kruising quarters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:48

Hoi!ben eens benieuwd heeft er hier iemand ook een kruising met een quarter? Ben eens benieuwd heb zelf ook een kruising met een palomino van 1.54 moeder was een quarter palomino van 1.50
Mijn kleintje is nu 1,5 jaar en mag bijna zadelmak gemaakt worden hij is alleen nog zo klein :( is dat normaal schoft meet hij 1.34 en. Kont 1.40 hij is ook een hengst.
Wat is jullie ervaring? Ik hoor het graag!
Groetjes josje

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:53

Ik heb een kruising Quarter x Haflinger merrie van 1.40
Ze is ook Palomino, niet zo groot maar enorm breed :j

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:04

xApple schreef:
Ik heb een kruising Quarter x Haflinger merrie van 1.40
Ze is ook Palomino, niet zo groot maar enorm breed :j

Heb je een foto ben eens benieuwd. :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:07

Afbeelding

Dit is Simra !

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:12

xJosjee schreef:
Mijn kleintje is nu 1,5 jaar en mag bijna zadelmak gemaakt worden hij is alleen nog zo klein


Mag he, dr moet niks, en al helemaal niet op 1,5 a 2 jarige leeftijd zadelmak maken. Heeft met name bij een kruising ook helemaal geen zin. Die mogen toch niet meedoen aan de futurity.
Ik heb zelf een volle QH gehad die zelfs op z'n 3e nog een puppie was, die is dan ook pas op z'n 4e ingereden. Als die van jou nog zo klein is zou ik fijn nog een jaartje of 2 wachten.

En ik heb een aantal jaar geleden een kruising gefokt. Moeder NRPS (uit een KWPN vader) en de vader was een QH. Moeder is 1,60 m vader was 1,53 m veulen is nu volwassen, meet 1,68 m en lijkt op opa van moederskant :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33846
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:15

En al mocht hij meedoen aan welke klasse dan ook, je bent niet goed snik als je bewust op een paard van 2 gaat zitten. :n

Gave kruising xApple wauw!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:16

Dankje ! Ze is hier nog helemaal bolletje wol door haar wintervacht :=

Ik zou ook nooit op zon jong paard gaan zitten.. 4 vind ik altijd
een mooie leeftijd.

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:18

rina schreef:
xJosjee schreef:
Mijn kleintje is nu 1,5 jaar en mag bijna zadelmak gemaakt worden hij is alleen nog zo klein


Mag he, dr moet niks, en al helemaal niet op 1,5 a 2 jarige leeftijd zadelmak maken. Heeft met name bij een kruising ook helemaal geen zin. Die mogen toch niet meedoen aan de futurity.
Ik heb zelf een volle QH gehad die zelfs op z'n 3e nog een puppie was, die is dan ook pas op z'n 4e ingereden. Als die van jou nog zo klein is zou ik fijn nog een jaartje of 2 wachten.

En ik heb een aantal jaar geleden een kruising gefokt. Moeder NRPS (uit een KWPN vader) en de vader was een QH. Moeder is 1,60 m vader was 1,53 m veulen is nu volwassen, meet 1,68 m en lijkt op opa van moederskant :D
ok haha! Ja ik wacht nog wel hoor! En ben benieuwd hoe hij uitgroeid :)

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:22

xApple schreef:
Dankje ! Ze is hier nog helemaal bolletje wol door haar wintervacht :=

Ik zou ook nooit op zon jong paard gaan zitten.. 4 vind ik altijd
een mooie leeftijd.

Ik laat hem al zadelmak maken en is echt iemand met ervaring hoor! :D als hij zegt dat het kan en mag zal het ok wel goed zijn.. Ik begin er niet zelf aan omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met western wel met Engels maar is anders vandaar wil ik het ineens goed laten doen goedde basis is toch wel belangrijk :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33846
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:25

Er zijn genoeg mensen die vinden dat je met 2 jaar zadelmak kan maken, het is gewoon bewezen dat een paard tot zijn 8e nog groeit.

Lekker afblijven tot een jaar of 4 dus.

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:27

MarlindeRooz schreef:
Er zijn genoeg mensen die vinden dat je met 2 jaar zadelmak kan maken, het is gewoon bewezen dat een paard tot zijn 8e nog groeit.

Lekker afblijven tot een jaar of 4 dus.

Ik vind persoonlijk 3een goedde leeftijd :D maarja iedereen zijn mening he. *\o/*

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:31

Ik heb hier een kruising Quarter X Haf staan die ook heel vroeg zadelmak gemaakt is want hij was lichamelijk al een hele vent maar daardoor is hij dus (is nu 10) mentaal wel helemaal kapot (gewoon doorgedraaid). En je, hij is ook door een heel "deskundige" westerntrainer opgeleerd... Het kon ook allemaal geen kwaad...

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:32

maximuss schreef:
Ik heb hier een kruising Quarter X Haf staan die ook heel vroeg zadelmak gemaakt is want hij was lichamelijk al een hele vent maar daardoor is hij dus (is nu 10) mentaal wel helemaal kapot (gewoon doorgedraaid). En je, hij is ook door een heel "deskundige" westerntrainer opgeleerd... Het kon ook allemaal geen kwaad...

Oh wat erg ;s ! Hoe oud was hij/zij toen?

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:34

Ik zou ook lekker wachten totdat paardje dik 3 jaar is.
2 is nog echt heel jong.

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:35

Westerntrail schreef:
Ik zou ook lekker wachten totdat paardje dik 3 jaar is.
2 is nog echt heel jong.

3vind ik ook een goedde leeftijd aangezien hij zo klein is en nog volop aan het groeien is :D hij staat hier toch nog op de wei en daar staat ie nu goed. Kan hij nog wat ravotten

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:38

Ik heb hem gekocht toen hij 3 was, de vorige eigenaar had hem een klein jaar en daarvoor was hij al enkele maanden onder het zadel. Hij was al doorgedraaid en afgeschreven toen ik hem kocht en ik kreeg de "goede" raad om hem af en toe eens goed af te ranselen zodat hij zijn "respect" (lees angst) voor de mens niet verloor.

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:40

maximuss schreef:
Ik heb hem gekocht toen hij 3 was, de vorige eigenaar had hem een klein jaar en daarvoor was hij al enkele maanden onder het zadel. Hij was al doorgedraaid en afgeschreven toen ik hem kocht en ik kreeg de "goede" raad om hem af en toe eens goed af te ranselen zodat hij zijn "respect" (lees angst) voor de mens niet verloor.

Mmmmb wat een mensen zeg!!

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:42

maximuss schreef:
Ik heb hem gekocht toen hij 3 was, de vorige eigenaar had hem een klein jaar en daarvoor was hij al enkele maanden onder het zadel. Hij was al doorgedraaid en afgeschreven toen ik hem kocht en ik kreeg de "goede" raad om hem af en toe eens goed af te ranselen zodat hij zijn "respect" (lees angst) voor de mens niet verloor.


Dit waren mensen met alleen maar eigenbelang, dus het belang van het paard werd niet aan gedacht.
En onkunde in mijns inzien.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:46

Maar wel een goede en bekende (hier in de streek) westerntrainer die er in opdracht van de kweker eens vlug een zadel opgelegd heeft... zoals ze het hier zeggen...
Paard is nu nog altijd bij momenten levensgevaarlijk.

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:48

maximuss schreef:
Maar wel een goede en bekende (hier in de streek) westerntrainer die er in opdracht van de kweker eens vlug een zadel opgelegd heeft... zoals ze het hier zeggen...
Paard is nu nog altijd bij momenten levensgevaarlijk.

Heeft hij al eens meer gehad dat het misliep??

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:55

Zogezegd niet maar ik weet wel dat er al een aantal perfect gezond ineens in de worsten gedraaid zijn. Ik heb ondertussen ook een beetje onderzoek gedaan en paarden die op een dergelijke jonge leeftijd opgeleerd zijn, halen meestal de 10 jaar niet door mentale of fysische problemen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:56

Laat je paard rustig nog wat uitgroeien. Ik kocht mijn kruising appaloosa x haflinger ook zadelmak. Er had een aantal keren ook iemand op gereden. Het dier was er echt nog niet aan toe en het is ook niet goed gedaan. Zo zonde! Het resultaat is een verziekt paard van drie en een half jaar. Overal bang van, geen vertrouwen in de mensen in zichzelf. Hij is nu zes en half jaar en sinds een paar maanden is hij op zijn gemak met iemand op zijn rug. We hebben er vele uren ( en centen) ingestoken om zover te komen met een goede trainer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:13

Zoals gezegd moet je gewoon nog wachten. Beestje is nog lang niet volgroeid. Als een trainer zoiets zegt, moet je nadenken over de trainer. Naam en ervaring zeggen niks dan. Het is jouw paard, dus jij bepaald.
Voor een kruising maakt het al helemaal niet uit en je zegt zelf al dat hij nog een pup is.
Staat ie wel in een goede opfok? Veel bewegen en goed ruwvoer helpt bij de groei en ontwikkeling. Alleen af en toe een borstel, vastzetten, hoefjes laten doen is zat. Iemand die weet wat ie doet, rijdt een 2,5 jarige of ouder ook keurig in zonder problemen.
Er zijn meer paarden met problemen waar van jongs af aan teveel mee is gedaan, dan paarden die tot laat in opfok verbleven en niks aan verknald is. En dan bedoel ik niet eens lichamelijk.
Menig serieuze ruiter laat paard zelfs op de foto zetten om te zien hoe de groeischijven ervoor staan voor het inrijden.

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 07:42

superpony schreef:
Zoals gezegd moet je gewoon nog wachten. Beestje is nog lang niet volgroeid. Als een trainer zoiets zegt, moet je nadenken over de trainer. Naam en ervaring zeggen niks dan. Het is jouw paard, dus jij bepaald.
Voor een kruising maakt het al helemaal niet uit en je zegt zelf al dat hij nog een pup is.
Staat ie wel in een goede opfok? Veel bewegen en goed ruwvoer helpt bij de groei en ontwikkeling. Alleen af en toe een borstel, vastzetten, hoefjes laten doen is zat. Iemand die weet wat ie doet, rijdt een 2,5 jarige of ouder ook keurig in zonder problemen.
Er zijn meer paarden met problemen waar van jongs af aan teveel mee is gedaan, dan paarden die tot laat in opfok verbleven en niks aan verknald is. En dan bedoel ik niet eens lichamelijk.
Menig serieuze ruiter laat paard zelfs op de foto zetten om te zien hoe de groeischijven ervoor staan voor het inrijden.

Hoi hij staat elke dag buiten op de wei en krijgt voordroog en speciaal brok voor veulens dus daar zal het al niet aan liggen :) had ook een leeftijd van 2,5 in gedachten :D we zullen wel zien hoe hij uitgroeid ben er zowizo elke dag mee bezig word geborsteld en komt in de hand. :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: kruising quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:17

Oke, jij zegt, hij mag nu bijna zadelmak gemaakt, dus tja.......Klein qua maat zegt niks als zn ouders klein waren. Ontwikkeling is belangrijk. Omdat je groeischijven niet kan zien, laten veel mensen daar rontgen foto's van maken voor het inrijden.
Mensen die met 1,5 zadelmak maken, zitten er voor hun 2e vaak ook al op.
Je moet er eigenlijk niet elke dag mee bezig op deze leeftijd, laat lekker groeien. Als je hem voetjes heb leren optillen en dat je hem overal mag aanraken, vergeet ie dat niet als je maar 1x pw dat doet bijv. Er zijn mensen die maar 2x pj gaan kijken bij hun veulen in opfok.