[WN] 2e les op Storm, 17 jarige Quarterruin (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

2e les op Storm, 17 jarige Quarterruin (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:59

Vandaag mijn 2e les gehad met Storm en de 3e keer dat ik er echt op reed. Storm is een 17 jarige Quarterruin die last heeft van atrose in de achterbenen dus wij doen alleen pleasure. Geen reining dus ivm die achterbenen. Storm heeft naast mij nog een bijrijdster die hem al iets meer dan een jaar doet en natuurlijk de eigenaresse zelf. Maar op het moment rijdt zij hem eigenlijk niet.

We merken nu dat Storm toch echt gewoon niet los wil laten. Hij snapt het waarschijnlijk gewoon niet. Hij snapt niet dat als hij loslaat wij ook loslaten. :+ Tijdens deze les veel van linksom naar rechts om gereden. Ook met buitenstelling gereden en dat veel afgewisseld met binnenstelling. Vreemd genoeg laat hij in de galop het makkelijkste los en is hij eigenlijk het fijnst te rijden. (hij is cutting gefokt, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? :') ) We gaan hem meer in de roundpenn aan het werk zetten, bijgezet, om zo te leren dat ie met loslaten meer bereikt en het voor hem veel fijner is. Want alleen onder het zadel gaat het moeilijk worden om op te lossen.

Er zaten heel af en toe korte momentjes tussen dat ie iets losliet maar zodra ik hem dan wat geef vervalt ie gelijk weer in zijn oude patroon dus moet ik hem gelijk weer oppakken. Ik kon hem dus bijna de hele les niets geven. Natuurlijk tussendoor wel gestapt en toen even lange teugel gegeven.

Misschien dat we er ook een gewoon trensje in gaan hangen, dat moeten we nog even overleggen. Misschien laat ie dan makkelijker los. En misschien een spoortje om. (instructrice rijdt er ook wel eens op met een spoortje en merkt dat ie dan wel wat makkelijker loslaat) Maar we gaan iig aan de slag om hem te leren los te laten. Het kwartje wil namelijk niet vallen. :')

Als je je geluid goed hard zet hoor je misschien wat de instructrice zegt. :)

1. Stelling naar binnen en dan weer naar buiten zetten.

2. Hier moest ik naar de jog vanuit halthouden maar ik gaf iets teveel been dus hij springt aan. :+ Stelling naar binnen en met mijn binnenbeen naar buiten drukken maar hij was een beetje doof voor mijn been. :roll: En ja mijn handen zitten overal. :D

3. Galop. Jammer dat het achterin de bak is en het moeilijk is om te zien. Maar ook in de galop moest ik binnen en buitenstelling afwisselen.

Tips en commentaar waar ik wat aan heb is welkom maar bedenk wel dat dit mijn 2e les was, ik nog veel moet leren en we de problemen gaan aanpakken. De bedoeling is 2 lessen per maand.

LoveUggs

Re: 2e les op Storm, 17 jarige Quarterruin (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:07

Ik heb geen verstand van western, dus niet boos worden als ik iets zeg dat niet klopt..! :P
Maar ik zie een paard dat TOTAAL niet aan het been is. Hij doet het allemaal wel netjes, maar ik krijg een beetje het gevoel van: chillll, met sjokken komen we er ook.
Wat je in de western sport bedoelt met loslaten zou ik niet weten..! Maar ik ga er vanuit dat het met zijn hoofd/ kaak te maken heeft. Zodra hij wat actiever word, zou hij aan de voorkant ook meer loslaten :j (als dat je probleem is tenminste) Oefen wat met schakelen, dat is ook wel goed voor zijn artrose. :j lekker in beweging houden die benen! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:08

Jog is ook een langzame draf. ;) Hij hoeft niet perse harder maar zou idd iets actiever mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:14

Lekker dat je weer bezig bent. Ik heb natuurlijk weinig ervaring met western maar ik heb het idee dat hij zijn achterhand niet helemaal meeneemt. Aan de voorkant blijft hij contact zoeken, misschien om het cirkeltje rond te krijgen?

Bij filmpje 2 dacht ik trouwens dat je weg wilde vliegen met die armen zo wijd _O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:15

Ahh, weer wat geleerd. Het was dus de bedoeling dat ik dat gevoel zou krijgen :P Dan nog vind ik het er wat "sloom" uit zien.. Kan mijn vinger er nu niet precies opleggen maar goed.
Ik zou verder zeggen, blijf lekker oefenen, en geniet van je paardje! :j
(hij loopt wel lekker voor een paard met artrose in de achterbenen! Die van mij struikelde heel veel.. Nu gaat het overigens beter)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:17

Ja, mijn armen houd ik in allerlei standen. :j Maar dat is nu nog normaal. :')

En ik vind het er nu ik het zo zie ook wel wat sloom uitzien, zal es vragen hoe de instructrice erover denkt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:18

Ik vind dat je wel behoorlijk inkomt met die shank eraan op twee handen. Een shank is sowieso niet bedoeld om tweehandig mee te rijden, ik denk dat je het probleem in het voorwaarts moet zoeken ipv in het doorvragen. Ook een jog moet actief kunnen zijn en ook als je daar mee bezig bent zou ik een een stuk meer gaan schakelen. Veel overgangen en veel tempowisselingen gaan rijden, hij moet het toch vanuit zijn lichaam gaan doen en daarvoor moet ie veel activer aan je been worden. En dan het liefst zonder er meteen sporen aan te hangen. Snaffle erin ipv een shank lijkt me een goede aanpassing om mee te beginnen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:22

Ik moest op druk rijden, als ik alles losgooi dan bereik ik niets. :+ Als hij iets losliet dan gaf ik hem ook wel wat maar dat waren heel weinig momenten. De meeste dan nog in de galop. :+ Ik heb zelf de ervaring nog niet om op 1 hand te rijden dus dat is helaas nog geen optie. Ik zal het voorwaarts rijden nog eens in de groep gooien. :j Ik heb het wel geprobeerd trouwens, de eerste keer dat ik erop zat en ben toen gaan lichtrijden. Maar het zadel is aangepast voor de eigenaresse en er zitten aan beide kanten dingen om je benen op de plek te houden. Dat geeft mij drukplekken als ik moet lichtrijden en het doet verrekte zeer. :') Van voorwaartser rijden gaat mijn houding weer een stuk minder worden. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:28

Bellatrix schreef:
Ik moest op druk rijden, als ik alles losgooi dan bereik ik niets. :+

Niet als je niet eerst aan activiteit werkt inderdaad.
En ik snap dat je af en toe wel eens op moet pakken, maar op deze manier de shank er constant op zetten vind ik persoonlijk wel vrij heftig. Als je zelf nog niet op één hand kunt rijden dan is dat imo ook zeker een reden om voor een snaffle te gaan. En voorwaarts is toch een heel belangrijk basis element, óók in de western. Dat je houding dan minder wordt is dan ook weer iets om aan te werken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:31

Ik ga het overleggen, er zullen zeker meerdere wegen naar Rome leiden. :j

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:40

Mij is altijd geleerd, eerst voorwaartsheid creeeren en dan pas willen verzamelen, waarbij de verzameling voort moet komen uit de ontspanning in de voorwaartsheid. Als ik op tinkewink te veel aan het bit zit gooit hij de rem erop en doet alles net niet: net niet doorlopen, net niet loslaten, net niet echt zeg maar. Zet ik hem dan eerst voorwaarts aan het werk, zonder enige vorm van contact , dan gaat hij op een gegeven moment vanzelf zakken, en dan voel je ook duidelijk dat hij door zijn hele lijf loslaat. Als ik hem op dat moment zachtjes vraag is hij er helemaal en loopt hij de sterren van de hemel. Dus eerst actief op het been voordat je aan het bit gaat rommelen. Zeker met een shank zijn sommige paarden geneigd om bij het minste contact af te remmen. En jog is wel langzaam maar hoort zeker ook gedragen en verzameld te kunnen. Wel vervelend voor jou dat je op dit zadel dan niet goed kunt lichtrijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:43

Ja, het doet echt zeer en om mijzelf nou te gaan pijnigen vind ik net wat te ver gaan. :')

De eerste keer dat ik erop zat heb ik ook mijn teugel helemaal los gelaten. Toen ik aandraafde ging hij idd heel erg voorwaarts maar omdat ik de teugel dus zo los had had ik helemaal geen controle...sturen ging al moeilijk maar hij ging ook steeds harder, ik kon er zo echt niets mee. Ik moest ze wel meer op maat maken anders was hij gewoon stuurloos. Dus meer op contact genomen.

Bedankt voor alle tips iig!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:32

Is dit Haines Storm van Mildred? En dan sta jij dus bij Marlies?
Laatst bijgewerkt door ch_ntii123 op 29-03-13 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:33

Yep, klopt helemaal. :D En ik les idd bij Marlies.

(Haidas Storm)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:37

Ja die voorwaartse energie moet je dan zeg maar kanaliseren en omzetten naar nageeflijkheid. Nekreining zit er dan ook niet goed op zo te lezen. Enne, je kan dat werk ook in de stap. Op de shank dan korte, snelle hulpen geven en alleen bij geen reactie echt doorhalen. Tjees dat legt moeilijk uit zo, en jij bent dus echt een van de weinigen die ik wil helpen := geloof niet dat ik het helemaal over kan brengen zo ;-) als je nou wat dichterbij woonde.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:39

_O- Je doet je best, dat stel ik op prijs. :j

Neckreining zit er wel een beetje op hoor maar ik zal dat dan zelf nog niet goed doen. :+

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:43

Ik zie het al!! Stormppiee!, doe heb de groeten van Treasure, zijn Quarter maatje van zijn vorige stal :P *\o/*

Storm liep bij ons erg fijn naar mijn idee, en was op 1 hand te rijden (ik heb hem niet heel vaak gezien). Ik ben zelf ook geen voorstander van een shank op twee handen. Mil heeft het beste voort met haar paard en dus zal zij een snaffle niet erg vinden. :)

Sinds hoelang doe je Storm al? En hoe kom je eraan:)?
Super leuk paardje! Echt een ''cool in zijn hoofd'' paardje, en heerlijk knuffeldiertje :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:46

Sinds deze maand doe ik hem. :D Mil kan op het moment zelf niet veel/goed rijden, het gaat met haar niet zo goed. :\ De andere bijrijdster en ik rijden hem. Marlies heeft hem ook een tijdje getraind. Ik zou misschien een Paint gaan rijden op stal maar dat ging niet door. Eigenaresse van die Paint wist dat Mil ook nog iemand zocht en gaf mijn naam door. Mil ken ik nog van de tijd dat Storm bij Ed Gosen in Woudenberg stond.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:23

heb totaal geen verstand van western,
maar vind het er leuk uitzien, zeker als je je bedenkt dat dit pas je 2e les is.
nog veel plezierige kilometers samen toegewenst ! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 18:26

Dank je Elaine! :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:20

Ik ga met de rest mee, je remt behoorlijk met het bit maar van achter gebeurd er niks .
Paardje moet met benen naar voren gereden worden, over de rug, een stuk actiever(wat niet wil zeggen harder) en voor dus niet zo hard oppakken want rijden met de handrem erop werkt niet.

Als je niet kan lichtrijden vanwege het zadel, wordt het goed leren doorzitten :P

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:50

Bellatrix schreef:
Sinds deze maand doe ik hem. :D Mil kan op het moment zelf niet veel/goed rijden, het gaat met haar niet zo goed. :\ De andere bijrijdster en ik rijden hem. Marlies heeft hem ook een tijdje getraind. Ik zou misschien een Paint gaan rijden op stal maar dat ging niet door. Eigenaresse van die Paint wist dat Mil ook nog iemand zocht en gaf mijn naam door. Mil ken ik nog van de tijd dat Storm bij Ed Gosen in Woudenberg stond.

Leuk voor jou natuurlijk! Storm is geweldig, ik heb hem vanaf t begin al cool gevonden:)
Vervelend voor Mil, zie ook pb:)