[WN] Desteny even voorstellen bij WN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Desteny even voorstellen bij WN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:19

Hallo,

Ik heb altijd dressuur gereden met Desteny, dit voelde echter al een lange tijd niet goed meer voor ons.
Ik heb besloten Desteny om te scholen en western te gaan rijden.
Ik rijd nu nog onder begeleiding aangezien ik nog twijfel of ik hem een maand of 2 in training wil zetten ja of nee. Ik ontvang graag tips en commentaar! Het is helemaal nog niet spectaculair maar ik vind het gewoon leuk om te laten zien.

Desteny
13 jaar
Ruin
Bont

Dit is mijn knappe vriendje
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Ik weet niet precies wat ik hier met mijn buiten hand doe maar soms zit ik nog wat in de knoop met mijn teugels ik denk dat dat hier het geval is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu pas 3 keer gereden daarvoor alleen nog gelongeerd, persoonlijk vind ik dat hij het leuk oppakt.
Wat vinden jullie?

Rennie89

Re: Desteny even voorstellen bij WN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:02

Ik vind het heel erg netjes voor beginnende westernruiter en paard! :D beetje op je houding letten zo nu en dan maar ziet er goed uit!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:24

Thnx Renee ik vind zelf ook dat Dessie het goed op pakt. Hij lijkt het echt fijner te vinden dan dressuur. Je bedoelt dat ik vaak wat naar voren val denk ik he?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:24

correct haha :P ik heb daar ook nog wel eens last van hoor hihi :P

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:59

Ja het komt door het lichtrijden, ik kom eigenlijk teveel uit mijn zadel waardoor ik wat voorover val. En met doorzitten leun ik vaak wat te veel naar achteren. Kwestie van balans weer vinden. Ik heb bijna een jaar niet op hem gereden dus ben het een beetje kwijt nog.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:57

Hier dan ook maar een reactie! :)
Nogmaals, ziet er lekker ontspannen uit!
En zoals Renee al zei over je houding, daar ben ik het mee eens. Maar die balans komt vast nog wel!

Veel succes en rijplezier nog met em! :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:13

Dankjewel Timo, er zaten ook mooie ontspannen stukjes tussen al vind hij het nog wel vreemd en moeilijk om het meer alleen te moeten doen. Ja mijn balans komt vast snel weer terug. En dat gaat vast en zeker lukken!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:17

Leuk hoor, veel plezier!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:20

Dankjewel Rumpleteaser.

Ik was eigenlijk een beetje onzeker over mijn filmpje maar ga hem toch plaatsen want daar kunnen jullie makkelijker tips en commentaar opgeven dan die paar foto's. Wees niet te hard voor me :P

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:44

Je ziet in het filmpje dat je inderdaad nog veel met je handen/teugels bezig :+ Maarja kom op na drie keer kan je niet al een volleerde western ruiter zijn!!

Ik vind het er netjes uitzien hoor, je paard pakt het ook prima op zo te zien. Jullie komen er wel :D
Veel plezier.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:49

Nou, voor een beginnend westernruiter en paard ziet het er nog best goed uit. Jullie genieten er duidelijk van.

Je teugels lijken me wel te lang. Ik zou ze korter nemen, zodat wanneer je moet corrigeren, niet met je handen en ellebogen zo naar achter moet 'trekken'. Gewoon teugels wat korter nemen, zodat je sneller kan ingrijpen en dan weer lossen (handen ontspannen en beetje naar voren brengen). Zo blijf je zelf ook veel stabieler zitten en dat is alleen maar mooi meegenomen. Dit is de fout die ik zelf ook maakte toen ik van de dressuur kwam. Dacht altijd dat je bij de western met lange, losse teugels moest rijden, heb ik dat verkeerd gedacht :+

Let ook op je houding, zit en benen. Je zit te ver achter in je zadel en je benen liggen te veel naar voor, waardoor je een stoelzit krijgt (fout die ik trouwens ook maakte en waar ik nog altijd zeer aandachtig voor moet zijn). Tip hiervoor gaat rechtop in je beugels staan,buig je bovenlichaam lichtjes naar voor en trek je voeten en knieën naar achteren, hou je voeten en knieën daar, ga dan zitten in het midden van je zadel met een recht bovenlichaam. Als alles tegentrekt, zit je goed ;) haha. Denk dat het ook wel een beetje komt door de overstap van dressuur naar western, die zadels zijn zo anders, je moet echt opnieuw leren zitten precies. Zelfde met die teugels. Dat heeft bij mij echt wel even geduurd voor dat ik er deftig mee kon omgaan haha. Dus ik begrijp maar al te goed hoe dit komt hoor.

Wat betreft training van je paard: ik stem voor! Ondertussen kan jij wat westernlessen nemen op ervaren westernpaarden, zodat je je echt goed kan omscholen zelf, want ook dat is echt niet vanzelfsprekend vond ik. En dan kunnen jullie daarna samen lekker verder groeien.

Geniet er van, westernrijden is zo leuk, ik wil niks anders meer.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:01

Bedankt Nino_2013 mijn paard is zodra ik hem loslaat erg zoekende naar mijn hand. Als hij mijn hand dan gevonden heeft denkt hij ohh daar is dat steuntje wat ik altijd had en maakt hij zich zwaar in mijn hand. Dan moet ik hem weer oppakken tot dat hij loslaat en dan laat ik hem ook weer los. Hij vind het nog erg moeilijk het ''alleen'' te moeten doen zeg maar. Hij moet nog even gaan snappen dat ik los blijf laten zolang hij los blijft.

Bedankt voor het uitgebreide commentaar/tips tweety_be daar kan ik echt wat mee.
Ik moet mijn teugels op deze lengte hebben/houden van mijn instructrice. Waarom? Omdat mijn paard snel geneigd is om te gaan hangen als ik mijn teugels constant op de zelfde lengte hou voel ik dit gelijk en anders is ze bang dat ik zodra hij gaat hangen denk ohh hij wil nog wat lager.
De tips voor mijn zit kan ik echt wat mee en daar ga ik zeker mee aan de gang!

Ik heb in het jaar dat Desteny uit de running was gelest op de Quarter van mijn instructrice dus opzich kan ik al leuk sturen op een ervaren westernpaard maar dit is zeker wel even wat anders.

Gaat zeker lukken ik geniet er nu al volop van en het stelt helemaal nog niks voor eigenlijk. :P

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:03

Wist niet dat je al les hebt gehad op een quarter. Dat is natuurlijk al zeer mooi meegenomen! Ik ben echt samen met mijn paard overgestapt een aantal jaar geleden, 2 groentjes bijeen. Op zich hebben we dat zo slecht nog niet gedaan denk ik. Moet wel zeggen, de eerste keer dat ik met een echt goed getrainde quarter reed, wist ik het, mijn volgende paard wordt een (goed getrainde) quarter haha ^^. Ben echt helemaal om!

Ok, ik begrijp nu waarom je met lange teugels moet rijden. Al lijkt het mij net iets makkelijker als je ze een beetje korter zou hebben, zodat je handen niet achter oren zitten als je moet corrigeren. Maar goed, je instructrice zal vast wel weten wat ze doet, dus kan ik er verder niet echt iets van zeggen. Teugels verkorten en verlengen tijdens het rijden is in de western idd wel gebruikelijk en moet ik ook doen. Het is een handigheid die je wel leert haha, ikzelf had er in het begin wat moeite mee, maar gaat ondertussen al stukken beter. De teugels maken toch wel een groot verschil met de dressuur vind ik, en het zadel natuurlijk ook.

Jullie komen er vast wel hoor, ben heel benieuwd hoe het er over een paar weken en maanden gaat uitzien! Zeker nog eens foto's en filmpje plaatsen dan.

Trouwens, ben helemaal vergeten zeggen dat je echt een leuk paardje hebt! Stiekem ben ik toch nog steeds gek op bont, al denk ik niet dat er nog snel een bonte zal komen bij mij, al dat poetswerk :+ := ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:11

Ik ben verliefd op je paard, echt een knapperd!

Prachtige nek ^^

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:32

Ziet er leuk uit hoor, leuk paard ook en volgens mij ligt het hem wel.
Je kruipt een beetje in elkaar met je lijf, probeer wat meer naar voren te kijken (naar waar je rijdt) ipv alleen maar naar je paard, dan ga je automatisch al wat minder in elkaar gedoken zitten.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:24

Ja stom van me, had handig geweest als ik dat even gezegt had. Ja een ervaren Quarter onder je kont is echt een gaaf gevoel! Bedankt voor alle tips daar ga ik mee aan de gang. Ik zal over een tijdje zeker weer wat plaatsen. Dankje hihi ja bont is gewoon leuk he!

VivaByoux: Dankjewel voor het compliment ik hoop dat zijn nek nog mooier word van de training!
Mabotje: Dankjewel, dat idee heb ik ook! Bedankt voor de tip. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:52

Ziet er ontspannen uit. Paar tips : paard veel meer oppakken vooraan, hij loopt helemaal op de voorhand. Hangen op het bit kun je gemakkelijk oplossen door tijdelijk over te stappen op een twisted wire bitje.
Paard moet veel meer van achter naar voor gereden worden. Doe je beugels twee gaten korter en leg je benen OM je paard ipv naar voor te steken. Dit gaat makkelijker als je op je kont gaat zitten ipv op je k*t :D
Eerst been, dan hand, dat moet je onthouden. Probeer ook rustiger te zijn met je hand. Ik vind het idee persoonlijk niet goed om dit paard vooraan helemaal los te gooien, omdat hij nog niet in staat is zichzelf te dragen. Hij zoekt je hand niet op, maar maakt zich lang. Dat is net wat je niét wil.
Veel trainplezier !

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:35

Zo, de kleur heeft hij in ieder geval mee :D
Vind het leuk om dit te zien omdat ik zelf ook bezig ben met de omscholing van mijn paard. Voordeel bij jou is toch wel dat hij denk op hoger niveau dressuur heeft gelopen, terwijl mijn paard enkel gebruikt werd voor buitenritten.
Ik ken er nog niet veel van maar iedereen kan zien dat het paard mooi loopt :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:47

sevke: Mijn instructrice zei ook al langer oppakken tot je voelt dat hij ze kont eronder zet!
Ik vind mezelf nog niet ervaren genoeg om met een Twisted Wire bitje te gaan rijden eigenlijk.
Thnx voor de tips daar kan ik echt iets mee!

jasmien1008: Hahah ja die hoor ik meer! Wat leuk dat je ook met omscholen bezig bent.
Mwah valt mee hoor mijn paard heeft op L niveau gelopen. :P
Dankjewel!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:23

Hihi, je moet met een twisted wire niet anders rijden dan met een gewoon bitje. Gewoon zachtjes oppakken en loslaten als hij nageeft. Voordeel is dat ze er niet op gaan hangen. Dat weten ze érg snel. ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:26

Heb na het ritje van vandaag besloten hem sowieso 1 maandje weg te brengen.
Dan kan zijn trainer bepalen of een twisted wire wel of niet nodig is. Ik ondervind toch problemen waarvan ik niet weet hoe ik ze op moet lossen. Waaronder hangen, duwen en zich sterk maken. Een andere trainer die hem een keer geprobeerd heeft zei kolere wat is
hij sterk!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:50

Ohh en ik wou mijn beugels korter doen vandaag maar dat kan dus helemaal niet. -O-

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:38

Dat komt meer voor, ja, bij westernfenders. Stukje laten insnijden bovenaan en dan kun je gaatjes laten bijprikken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:08

Leuk! Hij heeft in elk geval zijn kleurtjes al mee! :j

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 08:15

Sevke: Me eigen zadel is binnen en in deze zit ik naar mijn idee veel beter.
De zitting is een maatje kleiner waardoor ik mooier rechtop zit en op me billen zit.
Daardoor steken mijn benen ook niet zo naar voren.
Afbeelding

simodi: Hihi die hoor ik vaker :D