[WN] Open Wedstrijd trail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Open Wedstrijd trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:07

Ik plaats niet zo gauw iets bokt, maar ik ben toch weer heel trots op mijn pinto Jack (nu 7 jaar).
Graag zou ik eerst even naar het vorige topic van ons willen verwijzen. Dit was dus juist een jaar geleden.

[WN-ITP] Jack zijn eerste trail-wedstrijd

We zijn dan in februari eindelijk tot bij iemand geraakt die ons goed trail-les kan geven. Om de paar weken ga ik daar naartoe en ga dan naar huis met een boel huiswerk! Nooit gedacht dat goed trail rijden zo moeilijk zou zijn! Maar ik vind het wel heel tof en ik begin steeds meer goede controle over zijn lichaam te krijgen. We zijn eigenlijk nog maar juist gestart om ook heel mooi op 1 hand te rijden. Ik kan hem al heel lang rondsturen op 1 hand maar echt mooi nageeflijk naar beneden, da's nog een ander paar mouwen. Dus nu is het dus nog steeds meer wat rondsturen al vind ik het persoonlijk ook al veel beter dan vorig jaar. Genoeg geklets, mijn trail van dit jaar. De klasse was novice-amateur en er waren 4 deelnemers.

http://www.youtube.com/watch?v=CO9w2Cs3 ... plpp_video

We zijn mooi tweede geworden! Daar was ik heel trots op.

Maar ik heb ook een eerste plaats gehaald en dit in de super horse pattern. Niet makkelijk om te onthouden! Super horse is een mengeling van trail, western riding, pleasure en reining. Vorig jaar had ik die ook meegereden, maar dat was compleet de mist in gegaan (trail wat balken afgebroken, pattern misgereden etc etc). Nu dus iets beter!
We waren dus met 2 en de tweede ruiter sprong steeds mis aan in galop, dus ja, dan was ik net iets beter dus. De lope-over vorig jaar was vreselijk maar, na goed oefenen, werpt de training vruchten af en gaat hij er netjes over.

http://www.youtube.com/watch?v=wudioefv ... plpp_video

Jullie zien het, er is nog veel werk aan maar ik denk dat we goed bezig zijn. Ik zie het nu wel zitten om mezelf bij de PRAB (Belgische tegenhanger van WRAN) in te schrijven. Jack en ik hebben zeker de potentie om het nog veel beter te doen, je voelt gewoon dat er nog meer in zit. Vroeger trainde ik vooral op reining maar daar kwamen we echt vast te zitten, er kwam geen verbetering niet meer in. Jack doet liever de "trage" onderdelen van het western rijden.

Voilà, dat was het weer!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:55

de lage hoofd/hals houding is in de trail ook belangrijk.verder zie ik veel dat het paard in protest zn hoofd opgooit, en klappert met zn staart.
mooie punten om aan te werken.
anders weer teruggaan naar snaffle, en dan weer op bit pakken (of eens een ander bitje proberen).

nu nog een mooie showblouse/blanket combi ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 10:16

spicegirl schreef:
de lage hoofd/hals houding is in de trail ook belangrijk.verder zie ik veel dat het paard in protest zn hoofd opgooit, en klappert met zn staart.
mooie punten om aan te werken.
anders weer teruggaan naar snaffle, en dan weer op bit pakken (of eens een ander bitje proberen).

nu nog een mooie showblouse/blanket combi ;)

De mooie showblouse/blanket komt er pas als we nog een paar wedstrijdjes hebben gereden en ik voel dat we dit echt verder willen doen. Kost altijd veel geld en om het dan in de kast te laten hangen, zou zonde zijn hé.

Voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven. Tijdens het trainen loopt hij dan ook veel beter, typisch uiteraard. Nu was zijn aandacht ook dikwijls bij wat anders in die grote buitenpiste, dan komt zijn welshbloed naar boven :D . Ik dierf hem ook niet meer oppakken en vragen, krijg ik van de jury weer te horen dat ik mijn paard meer "vrij" moet laten. Dus ja, wat is dan het beste? Trainen en trainen dus, dat het een gewoonte wordt zo te lopen. En meer op wedstrijden meerijden zodat hij daar ook meer relaxed in wordt.
Veel werk nog! Maar het was nu nog wat te vroeg om het resultaat ook al te zien onder "druk". Het slaan met zijn staart is al stukken beter, vroeger mepte hij dan nog wel eens met zijn been naar mijn voet, dat heb ik er al uit gekregen ;) . Het is geen makkelijk kereltje, tijdens de pleasure nam hij zelf een duik richting de uitgang, de bandiet. Heb ik gelukkig goed kunnen oplossen :D .

Ik heb hem vroeger op andere bitten gereden en eigenlijk loopt hij op deze het beste, al een hele tijd dus. Ik volg hierin ook mijn lesgevers (en ik volg bij verschillende mensen les) en geen van alle heeft me al de opdracht gegeven om met een ander bit te rijden. Tja, tijdens de les en training loopt hij daar goed op. Maar kijk, ik zal het eens proberen, terug op snaffle.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:28

je mag hem altijd oppakken,maar dan-als ie geeft-ook gelijk weer loslaten.niet vast blijven houden.wel consequent zijn, iedere keer als ie omhoog komt, ook bij stilstand, naar beneden, en dan weer los.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:55

spicegirl schreef:
je mag hem altijd oppakken,maar dan-als ie geeft-ook gelijk weer loslaten.niet vast blijven houden.wel consequent zijn, iedere keer als ie omhoog komt, ook bij stilstand, naar beneden, en dan weer los.

Yep, me know :D . Maar dat je mag je dan ook doen tijdens een wedstrijd? Ik heb indertijd wel eens een oefenwedstrijd reining mee gereden en ik dus mooi vragen, lossen, vragen, lossen. Kreeg ik dus te horen dat ik mijn paard meer "vrij" moest laten. Ja, da's wel verwarrend en eigenlijk ben ik dat ook helemaal vergeten vragen aan mijn lesgeefster.
Ik vind het prachtig hoor, met echt zo'n los lang teugeltje. Ik weet dus wat het doel is, nu nog bereiken. ;)

HumbleTalent

Re: Open Wedstrijd trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:09

Het is niet de bedoeling op wedstrijden en je scoort er geen punten mee, MAAR voor je eerste paar wedstrijden is het belangrijker dat je het paard leert dat hij zich net zo gedraagt als thuis dan dat je punten probeert te scoren. De eerste paar wedstrijden gewoon corrigeren en los laten wanneer nodig.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:19

HumbleTalent schreef:
Het is niet de bedoeling op wedstrijden en je scoort er geen punten mee, MAAR voor je eerste paar wedstrijden is het belangrijker dat je het paard leert dat hij zich net zo gedraagt als thuis dan dat je punten probeert te scoren. De eerste paar wedstrijden gewoon corrigeren en los laten wanneer nodig.

Dat klinkt idd heel logisch, zal ik zeker volgende keer dan wel doen. Zoals je zegt, het is nu belangrijk dat hij zich gewoon ook gedraagt zoals thuis. Bedankt voor de tip!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:06

Wat een mooi paard heb je!
Het lijkt of hij in een jaar tijd veel gespierder geworden is.
Jullie zitten al in stijgende lijnen, vind het 2e filmpje al veel beheerster dan de 1e.
Komt zeker goed met jullie :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:28

Ziet er leuk uit.
Let wel op je houding; die komt nu onrustig over, je moet wat stiller zitten en vooral meer rechtop. Je hebt de neiging krom en voorover (vast uit je reiningtijd ;) ) te gaan zitten. Daarnaast geeft je arm, die wijd uit staat ook een minder fraai beeld. Laat hem rustig langs je lichaam hangen.
Veel succes!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 07:44

Vera schreef:
Ziet er leuk uit.
Let wel op je houding; die komt nu onrustig over, je moet wat stiller zitten en vooral meer rechtop. Je hebt de neiging krom en voorover (vast uit je reiningtijd ;) ) te gaan zitten. Daarnaast geeft je arm, die wijd uit staat ook een minder fraai beeld. Laat hem rustig langs je lichaam hangen.
Veel succes!

Zo'n reiningverleden heb ik niet echt :D , ik heb altijd al de neiging gehad om voorover te vallen. Meer uit mijn "angst tijd" haha. Maar het is correct, mijn houding is niet wat het zijn moet. Op die arm ga ik ook letten!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:50

Probeer ook of je wat meer rust in je proef kunt rijden. :)