Djalila in training

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 15:24

Djalila is een AV merrie van 2009 Vader Kas Valdes X A.F Antha
In oktober 2013 zijn we begonnen met haar training en dit gaat super! Af en toe wat hectisch tijdens longeren maar zodra je er op stapt super braaf.
Ze staat in training bij de http://www.flachsmeer-ranch.de in Duitsland.

Voor het eerst los in de rijbak ..
Afbeelding

Lekker aan het rijden ..
Afbeelding

Netjes stil staan ..
Afbeelding

Eerste keer mee op buitenrit ..
Afbeelding

Afbeelding

Al met al veel gedaan en geleerd in de afgelopen vier a vijf maanden :)

Kwal
Berichten: 4445
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:01

Staat haar goed, die westernoutfit! Mag ik vragen wat voor hulpteugel je er aan hebt hangen? Gewoon interesse :D

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 16:12

Een Köhler, Thiedemann-Kombination teugel zoals ze dat noemen :)

amyz

Berichten: 6932
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:18

Wat leuk, was laatst al aan het zoeken naar foto's van haar voor op de site! :)
Ziet er fijn uit, maar zowel Antha als Kas geven ze vaak braaf :D

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 16:36

Super fijn karakter om te rijden, wel eenkennig en een karakter paardje maar ohzo braaf met rijden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28016
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:55

xDonja schreef:
Staat haar goed, die westernoutfit!


Arabieren zijn het mooist met een westernzadel erop! :D

Ziet er al veelbelovend uit! Wat zijn je doelen met haar?

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 13:14

Eerst gewoon lekker thuis aan de gang en buiten genieten en met de tijd op wedstrijd.

ElCid, ieder zijn eigen trainings manier er zijn minder vriendelijke manieren en dan zijn wij maar geen goede ruiters volgens Bokt. De manier van inrijden is heel rustig en vriendelijk gegaan en ze doet het super goed en zoals je ziet doet de hulpteugel haar geen pijn en staat er bijna geen spanning op.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:44

Leuk paardje!

Kun je wat meer uitleggen waarom je met een hulpteugel moet rijden?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:52

Dat is een German Martingale. M.i. Niks mis mee. Wij gebruiken zelf een trainingsfork bij het opleren van jonge paarden, wat min of meer dezelfde werking heeft. Ik heb ook al een german martingale gebruikt. Deze hulpteugel voorkomt gewoon dat het paard het hoofd te hoog brengt. Blijft het hoofd in een normale positie, dan doet het niks.
Is dat nu allemaal zo erg ? Overdrijven is ook een kunst ...

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:33

Uitleggen...., hulpteugel helpt lijkt me duidelijk.. helpt mij en haar om haar hoofd wat lager te houden tijdens rijden.

Wat ik wel interessant vind is de redden waarom men deze hulpteugel nou niet goed vindt!
Uitleg is meer dan welkom, ik lees vaak alleen de "waarom" vraag maar niet een duidelijk antwoord waarom het niet goed zou zijn.
Als het op een juiste en vriendelijke manier wordt gebruikt kan het geen kwaad.
Uiteindelijk is het rijden zonder mooier helemaal mee eens maar in het begin kan het ook helpen.

En onvriendelijk.. die reden vindt ik terecht als het pijn doet en echt paardonvriendelijk wordt gebruikt.
Onvriendelijk kan ook zijn een bid, aansingelen, zadel erop en dan vervolgens zelf op een paard gaan zitten.
Al deze manieren kunnen ook onvriendelijk zijn maar volgens mij zijn er meer dan genoeg mensen die dit op een vriendelijke manier doen.

Overal een " niet natuurlijke, niet vriendelijke " manier in zien en opmerkingen over geven is alleen terecht als het dan ook terecht is. Als je het forum doorleest zie meer opmerkingen in de negatieve richting dan in een positieve richting!

Daarom graag uitleg wat er nou misschien niet goed zou zijn aan deze hulpteugel en de manier hoe wij het gebruiken?
Dat is een positieve manier van vragen van mijn kant, ben heel erg benieuwd naar een goed antwoord en om weer iets nieuws te leren hierover!!


Persoonlijk zie ik er geen kwaad in en Djil is er gewoon lekker relax mee te rijden.

_Malu_

Berichten: 755
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: Deutschland

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:34

Jaaaaaaaaaa ze is leuk en wat doet ze het goed!

Ik sta op de stal waar Djalila wordt ingereden en heb haar vanaf het begin gevolgd. Geloof me, ze wordt op een heel rustige en vriendelijke manier ingereden.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:22

StalBerguil schreef:
Wat ik wel interessant vind is de redden waarom men deze hulpteugel nou niet goed vindt!
Uitleg is meer dan welkom, ik lees vaak alleen de "waarom" vraag maar niet een duidelijk antwoord waarom het niet goed zou zijn.
.


Ik ben in principe tegen alle soorten hulpteugels omdat het:
- meestal wordt gebruikt om tekortkomingen in rijkunstig gevoel van de ruiter te verhelpen
- meestal een "short cut" is om een paard iets te laten uitvoeren
- er altijd sprake is van een stukje extra dwang ( in dit geval; paard zal als het "te hoog" loopt tegen de hulpteugel aanlopen)
- bijna alles op is te lossen door rijkunstig goed onderlegde ruiters en trainers, het kost soms wat meer tijd maar die tijd wordt vrijwel altijd ingehaald omdat het paard de juiste basis heeft gekregen en die basis duurt nou eenmaal lang ( minimaal 1 jaar; 5 maanden is dus peanuts en dan zou een hulpteugel niet nodig hoeven zijn!). Onze trainer zegt altijd "you have to go slow to get there fast" en dat is waar; als de basis eenmaal klopt zijn de "trucjes" kinderspel.
Er zijn uitzonderingen; in sommige gevallen bij zwaar verreden paarden kan een hulpteugel, tijdelijk, in handen van een hele goede ruiter een uitkomst zijn om een paard inderdaad te helpen met het vinden van bijv. balans, de juiste hoofdhouding, ruggebruik. etc. Als de normale manier van trainen dan niet mogelijk is, kan er met beleid een hulpteugel gebruikt worden. Bij een jong paard is dat nooit nodig; dat betekent dus vrijwel altijd dat de ruiter niet kundig genoeg is of dat het allemaal te snel moet; er wordt "afgericht" maar niet "opgeleid" een heel groot verschil!!

Daarbij vind ik in dit topic het probleem dat een paard met Arabisch bloed ( en ja, ik heb er verschillende gehad van halfbloed tot volbloed) gevraag wordt met hoofd en hals laag te lopen. Deze paarden zijn daar, meestal, niet op gebouwd; hoofd/ hals/ schouder aanzet is daar niet voor geschikt en te laag lopen zal uiteindelijk problemen geven omdat er spieren te ver moeten worden opgerekt, die daar niet geschikt voor zijn. Dat is een wezenlijk verschil met de meeste Quarters/ Paints die uit zichzelf al laag willen lopen.
Een rijstijl is leuk maar die zal je naar het paard moeten aanpassen en niet omgekeerd. De goed western gereden Arabieren die ik ken lopen niet met hun neus laag/ op de grond. Dat is ook niet wenselijk en de oren onder de lijn van de schoft is een onnatuurlijke/ ongewenste houding, zeker voor dit soort paarden.

Genoeg uitleg? :o ;)

Zie al deze foto's voor de "western" houding waarin Arabieren meestal gereden worden; niet alleen beter voor het paard maar ook veel mooier dan die centen zoekers.
https://www.google.nl/search?q=western+ ... B800%3B589
-

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:41

Yep genoeg uitleg ...

Qua hulpteugel gebruik niet mee eens maar ieder mens zijn mening!
Qua hoofd hals houding mee eens maar dat is de manier van training op dit moment, iedere trainer heeft zijn eigen rijstijl.
En daar verander ik in de aantal keer per week dat ik erop zit nu niks aan, dat is iets om thuis aan te gaan werken!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:25

Eens met wat Elcid hierboven schrijft over gebruik van hulpteugels.

Daarom vroeg ik jou waarom je die gebruikt, waar loop je tegenaan wat je (of de trainer) niet zelf rijtechnisch op kunt lossen?

Het lijkt me vrij belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt waarom je daarmee rijdt.
De tegenvraag van jou waarom je dat niet zou moeten doen kan ik wel beantwoorden voor je: omdat je daarmee je paard in een bepaalde door jouw gewenste houding 'dwingt' in plaats van door oefeningen je paard zodanig soepel en nageeflijk te maken dat zij vanzelf met zijn hoofd gaat zakken, omdat ze ook echt ontspant!

Het is een jong paard dus vrij logisch dat zij nog niet constant uitgebalanceerd laag kan lopen.
Door de begrenzende hulpteugel dwing je die houding op dat moment af.
Ook als je verder 'rustig en vriendelijk' bent. ;)

Ik zou ook oppassen dat je daardoor haar niet teveel op de voorhand laat lopen.

jasmien1008

Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-09

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:49

Wat leuk om een Av in training te zien voor western :D Heb zelf niet veel ervaring maar ze lijkt er ontspannen bij te lopen en dat kan niet slecht zijn.

Welke western discipline wil je er graag met gaan doen? Pleasure ?

xDenies

Berichten: 13508
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Djalila in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:36

Een Kas Valdes nakomeling! Wat ontiegelijk leuk. Ik heb '' gewerkt '' met Kas (lees: naar paddock brengen, uitmesten, in stapmolen zetten, haha)

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 09:51

@ Jasmien1008, Idd Pleasure, trail is de bedoeling :)

@ xDenies.....Wat leuk!!!

Iedere trainer zijn eigen manier, hier zijn ze met deze hulpteugel bij Djil begonnen.
Er is altijd wel commentaar over een trainingsmanier en het wel of niet gebruik van hulpteugels.
Kijken naar je paard en wat het beste bij haar past is dan belangrijker en als een hulpteugel dan hulp kan bieden.....
Bv dubbele longe is een nee, nee bij haar wat anderen juist een goede basis vinden, beginnen zonder bid en dan later met bid......
Iedere trainer zijn eigen manier maar slecht wil het niet altijd zijn.

Ze loopt goed tijdens training en zolang ze daar in training staat en er gebruik wordt gemaakt van deze "ohzo onvriendelijke drama" hulpteugel zie ik persoonlijk het probleem niet!
Als het dan als tekortkoming wordt gezien of niet vriendelijk dan mag dat ieder zijn eigen mening!
Mijn mening ..... niet onvriendelijk en ze doet het super er zijn meer onvriendelijke dingen waar men zich druk over moet maken!

En de reden voor deze hulpteugel, ze loopt meer ontspannen, is rustiger tijdens rijden, je hoeft minder aan de mond en bid te zitten.
Djil is een super merrie maar is ook enorm snel en heeft snel de neiging als het hoofd hoog is om weg te spurten.
Als ze voor het rijden aan de longe gaat is het ook echt een dramaqueen kan als een idioot tekeer gaan en dan heb ik wel eens het (slik) gevoel van nouuuuu moet ik daar op????
Door gebruik van die hulpteugel is het rijden voor ons een stuk prettiger en positiever, ze is nog jong en met de tijd zal het steeds minder nodig zijn.

En nee het is niet een energie te veel probleem, ze staat het hele jaar door gewoon overdag buiten! Het is het aard van het dier enorm werkwillig maar ook enorm snel en een echte muts af en toe!

IlonavL

Berichten: 1169
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:54

Leuke foto's, ik vind het er al netjes uizien! Enne... het talent voor de sport zit wel in de genen dus dat komt helemaal goed :D