten, waardoor mijn handen zo raar zijn)

Afbeelding

Hier begint mijn zit al iets meer "relaxed" te worden en op dit punt begonnen we elkaar ook iets beter te begrijpen. Wel alweer die teugels, maar dat is het gevoel van veiligheid en controle dat tussen mijn oren zit.

Afbeelding

Op deze is heel goed te zien dat ik haar naar de hoefslag wil "trekken", echt een heel groot verbeterpunt.

Afbeelding

En als ze dan toch opeens besluit mij te volgen en ik niet snel genoeg los laat, krijg je dit soort noodstops tegen het hek haha.

Afbeelding

En toen kwam het....aandraven! Mevrouw had meteen door dat ze toch echt aan het werk moest en... dat vond ze niet echt leuk, op zn zachtst gezegd. Het eerste rondje vond ze wel prima:

Afbeelding

Maar het protest liet niet lang op zich wachten... Hier heeft ze net besloten mij toch maar te volgen maar je ziet wel duidelijk dat ik haar zover heb gekregen door te "trekken".

Afbeelding

Ook hier weer even protest, linksom vindt ze toch nog wat moeilijker en ook die zijde van de bak lijkt ze minder te vinden.

Afbeelding

Maar, kijk aan kijk aan, na een lange discussie werden we het toch eens en kon er een lekker ontspannen drafje tussen. (Met ook nog langere teugels, moet eerlijk bekennen dat ik toch wel een ietsiepietsie trots ben op dit beeld, ookal stelt het nog niet veel voor. :):) )

Afbeelding

Ook hier ziet alles er, behalve mijn gezicht :') , lekker ontspannen uit.

Afbeelding

Nou, baas(nou, verzorgbaas, maar dat klinkt zo gek)... van dat harde werken word je wel moe hoor!

Afbeelding

Natuurlijk ook nog eventjes tijd voor een knuffelmomentje en een snoepje voor de lieve schat. <3 :+: Ze heeft het toch maar even doorstaan hoor, zo'n onervaren mens op haar rug. Moet in het begin echt niet heel prettig zijn geweest.

Afbeelding

Ik ben me ervan bewust dat dit topic op een redelijk laat tijdstip geopend is dus veel reacties verwacht ik nog niet
Een reactie vinden we leuk!

Nala

Re: Eerste westernles, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 23:58

Helemaal niemand..?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:37

leuke foto's!
denk dat jullie wel een leuk team gaan worden.

ik heb wel wat tips.

je zit keurig recht, en dat is helemaal geen probleem hoor in de western. alleen je benen liggen te ver naar voren, daardoor duw je jezelf juist achterin je zadel en dat moet nu juist net niet.

verder klinkt het heel erg leuk dat je met lange teugels moet rijden omdat dat western is, maar wanneer een paardje 8 maanden niet is gereden, en ze ook nog gewoon op een trensje loopt is wat meer contact met de mond echt niet zo'n probleem.
zorg gewoon dat wanneer zij los laat aan jouw je haar duidelijk los laat.

het sturen doe je met je buiten teugel tegen de hals aan, maar met je binnen hand geef je ook richting aan, dus die doe je ook naar binnen. sturen doe je dus gewoon door je beide handen evenwijdig aan elkaar te houden, en allebei bewegen naar de kant waar je naartoe wilt gaan.

ik zou je aanraden om les te gaan nemen of anders ook eens wat filmpjes ofzo bekijken of youtube waarbij je wat meer beeld krijgt van de beginselen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:41

Oh, dat van mijn benen verrast me wel, aangezien de eigenaresse zo nadrukkelijk zei dat ze ver naar voren moesten.

De teugels, dat is gewoon een verbeterpunt waar we nog veel aandacht aan moeten besteden.

Ik zal inderdaad ook kijken of ik in de buurt een instructrice kan vinden, ik kan natuurlijk niet verwachten dat de eigenaresse er telkens bij is om me te corrigeren.

Dankjewel voor de tips!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:47

Je benen zitten idd te ver naar voren. Ook lijk je ongelijk te zitten. Wel een leuke pony! Hopelijk kan je met een jaar lezen en schrijven :) ik rijd nu bijna 2 jaar een quarter bij en nog steeds zijn er momenteel waar we allebei iets anders willen. Dan moet je een compromis vinden haha.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:48

het idee is dat je min of meer op je kontzakken zit (wanneer je een jeans aan hebt, met een rijbroek wordt dat wat lastig ;) )
maar dit verkrijg je meer door je heupen wat te kantelen (en daar hoef je echt niet minderrecht voor te gaan zitten, je kan je dressuur-rug gewoon houden) ipv je benen naar voren te doen.

bij het western rijden wil je graag je paard met een losse teugel met minimale hulpen laten doen wat of jij graag wilt. maar dat betekend wel dat je je benen bij je paard hoort te hebben. en dat heb je niet met je benen helemaal naar voren.

je krijgt heel snel een stop-houding zo met je benen naar voren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:33

De beste tip die ik je kan geven is neem eens een echt goede westernles. Er zijn er best een paar die aan huis komen lesgeven.

Het is een leuke pony!
Veel plezier.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:35

Dankjewel voor de tips! Ik zal dan vooral aan mijn benen moeten werken als ik het zo lees haha.

De teugels... dat zal na een paar keer ook wel losser gaan haha.

Edit: ohja! Over dat scheef zitten, dat is ook een soort manege gewoonte. Als ik naar die kant leun waar ik ook been geef (dus in dit geval het binnenbeen om haar op de hoefslag te houden) heb ik het gevoel dat het been geven sterker aankomt. Op de manege hebben ze me hier nooit op gewezen dus is het langzamerhand een gewoonte geworden. Waar ik natuurlijk hard aan werk om weer weg te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 15-06-14 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:42

Je teugels hoeven niet perse los dat komt later wel! Leuke pony!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:45

Dankjewel! Ze is echt een leuke pony maar als ze gewoon eens voor de lol ipv echt omdat ik iets verkeerd doe naar het midden van de bak gaat kan ik haar echt achter het behang plakken haha.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:46

Lekker eigenwijze Fjord :D
Je beugels lijken aan de lange kant. Met 1 of 2 gaatjes korter kan je effectievere beenhulpen geven :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:19

Okay, beugels langer staat genoteerd haha. We hadden het er al over maar ik dacht dat het misschien gewoon was omdat ik nog aan de beugels moet wennen.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:43

Het ziet er iig naar uit dat je lol hebt gehad :D
Tips kan ik als beginner niet geven, maar lol hebben is altijd goed!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:46

MorganeR schreef:
Okay, beugels langer staat genoteerd haha. We hadden het er al over maar ik dacht dat het misschien gewoon was omdat ik nog aan de beugels moet wennen.

Uh.. mijn advies is: korter! :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:51

Ohh jajaja haha. Er ging waarschijnlijk iets mis in mijn hoofd met "beugels te lang" en "beugels korter" combineren haha. Beugels korter staat dus genoteerd.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:05

Aahhh, Tara de (mini)tank :D leuk om haar te zien. MorganeR, ga lekker met haar lessen. Dat naar binnenvallen heeft ze altijd wel gedaan, maar als je les met haar hebt, is het een gouden pony. (En het is een kanjer om mee buiten te rijden ;) )

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:08

Dat het een kanjer is om mee buiten te rijden was tijdens de wandelingen al duidelijk, alleen willen de eigenaresse en ik allebei eerst alles in de bak in orde hebben. Ze is inderdaad een minitank haha, en met de tips van bokt en misschien les van Irene of iemand anders moet het zeker lukken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:54

Poeh, die Fjord is een flinke tank inderdaad.... wel leuk als je hier veel mee kunt leren +:)+

Zowel bij Engels als bij Western hoor je gewoon netjes met rechte rug, midden in je zadel te zitten met je benen redelijk onder je lijf... niet met je billen helemaal achterin het zadel en je benen voor je uit in een stoelzit :P

Het lijkt mij dat je beugels zo helemaal geen verkeerde lengte hebben... mits je gewoon wat rechterop in het midden van het zadel gaat zitten en niet zo achterin het zadel gaat hangen, dat is helemaal niet nodig :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:02

Ik denk dat het teveel naar achter zitten vooral komt omdat dit zadel niet echt aan de achterkant 'omhoog loopt' zoals het veelzijdigheids zadel van mijn andere verzorgpaard. Ik zal erop letten mijn benen dan toch wat meer 'onder me' te houden. Dankjewel voor de tips!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:44

succes en veel plezier, ben zelf ook 6 maanden geleden overgestapt en moet nog steeds goed nadenken over wat ik doe, automatische piloot is nog steeds ingesteld op Engels.....hahaha, maar het is een relaxtere manier van rijden, zeker door de teugels meer te kunnen laten vieren en ze eigenlijk (gecontroleerd door zit/benen/hande) lekker een lagere houding met hoofd en hals mogen hebben. Zodra je het vertrouwt om los te laten, zul je merken hoe ontspannen rijden het is. Nogmaals veel plezier en leerse!!!! Ze lijkt me inderdaad behoorlijk breed, maar oogt ook heel braaf (op wat Fjord eigenwijsheid na dan natuurlijk, maar dat hoort erbij).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:57

voor de eerste keer ziet het er al goed uit hoor, gewoon lekker oefenen dan wordt het vanzelf beter!

Wat me wel opvalt is dat je maar een dunne blanket onder het zadel hebt liggen, zit daar nog een dikkere onderpad onder? Zo nee, dat moet je dan wel gaan doen, een westernzadel heeft geen kussens en nu is paard nog vet maar als ze straks meer in conditie komt rij je de rug echt stuk. Ligt er wel een onderpad onder dan heb ik niks gezegd :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 06:06

Er ligt wel een dik zwart pad onder ja, hoe goed of slecht dat pad is weet ik niet haha. Het zag er in ieder geval stevig en comfortabel uit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:09

paar tips :
- Doe je beugels twee gaten korter. Nu moet je bijna op je tenen gaan staan.
- Doe je benen ROND je paard ipv ze zo af te steken en naar voor te houden.
- Zit op je kontzakken. Ook op een westernzadel hoor je gewoon netjes rechtop te zitten.
- Neem je teugels korter en houd contact. Je rijdt met een snafflebit, daarmee hoor je met contact te rijden.

- Hang niet zo scheef in je zadel, maar houd je schouders recht.
- Neem behoorlijk westernles, want het lijkt mij dat de eigenaresse er ook niet erg veel van afweet !

Beste tip ? Vergeet dat je in een westernzadel zit en rijd gewoon netjes zoals je geleerd hebt. Veel mensen denken blijkbaar nog steeds dat ze op een westernzadel moeten rijden als in een cowboyfilm...

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:30

Wat een leuke fjord zeg... Een echte lieverd zo te zien.

Ik ben het eens met wat Sevke schrijft, al heb ik niet zoveel verstand van deze tact van sport, de basis komt redelijk overeen naar mijn mening.
Kan het zijn dat je zelf onzeker bent waardoor je pown het misschien ook niet helemaal snapt?
Als je verder wilt met het western zou ik zeker lessen gaan nemen en dan het liefst van een goede western georienteerde instructeur. Ik weet dat er in de buurt een aantal goede rondgaan, dus misschien kun je hen vragen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:38

Leuk dat je 'overstapt' TS :) westernrijden is hartstikke leuk en een hele nieuwe uitdaging.

Heb verder niet meer toe te voegen dan al gezegd is, vooral: neem les van een ervaren western instructeur.
Zo begrijpen het paard en jij elkaar eerder en beter dan in je eentje en dan word het alleen nog maar leuker :j

Veel plezier!