[WN] Les van Paulette Zorn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Les van Paulette Zorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:52

Het is alweer even geleden, maar ik kwam de foto's tegen en besloot toch nog een topic te openen.
Paulette is een tijd terug voor een les hier geweest. Het was echt super interessant. Hoop geleerd, geconfronteerd, huiswerk meegekregen.
Het was over de 30 graden, dus we hebben vooral gestapt, beetje gedraafd en voornamelijk aan mijn houding gewerkt.
Ik rijd sinds kort op shanks. Onder begeleiding van mijn instructrice uiteraard en ik wissel nog regelmatig af met een snaffle. Beiden Billy Allen.

Eerst hebben we even kennis gemaakt. Wie ben ik, wie is Paulette, wie is Jim. Wat doen we, hoe doen we het, wat willen we bereiken, enz.
Het eerste dat Paulette zei: doe je beugels maar uit.
Okeeee..... :=
Afbeelding

We begonnen op 1 hand. De conclusie van Paulette was al snel: "Jim houdt zich te recht en moet veel meer buigen. Jij moet rechterop zitten, je zakt teveel onderuit. Trek je navel naar je ruggegraat."
Vooral dat laatste is wel grappig, want in een Engels zadel heb ik vooral de neiging om wat voorover te gaan zitten :D
Afbeelding

Luisteren naar de uitleg.
Afbeelding

Toen op 2 handen gepakt om hem iets beter te kunnen ondersteunen en tot de ernstige conclusie gekomen dat ik consequent mijn buitenhand hoger houd dan mijn binnenhand. Zowel links- als rechtsom :o
Dat is inmiddels overigens al erg verbeterd, ik ben me er goed van bewust geworden dankzij een niet-zo-milde opmerking tijdens de les. Daarnaast rijd ik zelden op 2 handen met shanks. Hooguit met warm rijden even. Wil ik meer in de buiging werken met de oefeningen van Paulette, pak ik liever mijn snaffle.
Afbeelding

Afbeelding

Dit was de buiging waar we mee bezig waren. De buiging om mijn binnenbeen, in zijn hele lijf.
Afbeelding

Ook in draf
Afbeelding

Afbeelding

De uitleg wat er gebeurd als je dus je ene hand teveel gebruikt :o
Confronterend en heel duidelijk.
Afbeelding

Nog wat buiging werk linksom
Afbeelding

Afbeelding

Wat helpen om de richting van de buiging aan te geven. Zeker in de kaak houdt hij zich het liefst wat recht en vast.
Dus hiermee moest ik hem even de wegwijzen en gelijk weer loslaten, zodat hij het zelf kon doen.
Afbeelding

Rechtsom
Afbeelding

Verder had ik problemen met achterwaarts. Hij snapte eindelijk het principe van achteruit gaan, maar dat ging wel voetje voor voetje.
Na een heldere uitleg van Paulette en een paar keer proberen hebben we het probleem ontdekt. Wat achteraf heel logisch was :+
Inmiddels gaat hij ook super fijn achteruit op een simpele zithulp, dus daar ben ik echt onwijs blij mee *\o/*
Afbeelding

Klaar :))
Afbeelding

Het was een hele leerzame les. En zoals ik al eerder opmerkte zeer confronterend. Maar wel onwijs leuk. Inmiddels zijn we een maand of 2 verder en heb ik een veel soepeler paard. Een hoop dingen zijn weer verbeterd, andere dingen blijven we hard aan werken :j
We zijn tenslotte nooit uitgeleerd :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:25

Leuk om te zien, je ziet vooruitgang.

ik heb zelf ook regelmatig les van Paulette en vind haar top, ze ziet echt alles wat ik zelf ongemerkt doe.

Als ik naar de foto's kijk denk ik dat je in de bak met oefeningen voorlopig nog met een snaffle moet rijden, je ziet in de foto's wel vooruitgang, maar je moet nog best aan het buigen om je binnenbeen werken. Daar is een snaffle geschikter voor.

Daihyo

Re: Les van Paulette Zorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:43

Absoluut, daarom pak ik die er ook regelmatig bij :j
Dat werkt in de buiging gewoon veel prettiger. Meestal zijn dat de wat langere, intensievere trainingen.
Als ik een lichte/korte training doe pak ik de shank. Meestal richt ik me dan op scherp stuurwerk om de bandjes heen op zo min mogelijke hulpen bijvoorbeeld. Om hem net weer wat scherper te maken daarin. En tempowisselingen en overgangen pak ik dan ook veel mee. Favoriet is momenteel halt-galop of galop-halt-rollback-galop. Daar wordt hij heel scherp op. En naast de shank doe ik dat ook regelmatig op een touwhalster.
Die afwisseling werkt echt heel fijn. Het houdt ons allebei scherp zeg maar :))
En daarnaast rij ik lekker buiten, maken we een sprongetje of wandelen we gewoon wat.

Ik vond Paulette ook heel fijn lesgeven. Heel duidelijk, heel direct en heel eerlijk. Daar hou ik wel van :D
En inderdaad, ze ziet alles.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:26

Wat ontzettend leuk om te zien! Allereerst duidelijk veel vooruitgang met een poosje terug, da's gaaf! :D
En ben nu nog extra benieuwd naar Paulette, heb over anderhalve week ook voor het eerst les van haar :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:38

Jullie zijn lekker bezig !!!! Ik heb de eerste les ook met twee handen moeten rijden om zo te wennen en joker net iets meer te helpen. Nu vind ik met een hand echt heel erg fijn :j Dus komt denk ik vanzelf wel op t punt dat je die twee handen niet meer nodig hebt, en jullie kennende komt dat vast helemaal goed :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:03

Ik wil ooooookkk!! Maar ik heb wel een hele fijne lesmevrouw hoor, daar niet van ;)

Ziet eruit als een superles, je ziet Jim veranderen, en hij is er goed bij en is ontspannen maar wel lekker aan het werk. Zo te zien heb je ook goede tips gekregen. Wij zijn ook net bezig aan lengtebuiging om het binnenbeen (eigenlijk binnenheup) :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:00

Ziet er erg prettig uit, goed werken aan een stevige basis zo!
Fijn dat je er zoveel aan gehad hebt :)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:51

Hier ook een Paulette fan. Super goed les. Ze kan zo goed duidelijk maken wat er fout gaat en ook waarom.ze legt alles haarfijn uit, waardoor je ook zo veel verbetering ziet in 1 les. Ik les zelf 1 x in de maand bij haar en krjjg genoeg huiswerk mee om mezelf de hele maand zoet te houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:55

Ja, Paulette weet het allemaal goed te vertellen :j
Ik hoop dat ik nog eens een les kan doen, het is echt onwijs leerzaam.

Ik rij nu ook vaak al op 1 hand, dat is inderdaad prettig rijden. Maar ik merk dat Jim wat laks wordt in de buiging. Of eigenlijk: hij pakt de ruimte die hij krijgt. En dan is het net even fijn om die 2e hand erbij te pakken en te zeggen: jammer jongen, je moet echt in de gehele lengte buigen en je moet echt die kaak loslaten.
Maar zo af en toe lukt dat zelfs op 1 hand :))

En soms ben ik er helemaal niet mee bezig. Gister bijvoorbeeld juist veel aan het tempo gedaan. Hij was wat sloom. Veel overgangen, tempowisselingen, stoppen en weer weg galopperen. En we zijn bezig met de sidepass. Een uitdaging, want Jim zijn 1e reactie op mijn been naar achteren leggen was terugduwen met zijn kont :+
Maar het kwartje lijkt te vallen en gisteren zijn we zowaar opzij gegaan, over een balk *\o/*
Het is zo leuk, dat westernrijden. Had ik 5 jaar eerder moeten doen :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:49

Mag ik vragen wat het idee is achter de voeten uit de beugels?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:55

Paulette rules!!! Wij hebben hier om de 4 weken met de halve stal les van haar. Ik kon 26 jaar paardrijervaring 'down the drain' spoelen en volledig opnieuw beginnen maar ik ben verslaafd. Haar lessen zijn zó interessant en ze ziet inderdaad álles :D.

Ga je nog vaker lessen bij Paulette?