[WN] Ook overgestapt, alpenquarter in spé

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ook overgestapt, alpenquarter in spé

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:59

Na een paar jaar dressuur gereden te hebben, heb ik geaccepteerd dat dat gewoon niet Jim zijn ding is. Twee jaar geleden opperde iemand al eens: waarom stap je niet over op western?
Ja..... Hmmmm.... Nee, toch maar weer dressuur proberen.
Maar ineens was het klaar. Eind januari heb ik mijn 1e westernles op een ervaren paard gehad en de week erna de 1e les met mijn haflinger.
En dat had ik veel eerder moeten doen :+
Het is voor hem gemaakt! Ikzelf moet enorm wennen, maar Jim heeft er zo'n plezier in. Hij snapt dingen sneller dan ik, pakt het razendsnel op en het gaat echt goed voor de korte tijd dat we bezig zijn. We lessen elke week en vandaag heeft mijn instructrice wat filmpjes gemaakt. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om ze van mijn telefoon op mijn pc te zetten, maar via een grote omweg is het wel gelukt om stills te maken, die te mailen (filmpjes waren te groot) en zo op de pc te krijgen.

Al met al hebben Jim en ik dus een les of 7/8 gehad en vooral ik heb nog een hoop te leren. Ik heb sinds een paar weken ook een westernzadel en ik kan nu eigenlijk pas een beetje zitten. Dus nee, het is bij lange na niet perfect. Maar we leren elke dag weer bij en we hebben er onwijs lol in :j
Ik heb vooral foto's van de galop, van het einde van de les. Maar uiteraard hebben we ook gestapt en gedraafd.

Ik merk dat ik hem nog erg veel steun geef in de galop met mijn binnenteugel in het sturen. Vooral de kleine cirkel. Rechtsom gaat wel okee, maar linksom... :=
Daar is echt nog een groot werkpunt --> loslaten en zelf laten doen.
Afbeelding

Hij gebruikt zijn lijf wel erg goed :j
Afbeelding

En hier zie je dus mijn veel te grote hulpen om hem de bocht om te krijgen :o
Afbeelding

Andere kant op
Afbeelding

Afbeelding

En ook hier zie je weer te veel binnenteugel.
Afbeelding

Ook veel teveel ondersteuning.
Afbeelding

Loslaten lukt af en toe gelukkig wel :+
Afbeelding

Beetje fout moment, maar hier laat ik ook wel los. Toch fijn om te zien dat het af en toe wel lukt :+
Afbeelding

Afbeelding

En nog 2 stopjes vanuit draf. Hij is enorm enthousiast en ik moet echt opletten dat hij ook af en toe gewoon halthoudt, ipv heel zijn achterhand er onder schuift. De bodem is namelijk niet echt geschikt voor dit soort dingen, dus we doen het niet te vaak.

Hier dramde hij wat door, dus pakte ik de teugels iets op.
Afbeelding

Hij stopt ook soms echt al heel goed. Zitten en 'Ho' is genoeg. Alleen vanuit galop is het nog lastig, maar dat mag ook :j
Dit was vanuit draf overigens.
Afbeelding

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:02

Ik heb wel wat topics van jullie gezien, en ik moet zeggen: Van wat ik toen zag en nu zie, vind ik dit veeel beter bij jullie passen!
Heb er zelf niet echt verstand van maar ik vind het er goed uitzien!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:06

welkom bij het westernrijden, leuke combi :j

Mickey

Re: Ook overgestapt, alpenquarter in spé

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:09

Fijn dat je iets gevonden hebt waar jullie samen veel plezier aan beleven!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:11

Wat gaaaaf! Jim is stoer. :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:14

Je ziet dat beide er lol in hebben, toppie !!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:17

Jeeeeeeh Wat goed!
Wat lekker dat je ook gewoon les krijgt. Dat is nog niet altijd zo goed te vinden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:45

Stoere Jim. Erg leuke foto's Amanda, hij heeft er echt lol in :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:02

Super leuke foto

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:55

Staat jullie goed, deze set aman :D
Plezier straalt er weer vanaf :))

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 01:01

Ziet er stoer uit :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:40

Voor zo'n korte tijd ziet het er ontzettend goed uit Aman! Ik ben zo benieuwd hoe het jullie verder vergaat!

Maar dat jullie er beiden plezier in hebben is natuurlijk het belangrijkste, dus hou dat vast! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:54

Ziet er goed uit!
Het "teveel" ondersteunen, zolang je duidelijk bent, maakt dat niks uit,jullie leren beide nog.
Tip die ik kreeg van mijn instructeur: teugels 20 cm langer, en handen hoger houden (ik ben met mijn driejarige die volledig groen was overgestapt van klassiek naar western, ik had een lesje gehad op een ervaren paard ook, en de rest kende ik niks.)
waarom je handen hoger: dan heb je hetzelfde contact met de mond zoals je nu hebt in de bochten (en ben je mooi duidelijk, ook al voelde ik me behoorlijk belachelijk met mijn handen naast mijn oren). Maar zodra je de bocht om bent, doe je je handen op de normale positie, en geef je ook direct een héél duidelijke release.
Voor jezelf moet je dus véél grotere bewegingen maken, maar voor het paard voelt het hetzelfde als nu, behalve dat de release héél erg duidelijk is.

Edit: hij laat trouwens al héél mooi zijn hals vallen! netjes!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:09

Ziet er goed uit zeg! Het is echt een stoere bok zo :D Zo te zien hebben jullie er allebij plezier van ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:26

Bedankt allemaal :D
We hebben er inderdaad veel lol in en het past echt ontzettend goed bij Jim. Vandaag weer les gehad en we hebben nog een hoop werkpuntjes. Het leuke is dat we moeilijke dingen af kunnen wisselen met leuke oefeningen. Zo zijn we vandaag bezig geweest met het omzetten van de achterhand op mijn been. Dat doen we al een paar weken en is lastig. Jim zijn 1e reactie is namelijk juist het tegenovergestelde --> terugduwen. Dus we zijn op zoek naar wat oefeningen waar hij goed op reageert, zodat we die reactie kunnen uitbouwen. Daarnaast is er aan de linkergalop nog een hoop te verbeteren, rechtstellen, niet plakken aan benen, niet over de buitenschouder wegvallen en niet te rond in zijn lijf maken. Dat zijn dingen die hij onwijs moeilijk vindt en die we afwisselen met leuke dingen. Stops bijvoorbeeld. Of het opzij zetten van de schouder, rollback zat er behoorlijk snel in :)) . Vandaag hebben we een beginnetje gemaakt richting spin. Uiteindelijk hebben we een halve gedaan op langzaam tempo. Maar hij deed het, hij vond het onwijs leuk en voor mij was het echt kicken dat hij het zo snel oppakte :D Ik sta daar nog steeds van te kijken.
Zo wisselen we leuke dingen met lastige dingen af en blijft het ook gewoon leuk :j
Vandaag zijn er trouwens ook foto's gemaakt. Dus misschien komt er nog wel een topic.

Duhelo: dat is wel een handige tip. Vooral het loslaten is lastig. En met teugels inderdaad korter pak ik ze er te snel bij. Als ik ze langer pak gaat dat natuurlijk niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:37

we hebben hetzelfde probleem dus.
ik voel me wel behoorlijk l*llig als ik de bocht probeer om te gaan met mijn handen achter mijn oren, en naar mijn gevoel veel te grote bewegingen moet maken, maar de effectieve druk in de mond is dan nog behoorlijk nihil, en je bent wel erg duidelijk naar je paard toe.
stops en rollbacks nemen ze vaak wel vlug aan, dit zijn lekker harde oefeningen waarin ze kunnen losgaan, leuk! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 16:22

Haha, heel herkenbaar inderdaad :j
Stops en rollbacks en nu dan begin van het spinnen nemen we lekker spelenderwijs als afwisseling mee.
Dat houdt het voor hem leuk. Het gebrek aan afwisseling waar we in de dressuur tegenaan liepen, omdat we nog steeds alleen maar met de basis bezig waren.
Dat doen we nu ook uiteraard, maar afgewisseld met wat leuke oefeningen. Dat past gewoon heel goed bij hem :j

En handen achter je oren... Ik heb er meteen een beeld bij :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:26

Dat ziet er prima uit Aman :-) Ik heb geen verstand van western rijden, maar ik zie wel dat Jim veel meer ontspannen is. Wat ik ook zie is dat hij nu gewoon zn mond normaal ontspannen en rustig houdt, terwijl hij daar eerst altijd mee zat te rommelen.

Dit is duidelijk veel meer zijn ding :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 16:30

Ander bitje (Billy Allen snaffle) en een gaatje lager hangen, plus minder teugelcontact doet een hoop :j
En qua houding past het hem beter :j

Het is inderdaad meer zijn ding :D

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:46

Wat ontzettend herkenbaar....ik heb ook en haffie gehad en we hadden altijd ruzie met het engels rijden...ik had er dan ook helemaal geen lol meer in het was altijd stressen en dwars tegen me in gaan.....toen kwam ook iemand op het idee om eens western te gaan proberen met hem....dus is ze gelijk op hem gestapt.......het werd een heel ander paardje...ze zei al als het mijn paardje was ging ik vandaag nog over als ik jou was......dus zo gezegd zo gedaan gelijk op zoek naar een ander zadel en hoofdstel en wat ook erg handig was iemand die me les kon geven...want we hadden er beide geen kaas van gegeten.....vanaf dat moment waren we dikke maatjes.........misschien is jkopu haf wel familie joh?
Maar het ziet er leuk uit die foto's van jou en Jim.......begint bij mij gelijk weer te kribbelen...gewoon lekker door gaan joh en er met volle teugen van genieten. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:23

hafjes zien er zo gaaf uit in western outfit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:35

Hartstikke leuk!
Welkom bij de westernhaffies :D