[WN] 4 jarige quarter gelding na 2 maand training filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peggy74

4 jarige quarter gelding na 2 maand training filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:41

Popstra

Re: 4 jarige quarter gelding na 2 maand training filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:08

Paard loopt heel niet voorwaarts en verzameld! zie geen enkele keer de trainster haar benen gebruiken enkel de handen.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:23

Ik vind het er goed uit zien voor een training na twee maanden hoor!
En ik zie geen overmatig storend handgebruik. Paard mag inderdaad wat meer voorwaarts gaan en ondertreden met het achterbeen. Ook mag hij wat meer sprong laten zien in de lope. Verder vind ik het er netjes en ontspannen uitzien!
Ga zo door! :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:19

Paard loopt op de voorhand, trainster zit in stoelzit en gebruikt geen been of zit. Paard wordt wel in een spin gezet, maar heeft geen basis en kan zichzelf nog niet dragen en dus ontbreekt de verzameling die ook een goedgereden western paard zou moeten hebben.. Niet mijn manier van een paard inrijden.
Ik weet natuurlijk niet wat er eerder met het dier gebeurd is, zal weinig positiefs zijn als ik het onderschrift bij het filmpje lees, maar juist dan zo ik geen trucjes en kunstjes gaan oefenen maar het paard eerst eens sterk maken en goed rechtuit leren lopen, desnoods buiten op bosritten etc.

In mijn ogen ga je na 2 maanden trainen nog geen spin proberen en zelfs nog geen galop inzetten, maar goed ik ben "van de oude stempel" en rijd mijn paarden klassiek in; eerst de basis compleer in 3 gangen, paarden sterk maken in rug en achterhand, snel voor het been, etc. Kunstjes leren stelt niks voor, met de juiste basis doen ze dat allemaal met 2 hoeven in hun neus.

Ik zie geen geen ruk en plukwerk maar wat meer been en een actievere ruiter en actiever paard zouden een beter geheel geven.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:21

Wat mij vnl opvalt is de stoelzit en geen gebruik van zit en been maar waarom dan wel sporen. Verder vind ik persoonlijk dat Elcid het allemaal al goed heeft neergezet!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:14

Ook bij het aanspringen in galop zet ik grote vraagtekens; leer dat dier eerst recht en soepel worden en rechtuit lopen voordat hij in de galop wordt gepushed met overdreven veel teugelgebruik en zo krom als een hoepel.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:25

Bij het eerste gedeelte ben ik mee, maar dat aanzetten in galop vind ik niet met "overdreven" teugelgebruik. Ik denk dat ze de neus op die manier verticaal probeert te houden...

Wat mij vooral opvalt is dat de heup helemaal niet soepel is, het paard wordt scheef gezet, daar waar de heup enkel naar binnen geduwd moet worden. Schouder zou verder opzij moeten worden, zodat de achterbenen plaats hebben.

Ik weet wel wat shari echt niet slecht is, maar ik zie toch ook wat foutjes, en ik denk dat ze wat meer tijd moet nemen...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:10

Ik ga mee met El Sid; niet dat er grof met het diertje wordt omgegaan, maar ik zou zelf eerst veel meer de basis bevestigen en de achterhand sterker maken. Het is in ieder geval niet mijn manier van rijden..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:51

Ik heb ook al bij het vorige filmpje aangegeven dat ik de techniek van de trainster niet helemaal goed vind. En ik had je de vorige keer ook verkeerd begrepen omdat ik dacht dat de basis er al helemaal in zat. Ik denk dat eerst de basis meer bevestigd met zijn, voordat er met spinnen begonnen kan worden. Paardje loopt ook inderdaad teveel op de voorhand en niet mooi over zijn rug. Daardoor is er niet zo veel souplesse te zien. Ik ga dus mee met al het bovenstaande.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:19

Jammer dat je alleen een link neerzet en verder geen eigen berichtje en info. :\

Half februari zette je ook een youtube link neer; training van nog geen maand en zagen we vele spins achtereen, linksom en rechtsom.

Was je quarter wel al bereden voordat je aan deze training begon? Of wat kende hij eigenlijk? Misschien geeft dat een beter beeld? :)

BoBo93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:02

Trainster doet goed werk! Ik zie haar bijna dagelijks rijden. Hoe en waarom kraakt iedereen haar nu af? Precies dat jullie het allemaal beter weten, wel ik wil het jullie wel eens zien doen.

Om het paard slechts 2 maand in haar bezit te hebben heeft ze heel veel GOEDE vooruitgang gemaakt.
Iedereen heeft zijn eigen manier van trainen en weet het altijd wel beter. Het zijn alleen diegenen die bereidt zijn om van elkaar te leren die pas echt onder de categorie van trainer mogen en kunnen vallen! Deze trainster is haar naam meer dan waardig!

Sta eens wat meer open voor nieuwe methodes. Niet elk paard is hetzelfde, iedere persoon is uniek dus paarden ook. De trainster behandelt elk paard op een individuele manier en dit kan slechts van weinig goede trainers gezegd worden!

Het is beter je paard meer tijd te geven dan het te pushen. Anders bereik je op latere leeftijd enkel en alleen een hoop problemen! Denk daar eens aan vooraleer je over iemand spreekt die je beoordeelt hebt op een video van ocharm 4 minuten!

Ga liever morgen allemaal naar jullie paarden en geniet van hun, geef hen liefde en veel aandacht ipv online iemand af te breken!

You Go Girl! *\o/*

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:32

BoBo93.. mbt de 1e alinea..je kan natuurlijk niet over ons oordelen.. je hebt je net geregisteerd O:)

Ik vraag expliciet om meer info om een beter beeld te krijgen om zo ook een eerlijker beeld te krijgen. Maar TS is vaak erg summier met info en in topics. Erg jammer.
Ik ben met je eens dat de toon vaak anders kan in het geheel, maar dat dat ook weer erg moeilijk is op een forum.

Ik ben het met je eens dat elke paard anders is en een trainer daar op in hoort te spelen. Anders zou deze geen naam van trainer mogen hebben!
Je hebt het over 'meer tijd te geven dan het te pushen'; maar dat zie ik juist niet, omdat ik de voorgeschiedenis niet ken en een paard zie die binnen een maand flink staat te spinnen. :\

En...ga er maar niet vanuit dat men er op uit is om een ander 'af te breken' :n

BoBo93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:45

Ik oordeel ook niet over jullie het is niet omdat jullie al zoooooo lang op bokt.nl zitten dat dat jullie de perfecte commentatoren maakt. Het is het gene dat jullie in real life doen dat jullie allemaal speciaal maakt. Ik ken jullie niet dus ik oordeel ook niet over jullie 'kunnen'. Maar iedereen moet ergens beginnen.

Ik ken de voorgeschiedenis van het paard en ik weet dat de eigenaares een goede beslissing heeft gemaakt en dat haar paard binnenkort goed gaat beginnen lopen.

Ik heb respect voor iedereen. Ik zag ook dat jij een van de enige was die idd om meer info vroeg wat correct is en begrijpelijk. Een forum dient om mensen te helpen in mijn ogen. De manier waarop mensen schrijven kan soms hard aankomen, ookal is het misschien goed bedoeld. Daarom 'zint eer ge begint' met schrijven.

PS: het is niet omdat ik pas geregistreerd ben dat ik niet regelmatig op bokt.nl kom zien en lezen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:17

Ik lees nergens enig afkraken, wat ik wel vaak lees is dat mensen zichzelf of een ander gaan ''verdedigen''
door te roepen dat men hier altijd afkraakt.

Er zijn wel mensen die kritisch zijn, van de meeste weet ik dat ze al jaren paarden hebben , jaren lessen en clinics heben genoten, en vaak dagelijks rijden.

Wat ik ook vaak lees zijn tegenstellingen, B.v. in jou profiel, jij traint paarden met een of meerdere trainers van af je negende jaar, waar het leren om paarden te trainen, jaren duurt, dus misschien heb je les vanaf je negende jaar, maar als dat lees denk ik altijd, ''Dikke nek zeker''.

Het is imo niet slim om dit soort videos of fotos te plaatsen, wel als je vraagt of men je tips kan geven om te verbeteren, maar nooit zo van kijk mij eens.

Als je je als trainer wil laten zien, is dat door je klanten te laten voelen dat ze beter gaan rijden of het goed en net op een show te doen, een video van een project in taining of met een eenzijdig beeld is geen reclame voor een trainer of ruiter.

BoBo93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:38

wees gewoon wat zachter met de woordkeuze.
Zoveel kritiek krijgen zonder er zelf om gevraagd te hebben is voor niemand leuk. (Ookal zitten er opbouwende kritiek puntjes tussen)

wat jij niet wil dat met jou gebeurd doe dat ook een ander niet aan das alles wat ik wil zeggen :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:43

Welke woordkeus heb je het over? Ik voel me niet aangesproken, ben gewoon benieuwd

BoBo93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:50

Gewoon alles als je die opmerkingen leest staat er niet echt een goed woordje over haar in op misschien 3 posts na dan ... Kan niemand van jullie zich nu is in de plaats van de trainster zetten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:56

Onderschrift bij het filmpje :
Citaat:
Training of a 4 year old gelding.

After many different people on him, and by so having lost his way a bit... I got this horse in training with me. With a lot of work on him. This horse was in twilight-zone.
The only thing he would think about was running off, stressing up, bitching on your legs, and flapping around his head.

After 2 months, i like this a lot :)

M.a.w. paard is op dit filmpje zover in de training dat hij rustig en gehoorzaam is, dat het spiergebruik, etc. niet zover is als een in een keer goed ingereden paard is dan niks raars aan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:59

Nee daar heb je gelijk in. Maar een maand geleden werd er met hetzelfde paardje spinnen getrained... Ik denk dat dat mensen hier tegen het zere been schopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:25

TS het is jammer dat je alleen de link neer zet en niet dat verhaaltje van je trainer erbij. (Wat de mod heeft gequote)
Dat geeft nl weer dat het nu beter gaat met dit paard. Als je alleen een filmpje neer zet, dan denkt iedereen oke.. Is dit alles? Zo spectaculair is het niet?
Ben benieuwd naar zijn vorderingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:45

Bij het vorige filmpje had ik ook héél grote vraagtekens; daar zat totaal geen rust in en het paardje werd van de ee in de andere oefening gejaagd. Normaliter niet my cup of tea. MAAR dit is blijkbaar een paard met ondanks jonge leeftijd, toch al een verleden.

Wat ik nu zie op het filmpje, is nog steeds niet mijn ding. MAAR ik zie wel heel veel meer rust in het paard zelf.

Ik rij ook véél klassieker. En van mij hoeft deze manier van in galop aanspringen bijvoorbeeld NORMALITER ook niet.

Toch zou ik best eens een kop koffie met deze ruiter willen drinken om het WAAROM van deze manier van trainen te horen.
Ik heb zo'n gevoel dat ze onder normale omstandigheden anders te werk zou gaan. (hoewel dat haar zit bv niet zal veranderen)

Ondanks alles wat nog mis gaat op het filmpje, en persoonlijk weinig gevoel hebben bij deze manier van trainen, ben ik toch wel heel benieuwd hoe dit paardje weer een maandje verder loopt...

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 07:35

Uiteraard kun je verwachten dat er positief maar, ook negatief kritiek wordt gelevert hier.
Wil je dat niet, dan moet je niet zo'n filmpje plaatsen.

Citaat:
bitching on your legs

Als hij dan zo moeilijk doet op je benen, waarom gebruik je dan juist niet meer been?
Mijn Dallas was net zo, geen been accepteren..nou dan gaan we juist been geven tot je dit wel accepteert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:54

Zo kwam hij binnen bij de trainer, op het filmpje zijn ze 2 maanden verder.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:03

Ik begrijp niet veel van de toevoegingen van deze mod, we kunnen allemaal lezen.
Ik lees alleen dat '' men'' het anders zou doen.
Maar verder zou ik niet willen dat ''klanten'' filmpjes van mij posten als ik dat paard als projekt heb,zeker niet zonder mijn OK.
De trainster gaat besproken worden in een verhaal buiten de contekst van de training, zonder daarom te vragen, zij zit er op, en het filmpje is niet van haar,en iig niet om te laten zien wat ze kan of doet, en ook niet om advies te vragen.
Mijn opinie is daar om dat een Mod beter dit topic zou verwijderen, ter bescherming van een trainer die (denk ik) haar best doet om deze pony weer op de rit te krijgen, dan er niets toevoegende opmerkingen bij te plaatsen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:50

En DAAR ben ik het volmondig mee eens !