Paulette is een tijd terug voor een les hier geweest. Het was echt super interessant. Hoop geleerd, geconfronteerd, huiswerk meegekregen.
Het was over de 30 graden, dus we hebben vooral gestapt, beetje gedraafd en voornamelijk aan mijn houding gewerkt.
Ik rijd sinds kort op shanks. Onder begeleiding van mijn instructrice uiteraard en ik wissel nog regelmatig af met een snaffle. Beiden Billy Allen.
Eerst hebben we even kennis gemaakt. Wie ben ik, wie is Paulette, wie is Jim. Wat doen we, hoe doen we het, wat willen we bereiken, enz.
Het eerste dat Paulette zei: doe je beugels maar uit.
Okeeee.....

We begonnen op 1 hand. De conclusie van Paulette was al snel: "Jim houdt zich te recht en moet veel meer buigen. Jij moet rechterop zitten, je zakt teveel onderuit. Trek je navel naar je ruggegraat."
Vooral dat laatste is wel grappig, want in een Engels zadel heb ik vooral de neiging om wat voorover te gaan zitten

Luisteren naar de uitleg.
Toen op 2 handen gepakt om hem iets beter te kunnen ondersteunen en tot de ernstige conclusie gekomen dat ik consequent mijn buitenhand hoger houd dan mijn binnenhand. Zowel links- als rechtsom

Dat is inmiddels overigens al erg verbeterd, ik ben me er goed van bewust geworden dankzij een niet-zo-milde opmerking tijdens de les. Daarnaast rijd ik zelden op 2 handen met shanks. Hooguit met warm rijden even. Wil ik meer in de buiging werken met de oefeningen van Paulette, pak ik liever mijn snaffle.
Dit was de buiging waar we mee bezig waren. De buiging om mijn binnenbeen, in zijn hele lijf.
Ook in draf
De uitleg wat er gebeurd als je dus je ene hand teveel gebruikt

Confronterend en heel duidelijk.
Nog wat buiging werk linksom
Wat helpen om de richting van de buiging aan te geven. Zeker in de kaak houdt hij zich het liefst wat recht en vast.
Dus hiermee moest ik hem even de wegwijzen en gelijk weer loslaten, zodat hij het zelf kon doen.
Rechtsom
Verder had ik problemen met achterwaarts. Hij snapte eindelijk het principe van achteruit gaan, maar dat ging wel voetje voor voetje.
Na een heldere uitleg van Paulette en een paar keer proberen hebben we het probleem ontdekt. Wat achteraf heel logisch was

Inmiddels gaat hij ook super fijn achteruit op een simpele zithulp, dus daar ben ik echt onwijs blij mee
Klaar

Het was een hele leerzame les. En zoals ik al eerder opmerkte zeer confronterend. Maar wel onwijs leuk. Inmiddels zijn we een maand of 2 verder en heb ik een veel soepeler paard. Een hoop dingen zijn weer verbeterd, andere dingen blijven we hard aan werken

We zijn tenslotte nooit uitgeleerd