Op de filmpjes valt het me 300% mee, maar naar mijn gevoel was het niet helemaal ontspannen.
We zijn in januari overgestapt van dressuur op western en ik moet nog een hoop leren. Confronterend hoor, die filmpjes.
Vooral mijn handen zijn echt veel te hoog en op zo'n spooky dag als vandaag pak ik veel teveel contact.

Daarnaast is het warm en warm betekent hoofdschudden (allergiie --> jeuk).
Maar desondanks ben ik niet ontevreden. Jim loopt lekker, pakt dingen snel op en verbetert elke keer weer

Maar we hebben nog genoeg om aan te werken en te leren. Teveel dingen tegelijk eigenlijk, maar dat werkt niet, dus elke keer een klein stukje.
Tips zijn zeer welkom

Hier wat verschillende filmpjes uit de film geknipt.
Stappen + rollback.
Drafje. Handen zijn echt storend hoog, maar ik heb niet constant teugelcontact. Totaal onzinnig dus

Draf + stopje en (in 6 delen

Alles op mijn zit + benen. Mocht hij even niet reageren, pak ik hem iets op. Maar eigenlijk is dat zelden nodig.
Achterwaarts is iets dat er nooit goed heeft in gezeten. Ik ben nu blij dat hij in ieder geval een paar passen naar achter doet. Dit verbeteren is de volgende stap

Galop rechtsom. Jim is een headshaker (allergie), dus daar moet je even doorheen kijken.
Nog een keer rechtsom. Zie mijn iets te ijverige binnenhand

Ik wil hem nog teveel ondersteunen. Terwijl hij het eigenlijk niet nodig heeft en ook de ruimte moet krijgen om het goed te doen fouten te maken, ipv dat ik hem bij voorbaat al voor fouten wil behoeden. Aldus mijn instructrice

Galopje linksom en een stopje. Of eigenlijk gewoon een overgang naar halthouden, want echt stoppen gaat niet in deze bak + hij is ijzerloos.
Gelopje links, stoppen, belonen, (teugels goed doen

De overgang is nog niet heel groot, maar ik vind het belangrijk dat hij in balans is en dat hij goed op de hulp reageert.
In het begin reageerde hij vooruit niet of ging keihard en terug ging ook niet of meteen naar draf. Dus kleinere marges en dat gaat al best netjes