[WN] Beginnende western Tinker x Tuiger Kwal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Beginnende western Tinker x Tuiger Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:18

Hoihoi,

Ik ben mijn Tinker x Tuiger aan het omscholen van dressuur naar western, al hoewel dat omscholen nog niet zo soepel gaat vanwege financiële redenen. Ik kan het nu op dit moment gewoon niet betalen om les te krijgen dus ben ik gewoon lekker voor mezelf Kwal opnieuw aan het beleren. We hadden beiden geen lol meer in het dressuur rijden en reden gewoon zonder zadel en met neckrope rond. Ik wilde toch wat meer een richting kiezen dus heb me in het western verdiept.
Ik heb een Barefoot Arizona aangeschaft en een leuk hoofdstelletje en ben nu bezig met Kwal lekker op eigen benen te laten lopen, dit heeft ze altijd lastig gevonden.

Ik noem het 'opnieuw beleren' omdat ze erg lang stil heeft gestaan. Dit omdat ik Kwal heb laten dekken maar ze na een jaar niet drachtig bleek, terwijl ze wel uier kreeg en dikker werd omdat er wel zo'n vochtzak in haar buik zak. Ook kwam er spul uit haar tepels en na een jaar heb ik haar toch voor de zekerheid op laten voelen. Helaas was ze leeg.. Ik heb hier zo'n mentale klap van gehad, en Kwal ook want ze heeft haar hormonen nog niet op de rit. Ze is daarna niet meer hengstig geworden (dit werd ze eerder heeeel erg duidelijk). Ik had het hier erg moeilijk mee en vond het heel lastig om met haar bezig te zijn, zeker in combinatie met het geen lol meer in het rijden hebben PLUS alle ellende op school.

Ik ben haar nu weer aan het oppakken en probeer haar twee keer per week te rijden.

Ik heb dus nog geen geld voor les, ik ben nog steeds aan het herstellen van de decembermaand :')
Ik ben dit dus wel van plan maar de keuze is niet erg ruim in Drenthe. Dus mensen die ervaring hebben in het westernrijden en tijd over hebben en een arm studentje willen helpen, stuur me aub een pb'tje.

Hierbij dus de foto's. Ik weet de puntjes waar we aan moeten werken de komende tijd:
- handen
- voeten niet naar buiten steken
- Kwal op haar eigen benen laten lopen
- rechtop zitten
- nageeflijk lopen
- bespiering kweken
- leniger worden

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Ik rijdt op dit moment veel overgangen als stap-halt-draf-halt-draf-stap om haar wat sterker te krijgen. Ook rijd ik veel voltes en gebroken lijntjes.
Ik heb nog niet heel veel kilometers gemaakt op mijn Barefoot en als je van een dressuurzadel afkomt is dit toch wel lastig met lichtrijden :D Daarom galoppeer ik nog niet totdat mijn zit wat steviger is :)
Ik zou graag tips ontvangen om aan de verbeterpuntjes te werken, en als jullie nog dingetjes zien hoor ik die ook graag :j

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:00

ik ben zelf nog een western noob maar ik denk dat als je haar correct wilt omscholen je toch echt begeleiding zal
moeten gaan zoeken.

edit de helft van mn bericht viel weg :+
het is wel echt een supergaaf paardje wat je daar hebt zeg! mooi hoofdstel ook :)

heb je zelf al western ervaring?

Kirrr

Re: Beginnende western Tinker x Tuiger Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:31

Ik zou het voorlopig nog niet onder de noemer western willen steken.
Een ander zadel en de teugels los, heeft niks met western te maken in deze fase.

Les is erg belangrijk, zeker als je er zelf geen ervaring bij hebt.

Je paard op eigen benen laten lopen, doe je dat door haar dan gewoon aan de losse teugel rond te sturen?

Waarom heeft ze bij de dressuurmanier niet op eigen benen leren lopen? Dat is toch de basis in elke discipline.

Je paard moet over de rug leren lopen en daarna kan je geleidelijk aan de teugels gaan losgooien. Paard drukt rug nu gewoon weg.
Bit lijkt me ook te groot als je hem zover uit de mond kan trekken...

Leuk dat jullie de overstap willen maken, maar zou toch asap voor hulp willen zoeken. Contacteer al wat mensen, zodat je er direct kan aan beginnen als je geld bijeen gezocht hebt.

Succes

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:35

Zeker geen kwal om te zien ;). succes met je paardje!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:06

Hoi Donja: leuk dat je wilt overstappen! En tja; ook ik voeg me bij de rest.
Je kunt jezelf immers niet zoveel nieuws leren als je iets nog nooit hebt gedaan.

Probeer dus toch snel begeleiding te zoeken, zodat je jezelf geen verkeerde dingen aanleert. Want afleren duurt een stuk langer :) Ga desnoods veel lezen en goede trainingsvideo's op Youtube kijken.

Voor nu: je paardje loopt erg op de voorhand. Dus niet losgooien en werken aan die achterhand. Lekker spieren kweken op de manier die je gewend was. Dan kun je straks onder begeleiding omschakelen. Veel plezier!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:03

Hopelijk vinden jij en je paard op deze manier de lol weer terug!
Veel succes!