[WN] Jonge quarterkruising Doesie aan het werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Jonge quarterkruising Doesie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 18:14

Hoi allemaal!

Bij deze maar eens een topic van mij met mijn bijrijdpaardje Doesie. Doesie is een kruising quarter van nog geen vier jaar oud. Ik rij hem nu net een half jaartje, in het begin 1x per week en sinds het begin van dit jaar zo'n 2x in de week.

Toen ik net kwam was hij wel ingereden, maar kende hij weinig meer dan de basishulpen. Ik ben zelf een westernleek, maar wilde wel erg graag leren. Samen zijn we dus de kneepjes van de western aan het uitvogelen, en een keer in de maand hebben we les van Paulette Zorn om ons daarbij te helpen. Inmiddels is hij volledig te sturen op zit en kan hij ook halt (en op goede dagen achterwaarts) alleen op zit. Daarnaast pakken we af en toe turns om de voor- en achterhand mee. Nadat we een half jaar lang bijna alleen maar gestapt en gedraafd hebben, ben ik nu bezig met de galophulpen erop zetten en dit pakt hij ook super op. Ik ben echt trots op wat we in dat opzicht tot nu toe bereikt hebben.

Op het moment is hij nog erg aan het sterrenkijken. Omdat hij binnenkort nog naar de tandarts moet probeer ik bewust om zoveel mogelijk uit zijn mond te blijven en vraag ik nu ook niet van hem dat hij naar beneden komt. Als ik iets langer rij gaat hij wel steeds meer uit zichzelf zakken en gaat hij steeds beter zijn rug gebruiken, daar wil ik ook langzaam naar toe. Op dit moment ben ik echter tevreden met dat hij gewoon op mijn hulpen reageert.

Rijtechnische tips zijn erg welkom :) Ik heb immers nog zat te leren!

Afbeelding
Cirkels rijden in draf om hem los te maken.

Afbeelding
Ennn... ho. Hulpen voor het halthouden zijn bekken naar voren kantelen en hakken uitdrukken, vandaar dat ik hier iets naar voren zit.

Afbeelding
Ik heb gisteren de galop veel geoefend. Steeds kleine stukjes zodat het niet teveel voor hem werd, en zodat we goed de galophulp (en daarna ook de drafhulp weer) konden oefenen. Dit was de eerste keer, hier heeft hij ook minder sprong dan later.

Afbeelding
Dit is van een paar minuten later, hier galoppeert hij al een stuk actiever.

Afbeelding
En nog een keertje!

Afbeelding
Vervolgens een stukje stappen om op adem te komen.

Afbeelding
Een galopje de andere kant op. Trots dat hij zo goed reageert op de hulpen die hij twee keer hiervoor nog nauwelijks kende.

Afbeelding
Drafje. Je ziet duidelijk dat hij zijn rug erg wegdrukt. Zodra hij iets meer spiertjes ontwikkeld enzo hoop ik dat hij langzaam beter gaat zakken. Paulette gaf ook aan dat hij dat erg moeilijk vindt omdat zijn achterhand gewoon nog niet sterk genoeg is, dus dat is een werkpuntje voor ons.

Afbeelding
En nog een keer :)

Afbeelding
Regelmatig pakken we ook een stukje achterwaarts mee, wat hij fantastisch doet. Ik zit nog een beetje overdreven met mijn kont naar achteren :') Dat omdat hij het eerst heel moeilijk vond te onderscheiden wanneer hij nou naar achteren of naar voren moest, dit wil ik langzaam weer afbouwen.

Afbeelding
Weer een drafje, volgens mij ben ik hem hier aan het terugrijden naar stap.

Afbeelding
En weer halt!

Afbeelding

Afbeelding
Volte'tje.

Afbeelding
Hij zakt nog niet, maar hier is hij wel de ergste spanning kwijt. Waar hij in het begin meer onder me vandaan loopt hield hij hier ook makkelijker zijn tempo aan.

We hebben nog zat om aan te werken, maar voor pas een half jaartje actief aan het rijden samen vind ik dat we ook al een heel eind zijn :)
Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Letizia

Re: Jonge quarterkruising Doesie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:21

Ik vind het er vriendelijk uit zien Eline! Je ziet dat hij soms nog naar zijn balans aan het zoeken is, maar dat komt wel, ik vind je laatste galop foto een heel fijn beeld geven :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:54

Wat een leukerd Eline en ik vind het er ook vriendelijk uit zien! Super om samen zo te leren en dat kun je straks maar weer mooi toepassen bij Mish! :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:31

Ik vind Does zo wollig ogen, met zn meelsnuit. Je bent erg lief en vriendelijk in je zit en hand, fijn om te zien! Goed bezig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:42

Leuk hoor, zo´n wollig ding!
Jullie zijn wel een leuk stel. :j
Zelf zou ik hem wel naar beneden vragen, dat is in stap zeker wel te doen en dat betekent niet dat je dan meer in de mond zit en zorgt wel gelijk voor een betere houding.
Let zelf op dat je je bekken niet naar voren kantelt als het niet nodig is.
Het ziet er al heel leuk uit en je bent goed bezig!

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:59

Jullie zijn een leuk stel en goed dat je les neemt van een goede trainer! Je komt er wel. Heb je ervaring met Engels rijden? Het is denk ik te zien in de galop foto's. Je zit op je dijbenen in plaats van op je kont. Mijn trainster zei altijd, op je broekzakken zitten! Probeer dat maar eens, gaan de meeste paarden ook rustiger van galopperen omdat je minder aanknipt met je onderbeen.
En ik sluit me hlemaal aan bij mijn voorganger, iets rond vragen is een goed idee!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 09:14

Miranda, je hebt helemaal gelijk dat ik teveel mijn bekken kantel. Ik deed het eerst te weinig, en van Paulette moest ik toen gaan oefenen dat ik het meer deed en inmiddels doe ik aan overcompenseren :') Dus nu moet ik het mezelf weer af gaan leren, dat is zo makkelijk ook nog niet.

Meikie, ik ben pas in oktober ongeveer western gaan rijden, verder reed ik daarvoor 15 jaar Engels, dus dat klopt helemaal :+ Ook jij hebt gelijk dat ik meer zou kunnen gaan zitten - is nog best ingewikkeld hoor, haha, en Does gooit ook hoog op.

Op dit moment kan ik zo goed als niet aan de mond zitten, omdat hij daar acuut dwars tegenin gaat door er alleen maar meer zijn onderhals op te zetten en zichzelf dood in de mond te houden, hij vecht er een beetje tegen, zegmaar. Ik wil daar niet aan gaan zitten totdat ik zeker weet dat hij geen pijn heeft, want ik vermoed dat hij gewoon ergens last van heeft. Ergens deze maand komt de tandarts langs, en vanaf dan durf ik het meer aan om wat meer te gaan vragen. Vanaf dan wil ik ook gaan kijken of hij wil zakken.

Thanks verder voor de complimentjes wat betreft vriendelijk rijden, dat is inderdaad ook wat ik nastreef. Als het nodig is pak ik overigens ook wel door hoor :Y)
Het is inderdaad mooi als ik dit weer bij Mish kan gaan toepassen :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:29

Leuke foto's, mooi paardje en jullie zijn goed op weg samen!
Misschien kun je af en toe grondwerk/rechtrichten met hem meepakken, zodat hij alvast leert met zijn hoofd laag te lopen zonder dat je erop zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:39

Je zegt dat het een kruizing is, weet je de andere helft?
Ik vind het een heel leuk dier :j , lijkt een beetje op de pony van mijn dochter die een welsh-cob is.

Ik snap eerlijk gezegd niks van dat bekken kantelen, volgens mij doe je het precies verkeerd maar je hebt les dus dat zal dan wel goed komen.
Normaal kantel je je bekken juist zo dat je rug ronder wordt, je broekzakken in het zadel komen en je diep in het zadel komt te zitten, jij maakt je rug hol .
Bedenk dat het paard jou houding moet gaan aannemen, dus als jij je rug rond maakt gaat je paard dat ook doen, maak jij je rug hol, gaat je paard dat ook doen en drukt hij zijn rug dus weg.

Wat betreft het naar beneden vragen zou je dat ook gewoon op het halster kunnen doen.
Door druk op de neus en achter de oren kun je een paard zonder problemen naar beneden krijgen, dat hoeft echt niet met een bit.
Voorwaarts neerwaarts is de basis van alles, dan loopt je paard ontspannen over de rug en kan hij jou het beste dragen (en jij het fijnste zitten).

Heel veel succes met hem!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:44

He wat leuk, een topic van jou met Does :D jemig hij is nog donkerder geworden aan de voorkant lijkt wel, heel apart. Ben benieuwd of hij nog licht wordt deze zomer.
Ziet er al goed uit hoor, je bent al heel ver met m gekomen iig :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 11:09

Spatter, ik denk dat er gewoon meerdere wegen zijn die naar Rome leiden :) Een vriendin van me rijdt ook western en die heeft inderdaad ook de hulpen precies omgedraaid. Bij reining is het ook veel meer nodig om dieper in het zadel te gaan zitten, omdat je met deze hulpen anders bij een stop zo voorover van het paard afkukelt :')

Paulette is meer van de trail, pleasure, en geeft les in centered riding, dus ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat zij gewoon een andere tak van sport beoefent. Voor Doesie zijn deze hulpen juist erg natuurlijk, ik hoefde ze hem nauwelijks aan te leren omdat hij ze van begin af aan al begreep.
Ik ga juist dieper zitten als ik het paard vooruit wil hebben, dan open ik mijn bekken daarmee zodat hij de ruimte heeft om weg te lopen.

Wat de kruising betreft, eerlijk gezegd geen flauw idee :+ Misschien weet jij dat, Eileen?

Dat donkere is deels ook zweet hoor, Eileen, het was erg warm en hij vond de galop erg moeilijk, dus hij was lekker aan het zweten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:57

Vader was dacht ik quarter en moeder dachtik een bonte kruising ofzo, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet t ookniet meer :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:58

spatter schreef:
Je zegt dat het een kruizing is, weet je de andere helft?
Ik vind het een heel leuk dier :j , lijkt een beetje op de pony van mijn dochter die een welsh-cob is.

Ik snap eerlijk gezegd niks van dat bekken kantelen, volgens mij doe je het precies verkeerd maar je hebt les dus dat zal dan wel goed komen.
Normaal kantel je je bekken juist zo dat je rug ronder wordt, je broekzakken in het zadel komen en je diep in het zadel komt te zitten, jij maakt je rug hol .
Bedenk dat het paard jou houding moet gaan aannemen, dus als jij je rug rond maakt gaat je paard dat ook doen, maak jij je rug hol, gaat je paard dat ook doen en drukt hij zijn rug dus weg.

Wat betreft het naar beneden vragen zou je dat ook gewoon op het halster kunnen doen.
Door druk op de neus en achter de oren kun je een paard zonder problemen naar beneden krijgen, dat hoeft echt niet met een bit.
Voorwaarts neerwaarts is de basis van alles, dan loopt je paard ontspannen over de rug en kan hij jou het beste dragen (en jij het fijnste zitten).

Heel veel succes met hem!

Haha spatter, jij schreef precies wat ik dacht :D
Ik weet niet wanneer de tandarts komt maar anders zou je een side-pull kunnen overwegen (het halster verhaal van spatter) voor the time being :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 15:30

Ergens deze maand :) voor die paar keer dat ik dan ga rijden ga ik geen sidepull aanschaffen, die paar weken kan hij zo wel door blijven lopen, en na die paar weken zou ik vervolgens niks meer met de sidepull doen.

En voor alle mensen die vinden dat ik "verkeerd" rij, volgens mij is er niet maar 1 correcte manier van rijden. Als dat zo was mochten ze dressuur dan wel western wel compleet afschaffen. Ik vind het jammer dat er op die manier naar gekeken wordt.
Doesie reageert super op deze hulpen en voor ons werkt het prima.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:37

Nee, die hoef je ook niet aan te schaffen maar ik dacht op de manier zoals spatter schreef, dus met het halster en daar aan de zijringen de teugels aan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:47

Hm dat lijkt me met Doesie niet een heel verstandig plan. Om naar de bak te komen moet ik eerst een klein kwartiertje stappen langs de weg, en dat vertrouw ik dan nog niet helemaal. Hij heeft nog wel eens de neiging om er buiten vandoor te gaan en dwars door mijn andere hulpen heen te walsen, met alleen een halster zou ik dat gevaarlijk vinden :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:27

Zelf rij ik precies zo, met mijn zit bekken kantelen op deze manier. :j
Dat vinden sommige mensen maar raar maar het werkt super!
Ik heb een aantal jaren les gehad van een meneer die ook heel goed wist waar hij mee bezig was. ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:21

Zover ik het lees zegt niemand dat je verkeerd rijd of iets in die strekking :) wel geven mensen je rijtechnische tips. Misschien kun je er niets mee, maar mensen nemen wel moeite om met je mee te denken of hulpen uit te leggen en das toch erg aardig :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:27

Het woordje "verkeerd" kwam op mij misschien verkeerd ( :+ ) over, sorry als ik wat fel deed. Ik waardeer de tips namelijk wel en neem ze zeker mee. Zo niet direct dan wel in een vorm waar ik wellicht wel wat mee kan - de vormgeving ervan moet ik alleen nog even over nadenken :=

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:44

Je zou met bit in naar de bak kunnen stappen en eenmaal aangekomen overgaan op de "sidepull". Kwestie van even de teugels ombouwen en het hoofdstelletje afdoen :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:46

Ja zoiets zat ik ook te denken :) ik zal eens kijken!

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:48

Mooi paard heb je daar ^_^

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:59

Wat een gaaf paardje heb je daar!

Ik ben zelf ook nog een westernnoob maar zie mezelf wel heel erg terug in jouw houding en dan metname het naar voren vallen ;) het nadeel van zo naar voren zitten is dat een paard ook eerder onder je uitrent. Ik vind het beeld vriendelijk ogen maar ik zie ook veel spanning en dan met name bij jou.
Ik herken dat wel als ik eerder een paard gereden heb wat steeds onder me uitvloog oid dan zit ik zelf ook meer gespannen. Probeer eens ultrarelaxed te zitten, diep ademen door je buik en ontspan zelf, wellicht dat Doesie dat relaxte overneemt en dat mooie koppie ook wat meer ontspannen laat hangen ;)

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:59

Vind het er heel vriendelijk uitzien, is dat een barefoot die je er op hebt liggen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:07

Ja, een barefoot Nevada. Ik kan er overigens niet helemaaal lekker in zitten, maar prima zadeltje verder :)

Die spanning herken ik niet zo. Ik zit iets voorover, klopt. Komt deels door het zadel en deels door mijn eigen onhandigheid. Maar spanning, voor mijn gevoel helemaal niet. Ik voel me gewoon relaxt en vertrouwd met hem in de bak :) maar ik zal er eens op letten om wat relaxter te gaan zitten!