[WN] Zippo aan het werk, met verbetering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Zippo aan het werk, met verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:36

Na het eerste topic, wil ik toch een tweede/vervolg topic over Zippo maken..
[WN-ITP] Zippo voor het eerst in wn-itp

Met zippo ben ik vooral nog basiswerk aan het doen. Ik rijd hem 2á3 keer in de week ongeveer een half uurtje/3 kwartier, heeeel soms een 4de keer en probeer minimaal 1 keer in week te longeren, dit lukt helaas niet altijd...
Hij wordt bijna 5(volgens zijn paspoort) en is nog steeds in de groei en erg puppy in zijn hoofd.
Vandaag ben ik eigenlijk tegen heel weinig probleempjes aangelopen. In het vorige topic had ik mijn teugels vrij lang en viel ik zelf wat voorover. Na dat topic ben ik hiermee aan de slag gegaan en ik mag stiekem toch wel zeggen: met goed resultaat :D

Losdraven
Afbeelding

Proberen inbruigen
Afbeelding

Afbeelding

Hier mag hij nog veeeeeel meeeeer zakken, wel actief
Afbeelding

Heerlijk plaatje :)
Afbeelding

Mag hier ook weer wat meer inbuigen, duidelijk zijn moeilijkere kant
Afbeelding

Afbeelding

Pasje opzij, vindt hij erg moeilijk, kanteld zijn hoofd, meer begrenzen met buitenteugel
Afbeelding

Stappen met wat langere teugel
Afbeelding

Afbeelding

Korte wending met contrastelling
Afbeelding

Weer bochtje met de goede buiging
Afbeelding

En ff helemaal lang :)
Afbeelding

Rijtechnisch commetaar is zeker welkom, houdt het wel netjes en graag onderbouwd, zodat we er ook wat mee kunnen doen ;) :D

troi

Re: Zippo aan het werk, met verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:19

Knap paard! Ik vind hem wel erg stijf overkomen. Ook die foto's waar je zegt aan de buiging te werken zie ik eigenlijk in het lijf weinig buiging. Misschien iets om nog meer aandacht aan te besteden.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:45

Wat een leukerd! Ik hou van dit soort kruisingen :)
Ik vind hem op de foto's van de vorige keer een stuk meer ontspannen overkomen, heb niet het idee dat de kortere teugels helpen. Probeer de momenten dat hij wel lekker ontspant goed los te laten met je handen. Ben benieuwd naar de verdere vooruitgang!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:54

Wat heb je toch een enorm leuk paard! Verder ga ik met bovenstaand commentaar mee, iets meer toestaan (meer teugel) En evt iets meer mee zitten, het lijkt dat je paardje wat stijf overkomt omdat je zelf niet mee zit. Maar dat kan ook door de foto's lijken.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 06:54

Foto 9 (stappen met wat langere teugel) vindt ik een heel fijn beeld :j Goed oefenen en dan komen jullie er wel!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:35

Hoi,
Heel erg bedankt voor jullie reacties :) Inbuigen(voornamelijk links) vindt hij idd heel erg moeilijk en daarbij houdt hij zich ook vast, zeker aan het begin. Het is een beetje een dieseltje. Op het moment dat Zip hierbij zelf loslaat en gaat ontspannen, ben ik eigenlijk klaar met rijden.. Dit als beloning dat hij gaat loslaten en ontspannen.

@SmidjeJollie: Zippo heeft af en toe moeite met zijn balans. Hierbij gooit hij mij als het ware helemaal naar buiten.. Heb je hier misschien ook tips voor om hem hierin te begeleiden? Ik probeer dan zelf juist mijn binnenbeen lang te maken en meer mijn buitenteugel erbij te 'pakken'... Met de les heb ik hier helaas weinig last van, waardoor de instructrice mij niet precies kan uitleggen en laten voelen hoe ik dit moet oplossen...
@NRJ: hier begon hij ook los te laten en meer op zijn eigen benen te lopen. Dit was aan het eind van de rit.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:38

Ons trekpaard fee dat eerst ook en die reageerde er goed op als je de hand waar je naar toe gegooid werd omhoog bracht. Dan begrens je ze iets en ga je automatisch zelf ook iets anders zitten. De teugel konden we er grein losjes bij houden.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:58

liesenlizzy schreef:
@SmidjeJollie: Zippo heeft af en toe moeite met zijn balans. Hierbij gooit hij mij als het ware helemaal naar buiten.. Heb je hier misschien ook tips voor om hem hierin te begeleiden? Ik probeer dan zelf juist mijn binnenbeen lang te maken en meer mijn buitenteugel erbij te 'pakken'... Met de les heb ik hier helaas weinig last van, waardoor de instructrice mij niet precies kan uitleggen en laten voelen hoe ik dit moet oplossen...
@NRJ: hier begon hij ook los te laten en meer op zijn eigen benen te lopen. Dit was aan het eind van de rit.

Begrens je hem ook met je buitenbeen, of alleen met je buitenteugel? Persoonlijk zou ik hem eerder begrenzen met mijn binnenteugel en buitenbeen, als ik tenminste de goede voorstelling heb bij jouw verhaal :o Wat ik moeilijk te zien vindt op de foto's, neemt hij zijn schouder mee in de oefeningen?
Mijn advies zou zijn juist niet gelijk te stoppen als hij ontspant, maar iets langer doorgaan zodat hij het gevoel er goed in heeft, als je begrijpt wat ik bedoel. Geen uren, maar 10 minuten tot een kwartier. Als je dit al doet, dan heb ik niks gezegd ;)
Heb je misschien toevallig ook een filmpje?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 22:25

Hoi,
Ik begrens hem vooral met buitenteugel, met ondersteuning van mijn buitenbeen. Hij neemt meestal wel zijn schouders mee in een wending, maar soms niet en dan 'gooit' hij mij dus ook naar de zijkant.. Meestal rijd ik nog heel even,ca 5 minuten, door als hij ontspant, soms stop ik gelijk, ligt er maar net aan hoelang we al bezig zijn.
Ik ga proberen binnenkort een filmpje te laten maken :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:59

Klinkt goed en jullie zijn al vooruit gegaan :j Ik ben benieuwd naar een filmpje! :)